Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
12.000kr for en D70 + 18-70 & 70-300 Niko~
Fra : Erik W.

Dato : 20-07-04 19:17

Hos min lokale fotohandler kan jeg få et Nikon D70 med 18-70 til 11.000 og
med et 70-300 Nikon objektiv oven i hatten for en tusse ekstra er det ikke
et meget godt tilbud, når man tænker på at det er en rigtig dansk
"menneskebutik"? Det bliver nok det udstyr jeg har brug for til at komme
igang med at tage billeder af det jeg kan lide at fotografere.
Jeg har tænkt mig at købe et D70 til september...det bliver hårdt at gå og
savle så længe. Hvis det der 70-300 objektiv er billigt kunne det måske være
klogt at købe det allerede nu? Det lød som om det var nogle løse nogen han
havde liggende.
Mvh Erik

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 20-07-04 19:28

Erik W. wrote bl.a:
> [...]
> gå og savle så længe. Hvis det der 70-300 objektiv er billigt kunne
> det måske være klogt at købe det allerede nu? Det lød som om det var

Har du ikke lige købt et Fuji Finepix S5000?
Hvordan går det med det?

M.v.h
Niels

Fra : Erik W.

Dato : 20-07-04 21:24

"Niels Jacobsen" <skrev i
> Har du ikke lige købt et Fuji Finepix S5000?
> Hvordan går det med det?

Det går fint nok, det tager nogle gode billeder. Alligevel var det nok lidt
et fejlkøb fordi jeg var klar til at gå videre til DSLR, det vidste jeg bare
ikke. Jeg havde et gammel Olympus DigiCam før, så jeg burde nok have ventet
med at købe nyt kamera til jeg var klar til at købe et DSLR. Jeg kan godt
lide at tage telebilleder af bevægelige mål, og selvom Fuji'ens shutterlag
bestemt ikke er værre end andre kameraers så giver det nogle frustrationer.
Jeg savner også det at have en rigtig SLR-søger istedet for den digitale
søger i Fuji'en. I øvrigt var den digitale søger i mit gamle Olympus
betydelig bedre end Fujiens.

Mvh Erik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-07-04 19:46

"Erik W." skrev 20.07.2004 20:17:

> Hos min lokale fotohandler kan jeg få et Nikon D70 med 18-70 til 11.000 og
> med et 70-300 Nikon objektiv oven i hatten for en tusse ekstra er det ikke
> et meget godt tilbud, når man tænker på at det er en rigtig dansk

Jo - det lyder som et rigtigt god tilbud. Hvilket objektiv er det
(blænde/model)?
....og hvilken fotohandler?

/kristian
Nybagt D70-ejer

Fra : khs

Dato : 20-07-04 20:44

Det er da en rigtig glimrende pris.
Det er en fornøjelse at købe udstyret i en rigtig butik.

Jeg har lige indleveret min D70 med 18-70, et 50/1,8 og min 80-200/2,8 til
DFA for justering af fokus. Det var ikke en af kombinationerne der kunne
tage et billede uden feflfokus (ja det er testet på den her måde
http://md.co.za/d70/ på stativ med fjernudløser). Jeg kørte fra DFA med en
god fornemmelse over ikke at skulle sende Den Ganzen Molivit til Tyskland
for indspektion. Udstyr købt hos den lokale kan serviceres i Danmark hos DFA

Det er nok ikke en superduper 70-300 til en tusse, men på den anden side så
kommer du i gang og har ikke spildt alverdens formuer medens du tager en
masse telebilleder i sommerlandet

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 20-07-04 21:01

"khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse

> khsblåbærgrødazlandk
> (fjern det spiselige og indsæt
> punktum før land)

Vel efter lan ?

VH
Carsten

Fra : khs

Dato : 20-07-04 21:25

> Vel efter lan ?

Hvad betyder det? Jeg tror du spørger om det er fikset og OK nu!
Jeg har ikke fået det retur endnu. Indleverede i fredags og kører lige forbi
i morgen tidlig for at hører om jeg kan få det med på ferie i næste uge.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-07-04 21:33

khs wrote:

> Hvad betyder det? Jeg tror du spørger om det er fikset og OK nu!
> Jeg har ikke fået det retur endnu. Indleverede i fredags og kører lige forbi
> i morgen tidlig for at hører om jeg kan få det med på ferie i næste uge.

Jeg tror det gik på emailadressen...

--
Steen Suder

Fra : khs

Dato : 20-07-04 21:38

> Jeg tror det gik på emailadressen...

Si si

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige med et snabela og indsæt punktum før de Danske
initialer).

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 20-07-04 22:05

> [...]
forbi
> i morgen tidlig for at hører om jeg kan få det med på ferie i næste uge.

Det var en hentydning til din signatur, som jeg korrekt citerede ovenover,
jeg mener dit punktum er forkert sat, når man følger dine anvisninger, men
korriger mig endelig, hvis dette ikke er tilfældet

VH
/Carsten

Fra : khs

Dato : 20-07-04 21:33

> Vel efter lan ?

