Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anvendeligheden af og lidt hjælp til de ek~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 13:48

Hej NG,

Vi har nu været ejere af et Canon A75 i 14 dage og er kun positivt
overraskede og 100 % tilfredse.
Noget jeg dog godt kunne tænke mig at vide noget mere om er de ekstra linser
som man kan sætte på:

1) Vidvinkellinsen WC-DC52 0.7x - 24.5 mm (fokus 2 mm -> uendeligt)

Bruger man en sådan til landskabsbilleder ?
eller ?
Kan jeg finde nogle eksempler på billeder optaget med vidvinkellinse ?

2) Telelinsen TC-DC52 2.4x - 252 mm (fokus 1.3 m -> uendelig)
Betyder de 2.4x at jeg med denne linse kan gange de 35-105 mm zoom med 2.4x
(105*2.4 er faktisk lig 252
Er 252 mm meget eller lidt ?
Kan jeg finde nogle eksempler på billeder optaget med telelinse på ca. 252
mm ?

3) Makrolinsen 250D 52 mm (fokus 4-25 mm)
Kan jeg finde nogle eksempler på billeder optaget med tilsvarende
makrolinser ?

Er linserne anvendelige ?
Vil jeg kunne lave dyrebilleder fra en passende afstand med telelinsen ?
Vil jeg kunne lave flotte makrobilleder med makrolinsen ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-07-04 13:56

"Christian B. Andresen"
> Er linserne anvendelige ?
Ja da..
> Vil jeg kunne lave dyrebilleder fra en passende afstand med telelinsen ?
Ja ja..
> Vil jeg kunne lave flotte makrobilleder med makrolinsen ?
Ja ja ja da da da... da... -max-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 14:06

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen"
> Ja da..
> Ja ja..
> Ja ja ja da da da... da... -max-

Dermed mener du vel så at jeg vil kunne få "added value" til mit A75 ved at
spare op til / ønske mig disse linser ?

Fra : Ole Helms

Dato : 26-07-04 15:05

On Mon, 26 Jul 2004 15:05:37 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> skrev:

>Dermed mener du vel så at jeg vil kunne få "added value" til mit A75 ved at
>spare op til / ønske mig disse linser ?

Prøv at se her: http://www.pbase.com/jamiewillmott/tcdc52_test - det
er ganske vist med et A40 men alligevel.

Du kan evt. oprette en profil på http://forums.powershot-a.com/ og
udveksle erfaringer med de øvrige deltagere.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 07:32

"Ole Helms" <ole-x-helms@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at se her: http://www.pbase.com/jamiewillmott/tcdc52_test - det
> er ganske vist med et A40 men alligevel.

Hvis jeg har forstået det rigtigt med at:
http://www.pbase.com/image/7914272 er ingen zoom og
http://www.pbase.com/image/7914284 er fuld zoom med det ekstra zoom objektiv
så synes jeg anvendeligheden er stor.

> Du kan evt. oprette en profil på http://forums.powershot-a.com/ og
> udveksle erfaringer med de øvrige deltagere.

Det tror jeg jeg vil gøre.

--
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-07-04 17:33

Christian B. Andresen wrote:

> Dermed mener du vel så at jeg vil kunne få "added value" til mit A75 ved at
> spare op til / ønske mig disse linser ?

Gode linser er altid et plus. Jeg synes selv de er det allervigtigste ...

Hvilke du gerne vil have, kommer simplethen an på hvordan du holder af
at fotografere. Jeg hørte om en pige, der begyndte med kun en 35 mm, i
lang tid .. hun ville helt tilbunds i hvordan dette ene objektiv
afbildede hendes motiver, og hvilke motiver der passede. Da hun havde
det hele i fødderne, prøvede hun en mere .. cool pige.

Husk, der et ingen der tvinger dig til at have alt fra 15-500 mm.

Jeg har en 35, 50, 85 og 180 mm. 50eren bruger jeg lidt, 180eren
overhovedet ikke. 35eren er god til billeder med flere personer,
gadebilleder, stemning osv., billeder med noget baggrund typisk. 85eren
er god til at ramme et motiv helt koncenteret, og kyle alt andet (det er
alligevel uvedkommende) ud af billedet. Den er også god til portrætter,
med lidt mere end bare ansigtet. Nogen gange gider jeg kun tage de to
med på rejse.

Og jeg kan lide faste objektiver (ingen zoom). Der er som regel masser
af mulighed for at zoome med fødderne.

MVH
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 07:42

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> wrote in
message news:snaNc.27463$Vf.1541950@news000.worldonline.dk...

> Gode linser er altid et plus. Jeg synes selv de er det allervigtigste ...
>
> Husk, der et ingen der tvinger dig til at have alt fra 15-500 mm.

Det er rigtigt, i dette tilfælde er der vel kun de 3 muligheder.

> [...]
> alligevel uvedkommende) ud af billedet. Den er også god til portrætter,
> med lidt mere end bare ansigtet. Nogen gange gider jeg kun tage de to

Man kan desuden sætte filtre på, jeg har set nogle billeder med nogle
polariseringsfiltre, himler ser flottere ud, men er det noget man vil bruge
?

