Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan et objektiv gøre forskellen
Fra : Kasper

Dato : 29-07-04 10:13

Hej

Jeg har erhvervet mig et Canon 10D digital kamera men syntes ikke billederne
fremstår så tydelige som forventet :(

Mit gamle objektiv sigma 28-200/f3.8-5.6 fungerer ikke med 10D'eren.. får en
"error 99" 2 ud af 10 gange, specielt ved meget lys. Så jeg må ty til et
endnu ældre Canon EF 35-80/f4-5.6 i den dårlige plast kvalitet!
Har renset det og gjort ved men får ikke de klare landskabs og horrisont
billeder jeg kunne ønske.. kan det være når der er meget lys.. indendørs og
aften billeder fremstår meget klart.

Mvh. Kasper

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-07-04 10:42

> Har renset det og gjort ved men får ikke de klare landskabs og horrisont
> billeder jeg kunne ønske.. kan det være når der er meget lys.. indendørs
og
> aften billeder fremstår meget klart.

Hej Kasper

Det kan være objektivet, det kan være eksponeringen, og det kan være
efterarbejdet. Kan du ikke smide et af billederne op i f.eks. dk.binaer, så
vi kan se det, og evt. komme med gode råd...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : John Friis Løndal

Dato : 29-07-04 10:53

> [...]
>billeder jeg kunne ønske.. kan det være når der er meget lys.. indendørs og

Hvis du sender eller linker til et billede udsnit fra et af de
billeder du er utilfreds med, vil jeg gerne fortælle hvad jeg mener.
Generelt giver 10D ikke skarpe billeder som default (dette har ikke
noget med AF at gøre).
Selv med mit Canon L objektiv på 10D efterbehandler jeg billederne med
en "unsharpen mask". Hvor meget, svinger væsentligt fra objektiv til
objektiv.

Mvh.
John
www.honor.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 29-07-04 10:54

> [...]
> billeder du er utilfreds med, vil jeg gerne fortælle hvad jeg mener.
> Generelt giver 10D ikke skarpe billeder som default (dette har ikke

Nu bliver jeg jo nysgerrig, er det normalt at et DSLR ikke giver skarpe
billeder som default?? gælder dette også for feks Eos 300D?

Vh

Per

Fra : Povl

Dato : 29-07-04 12:06

Som default er 300D efter min smag skarpt nok - men dens default
indstilling "Parameter 1" giver netop også en tand mere sharpening end
10D gør.

Forskellen i default sharpening mellem 300D (+1) og 10D (+0) kan ses her:

+0:
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Samples/Parameters/Sharpness/sharp%2B0.jpg

+1:
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Samples/Parameters/Sharpness/sharp%2B1.jpg

Så +1 er klart skarpere (på skærmen) men giver (på skærmen) kraftigere
haloer.

Fra : John Friis Løndal

Dato : 29-07-04 15:43

On Thu, 29 Jul 2004 11:53:32 +0200, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>er jeg jo nysgerrig, er det normalt at et DSLR ikke giver skarpe
>billeder som default?? gælder dette også for feks Eos 300D?

Ja, det fleste "pro" DSLR er fremstillet, med henblik på
"fremkaldelse". Dvs. billede er normalt ikke færdig når du har trykket
på knappen, men skal gennem en proces på computeren. De fleste kan dog
stilles således at billeder fra starten er lige så skarpe som f.eks de
små point and shoot digitale kamera. Dette er normalt ikke så godt, da
de fleste pc programmer er en del bedre til at lave digital sharpness
end et kamera (processor tiden kan også gøres højre i pc'en = bedre
resultat).

mvh
John
www.honor.dk

Fra : Langgaard

Dato : 29-07-04 10:57

> [...]
> Har renset det og gjort ved men får ikke de klare landskabs og horrisont
> billeder jeg kunne ønske.. kan det være når der er meget lys.. indendørs

Du får ikke automatisk bedre billeder med et dyrere kamera, men du får flere
muligheder for at tage bedre billeder, hvis du har styr på teorien, uden den
er du bedre kørende med et enkelt kamera der er lavet til "amatøren".

