Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO indstilling på dgitalkameraer, hvorfor~
Fra : Ole Riis

Dato : 11-07-04 07:42

Mit nye digitalkamera har mulighed for at indstille ISO værdien. Men jeg
forstår ikke helt tankegangen bag denne funktion da man jo ikke putter
forskel´lige fil i med forskellige ISO værdier, som det er tilfældet i
analogkameraer.

Er det bare en anden måde at indstille opløsningsgraden på? - og kunne man
så ikke helt have undværet denne funktion?

Dumt spørgsmål måske, men jeg er lige gået fra analog til digital.

Mange hilsner

Ole

Fra : HKJ

Dato : 11-07-04 07:52

"Ole Riis" <oriisslet@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> forstår ikke helt tankegangen bag denne funktion da man jo ikke putter
> forskel´lige fil i med forskellige ISO værdier, som det er tilfældet i

Det er en måde at indstille følsomheden på. Den laveste ISO indstilling er
signalet direkter fra CCD/CMOS sensoren, højere indstillinger vil forstærke
signalet, så der skal mindre lys til.
Ulempen ved at forstærke signalet er selvfølgelig at støj også bliver
forstærket, hvilket kan ses på det færdige billede, især i mørke områder.

Ændringer af ISO indstillingen giver selvfølgelig samme muligheder som på
film (dvs. hurtige lukkertider og/eller mindre blænde), men det at den kan
indstilles per billede, gør det meget mere anvendeligt..

Fra : Frenjon

Dato : 11-07-04 11:22

Et par links der forklare sagen
http://www.dpreview.com/learn/?/key=sensitivity
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Noise_01.htm

Fra : KNL DtP

Dato : 11-07-04 12:24

"Ole Riis" <oriisslet@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Mit nye digitalkamera har mulighed for at indstille ISO værdien.

Jeg tillader mig at henvise til en artikel om netop ISO ved både digital og
analog:

http://www.fotoportal.dk/artikler/iso.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Riis

Dato : 15-07-04 10:08

Tak for alle kommentarerne. Både dem her i gruppen og dem der valgte at
svare mig direkte. Så blev jeg så meget klogere i denne digitale verden.

Men nu har jeg et tillægsspørgsmål. Når nu en højere ISO værdi giver et
mindre opløst billedet, hvorfor fylder de så mere i memoryen. F.eks. fylder
et ISO 800 billede ca. 10-12 procent mere end et ISO 100 billede af det
samme motiv???

Jeg undrer mig. Hvad er forklaringen?

Mange hilsener

Ole

Fra : HKJ

Dato : 15-07-04 10:16

> [...]
fylder
> et ISO 800 billede ca. 10-12 procent mere end et ISO 100 billede af det

Du får ikke mindre opløsning, men du får støj og den derfor kan billedet
ikke komprimeres så effektivt.

En ensfarvet flade kan komprimeres bedre end en flade fyldt med farvede
prikker.