Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro objektiv
Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 15:31

Hej NG

Jeg er på jagt efter et godt Makro objektiv til mit Nikon Kamera.

Jeg vil gerne til at skyde blomster og bier osv. Hvad kan anbefales?, det må
gerne have en zoom funktion men det er ikke et krav.

Mvh
Simon

Fra : HKJ

Dato : 24-06-04 15:55

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message
> Jeg er på jagt efter et godt Makro objektiv til mit Nikon Kamera.
>
> Jeg vil gerne til at skyde blomster og bier osv. Hvad kan anbefales?, det

> gerne have en zoom funktion men det er ikke et krav.

Rigtige macro objektiver har sjældent zoom (Nikon har dog en), men er med
fast brændvidde.
De kan gengive ned til 1:1, hvilket på en D70 betyder 24*16mm (CCD
størrelsen) vil fylde hele billedet.
På macro objektiver opgives også en brændvidde, det har INTET med
forstørrelsen at gøre, men ændre arbejdsafstand og skarphedsdybde.

Jeg bruger selv et Tamron 90mm macro objektiv, det koster cirka 3000 ved
http://www.technikdirekt.de/.
Men kig her for en sammenligning (Den første er tysk, den næste engelsk):
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.htm
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.ht
ml

Du kan også se her:
http://www.photodo.com/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 16:05

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> På macro objektiver opgives også en brændvidde, det har INTET med
> forstørrelsen at gøre, men ændre arbejdsafstand og skarphedsdybde.

Det er jeg godt klar over, men jeg siger også mange tak for den
sammenlignings side der, det hjalp mig meget efter hvad jeg skal holde mig
fra. Mange tak.

Mvh
Simon

Fra : Alex W

Dato : 24-06-04 16:32

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

Så kan du sammenligne objektiver.

Du vil se at Tamron 90 mm er bedre end Nikons ....
og Sigma 50 mm er testet bedre end alle andre.

Med venlig hilsen
Alex W

Fra : ab

Dato : 24-06-04 17:30

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

Ligner ikke meget en test - svarer mere til en overfladisk udtalelse:
Objektiv NN er bedst - til hvad må læseren uvægerligt svare.

Uden at kende en tests delelementer er det da umuligt at bruge testen til
noget som helst. Hvordan indgår opløsning målt i midten / i kanten af
billedfeltet, farvegengivelse, forvrængning, objektivets dimensioner / vægt,
opbygning / holdbarhed o.s.v.

ab

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-04 18:45

"Alex W"
> [...]
>
> Så kan du sammenligne objektiver.
>
> Du vil se at Tamron 90 mm er bedre end Nikons ....
> og Sigma 50 mm er testet bedre end alle andre.

Hej Alex, har du sat dig ind i hvordan de når
frem til den rangering..
Jeg vil nok (helt sikkert) ikke bruge den oversigt
når jeg skal ud og handle nyt objektiv. -max-

Fra : Alex W

Dato : 24-06-04 19:54

> Hej Alex, har du sat dig ind i hvordan de når
> frem til den rangering..
> Jeg vil nok (helt sikkert) ikke bruge den oversigt
> når jeg skal ud og handle nyt objektiv. -max-

Yes, jeg bruger listen som et fingerpeg .. det er nok ikke helt forkert ..
håber jeg.

Jeg har købt Tamron 90 mm 2.8 og det er et yderst fordelagtigt køb.
Prisen er fornuftigt og objektivet tegner pivskarpt !!

Jeg har lavet flere insektbilleder der i øjeblikket er med på udstilling.
Fordelen ved den lidt længere brændvidde (144mm med en 10D) er at afstanden
bliver tilpas stor til man ikke skræmmer insekterne.

Nikons Macroobjektiver er også gode, men jeg vil påstå at Tamrons 90mm er
bedre. Det er i hvert tilfælde billigere og ikke ringere!!

De objektiver med macro indbygget er gode som allround objektiver, men kan
slet ikke komme på siden med et rigtigt macroobjektiv.

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 00:05

[snip]
> Yes, jeg bruger listen som et fingerpeg .. det er nok ikke helt forkert ..
> håber jeg.

Hej Alex.
Jeg ville nu hellere bruge www.photodo.com som et fingerpeg. Her er det kun
optisk performance der har indflydelse på performance. Alt om holdbarhed og
funktionalitet finder jeg så på diverse andre sider.
Jeg har selv både Nikkor Micro 55/3.5 og 60/2.8, og der er ingen tvivl om at
de bare er knivskarpe. Den sidste anskaffelse, 60/2.8, var dog tæt på at
være den samme som din Tamron, men jeg fik an offer I couldnt refuse :) Jeg
tager primært billeder af blomster, der ikke flygter, når jeg nærmer mig,
derfor har jeg valgt den korte brændevidde. Så blev der også råd til en
lille 80-200

[snip]
> [...]
afstanden
> bliver tilpas stor til man ikke skræmmer insekterne.

Link, please!

[snip]
> De objektiver med macro indbygget er gode som allround objektiver, men kan
> slet ikke komme på siden med et rigtigt macroobjektiv.