Men det skulle ikke undre mig hvis du tager billederne i modlys, med himmel
og jorden ligeligt fordelt i motivet. Dette motiv kan spænde fra blænde 4
til 32, og det kan "negativet" ikke spænde over, med det resultat at du får
en udbrændt himmel og et mørkt landskab uden detaljer.

Bare et gæt da jeg ikke har set billederne.

De forskellige optik giver bare marginale forskelle i den tekniske
billedekvalitet, og ved billeder op til 13x18cm er der faktisk ingen.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : John Friis Løndal

Dato : 29-07-04 15:35

On Thu, 29 Jul 2004 11:57:27 +0200, "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>De forskellige optik giver bare marginale forskelle i den tekniske
>billedekvalitet, og ved billeder op til 13x18cm er der faktisk ingen.

Der er jeg helt uenig, selv det bedste kamera tager dårlige billeder,
men en gammel hinkesten foran.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 29-07-04 16:27

Kasper <news@baas.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4108bff6$0$35885$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har erhvervet mig et Canon 10D digital kamera men syntes ikke billederne
> fremstår så tydelige som forventet :(

Som flere andre allerede har nævnt, så er det absolut vigtigt at du anvender
kvalitetsoptik, for at få det maksimale ud af dit 10D. Når opløsningen er så høj
og sensorens støjniveau så lavt, så afsløres fejl og mangler ved objektivet
meget let.

Jeg vil anbefale at du sælger dine gamle objektiver, og køber noget kvalitets
glas - husk på at billedkvaliteten ikke bliver bedre, end det ringeste led i
kæden. Det nytter altså ikke spor, hvis du har et super-duper 10.000 kroners
dSLR-kamera, hvis optikken foran sensoren ikke er meget bedre end bunden af en
colaflaske. Når du får billederne op på skærmen i 100% bliver alt afsløret.

Hvis du er på udkig efter en godt standartobjektiv, så ta' et kig på Canon EF
17-40 mm f/4 L USM. Monteret på 10D får du et billedudsnit svarende til 27-64
mm.

Med 10D og mange andre digitalkameraer i den tunge ende, har du mulighed for at
optage i formatet RAW. Her har du mulighed for, efter endt optagelse i marken,
at finjustere dine billeder på computeren, og derved opnå det bedst mulige
kvalitet af dine skud. Du kan finjustere kontrast, lysstyrke, hvidebalance og
skarphed - fremfor at hænge på de indstillinger du havde indstillet på kameraet,
da du i sin tid tog billedet.

Lidt mere læsning om RAW og fordele derved:
<www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx>

Slutligt bør du også lære det fototekniske - så som korrekt anvendelse af blænde
og lukkertid, udnyttelse af dybdeskarphed, korrekt eksponering og naturligvis
billedekomposition.

Hvis det er nogle konkrete billeder, du synes der ikke svarer til dine
forventninger, kan du jo poste dem i dk.binear eller på en hjemmeside - så kan
vi jo se hvad der er galt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 30-07-04 01:06

Hej Kasper,

Error99 på de gamel objektiver kommer, når kameraet skal blænde ned, ved
exponering, og objektivets blænde er for langsom. Derfor fejler det, når du
kører med en mindre blænde end objektivets mindste.

Sæt kameraet i Av mode, og vælg f/3.8 (ved 28mm) - så justere kameraet
exponeringen med exponerings tiden, og du får ikke fejl.

--Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-07-04 09:28

Michael Holm wrote:
> Sæt kameraet i Av mode, og vælg f/3.8 (ved 28mm) - så justere kameraet
> exponeringen med exponerings tiden, og du får ikke fejl.

Men man får heller ikke den blændeværdi man måske har behov for til
et givent billed...

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml