Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forbruger: "Pige"-digitalkamera til max. 3~
Fra : Claus Hastrup

Dato : 28-07-04 15:44

Hej,
Har lovet at hjælpe en kammerat - han skal købe et digitalkamera til sin
kæreste, der har fødselsdag på søndag.

Primære krav er, at det højst må koste 3000,- alt inklusive. Dernæst må det
gerne være i et fikst design og forholdsvis nemt at gå til.

Jeg plejer selv at købe on-line. Problemet er, at der ikke er ret lang tid
til på søndag - så det bliver nok svært at nå at bestille det over nettet og
få det hjem inden fødselsdagen.

Jeg er nogenlunde inde i kameramarkedet og havde selv Powershot A75, Ixus I
eller evt. et Coolpix i tankerne. Er der nogen, der har andre forslag - og
kan anbefale en god fotohandler i Århus el. omegn, hvor disse modeller er
til at betale?

På forhånd tak,
Claus.

--
Claus Peter Hastrup

Fra : -=Madsen=-

Dato : 28-07-04 17:13
Fra : littleboy

Dato : 28-07-04 17:19

I can recommend the camera I own myself, the Fuji Finepix F700.

- Excellent 3,2 Mp photos
- Auto settings works great in nearly every occasion
- Takes SUPER video (lots of fun if you buy a sizeable card to it) 320x240
and 640x480 at 30 frames p/sec, for as long as card has space.
- can be used as webcam, with EXCELLENT quality!
- big and clear display (with easy menu navigation)
- You can live your heart out with the custom settings, when your curiosity
exceeds the "auto" settings.

Try this link at Edbpriser, http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81601.
It's listed at 2.643 kr. (2.743 kr. when ordered online).

Sorry about the english! (dvs. the lack of danish) :)

jeroen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-04 17:21

> [...]

> Ixus I eller evt. et Coolpix i tankerne. Er der nogen, der har andre
> forslag - og kan anbefale en god fotohandler i Århus el. omegn, hvor

Bingofoto i Bruuns er efter min mening rimelig fornuftige både hvad angår
rådgivning og prissætning.

Sct. Pauls Foto nede i gågaden har også nogle ganske fornuftige
ekspedienter (ikke dem alle, men i hvert fald et par stykker af dem) der
kan give fornuftig rådgivning - deres priser er dog ikke helt så
konkurrencedygtige så vidt jeg husker.

Hvis det var til min kæreste ville rådet nok være "Nikon Coolpix 3700", det
tager fornuftige billeder, det er simpelt at betjene (no offense til din
kammi's kæreste og det reagerer dejlig hurtigt og så er det samtidig
meget lille. Det er dog kun 3MP, men til almindelige fotoudskrifter er det
jo også glimrende.

Jeg tror de fleste fyre nok ville vælge et A70/A75/A80, men det er faktisk
et forholdsvis avanceret kamera som mange piger/kvinder ikke gider bruge
ret meget andet end auto-programmet på. Nu kender jeg hende jo ikke og ved
intet om hendes præferencer, men min generelle erfaring har været med
kvinder og kameraer at jo simplere og mindre, jo bedre synes de om det. Det
skal selvfølgelig stadigvæk tage gode billeder, alt sådan noget med at man
kan skifte linsen ud og sætte diverse manuelle indstillinger tror jeg de
færreste tøser tænder på .

Coolpix 3700 har også mange indstillinger, og 15 predefinerede programmer
med alt lige fra sport til aftenfotografering. Og så har man stadig
muligheden for at skyde manuelt hvis man mener man har styr på det. :)

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-04 17:29

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> [...]
> programmer med alt lige fra sport til aftenfotografering. Og så har
> man stadig muligheden for at skyde manuelt hvis man mener man har styr

Her er et review af det:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP3700/CP37A.HTM

Her er hans konklusion, som jeg er enig i: (Jeg har selv et Powershot G3,
men noget familie har et Coolpix 3700 - så det er derfra mine erfaringer
stammer)
"Conclusion

Bearing the well-respected Nikon Coolpix name and a svelte, rugged, stylish
all-metal body, the Coolpix 3700 is one of the most compact Coolpix models
available. Its compact size and sleek body style suit pockets well, making
it a ready travel companion. While it's truly a point & shoot camera, there
are enough options to let you bring back good-looking photos from a variety
of shooting conditions, and its generous collection of 15 "scene" modes
make it easy to capture photos of what might otherwise be challenging
subjects. Its images are bright and vibrant (if not a tad contrasty for my
own taste), with accurate, well-saturated color and good resolution. With
its point-and-shoot design and ease of use, the Coolpix 3700 is an
excellent choice for anyone looking for an easy to use digicam that takes
good pictures and travels well. Definitely recommended as a nice "all
around" digicam, this is one of my favorite Coolpix models to date."

