Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Standby-tid på DSLR?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 15:02

Jeg har selv et Nikon Coolpix 4500 kamera, jeg egentlig er meget glad for.
Anvendeligheden er stor, og mulighederne for ekstra flash og optik gør da
spillerummet større.

MEN jeg er ved at gå ud af mit gode skin over, at kameraet slukker efter 5
minutters stilstand (for at spare på batteriet)
Kameraet slukker helt og kører optikken i hvilestilling.
Jeg skal så tænde kameraet igen og der går vel 7-8 sekunder før det er
kampklart igen.

Jeg jagtede vandnymfer ved en lille sø her i går, men måtte opgive, dels på
grund af kameraets go'nat-funktion og dels på grund af, at konen har en
væsentlig mindre tålmodighed end mig
Det er nu heller ikke helt let med kun standard optikken at få et godt
billede i kassen af det kryb.

Men hvordan er det så lige med DSLR-kameraer? slukker de også efter kort
tid, eller kan funktionen fravælges? Hvad med opstartstid? Flytter de på
fukus, når de slukker?

Jeg ku da svært godt tænke mig et godt DSLR med en lækker 500 mm tele eller
lign. Jeg får dog nok ikke lov til at prioritere det ret højt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 27-07-04 15:13

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Men hvordan er det så lige med DSLR-kameraer? slukker de også efter kort
> tid, eller kan funktionen fravælges? Hvad med opstartstid? Flytter de på
> fukus, når de slukker?

Et D70 slukker ikke* og den kan sagtens være tændt i meget langt tid (dvs.
mere end en dag).
Fokus ændre sig ikke.

*Du kan også sige at den slukker efter nogle sekunder og vågner op
øjeblikkeligt når du rører udløseren.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 15:21

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere end en dag).
> Fokus ændre sig ikke.
>
> *Du kan også sige at den slukker efter nogle sekunder og vågner op

MMMh. lækkert!

Jeg har mistet mange gode skud på den konto.
Jeg må vist på knæ og finde dådyrøjnene frem for at overtale konen til den
obskøne luksus at købe nyt kamera

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Alex Jensen

Dato : 27-07-04 17:04

Jeg har en D100 og slukker den aldrig!
Den kan stå tændt i måneder, så jeg ser ingen grundt
til at slukke for den - så slider jeg jo unødigt på on/off knappen ;)

Mvh Alex

Fra : J & P

Dato : 27-07-04 17:13

> - så slider jeg jo unødigt på on/off knappen ;)

- Og det går jo virkelig ikke...

--
Jakob

Fra : Peter Holm

Dato : 28-07-04 08:36

Alex Jensen wrote:
> Jeg har en D100 og slukker den aldrig!

heller ikke når du skifter objektiv?
Troede det var et must.

Mvh
Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-07-04 15:54

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:
[snip]
> [...]
>
>Jeg ku da svært godt tænke mig et godt DSLR med en lækker 500 mm tele eller
>lign. Jeg får dog nok ikke lov til at prioritere det ret højt.

Nikon D70 går i standby (man kan sætte tiden), men er lynhurtigt til at
være klar igen. Det er det iøvrigt også hvis man slukker det.

Med Canon 300D kan man også sætte tiden før den går i standby, men man
kan kun få det klar ved at slukke og tænde igen - og det taget tid.
Efter min mening er det den største ulempe ved 300D - ellers et dejligt
kamera.

Man kan slå det fra, så det ikke går i standby, men det har jeg ikke
prøvet, da det var et lånt kamera, og jeg ville være sikker på at
batteriet holdt hele dagen.

Peter

Fra : Bent F.

Dato : 27-07-04 16:17

> [...]
> kan kun få det klar ved at slukke og tænde igen - og det taget tid.
> Efter min mening er det den største ulempe ved 300D - ellers et

Øhh det er ikke rigtigt, man skal bare trykke udløseren halvt ned, så vågner
det igen

mvh Bent Fer

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-07-04 16:43

Bent F. wrote:
> Øhh det er ikke rigtigt, man skal bare trykke udløseren halvt ned, så vågner
> det igen

Jeg holder med Bent. Når mit er gået i standby og jeg trykker på
knappen, så er det klar efter 2-4 sekunder.

Men hvis det bare står tændt, så bruger det i forvejen ikke særlig meget
strøm - synes jeg, så mit står på 15 minutter hvis jeg skulle have glemt
at slukke det inden jeg pakkede det væk.

/henrik

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-07-04 23:42

Henrik Nielsen <ROERUGIKXGDS@spammotel.com> wrote:

> [...]

Det gjorde det kamera jeg havde lånt ikke. Og det er netop et af ejerens
kalgepunkter. Hvis det er et spørgsmål om indstilling, hører jeg meget
gerne om det.

>Jeg holder med Bent. Når mit er gået i standby og jeg trykker på
>knappen, så er det klar efter 2-4 sekunder.

