Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polaroid filter
Fra : Dennis Meng

Dato : 17-07-04 19:10

Hej,

Vi har investeret i et Polaroid filter til vores Nikon F60 kamera i
forbindelse med vi skal til syden på ferie.
Men - vores store spørgsmål er lidt, om der findes nogle generelle
guidelines for hvordan det skal bruges og hvornår?? Jeg har hørt lidt om at
det skal "vende" korrekt i forhold til solen etc, samt at det absolut ikke
skal bruges hvis der tages billeder i skyggen og sådan.

Håber nogen kan bidrage med lidt gode råd og tips til brugen af det
Det er placeret på en 28-80mm linse i øvrigt, hvis det er til nogen hjælp.

Mvh Dennis

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-04 19:19

"Dennis Meng"
> [...]
>
> Håber nogen kan bidrage med lidt gode råd og tips til brugen af det
> Det er placeret på en 28-80mm linse i øvrigt, hvis det er til nogen hjælp.

Hej Dennis, Jeg kender ikke noget til de restriktioner du omtaler,
jeg plejer at sætte det på og dreje det mens jeg kigger gennem
søgeren, så trykker jeg når jeg syns det ser spændende ud. Det
eneste jeg vil sige man måske skal være lidt forsigtig med er i forbindelse
med ultra vidvinkel, hvor man kan få en lidt underlig udseende himmel,
ellers er det bare at skyde løs.. Husk man mister 1,5bl, måske er det
derfor du har fået af vide at det ikke skal bruges i skyggen?? -max-

Fra : John

Dato : 18-07-04 18:15

> [...]
> ellers er det bare at skyde løs.. Husk man mister 1,5bl, måske er det
> derfor du har fået af vide at det ikke skal bruges i skyggen?? -max-

I øvrigt hedder det da vist et "Polariserings-filter"
--
MVH
John K Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-04 20:02

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt lidt om at
> det skal "vende" korrekt i forhold til solen etc,

Korrekt. Optimal virkning opnår du, når du peger kameraet i en vinkel på 45
grader i forhold til solen, og så skal du selvfølgelig også dreje på selve
filteret for størst mulig virkning. Hvis du former hånden som en pistol med
tommel- og pegerfinger, og "skyder" mod solen, så peger din tommelfinger i
vinklen, hvor mest polariseret lys optræder. Det er selvfølgelig tilladt at
dreje hånden 180 grader rundt, så længe pegerfingeren blot peger mod solen

> Det er placeret på en 28-80mm linse i øvrigt, hvis det er til nogen hjælp.

Bruger du pol-filter med vidvinkel, risikerer du, at virkningen varierer
_meget_ fra kant til kant, hvilket kan give uheldige resultater. Pol-filter
er bedst ved store brændvidder (tele), hvor billedudsnittets vinkel er
lille.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Dennis Meng

Dato : 17-07-04 20:37

> [...]
Pol-filter
> er bedst ved store brændvidder (tele), hvor billedudsnittets vinkel er

Jeg tror jeg misser den med tommelfingeren i "pistolen" - den stritter jo
sådan set bare lige op i vejret eller lidt bagover, så hvad glæde har jeg
ved den? hehe

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-04 20:49

> Jeg tror jeg misser den med tommelfingeren i "pistolen" - den stritter jo
> sådan set bare lige op i vejret eller lidt bagover, så hvad glæde har jeg
> ved den? hehe

Som jeg skrev, så er det tilladt at rotere hånden. Jeg skrev, at du kunne
dreje den 180 grader (i hver retning), men har du _meget_ bevægelige led,
kan du måske slippe afsted med 360 grader? Prøv at lave "pistolen", peg mod
solen og rotér hånden 45 grader til én af siderne. Din tommelfinger vil
herefter pege 45 til højre eller venstre i forhold til solen. Drej kroppen,
så du har front dén vej, din tommelfinger peger, løft kameraet og peg i
samme retning og voilá, dit kamera peger nu i dén retning, hvor mest
polariseret lys optræder og hvor et pol-filter har størst virkning.

Fra : Dennis Meng

Dato : 17-07-04 21:11

> [...]
> samme retning og voilá, dit kamera peger nu i dén retning, hvor mest
> polariseret lys optræder og hvor et pol-filter har størst virkning.