/Flemming
--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 17:39

Flemming Joensson wrote:
> "Claus Hastrup" <5352778m001@stofanet.dk> wrote in

<KLIP>

> [...]
> ekspedienter (ikke dem alle, men i hvert fald et par stykker af dem) der
> kan give fornuftig rådgivning - deres priser er dog ikke helt så

Om det har noget på sig; det ved jeg ikke, men andre har ment, at det
var nødvendigt at nævne <http://www.sctpaulsfoto.dk/>.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-04 18:00

In article <4107d6b1$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Steen Suder, privat wrote:

> Om det har noget på sig; det ved jeg ikke, men andre har ment, at det
> var nødvendigt at nævne <http://www.sctpaulsfoto.dk/>.

Det er en gammel side. Jeg har kun gode erfaringer med dem.
Købte en kamera der ikke levede helt op til mine krav, og kunne
returnere det.

Da mit Microdrive gik død, skulle de lige have tid til at se
på det, og 1 eller 2 dage senere ringede de og sagde jeg bare
kunne komme ind og hente et nyt. Ekspedienten der havde testet
det havde samme problemer som mig.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-04 18:02

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in

> Om det har noget på sig; det ved jeg ikke, men andre har ment, at det
> var nødvendigt at nævne <http://www.sctpaulsfoto.dk/>.

Tak for hintet - jeg har aldrig købt noget der - kun fået rådgivning. Og de
råd jeg har fået har egentlig været meget fair :)

Men de skal godt nok have et rigtig godt tilbud før jeg tør overveje at
handle hos dem.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Deaster

Dato : 28-07-04 17:27

Claus Hastrup wrote:

> [...]
> Ixus I eller evt. et Coolpix i tankerne. Er der nogen, der har andre
> forslag - og kan anbefale en god fotohandler i Århus el. omegn, hvor

Ved ikke lige hvor fancy designet er på Canon S50, men ellers synes jeg
det er ret fornuftigt til 3K.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-04 17:53

"Claus Hastrup" <5352778m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan anbefale en god fotohandler i Århus el. omegn, hvor disse modeller er

Hej Claus

Passer det ikke næsten på Minolta Z1, det kan vist ikke være mange kroner
+/-.. Har lige set de første billeder, fra en total nybegynder med digicam,
og det så rigtigt godt ud.

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-07-04 07:33

> [...]
> kan anbefale en god fotohandler i Århus el. omegn, hvor disse modeller er

Canon PowerShot A75 koster lige nu 2279,- i bilka.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Torben Andresen

Dato : 29-07-04 07:42

> Canon PowerShot A75 koster lige nu 2279,- i bilka.

A75 kan også fås til 1.899,- incl. moms hos http://www.foto-fun.dk
Jeg har købt digicam hos dem to gange, og deres netbutik fungerer fint.

Mvh Torben Andresen

Fra : Claus Hastrup

Dato : 29-07-04 10:20

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> A75 kan også fås til 1.899,- incl. moms hos http://www.foto-fun.dk
> Jeg har købt digicam hos dem to gange, og deres netbutik fungerer fint.

Men som sagt.... fødselsdagen er på søndag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-07-04 10:22

"Claus Hastrup" <5352778m001@stofanet.dk> wrote in message

> "Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Men som sagt.... fødselsdagen er på søndag.

Bilka og Bingo Foto så, hvis det skal være A75.

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 29-07-04 16:08

Kamerahuset har også A75 til 1899,-
Det er selvfølgelig i København, men det kunne jo være, at der var nogle af
fødselsdagsgæsterne, der skulle over broen. Bare en mulighed.