2-4 sekunder er også en evighed at vente, når billedet er i søgeren, men
kameraet ikke er klart! D70 er klart på ca. 1/4 sekund. fra slukket
tilstand!

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-08-04 00:54

"Bent F." <bfc@FJERNfernet.dk> wrote:

>Øhh det er ikke rigtigt, man skal bare trykke udløseren halvt ned, så vågner
>det igen

Nu har jeg (endelig) haft mulighed til at teste det. Og ja, det er
korrekt 300D vågner.men det tager lige så lang tid, som når man tænder
første gang, så det er nok derfor, at jeg overså det i første omgang.

Peter

Fra : Deaster

Dato : 27-07-04 16:41

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> kan kun få det klar ved at slukke og tænde igen - og det taget tid.
> Efter min mening er det den største ulempe ved 300D - ellers et

Sikker ? På et 10D skal man bare trykke udløserknappen halvt ned så
vågner kameraet igen, underligt hvis de har ændret det på 300D.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-07-04 16:50

On 27 Jul 2004 15:41:11 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Sikker ? På et 10D skal man bare trykke udløserknappen halvt ned så
>vågner kameraet igen, underligt hvis de har ændret det på 300D.

På 300D skal man bare holde udløserknappen nede men det er hurtigere
at slukke og tænde.

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-07-04 17:19

Tommy Jensen wrote:
> På 300D skal man bare holde udløserknappen nede men det er hurtigere
> at slukke og tænde.

Det er da vist ikke meget ? jeg får det til ca. 3 sek på begge
måder.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-07-04 17:29

On 27 Jul 2004 16:18:37 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det er da vist ikke meget ? jeg får det til ca. 3 sek på begge
>måder.

Jeg har nu heller ikke taget tid, men tidsfornemmelsen skyldes nok at
hvis mit kamera ligger på bordet eller hænger om halsen og jeg skal
til at tage et billede så har jeg efterhånden fået for vane at slukke
og tænde i samme øjeblik jeg tager fat i kameraet så det stort set er
klar når det når op til mit øje.

Eller også er det det faktum at 2 handlinger på 3 sekunder føles
hurtigere end 1 handling på 3 sekunder?

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-07-04 17:29

Tommy Jensen wrote:
> til at tage et billede så har jeg efterhånden fået for vane at slukke
> og tænde i samme øjeblik jeg tager fat i kameraet så det stort set er
> klar når det når op til mit øje.

Jeg slukker næsten aldrig mit, jeg har den bare stående på 8min
autopoweroff.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-07-04 18:13

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Nikon D70 går i standby (man kan sætte tiden), men er lynhurtigt til at
> være klar igen. Det er det iøvrigt også hvis man slukker det.
[KLIP]

> Peter
++++++++++++++++++++

Hej Peter.

Hvor stiller du det henne? har kigget i manualen der kunne jeg ikke finde
det. Jeg læste også en anmedelse om D70 i et fotoblad der stod at det ikke
kunne slukke selv, om det passer ved jeg ikke.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : HKJ

Dato : 27-07-04 18:25

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvor stiller du det henne? har kigget i manualen der kunne jeg ikke finde
> det. Jeg læste også en anmedelse om D70 i et fotoblad der stod at det ikke
> kunne slukke selv, om det passer ved jeg ikke.

D70 slukker ikke selv, men du kan stille hvor hurtigt det slukker lysmåleren
og LCD, når de er slukket, så er strømforbruget ubetydeligt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-11-04 11:00

Peter Rongsted wrote:
> Med Canon 300D kan man også sætte tiden før den går i standby, men man
> kan kun få det klar ved at slukke og tænde igen - og det taget tid.

Med mindre man naturligvis synes det er nemmere at holde
shutter-knappen inde i et halvt sekund, så tænder det også igen..

Om det er en stor ulempe ved jeg ikke, jeg har blot sat min
standby-timeout godt og grundigt op, og købt to ekstra batterier :)

> Man kan slå det fra, så det ikke går i standby, men det har jeg ikke
> prøvet, da det var et lånt kamera, og jeg ville være sikker på at
> batteriet holdt hele dagen.

Når jeg skyder koncerter/racerløb plejer der at ryge ca. et batteri
om dagen... normalen for sådan en omgang er vist omkring en 2-500
billeder på 3-7 timer.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 14:22

> [...]
>
> Om det er en stor ulempe ved jeg ikke, jeg har blot sat min
> standby-timeout godt og grundigt op, og købt to ekstra batterier :)

Mit Nikon D1 er sat til 20 sekunder og i det jeg rører shutterknappen er det
klar igen, så det betyder ikke så meget for mig, desuden holder det
vanvittigt godt strøm, hvis man vel at mærke er sparsommelig med LCD skærmen

> Når jeg skyder koncerter/racerløb plejer der at ryge ca. et batteri
> om dagen... normalen for sådan en omgang er vist omkring en 2-500
> billeder på 3-7 timer.