Nååå, nu er jeg med. Det kan godt læses forkert. Det har jeg ikke tænkt på.
Med land menes DK

Endentlig burde der vel stå "Erstat det spiselige med et snabela og indsæt

Fra : Ole Helms

Dato : 20-07-04 21:47

On Tue, 20 Jul 2004 22:32:45 +0200, "khs" <khs@spam.spam> skrev:

> [...]
>Med land menes DK
>
>Endentlig burde der vel stå "Erstat det spiselige med et snabela og indsæt

Så skal vi altså kun fjerne "blåbærgrød" og ikke "and".
khs(kanelbolle)landk ?
--
Venligst
Ole Helms

Fra : khs

Dato : 20-07-04 22:01

> Så skal vi altså kun fjerne "blåbærgrød" og ikke "and".
> khs(kanelbolle)landk ?
> --
> Venligst
> Ole Helms

Hehe.
For pokker da også. Den and havde jeg ikke set.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-07-04 21:08

On Tue, 20 Jul 2004 21:44:29 +0200, "khs" <khs@spam.spam> wrote:

> [...]
>DFA for justering af fokus. Det var ikke en af kombinationerne der kunne
>tage et billede uden feflfokus (ja det er testet på den her måde

Interessant !
Jeg testede lige min (nye) D70 også - har dog kun 18-70/3,5 - men
fandt ingen back-fokus ) - med bl. 3,5-4 er dybdeskarpheden også
større, dvs. mere usikkerhed.

Hvor stor en skævhed var der på din D70 (som mm på skemaet) - jeg
gætter på, at du kunne få den skarpt med bl. 1,8 ??

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 22:16

"Henning Jensen"
> On Tue, 20 Jul 2004 21:44:29 +0200, "khs" >
en

Min D70 ligger også hos DFA for justering af back focus.
For mig var det min 80-200, der viste fejlen. Focus lå ca. 2-3 cm bagved
ved 1½m. Nok til at motivet er uskarpt.

> Interessant !
> Jeg testede lige min (nye) D70 også - har dog kun 18-70/3,5 - men
> fandt ingen back-fokus ) - med bl. 3,5-4 er dybdeskarpheden også
> større, dvs. mere usikkerhed.

Selv på 70mm 4,5 er DOF stor nok til at motivet er skarpt på 1m. Derfor er
det svært at se. (jeg troede ikke at have noget problem!)
Men et skud på 45 grader viser klart at skarpheden ligger ca. fra 1cm foran
motivet til mindst 8 cm bagved. (på mit kamera)
Så igen den samme fejlfocus. Vel ca. 3-4%.

> Hvor stor en skævhed var der på din D70 (som mm på skemaet) - jeg
> gætter på, at du kunne få den skarpt med bl. 1,8 ??

Du mener vel uskarpt?

Som sagt opdagede jeg først problemet med 80-200mm på 2,8. Men det er
tydeligt med alle objektiver. Jeg kan kun opfordre alle til at lave en test.
Da AF virker ved kontrastmåling, er objektivet uden betydning.
Så lav en hurtig test mod en lineal på tætteste afstand og største blænde.

Min D70 er fra April. Der har jo været en del diskussion om backfocus, så
måske har Nikon fået løst det produktionsproblem. Men jeg synes det er lidt
dårligt, at det kunne slippe igennem.

Gert

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-07-04 09:29

On Wed, 21 Jul 2004 23:15:32 +0200, "Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk>
wrote:

>Min D70 ligger også hos DFA for justering af back focus.
>For mig var det min 80-200, der viste fejlen. Focus lå ca. 2-3 cm bagved
>ved 1½m. Nok til at motivet er uskarpt.

Det var en del.

> [...]
>motivet til mindst 8 cm bagved. (på mit kamera)
>Så igen den samme fejlfocus. Vel ca. 3-4%.

Min test var på ca ½ m afstand viste testen fra http://md.co.za/d70/
ca. 16 mm foran og ca. 14-20 mm bagud (højre og venstre side - ikke
helt lige på) - så det er vel meget rimeligt. Dette er testet med
sensoren i centrum (dobbelt kryds) - skal man teste alle sensorene?

>Du mener vel uskarpt?

Jeg mener en skarp overgang som komme tæt på fokuspunktet, mellem
skarp og uskarp )

> [...]
>Da AF virker ved kontrastmåling, er objektivet uden betydning.
>Så lav en hurtig test mod en lineal på tætteste afstand og største blænde.

Jo, rigtigt!

>Min D70 er fra April. Der har jo været en del diskussion om backfocus, så
>måske har Nikon fået løst det produktionsproblem. Men jeg synes det er lidt

Jo, min er kommet hjem fra importøren i mandags, så den er måske af
nyere udgave. Men den slags fejl bør ikke optræde, men som du skriver
falder den måske ikke lige i øjene, men nikon bør jo teste dette.

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 09:52

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt lige på) - så det er vel meget rimeligt. Dette er testet med
> sensoren i centrum (dobbelt kryds) - skal man teste alle sensorene?

Her er mit resultat. Du har næppe noget problem.
http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/Billeder/18_70mm.jpg

Gert

Fra : khs

Dato : 22-07-04 12:19

Jeg har smidt mine resultater i dk.binaer under emnet "D70 fokus". Der er
fem filer så der er fire svar på første mail med hver sin fil inden i.

Jeg indleverede alt udstyret i fredags og de siger at de laver det i næste
uge. De er sommerferieramt og laver tingene i den hastighed de kan nå det.
Det er ok med mig at de ikke laver det hurtigere end de kan

Fra : Preben Holm

Dato : 20-07-04 21:49

> [...]
> klogt at købe det allerede nu? Det lød som om det var nogle løse nogen han

Well, det lyder da som et ok tilbud, nu når de er så svære at skaffe
hjem for butikkerne og de forsvinder ligeså hurtigt som de kom ind ad døren.

Jeg har netop købt et D70 + 18-70 linsen med ED-glas. Det blev 11.200
inkl. en taske med plads til lidt af hvert. Det stod til 11.995, men jeg
pressede ham lidt, og det hjalp sørme.

Kameraet virker fint og er godt tilfreds, men skal nok lige lære at
bruge det rigtigt, for det er godt nok ikke helt nemt at mestre det
efter en times brug!

Mvh / Preben Holm