> Og jeg kan lide faste objektiver (ingen zoom). Der er som regel masser
> af mulighed for at zoome med fødderne.

Tit ja, men ikke i forbindelse med dyr fx.

Fra : Soren Kuula

Dato : 27-07-04 10:32

Christian B. Andresen wrote:

> Man kan desuden sætte filtre på, jeg har set nogle billeder med nogle
> polariseringsfiltre, himler ser flottere ud, men er det noget man vil bruge
> ?

Umiddelbart: Ikke særlig meget.

Det er rigtigt nok at et polfilter kan fremhæve skyer (men også gøre den
blå himmel for dunkel), og fjerne irriterende reflekser fra nogle
overflader i modlys. Men der er en del baks med at finde filteret frem
fra tasken, finde ud af at det er blevet støvet selv om det lå i en
æske, få det støvet af, skruet UV-filteret af (valgfrit), polfilter på,
og få det drejet til den ønskede virkning. Det er i hvert fald min erfaring.

Dette billed

http://www.bitplanet.net/~dongfang/foto/uy.jpg

kunne have haft lidt gavn af et polfilter.

> Tit ja, men ikke i forbindelse med dyr fx.

Ja, det er rigtigt. Jeg synes godt nok det kræver megen øvelse at lave
spændende billeder af dyr, det er i hvert fald sjældent jeg ser et.

Men der ville jeg også anbefale en fast 400 mm (f x) medmindre der
findes en god zoom der er lige så "lille", lysstærk og "billig".

MVH
Søren

Fra : Anders F

Dato : 27-07-04 00:30

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:
> Dermed mener du vel så at jeg vil kunne få "added value" til mit A75 ved
at
> spare op til / ønske mig disse linser ?

Tja, jeg mener nu det bør være lettest for dig selv at afgøre:
Hvis du tit (eller af og til intenst) ville ønske dig at der skete noget
mere når du trykkede W (dvs. gerne vil have noget mere med på billedet) - ja
så vil du få glæde af vidvinkelforsatsen.
På samme måde gælder for teleforsatsen - her er det blot T (?) knappen og
"tættere på"...

Hvis dette ikke er tilfældet, tipper jeg, de bare kommer til at ligge og
fylde i tasken. Problemet med den slags er at de skal monteres "til
lejligheden" - for billederne i det normale område bliver næsten altid bedre
uden convertere.

Når det er sagt giver det naturligvis en masse muligheder mht.
perspektivet - men når det bliver rigtigt vigtigt er du nok hoppet på noget
større, tungere og dyrere (dSLR)

Mvh.
Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 07:43

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> [...]
ja
> så vil du få glæde af vidvinkelforsatsen.

Det er ikke så tit.

> På samme måde gælder for teleforsatsen - her er det blot T (?) knappen og
> "tættere på"...

Oftere, jeg synes godt man kan bruge mere optisk zoom.

> [...]
> fylde i tasken. Problemet med den slags er at de skal monteres "til
> lejligheden" - for billederne i det normale område bliver næsten altid

Måske, det er nemlig derfor jeg vil høre om de er anvendelige først.

> Når det er sagt giver det naturligvis en masse muligheder mht.
> perspektivet - men når det bliver rigtigt vigtigt er du nok hoppet på
noget
> større, tungere og dyrere (dSLR)

Det varer nu nok længe, både pga. prisen og behovet.

Fra : Mads

Dato : 26-07-04 14:56

On Mon, 26 Jul 2004 14:47:40 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Er linserne anvendelige ?
>Vil jeg kunne lave dyrebilleder fra en passende afstand med telelinsen ?
>Vil jeg kunne lave flotte makrobilleder med makrolinsen ?

Hej

Jeg har et Canon A70 samt telelinsen og den fungerer skam
ganske udemærket. Det er rart med de 7,2x zoom istedet for
de oprindelige 3x.
Det største minus ved linsen er at den er så stor at man ikke
kan bruge søgeren, men er nødt til at bruge skærmen, hvilket
kan være lidt besværligt i solskin. Det kunne Canon godt
have designet lidt bedre.

Husk forresten at du også skal have den lille linse adapter
for at kunne bruge linserne.

mvh Mads

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 07:39

"Mads" <mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> Jeg har et Canon A70 samt telelinsen og den fungerer skam
> ganske udemærket. Det er rart med de 7,2x zoom istedet for
> de oprindelige 3x.

Det er også det jeg tænker, digital zoom er noget man kangøre på pc'en ikke
på kameraet.

> Det største minus ved linsen er at den er så stor at man ikke
> kan bruge søgeren, men er nødt til at bruge skærmen, hvilket
> kan være lidt besværligt i solskin. Det kunne Canon godt
> have designet lidt bedre.

Det vil jeg så godt kunne leve med.

> Husk forresten at du også skal have den lille linse adapter
> for at kunne bruge linserne.

Det er jeg godt klar over, men mange tak fordi du nævner det.