Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse til billeder ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 27-07-04 17:39

Jeg skal bestille nogle billeder jeg har taget med mit Digital-kamera (Canon
A70).

Jeg skal bestille 30x45, hvor stor skal billeder så være for at få en
nogenlunde kvalitet ?
....er 2048x1536 nok ?

Takker på forhånd.

Hagman

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-04 18:04

Michael Petersen <michaelREMOVE@mpetersen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41068539$0$3106$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Jeg skal bestille 30x45, hvor stor skal billeder så være for at få en
> nogenlunde kvalitet ?

Hvis vi antager at 200 PPI er nogenlunde den maksimale effektive opløsning
du får ved digitalprint, så skal dit billede være cirka 3550 x 2350 pixels ~
8,3 MegaPixels.

> ...er 2048x1536 nok ?

Dine 3,1 MegaPixels giver en outputopløsning på cirka 116 PPI, hvilket vil
komme til at se ganske pixeleret/sløret ud. Hvis dit originalbillede ikke
er større, vil jeg nok kunstigt forstørre billedet i Photoshop (fremfor det
bliver gjort hos fotohandleren).

Under Image Size sætter du den til 109% og giver den så et par ture, indtil
du nærmer dig de 3500 pixels på den længste led. Fidusen ved at gøre det i
små hak er, at Photoshop ikke skal lave en kæmpe hop og derved beregner det
nye billede bedre.

Lidt læsning om pixels, PPI og printstørrelse:
<http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 27-07-04 18:08

On Tue, 27 Jul 2004 18:39:23 +0200, "Michael Petersen"
<michaelREMOVE@mpetersen.dk> wrote:

>Jeg skal bestille 30x45, hvor stor skal billeder så være for at få en
>nogenlunde kvalitet ?
Mindst 1800x2700
>...er 2048x1536 nok ?
Nej, det vil jeg bestemt ikke mene.
Kan du ikke nøjes med at bestille 20 x 30 cm?

Hilsen emj

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-07-04 18:23

Takker, hvormeget skal det så beskæres til ?
....til 30x45 ?

Fra : emj

Dato : 27-07-04 19:00

On Tue, 27 Jul 2004 19:23:04 +0200, "Michael Petersen"
<michaelREMOVE@mpetersen.dk> wrote:

>Takker, hvormeget skal det så beskæres til ?
>...til 30x45 ?

Du har da ikke noget at skære af. Dit billede er alt for lille.
Forstår du slet ikke, hvad vi skriver til dig?

Du har kun 2048 pixels x 1536 pixels og du skal bruge mindst
2700 pixels x 1800 pixels og helst endnu mere, for at få et billede
udskrevet i 45 x 30 cm

Hilsen emj

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-07-04 19:07

> Du har da ikke noget at skære af. Dit billede er alt for lille.
> Forstår du slet ikke, hvad vi skriver til dig?

Ikke ret meget, jeg er ny i foto, så jeg undskylder ;(

> Du har kun 2048 pixels x 1536 pixels og du skal bruge mindst
> 2700 pixels x 1800 pixels og helst endnu mere, for at få et billede
> udskrevet i 45 x 30 cm

Jeg troede bare, at hvis man ikke skar væk så billedet var en bestemt
størrelse, så ville der komme vide kanter på det færdige billed.

Fra : HKJ

Dato : 27-07-04 19:13

"Michael Petersen" <michaelREMOVE@mpetersen.dk> wrote in message

> Jeg troede bare, at hvis man ikke skar væk så billedet var en bestemt
> størrelse, så ville der komme vide kanter på det færdige billed.

Det kan der også, men det har noget med forholdet mellem pixels at gøre:

2048/1536 er 1.33333

45/30 er 1.5

Så billedet passer ikke til et 45*30 format.
Dette kan så enten løses ved at klippe noget af billedet, lave hvide kanter
eller levere et mindre billede (30*40), hvis du ikke gør noget, så afhænger
det af fotohandleren (dvs. firmaet der laver billedet), hvad der bliver
gjort.

Fra : emj

Dato : 27-07-04 19:33

On Tue, 27 Jul 2004 20:13:29 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Så billedet passer ikke til et 45*30 format.
>Dette kan så enten løses ved at klippe noget af billedet, lave hvide kanter
>eller levere et mindre billede (30*40), h

Stop det vrøvl. Du forvirrer manden. Hvordan skal han beskære et
billede, som i forvejen er alt, alt for lille?
Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 27-07-04 19:45

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> Stop det vrøvl. Du forvirrer manden. Hvordan skal han beskære et
> billede, som i forvejen er alt, alt for lille?

Jeg har da fået 3 mega pixels billeder i større størrelser end 30*40
(Faktisk over 1 meter på den korte led), så hvad mener du?

Selvfølgelig bliver billedet ikke helt skarpt at se tæt på, men på lidt
afstand ser det udemærket ud.

Fra : emj

Dato : 27-07-04 19:32

On Tue, 27 Jul 2004 20:06:55 +0200, "Michael Petersen"
<michaelREMOVE@mpetersen.dk> wrote:

>Jeg troede bare, at hvis man ikke skar væk så billedet var en bestemt
>størrelse, så ville der komme vide kanter på det færdige billed.

Dit billede er 2048x1536 og det kan du få udskrevet i størrelse 13cm x
17 cm .
Der bliver der sørme nogen gevaldig store hvide kanter, hvis du
bestiller størrelse 45x30 cm )

Du kan så blæse dit billede op i størrelse, men det forringer
kvaliteten meget og skal gøres i tempi, som kristian beskrev for dig.

Hvis du også er nybegynder i billedbehandling, så bliver det sørme
svært ar forklare dig, hvad du skal gøre, men du kan da begynde med at
fortælle os, hvilket billedbehandlingsprogram, du har.
Du bliver også nødt til at kikke på
http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx
Så du ved lidt om, hvad du har gang i.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 23:19

"Michael Petersen" skrev i en meddelelse

> [...]
(Canon
> A70).
>
> Jeg skal bestille 30x45, hvor stor skal billeder så være for at få en

Inspireret fra en tidligere tråd:
Du kan prøve at lave et udsnit fra dit foto, 683 x 455 pixel og få det
fremkaldt i 10 x 15 cm.
(Det skulle svare til at du laver dit 2048 x 1536 pixel i 30 x 45 cm)
Så kan du, uden det koster dig en formue, se om resultatet svarer til
dine forventninger.

Hvis du så på et tidspunkt beslutter dig for at få lavet en 30 x 45 cm
forstørrelse af dit originale foto,
så vær lige opmærksom på, at det skal beskæres til 2048 x 1365 pixel,
for at passe i størrelsesforholdet.

--
Mvh kajo