Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
egne print af digitale fotos - hjælp...
Fra : LD

Dato : 26-07-04 10:36

Hej

Jeg vil for nemheds og hurtighedens skyld gerne selv printe nogle af mine
digitale billeder ud, men har store problemer med det.

Hovedproblemet er at printene bliver for mørke ifht. hvad jeg ser på
skærmen, altså jeg ønsker at printe WYSIWYG ! (Jeg kan jo ikke bare lysne
billederne til alle detaljer forsvinder !)

Hvad jeg selv har gjort; kalibreret skærmen, indstillet printeren til
højeste kvalitet, glossy photopaper, optimize photos osv. I Photoshop har
jeg prøvet forskellige indstillinger i udskrivningsmenuen (Print with
Preview): Jeg tror selv, at problemet skal løses her, men mangler åbenbart
den "rette kombination" af indstillinger. Holder mig til Source Space som
dokument, i Print Space har jeg afprøvet forskelligt.

Print direkte fra programmet, som var med kameraet (Olympus) er bestemt ikke
bedre.

Hvordan indstiller I for at få acceptable print (= som det ser ud på
skærmen) ?

(Jeg har talt med en sælger af farvepatroner, jeg kører med de "almindelige"
farvepatroner, men han tror ikke problemet vil løses med de "rigtige"
farvefoto-patroner.)

VH Lene

--
lenda@daugaard.com

Fra : Alex W

Dato : 26-07-04 10:53

"LD" <lendaa@daugaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
"almindelige"
> farvepatroner, men han tror ikke problemet vil løses med de "rigtige"

Hej Lene
Du skal have en farveprofil på det fotopapir du bruger.
Så kan du bruge profilen i PS
Farveprofilen skal være til din printer og det farvepapir du bruger.
Det rigtigste der er at gøre er at købe et sæt med en svanner og software
til at lave en farveprofil.
Du skal have en farveprofil på de forskellige papirtyper du printer på for
at kunne lave de rigtige farver.

Flere af papirleverandørene har profiler liggende til de forskellige typer
printere .. det er den næstbedste løsning. Den bedste er at lave profilen
selv. Så passer den 100% til printeren.

/Alex W

Fra : LD

Dato : 26-07-04 13:57

Hej Alex

Jeg ved, hvordan jeg skal lave en farveprofil i Photoshop, men jeg aner ikke
hvilke værdier / muligheder jeg skal vælge. Har du nogle forslag til de
forskellige (working space, Mangement policy etc) ??
Forstår ikke det med at papiret "har" en farveprofil (og kan ikke finde
noget på producentens side).
VH Lene

Fra : Preben Holm

Dato : 26-07-04 10:56

> [...]
> farvepatroner, men han tror ikke problemet vil løses med de "rigtige"

Hvilket papir udskriver du på? Foto-papir gør mange gange billedet klart
lysere.

Det er i hvert fald hvad jeg har fundet ud af med min HP photosmart
printer. Desværre er det jo ret dyrt at printe på foto-papir!

Mvh / Preben Holm

Fra : LD

Dato : 26-07-04 13:58

Hej

Jeg bruger glossy photo paper

vh Lene

Fra : Preben Holm

Dato : 26-07-04 16:47

> Hej
>
> Jeg bruger glossy photo paper
>
> vh Lene

Hmm. okay, men så er det jo nok ikke det...
Det er noget med photosmart printerne har en eller anden form for
kalibrering af resultat kontra billede når den skriver på fotopapir
eller på en eller anden måde måler papirets glans og kvalitet. Aner ikke
hvordan den gør, men photoret III virker pænt godt må jeg ærligt indrømme.
Skriver ikke særlig tit på foto-papir da det jo er ret dyrt, men de
gange jeg har gjort det kan jeg ikke brokke mig over kvaliteten.

Har du prøvet at sammenligne med evt. "ude-i-byen" print fra
foto-handlerens printer?
Hvordan er resultatet i forhold til det?

Hvilken printer er det der er tale om?

Mvh / Preben Holm

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-07-04 11:00

"LD" <lendaa@daugaard.com> wrote in message
> [...]
"almindelige"
> farvepatroner, men han tror ikke problemet vil løses med de "rigtige"

Hei.

Det billigste (hvis ens tid er verd penger) og beste vil være å
postprosessere bildene selv og så sende dem til en fotobutikk lokalt eller
på nett og få dem på skikkelig papir og med skikkelig printprosess. Hvis du
absolutt "må" skrive ut selv er en sublimeringsprinter tingen, men en sånn
koster forholdsvis mange penger i innkjøp. En 10x15 printer ligger på rundt
4000 kr her i Oslo.

/Helge

Fra : emj

Dato : 26-07-04 11:46

On Mon, 26 Jul 2004 12:00:29 +0200, "Helge Olsen"
<urytr@byfragrpu.arg> wrote:

>En 10x15 printer ligger på rundt
>4000 kr her i Oslo.

Så køb den i Danmark.
Jeg har en efterhånden lidt ældre HP photosmart 100, men kan se, at
man kan få en HP photosmart 145 for 1000 kr,. Jeg vil nødig undvære
muligheden for at udskrive mine 15x10 billeder selv.

Hilsen emj

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-07-04 12:18

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> man kan få en HP photosmart 145 for 1000 kr,. Jeg vil nødig undvære
> muligheden for at udskrive mine 15x10 billeder selv.

Blekk kan jeg ikke fordra pga klabb og babb med blekkpatroner, vanskelig å
kalibrere, tørketid osv. Den sublimeringsprinteren jeg har kikket på er en
HiTi 640PS. Så dessuten at man får den for 2600 NOK nå. Printpris blir så
ytterligere 5,50 kr pr. bilde. Slitsomt når fotolabben printer samme
kvalitet for 3 kroner :)

/Helge

Fra : LD

Dato : 26-07-04 14:00

Hej

Jeg har ikke råd til at investere i nyt hardware :( og mener heller ikke det
burde være nødvendigt

VH Lene