Henrik L. Sørensen

Fra : Steen Christensen

Dato : 30-07-04 11:50

Den Wed, 28 Jul 2004 16:43:56 +0200, skrev Claus Hastrup:

> Primære krav er, at det højst må koste 3000,- alt inklusive. Dernæst
> må det gerne være i et fikst design og forholdsvis nemt at gå til.

Jeg tror at prisen er lidt højere, men jeg var til en havefest i
lørdags, hvor en af "pigerne" havde et Sony Cybershot DCS-T1. Det var det
største hit den dag.

Ud over at være i et lille lækkert design, er det nemt at betjene, og
tager glimrende billeder. Det er utroligt hvad der kan suges ind af den
lille optik. Det er uden optisk zoom, men det syntes ikke at mangle for
kreativiteten.

Så var der en lækker stor skærm på bagsiden, der stod rigtigt godt i
det skarpe sollys. Jeg tror ikke der var nogen af de tilstedeværende med
fancy kameraer i alle afskygninger (Incl. mig selv med Olympus C-5050),
der ikke var misundelige i et eller andet omfang.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Deaster

Dato : 30-07-04 11:59

"Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> fancy kameraer i alle afskygninger (Incl. mig selv med Olympus C-5050),
> der ikke var misundelige i et eller andet omfang.

Meget muligt det var lækkert, fancy og alt det der, men ikke om jeg gad
bruge en 4-5K på et kamera uden optisk zoom.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-07-04 12:15

Steen Christensen <reg2cat@danium.net> wrote

> Jeg tror at prisen er lidt højere, men jeg var til en havefest i
> lørdags, hvor en af "pigerne" havde et Sony Cybershot DCS-T1. Det
> var det største hit den dag.

Hvis man har tid til at vente et par dage, hvad Claus så ikke har, kan
det erhverves for 3300,- + porto fra http://pixmania.com

> [...]
> og tager glimrende billeder. Det er utroligt hvad der kan suges
> ind af den lille optik. Det er uden optisk zoom, men det syntes

Det har 3x optisk zoom. Linserne sidder lodret inde i kameraet. Der er
et 45° spejl lige bag det synlige glas i toppen, som sender lyset ned i
optikken.

Det er forøvrigt rigtig godt til filmklip og macro (relativt til at det
er et lommekamera).

> Så var der en lækker stor skærm på bagsiden, der stod rigtigt godt
> i det skarpe sollys.

Jeps, det er et vældig blæret kamera. Eneste reelle problem jeg har med
det er at det ikke er særlig godt i svag belysning (og så koster Memory
Sticks en del mere end andre flash kort).

Fra : Steen Christensen

Dato : 30-07-04 13:02

Den Fri, 30 Jul 2004 11:15:10 +0000, skrev Toke Eskildsen:

> Det har 3x optisk zoom. Linserne sidder lodret inde i kameraet. Der er et
> 45° spejl lige bag det synlige glas i toppen, som sender lyset ned i
> optikken.

OK - Den fangede jeg ikke i farten. Dermed endnu et argument for at købe
det. Smart idé i øvrigt. Så er der ikke noget der rager ud, og kan
blive beskadiget der.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-07-04 13:37

Steen Christensen <reg2cat@danium.net> wrote

[T1 optisk zoom og spejl]

> OK - Den fangede jeg ikke i farten. Dermed endnu et argument for
> at købe det. Smart idé i øvrigt. Så er der ikke noget der rager
> ud, og kan blive beskadiget der.

Ja, det er rimelig fikst. Det gør det også hurtigere for kameraet at
starte op, da optikken ikke skal foldes ud.

Jeg synes dog bedre om Kyocera SL400Rs måde at gøre det på: Det er
uden spejlet, så kameraet tager billeder op mod himlen, hvis man
altså ikke lige drejer den ene halvdel om i vandret.

Jeg havde det i 1½ måned og jeg tog de fleste billeder ved at stå med
kameraet foran maven og kigge ned på det. Det er mere diskret end at
hold et kamera ud foran hovedet, hvilket jeg ser som en fordel ved
hverdagsbilleder. Det gør det også lettere at tage billeder i
børnehøjde, hvis man har småkravl der skal foreviges.

T1 er mindre lysfølsomt end konkurrenterne. Uden at vide for meget om
den slags, kunne jeg forestille mig at det bl.a. skyldes spejlet.