Aha, ok ... så i teorien er tomlen jo faktisk fløjtende lige meget i den her
situation, da man stiller kroppen i den retning pegefingeren også peger?
Tomlen peger jo ca. 45 grader op i vejret.... den vej peger man sjældent
kameraet.....
vil det så også sige, at hvis man blot stiller krops-retningen ca. 45 grader
til højre eller venstre for solen, så er man rimeligt sikker på et
fornuftigt polariseret lys?

(Eller er jeg stadig helt gal i byen?? )

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-04 21:33

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Aha, ok ... så i teorien er tomlen jo faktisk fløjtende lige meget i den
her
> situation,

Nænej, der tæller ikke, hvis du ikke bruger tommelfingeren

> da man stiller kroppen i den retning pegefingeren også peger?
> Tomlen peger jo ca. 45 grader op i vejret.... den vej peger man sjældent
> kameraet.....

Som sagt; der er tilladt at rotere/vippe hånden, så længe pegefingeren
stadig peger mod solen...

> vil det så også sige, at hvis man blot stiller krops-retningen ca. 45
grader
> til højre eller venstre for solen, så er man rimeligt sikker på et
> fornuftigt polariseret lys?

Netop. Du oplever mest polariseret lys i en vinkel på 45 grader fra solen.
Men polariseret lys er ikke noget, man efterstræber - tværtimod. Derfor
bruger man også et særligt filter, der filtrerer det bort. Det kaldes sjovt
nok et pol-filter Polariseret lys giver reflekser i f.eks. vand og glas,
ligesom det "slører" farveoplevelsen, så du kan fjerne reflekser og opnå
dybere/klarere farver, hvis du bruger et pol-filter. Men som sagt, så har
det kun virkning i bestemte vinkler i forhold til solen, ligesom du skal
huske at dreje filteret, så det filtrerer optimalt i forhold til solens
aktuelle placering på himlen.

> (Eller er jeg stadig helt gal i byen?? )

Næ, vi nærmere os

Fra : Dennis Meng

Dato : 17-07-04 21:40

> [...]
> det kun virkning i bestemte vinkler i forhold til solen, ligesom du skal
> huske at dreje filteret, så det filtrerer optimalt i forhold til solens

Ahaaaa..... så er jeg endnu mere med nu!!! Havde ikke lige luret den med at
pegefingeren hele tiden skal pege på solen hehe...

Hvordan skal polfiltret så justeres i forhold til solen - er der ligeledes
en "tommelfinger regel" (ironisk nok) til dette også??

/Dennis

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-04 21:58

> Hvordan skal polfiltret så justeres i forhold til solen - er der ligeledes
> en "tommelfinger regel" (ironisk nok) til dette også??

Muligvis - jeg kender den dog ikke. Som andre har skrevet: Drej filteret og
kig samtidig i søgeren. Du kan tydeligt se, når du rammer den rigtige
vinkel. Tolerancen er rimelig lille, så du skal ramme inden for at par
grader, hvis du vil have optimal virkning.

Er du forresten i familie med en Michael Meng, som har spillet lidt fodbold
i Hvidovre?

Fra : OCB

Dato : 17-07-04 21:32

Fordelen ved et pol filter på et SLR kamera er, at du kan se virkningen i
din søger.. Du behøver ikke tænke så meget over det. Sæt det på, kig mod
himlen eller vandet, en våd vej eller du kan kigge ind i en butiksrude. Alle
disse måder viser dig med det samme virkningen når du drejer filtret. Skal
du syd på, så lad det sidde på så længe du er i sol eller stærk lys. Du kan
sagtens bruge det i skygge, dog skal du være opmærksom på at du mister noget
blænde som nævnt tidl., ellers er det bare derud af.. Det er lækkert at
arbejde med og giver nogle gode resultater.

Mvh Ole C. Boesen

Fra : Dennis Meng

Dato : 17-07-04 21:44

> [...]
> blænde som nævnt tidl., ellers er det bare derud af.. Det er lækkert at
> arbejde med og giver nogle gode resultater.

Jeg glæder mig allerede......