Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Regler for fotografering af andre og
Fra : Preben Holm

Dato : 25-07-04 18:27

Hej alle,

hvilke regler gælder der for fotografering af andre's ting?
må jeg gå hen og fotografere en fremmed person og publicere et billed af
vedkommende offentligt som f.eks. Eyvind gør det og diverse gå-i-byen
sider har gjort det (der var jo noget avis-skriveri)!

hvordan gælder der regler for andres ting? Må jeg fotografere en andens
bil (og anvende det kommercielt/offentliggøre billedet), hvis f.eks. den
bil kunne være en hvilken som helst andens bil, men at bilen har et
eller andet særpræg eller at den er utrolig sjælden). (selvfølgelig bør
man maskere nummerpladen)

hvilke regler gælder der?

hvornår må man tage et billede af en blomst i en fremmeds have f.eks.
(man står udenfor haven og fotografer selvfølgelig) - hvilke regler?

fotografer for blade/aviser tager jo bare billeder af seværdigheder,
katastrofer m.m. hvor andre uvidende personer bliver offer for
offentliggørelse - de er jo ikke en del af selve det ønskede motiv, men
uåndgåeligt for fotografen ikke at få med.

Mvh / Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-04 18:38

In article <4103ed79$0$66475$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
> vedkommende offentligt som f.eks. Eyvind gør det og diverse gå-i-byen
> sider har gjort det (der var jo noget avis-skriveri)!

Ja, hvis det er en fremmed person, og det er situationen som du
tager billede af. Direkte portrætfotos må du ikke tage uden
deres tilladedelse.

> [...]
> bil kunne være en hvilken som helst andens bil, men at bilen har et
> eller andet særpræg eller at den er utrolig sjælden). (selvfølgelig bør

Ja, medmindre du skal ind på ikke offentligt tilgængeligt område
for at tage billedet. Du må heller ikke tage det ind gennem vinduer.

> hvilke regler gælder der?
>
> hvornår må man tage et billede af en blomst i en fremmeds have f.eks.
> (man står udenfor haven og fotografer selvfølgelig) - hvilke regler?

Ja.

> [...]
> offentliggørelse - de er jo ikke en del af selve det ønskede motiv, men
> uåndgåeligt for fotografen ikke at få med.

Det er også lovligt, medmindre det skerpå et ikke offentligt tilgængeligt
sted. Hvis du ikke vil på billeder må du holde dig hjemme.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 25-07-04 18:40

Hej Preben Holm ....

Gå end på følgende Link og under Menuen

til venstre under *Typiske Spørgsmål* der vil
du kunne læse dig til en langt række svar.

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf

Held og Lykke

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Keld Gydum DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Preben Holm

Dato : 25-07-04 20:50

> Gå end på følgende Link og under Menuen
>
> til venstre under *Typiske Spørgsmål* der vil
> du kunne læse dig til en langt række svar.
>
> http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf

Tak for linket...

Mærkeligt.. Jeg må tage billeder af næsten alt så længe det ikke bærer
præg af overvågning - personer, biler og hvad det nu end kunne være
(sålænge de/det jeg fotograferer er offentligt tilgængeligt).
Og jeg må sådan set publicere det hvor som helst.

Men man må f.eks. ikke sætte sig ved et lyskryds og tage billeder af
alle der kører overfor rødt (f.eks.), fordi det er overvågning?

Hmm.. er det blot for at beskytte de kriminelle eller hvad?

Mvh / Preben Holm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 21:45

Preben Holm wrote:

> hvilke regler gælder der for fotografering af andre's ting?

Gå ind på Dansk Journalistforbunde hjemmeside, der kan du finde en
on-line publication med titlen "Fotografering og privatlivets fred".

http://www.journalistforbundet.dk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Eyvind

Dato : 25-07-04 22:30

Den selvoppustede klaphat har igen udgydt sig om ting
han heller ikke har forstand på.

