Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og RAW konvertering software...
Fra : Martin Gleit

Dato : 18-07-04 19:50

Nogen der kan fortælle mig hvilket der er det bedste RAW
konverteringsprogram til D70 RAW (NEF) filer? C1 og PS CS kan ikke bruges
eller hva? er der plugins eller lignende på vej? Kan filerne læses
eksempelvis af Breezebrowser, ACDsee el lign? på forhånd tak...

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-07-04 20:05

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hva? er der plugins eller lignende på vej? Kan filerne læses
> eksempelvis af Breezebrowser, ACDsee el lign? på forhånd tak...

C1 og PS CS kan fint bruges. Nikon Capture er også udmærket.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 20:09

> [...]
> eller hva? er der plugins eller lignende på vej? Kan filerne læses
> eksempelvis af Breezebrowser, ACDsee el lign? på forhånd tak...

Nikon Capture er helt klart det bedste program til bearbejdning af NEF
filer.
Version 4.1 er rigtig god.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-07-04 21:23

"Thomas A. Jørgensen" skrev 18.07.2004 21:08:

> Version 4.1 er rigtig god.

Findes det også til Mac - eller kun til PC ?

/kristian

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-07-04 22:06

Kristian Storgaard wrote:

> Findes det også til Mac - eller kun til PC ?

Både Mac og Win.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Martin Gleit

Dato : 19-07-04 09:33

tak for oplysningen...er der mulighed for at kontrolere samme ting som det
er tilfældet med canons RAw?

Fra : Christian Grüner

Dato : 19-07-04 12:58

Kender ikek til Canons program, men med capture kan du justere alt.
Hvidbalance samt eksponeringskompensation som det vigtigste...

Fra : David List

Dato : 19-07-04 10:31

On Sun, 18 Jul 2004 21:08:44 +0200,
Thomas A. Jørgensen <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM>
wrote in <40facabc$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Nikon Capture er helt klart det bedste program til bearbejdning af NEF
> filer.

Det har du plaederet for tidligere. Kan du ikke give et par hints om
hvad der faar dig til at sige saadan?

Indtil videre har jeg naegtet at kaste penge efter et program, jeg
mener burde vaere inkluderet ved koeb af kameraet (p.g.a. muligheden
for fjernbetjening, samt muligheden for overfoersel af kurver). Trial
versionens editor kan endvidere knap nok starte op, endsige aabne
filer, paa min MS Windows maskine uden at crashe. Systemet har en 1,6
GHz AMD og 256MB RAM. Jeg kan ikke tro at programmet opfoerer sig
anderledes fordi man indtaster en noegle.
Starter editoren endelig op med en aaben fil, er programmet
laaaangsomt, sammenlignet med PS7.

Mit workflow med PS7 er saaledes:
1) Have NEF filerne tilgaengelige med Nikon View.
2) Vaelge at redigere en NEF fil i PS7.
3) Evt. rette hvidbalancefejl i filen med niveauer.
4) Konvertere filen til 8-bit.
5) Konvertere filen til sRGB farverum (jeg skyder NEF i AdobeRGB).
6) Gemme filen som JPEG i den oenskede kompression og skalering.

Hvordan er dit workflow med NC?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 19-07-04 10:49

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du plaederet for tidligere. Kan du ikke give et par hints om
> hvad der faar dig til at sige saadan?

Sagtens.
Jeg har både PS CS og Capture 4.1 og min mening er, at den klarer NEF
filerne bedre.
Jeg prøver senere i dag, at tage et billeder i RAW. Derefter konverterer jeg
det i både PS CS og Capture, og så har du muligheden for, selv at bedømme.
Jeg har lavet den test selv med mange billeder, og jeg er kommer frem til,
at det giver bedre farver og mere "fylde" i billederne med Capture. Så synes
jeg også, at capture har nogle funktioner, som mangle i RAW konverteren i
PS. F.eks. batch muligheden.

