Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Opladning første gang
Fra : Peter Pedal

Dato : 02-07-04 16:55

Hej

Har fået en Canon S60.

Hvor lang tid skal batterierne lade op første gang. Kan man bruge dem, når
den lyser grønt. Eller skal man vente længere tid?

Fra : Kim Skovsby

Dato : 02-07-04 17:28

Hej Peter

Du skal oplade den fuldt de første 3-4 gange
Du skal så også søger for at køre batterierne helt i bund de første 3-4
gange.
Fordi den har Litiumbatterier, så kan du der efter sjatlade dem som du vil.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-04 01:06

På ejendommeligvis fremsatte Kim Skovsby følgende påstand:

> Fordi den har Litiumbatterier, så kan du der efter sjatlade dem som
> du vil.

Jeg vil stadig anbefale at køre batteriet tomt hver gang, så vidt det
er muligt. Det er rigtigt, at en litiumcelle ikke lider af
"memoryeffect", men cellens levetid bliver væsentligt forlænget, hvis
man undlader at sjatlade.

Claus

Fra : Kim Skovsby

Dato : 03-07-04 06:18

Hej Claus

På Litium batterier har det kun meget lidt betydning. Du må bare aldrig
overladet et litiumbatteri.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-04 08:18

På ejendommeligvis fremsatte Kim Skovsby følgende påstand:

> Hej Claus

> På Litium batterier har det kun meget lidt betydning. Du må bare
> aldrig overladet et litiumbatteri.

Det tror jeg ikke på. Jeg kan give et eksempel. For fire år siden
købte jeg og en kammerat to ens telefoner, fordi de var på tilbud. Han
sjatladede sin hele tiden, mens min hænger på væggen og kun bliver
tilsluttet laderen, når den bipper og er flad.

Hans batteri holder kun ganske kort tid, mens mit stadig er som nyt og
holder i en uge, som det altid har gjort. Hvis batteriet får lov til
at køre helt fladt, så holder det længere. Det slider meget at
sjatlade, fordi man aldrig får batteriet ladet 100% op.

Claus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-07-04 08:34

> [...]
> at køre helt fladt, så holder det længere. Det slider meget at
> sjatlade, fordi man aldrig får batteriet ladet 100% op.

Der giver jeg dig ret Claus, jeg købte en brugt telefon der har været
sjatladet med et lithium batteri. Efter kun en halv time siger den at den er
helt ladet op og den holder så kun 2 dage hvor ellers hvis jeg oplader den
helt kan den holde i 5-6 dage, men batteri indikatoren virker jo bare ikke
og nogle gange ha jeg haft den liggende til opladning 1 døgn og så sker det
at den er tør efter meget kort tid 2-3 dage ca. Det er altid en god ide at
køre batteriet flad og lade det fuldt op.

Mvh
Simon

Fra : Kim Skovsby

Dato : 06-07-04 09:00

Hej Simon og Claus

Det værste du kan gøre ved et Litium batteri er at overlade det. Så kan du
være sikker på det dør hurtigt.

Her får i mail adressen til Lars Madsen fra UNiROSS
SLETlars.madsen@uniross.dk
Han har soglt batterier i over 25 år, og anses lidt i branchen som en
"Batteiguru" Det er blandandet på baggrund af undervisning af Lars jeg
har min viden.

Det er klart du passer bedre på dit batteri ved at køre det helt op og ned,
men når det er Litium batterier vi taler om. Så har det ikke så stor effekt.
Jeg sjatlader selv min telefon, og kan ikke genkende det mønster i
beskriver. Men hvis i lader batteriet helt op og lad det ligge i en lille
måned, så kan det faktisk godt komme sig. (Hvordan i så vil ringe... Det er
så en helt anden snark *GG* )

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Henning

Dato : 03-07-04 08:58

Hej

On Fri, 2 Jul 2004 17:54:43 +0200, "Peter Pedal" <no@email.thanx>
wrote:

> [...]

Jeg har netop købt et Finepix 7000 kamera og to sæt genopladelige
batterier, så jeg vil selvklart gerne gøre det rigtigt - ligesom
dig.

På mit kamera er der en særlig funktion, hvormed jeg kan aflade
batterierne. Jeg går derfor ud fra, at metoden for mig må være:

1. Aflade batterierne via funktionen i kameraet
2. Genoplade dem i min Ansmann Digispeed 4 lader

Jeg kunne naturligvis også aflade dem i en lommelygte, men jeg
har læst, at dette er en skidt ide.

Hvis de batterikyndige mener noget andet, håber jeg, at de lige
'kommer på banen' :)

Venlig hilsen

Henning

Fra : LA2

Dato : 03-07-04 09:11

> [...]
>
> Hvor lang tid skal batterierne lade op første gang. Kan man bruge dem, når
> den lyser grønt. Eller skal man vente længere tid?

Hvis det er et lithium batteri er det vigtigt at du ikke overlader. Så når
opladeren lyser grønt skulle det være klar til brug.
Det har ikke godt af at blive afladet helt. Du kan læse mere her:

http://216.239.59.104/search?q=cache:Ba5PXLmmaoQJ:www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm+how+to+charge+lithium+batteries&hl=da

eller her hvis linket skulle knække i din newsreader:

http://makeashorterlink.com/?A27B526B8

LA2

Fra : LA2

Dato : 03-07-04 09:21

" LA2" <bovltour_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller her hvis linket skulle knække i din newsreader:

Glemte lige skrive at de skal afledes helt en gang i mellem, hver 20-30 gang
bør du aflade dem helt.

LA2

Fra : LA2

Dato : 03-07-04 09:15