Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diasscan problem (Dimage Dual IV)
Fra : Gert Almgren-Hansen

Dato : 23-07-04 11:33

Hey

Jeg har just anskaffet en Minolta Dimage Scan Dual IV. Når jeg så scanner
får jeg hele tiden billeder der ser kornede ud (farver er ikke "flydende"
osv.).

Hvad gør jeg forkert?

Jeg mener at have prøvet et utal af forskellige opløsninger, 8 bit/16 bit,
med og uden de indbyggede billedforbedringsfunktioner osv. uden nævneværdig
ændring i resultatet.

Forslag eller viden til forbedring vil blive modtaget med kyshånd.

--
Hilsen

Gert Almgren-Hansen
(Fjern 'FJERN' i mailadressen før svar)

Fra : [HCS] 4000

Dato : 23-07-04 16:10

Jeg havde gemt dette indlæg fra en tidligere tråd på min PC, kan være det
kan hjælpe dig. Det er ikke samme skanner men princippet, må være det samme.
Håber du kan bruge det

KOPI start:
Skanner vejledning.

Hej. Ja, jeg bruger Agfa Scanwise - scanner på 100% i 1200 dpi - ændrer ikke
på noget som helst - ren standard.

Ind i PS, hvor jeg så arbejder videre med råfilen - når jeg er helt færdig
med at fjerne støv/ridser mv. og justere levels gemmer jeg det som TIFF (min
råfil).

Derefter bruger jeg imagesize - stiller den på enten 75, 150 eller 300 dpi
alt efter hvad det skal bruges til og stiller dokumentstørrelsen (pixels
hvis til web) til det ønskede. De fleste billeder trænger derefter til en
USM (Unsharp Mask) som du finder i PS under Filter. Kender du ikke til det
kan du bare bruge sharpen, men eller prøv dig frem med USM - start ex. med
300% amount, 0,3 i radius og 5 i treshold - derfra kan du så prøve at
justere op og ned og vurdere effekten direkte på skærmen.

KOPI slut:

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*