> [...]
> anderledes fordi man indtaster en noegle.
> Starter editoren endelig op med en aaben fil, er programmet

Det problem har jeg også haft, og jeg har også haft samme indstilling til
programmet som du har. Jeg opdaterede min 4.0 til 4.1 via Nikon Support, og
så begyndte den at køre stabil. Jeg bruger en intel 2.2 ghz med 2 gb ram,
men det burde ikke være det. Hvilken version af capture bruger du nu?

> [...]
> 5) Konvertere filen til sRGB farverum (jeg skyder NEF i AdobeRGB).
> 6) Gemme filen som JPEG i den oenskede kompression og skalering.

Det ligner meget dit.
Åbner Nikon view og capture. Vælger filerne med view, trækker dem over i
capture. Justerer hvad jeg mener der skal justeres, og gemmer så filen i
8-bit TIFF Adobe 1998 format.
Derefter kommer den over i Photoshop, hvor resten bliver lavet. Helt klart
det bedste program til billedbehandling.
Jeg har også en speciel Nikon Raw konverter til PS, men den ikke særlig god.
Man kan kun vælge EV og hvidbalance.

Jeg poster lige en besked, når jeg har lagt nogle billeder op. Det bliver
det fuldstændige samme billede, bare forskellige RAW konvertere.

Fra : David List

Dato : 19-07-04 17:11

On Mon, 19 Jul 2004 11:48:55 +0200,
Thomas A. Jørgensen <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM>
wrote in <40fb9908$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

....<snip>...
> [...]
> så begyndte den at køre stabil. Jeg bruger en intel 2.2 ghz med 2 gb ram,
> men det burde ikke være det. Hvilken version af capture bruger du

Version 4.1 (trial). Jeg tror jeg vil proeve at koere
programmet fra en MS Windows 2000 partition, jeg har paa en maskine
med to 1GHz PIII processorer og 2GB RAM. Hvis det viser sig at
programmet koerer bedre der, vil jeg mene at det viser at der er tale
om programmerings-sjusk (og hvor meget kan man saa stole paa resten af
programmet, udover dets interne hukommelses-allokering?).

....<snip>...
> Jeg poster lige en besked, når jeg har lagt nogle billeder op. Det bliver
> det fuldstændige samme billede, bare forskellige RAW konvertere.

Fedt. Tak for det.

Fra : David List

Dato : 20-07-04 11:56

> [...]
> om programmerings-sjusk (og hvor meget kan man saa stole paa resten af
> programmet, udover dets interne hukommelses-allokering?).

Inden jeg kørte installationen på omtalte system, prøvede jeg at køre NC som
den administrative bruger, der havde installeret programmet på den MS
Windows XP jeg bruger. Pludselig kunne programmet køre helt uden crashes
(men stadig langsomt!). Programmerings-sjusket består altså ikke i problemer
med hukommelses-allokeringen, men i at en installation foretaget af en
administrativ bruger ikke nødvendigvis kan køres problemfrit af en anden
uprivilegeret bruger. Dette problem har mange programmer desværre, når de
installeres på MS Windows XP. Uanset om softwareproducenten ikke har
afprøvet scenariet, hvor administrative brugere er skarpt adskilt fra
almindelige brugere (ikke standard opsætning i MS Windows XP), eller om man
blot har trukket på skuldrene og sagt: "Nå ja, der er sikkert alligevel ikke
ret mange, der anvender den opsætning.", så er der tale om sjusk.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Kenneth K

Dato : 19-07-04 09:40

On Sun, 18 Jul 2004 20:50:24 +0200, Martin Gleit
<martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:

> [...]
> eller hva? er der plugins eller lignende på vej? Kan filerne læses
> eksempelvis af Breezebrowser, ACDsee el lign? på forhånd tak...

Som nævnt virker PS CS fint med D70, det gør den dog kun hvis du opdaterer
RAW pluginet.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html?camerarawnav

vh.
Kenneth