Når der er lys nok synes jeg det tager glimrende billeder. Ikke at
jeg ville rende på fuglejagt med det, men når man køber sådan et
kamera er det vel også fortrinsvis til at tage billeder til
familiealbummet?

Skulle nogen være interesseret i eksempler på hverdagsbilleder, kan
de tage et kig på http://ekot.dk/dagbog/ . Billederne fra før 17.
april 2004 er taget med et Canon S20, frem til 24. juni 2004 er de
taget med et Kyocera SL400R og derefter med Sony DCS T1. Langt
størstedelen af billederne er bragt uden anden manipulation end
ændring af størrelsen.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 04-08-04 09:08

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> writes:
> [...]
> jeg ville rende på fuglejagt med det, men når man køber sådan et
> kamera er det vel også fortrinsvis til at tage billeder til

Som ejer af et DSC-T1 kan jeg kun give dig ret. Og som på mange
pocket-kameraer er blitzen ikke meget bevendt. (ok - den er vist i den
dårlige ende for Sonyen...)

> [...]
> taget med et Kyocera SL400R og derefter med Sony DCS T1. Langt
> størstedelen af billederne er bragt uden anden manipulation end

Af ren nysgerrighed - fik du nogensinde fat i et 512MB kort? Jeg
venter nu snart på 3. måned på mit Jeg har klaget til edbpriser.dk
over at forhandlerne stikker blår i øjnene når de skriver de kan
skaffe dem på 3 dage, og når man så henvender sig, kan de slet ikke
sige hvornår de får dem :-/ Jeg tror da jeg fik fjernet itbutikken.dk
på den regning

Men jeg har bidt i det sure æble og købt et 256MB - det havde Jack DTP
på lager

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 09:25

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote in message
> Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> writes:
> Men jeg har bidt i det sure æble og købt et 256MB - det havde Jack DTP
> på lager

Begge er da lagervare i Føtex.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-08-04 09:42

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote

[256MB]

> Begge er da lagervare i Føtex.

Jeg går ud fra det så er Sony kort? De koster det dobbelte af SanDisks.
Hvis Føtex har 512MB PRO Duo SanDisk kort på lager til en fornuftig
pris, dvs. 1500,- eller derunder, må du meget gerne give et praj.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-08-04 09:40

jesper@FJERNveloce.dk wrote

> Af ren nysgerrighed - fik du nogensinde fat i et 512MB kort?

Jeg venter stadig. Heldigvis har jeg en arbejdskammerat der har et 256MB,
som han låner til mig på lørdag hvor jeg skal til bryllup.

> [...]
> skriver de kan skaffe dem på 3 dage, og når man så henvender sig,
> kan de slet ikke sige hvornår de får dem :-/

God ide.

Mine mails til forhandlere er også blevet stedse mere sarkastiske. Noget
i stil med "I skriver at I har det på centrallageret og kan levere på tre
dage. Betyder det at I har det på centrallageret og kan levere på tre
dage eller betyder det at I ikke ved hvornår I kan få det hjem?".

> Men jeg har bidt i det sure æble og købt et 256MB - det havde Jack
> DTP på lager

De er nemme nok at få fat i. Jeg tror nu jeg holder ud lidt endnu, men
jeg har jo også kun ventet lidt over en måned.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 04-08-04 11:03

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:
> <jesper@FJERNveloce.dk> wrote in message
>
> Begge er da lagervare i Føtex.

Ja ok... Jeg går efter en "klon" - Sandisk - det er ca. halv pris!

Dem du har set er nok Sony, og er du sikker på det er Memorystik Pro
Duo? De andre Memorystick er noget lettere at få fat i.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-08-04 11:24

wrote:

> Ja ok... Jeg går efter en "klon" - Sandisk - det er ca. halv pris!

Der er nu ikke meget klon over det. Så vidt jeg kan se er Memory Stick
PRO Duo resultatet af et samarbejde mellem SanDisk og Sony:
http://www.sandisk.com/pressrelease/20040108d.html

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 12:49

> Ja ok... Jeg går efter en "klon" - Sandisk - det er ca. halv pris!
>
> Dem du har set er nok Sony, og er du sikker på det er Memorystik Pro
> Duo? De andre Memorystick er noget lettere at få fat i.

Jeg forvekslede det med CF, jeg troede I ledte efter CF.
Undskyld