Ja det er vel også deromkring, når jeg er til brass abdn koncert skyder jeg
også en masse billeder og bruger gerne et batteri på ca. 600 billeder. Jeg
har dog altid flere batterier med.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-11-04 16:11

Min 20D er sat til 1 min. Fra standby til et billede er taget går der mindre
end 0,5 sek. og man kan bare trykke udløserknappen ned selvom kameraet er på
standby og tage et billede.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 21:17

Hej Jesper,
Grattis till en fin kamera.
Du behöver bara göra några knapptryckningar för att få 30 minuter "Auto
off",
i stället för som nu 5 min. Starta kameran och välj manuell inställning -->
inte AUTO.
Tryck på meny och välj "Set Up" 3 steg ner finns en ikon med en klocka "Auto
Off"
Klicka och välj : 30 sec, 1 min, 5 min eller 30 minuter.Det är viktigt att
du är i läge
Manuell annars kommer du inte till den menyn. För att fotografera smådjur är
Nikon CoolPix 4500 speciellt bra! Om du vill använda Objektiv utan att det
kostar
för mycket pengar, så kolla på denna länken:
<http://www.ckcpower.com/crystalvue.htm>
Jag köpte en "Sharp shooter" för två år sedan och är mycket nöjd med
produkten.
Det medföljer en adaptor ring så kikaren skruvas fast på linsen med gänga
ungefär
som ett filter. Du kan med hjälp av stativ ta fina bilder på månen! Eller om
du vill
fotografera småkryp med kort skärpedjup ta fina makrobilder från ca 60 cm
avstånd.
Om du får problem med inställingarna eller inte hittar i manualen, så skriv
igen till gruppen.
Nya Nikon D70 har säkert sina fördelar, men kom ihåg att Nikon 4500 kostade
lika
mycket när du köpte den ny! Köp några billiga tillbehör för pengarna i
stället.
Lycka till

Pepe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 21:43

"Pepe" <pepe@home.nl> skrev i en meddelelse
> [...]
kostade
> lika
> mycket när du köpte den ny! Köp några billiga tillbehör för pengarna i

Hmm, der kan man bare se!
Tak for tippet.
Jeg jagter lige PT. en Tele x3 forsats optik. til en fornuftig penge. Jeg
håber på at det lykkedes.

Hov, neej hvor fed en optik, den der CrystalVue Sharpshooter. Kan den købes
inden for EU?
Det er $ de vil ha for den her.
Kan den det? Please!!!!!
Sig, den kan!

Den må jeg bare eje sammen med den skærm til bagstykket!
Men jeg er bange for at blive flået i told.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 21:58

Hej igen,
Tyvärr har jag inte hittat någon återförsäljare i Europa.
Jag köpte min via internet och fick den som varuprov!
efter 4 dagar. Jag köpte samtidigt en Xtend-a-View så
att det blev lättare att se skärmen i solsken. Väl värd
pengarna. <http://www.photosolve.com/main/index.html>
Kolla under Products --> Extend a view.
Jag tror inte att Tullen kontrollerar paketen. Men kan inte
ge några garantier. Svenska tullen gjorde inget med min.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 22:41

> [...]
> Jag tror inte att Tullen kontrollerar paketen. Men kan inte
> ge några garantier. Svenska tullen gjorde inget med min.

Købte du samlet eller hos 2 forskellige forhandlere?
Links - Please!!!

Jeg blir da bare nødt til at købe sådan en dims

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 22:46

Du blir nödt till att köbe fra 2 forskellige forretninger.
Undskyld min dårlige danska

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 23:34

Gode nyheder!
Det finns en shop i England, men prisen är därefter :(
http://www.eagleeyeuk.com/erol2eu/erol.html
Dock findes ikke Crystal Vue SharpShooter där :(

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 22:02

Här finns en länk till Steves Digicams sida.
<http://www.steves-digicams.com/xtendaview_pro.html>
Det finns mycket man kan göra med Nikon CoolPix 4500
som man bara kan dröma om att göra med D70...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-07-04 08:13

"Pepe" <pepe@home.nl> wrote in message
> Här finns en länk till Steves Digicams sida.
> <http://www.steves-digicams.com/xtendaview_pro.html>
> Det finns mycket man kan göra med Nikon CoolPix 4500
> som man bara kan dröma om att göra med D70...

Hvad?
Altså bortset fra at have det i lommen!
Jeg kan godt se, at den almindelige mening er, at de små
point'n'shoot-kameraer ansees for at være fremragende til makro.
Jeg er ikke helt enig.
Min Coolpix bruger jeg stadigvæk efter
at have anskaffet et DSLR, men kun pga. af størrelsen, der udover
lommevenligheden også gør fotograferingen lidt mere diskret.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net