>Gå ind på Dansk Journalistforbunde hjemmeside, der kan du finde en
>on-line publication med titlen "Fotografering og privatlivets fred".
>http://www.journalistforbundet.dk/

Han kan ikke linke! Dette er det rigtige link:
http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp
=>Hent dokument

og derfra citerer jeg:
Den ene regel (§ 264) siger, at en person kan
straffes, hvis han/hun uberettiget skaffer sig adgang
til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted eller ikke forlader fremmed grund efter at være
opfordret dertil.
Den anden (§ 264a) siger, at en person kan
straffes, hvis han/hun uberettiget fotograferer personer,
der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted.
Man kan altså fotografere på frit tilgængelige
steder, og man må også fotografere personer, der er
på disse steder.
citat slut

Venligst hr. Wannabe-fotograf Ebbesen læs de 3
sidste linier.

Og hvad ved Ebbesen om moral i denne sag?
Pigen kunne måske være fotografens kone, men i en
situation hvor hun ikke er opmærksom på at hun bliver
fotograferet????

Det er ufatteligt at over-egoet kan være så konsistent i hans
vrøvl om ting han åbentlyst ikke aner en skid om.
Endnu værre står det til med hans fotografiske evner!!!

Han har sammen med en håndfuld støvleslikkende medløbere
totalt ødelagt stemningen på dk.fritid.foto (Bemærk FRITID)

Tst,tst,tst

Eyvind

Fra : ChristianTC

Dato : 25-07-04 22:48

"Eyvind" <eyvind@eyvind.dk> wrote in message news:hDVMc.27356
> Pigen kunne måske være fotografens kone, men i en
> situation hvor hun ikke er opmærksom på at hun bliver
> fotograferet????

Så skulle du have gjort det 100% klart for os da du skrev dit oprindelige
indlæg.
Det eneste du skrev var (og jeg citerer): "Dette billed tog jeg torsdag
morgen, men jeg lavede lidt skjult kamera". Ordlyden i den sætning gør at
jeg straks tænker at det er en person du har fotograferet uden at hun ved
det og uden at hun har givet tilladelse til det. Skjult kamera giver også
associationer til direkte overvågning, hvad der i den henseende er moralsk
forkasteligt.

> Han har sammen med en håndfuld støvleslikkende medløbere
> totalt ødelagt stemningen på dk.fritid.foto (Bemærk FRITID)

Jeg kan godt forstå de andres reaktioner. Jeg ville blive sur hvis jeg så et
portrætbillede af mig, taget af en jeg ikke kender og som ikke havde spurgt
om lov, offentliggjort på internettet. Loven kender jeg intet til, men
personligt mener jeg at det ikke er moralsk rigtigt.

Mvh
Christian TC

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-07-04 22:55

"Eyvind" skrev:

> [...]
>Han har sammen med en håndfuld støvleslikkende medløbere
>totalt ødelagt stemningen på dk.fritid.foto

PLONK!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Preben Holm

Dato : 26-07-04 07:51

> [...]
> Man kan altså fotografere på frit tilgængelige
> steder, og man må også fotografere personer, der er

Okay, dvs. der er fri (om end close-up) fotografering af alt og alle på
alle offentlige steder - og faktisk må jeg sætte billedet i avisen,
publicere det på nettet o.lign.

Mvh / Preben Holm

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 26-07-04 08:22

Hej Preben ....

Gå ind og læs på den link jeg har sendt dig
offentlige steder er jo mange ting pas på du
ikke misforstår det ...

Bla. kan det misforstås på stranden - her er det
ok at lave et foto som viser et bredere udsnit
af strandens besøgende men vogt dig for at
gå for tæt på så du netop kommer til at krænke
enkeltpersoner. Solbadende piger - par m.m.

hvis de indgår i en naturlig helhed er det ok men
er de tydelig valgt ud som motiv er det ikke
lovligt .... men krænker privatlivet ...

Gå nu ind og læs på følgende Link og under Menuen
til venstre under *Typiske Spørgsmål* der vil
du kunne læse dig til en langt række rigtige svar.

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf

Jeg mener du i dit sidste indlæg drager forkert
opfattelse af hvad man må og ikke og dermed
misforstår betydningen af "offentlige steder".

Med venlig hilsen
Keld