Helt enig :)

Mange hilsner Jakob

Fra : Alex W

Dato : 25-06-04 07:39

> afstanden
>
> Link, please!

Hej Jacob

Til hvad, Hjemmeside eller udstillingen??
http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=12
http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=14

Udstillingen er i galleri Emmaus

/Alex W

Fra : LT

Dato : 24-06-04 16:03

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg er på jagt efter et godt Makro objektiv til mit Nikon Kamera.

De ultimative objektiver til blomster og bier er MicroNikkorne..der findes
en række zoomobjektiver med macrofunktion, men de er langfra af samme
standard som de specielle objektiver, som i øvrigt er glimrende til alm
fotografering, jeg anvender mit MicroNikkor 2,8/55 som normalobjektiv.
Til insekter er det en fordel med en lidt længere brændvidde f.eks 105mm
MicroNikkor.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 24-06-04 17:57

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg er på jagt efter et godt Makro objektiv til mit Nikon Kamera.

Hvilket SLR taler vi om - det er relevant hvis du vil på brugtmarkedet, da
der findes rigtig mange relativ billige og superskarpe Nikon makro
objektiver på markedet. Selv har jeg et Micro Nikkor 55/3,5 non-AI - en
sadan skarp sag passer bare kun på de færreste nyere Nikon SLR - medmindre
du altså har et F5 eller F100 - og selv på dem får man kun lysmåling på åben
blænde, hvilket betyder, at man skal kompensere for den blænde man kører på
(ikke noget stort problem).

En anden mulighed er mellemringe - der kommer man tæt på, og med et Nikon
50/1,8, 28/2,8 eller 80-200 AFS kan billederne sagtens tåle en projekters
ubarmhjertige gengivelse. Fordelen med mellemringe er imo, at de jo også kan
sættes på ens vidvinkler, således at man kan få stor billedevinkel på
makro-billederne og dermed mere dybde i billederne.

> Jeg vil gerne til at skyde blomster og bier osv. Hvad kan anbefales?, det

> gerne have en zoom funktion men det er ikke et krav.

Nikon 70-180 lyder som en oplagt optik - omend du kommer til at betale en
del. Nikons 200/4 AFD er helt fantastisk - sikke en skarphed, kontrast og
farvegengivelse - den har været på markedet i mange år, og i ny og næ ser
man den gamle manuelle udgave solgt til rimelige priser på brugtmarkedet -
at AF mangler er i makro-verdenen sjældent et problem.

Du kan se nogle billeder taget med 200/4, 55/3,5, flere optikker med
mellemringe, og vistnok også et enkelt Sigma-optik på www.naturfotografi.dk
..

Prøv iøvrigt at se på Rørsletts gennemgang af primært Nikon optikker på
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 19:40

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> [...]
åben
> blænde, hvilket betyder, at man skal kompensere for den blænde man kører

Det skal passe primært på et Nikon D1 men også nogle gange på mit gamle
Nikon F90X, men jeg vil gerne have AF da jeg bruger det rimeligt tit,
desuden hvis mine foældre skal låne det en gang imellem så ville AF være en
god ide med deres dårlige øjne

> [...]
> sættes på ens vidvinkler, således at man kan få stor billedevinkel på
> makro-billederne og dermed mere dybde i billederne.

Ja det har jeg også lidt tænkt på, men jeg vil i første omgang bare have et
godt makro objektiv, Men jeg har fundet nogle forskellige tests rundt
omkring og set nogle billeder taget, jeg må sige at mit hjerte er ved at
falde for et Nikkor Micro 105mm f/2.8 AF-D. Det må jeg sige er nok det der
står øverst på listen lige nu.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-06-04 20:40

> [...]
> Nikon F90X, men jeg vil gerne have AF da jeg bruger det rimeligt tit,
> desuden hvis mine foældre skal låne det en gang imellem så ville AF være

På mit gamle F70 kan jeg da sagtens anvende et Micro-Nikkor AI-s 55/2,8,
hvor den laver lysmåling selvom jeg blænder ned. Det hele afhænger af om det
er lysmåling i huset, hvilket der er i mit. Jeg ved så ikke om det er i et
F90X. Jeg ved, at D1'eren i hvert fald kan lysmåle med AI-s 55/2,8 da jeg
selv har forsøg med et lånt eksemplar, hvor der blev brugt teleconverter og
nogle helt gamle mellemringe, der ikke har noget elektronik

MVH
Thomas

Fra : LT

Dato : 24-06-04 21:45

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas
>
> Thomas du har fuldstændig ret , jeg bruger gladelig min Micro 28/55 på D1
, det er problemfrit..
men foretrækker nu 105 til akvafoto.
vh tl

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 24-06-04 22:36

> [...]

det
> er lysmåling i huset, hvilket der er i mit. SNIP

Nu skrev jeg jo også om et non-AI. Flere af de nyere billigere Nikon kan
ikke klare optikker uden cpu - f.eks. F80.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Klaus Johansen

Dato : 24-06-04 18:13

Hej Simon
Jeg har et macro objektiv til salg under dk.marked.privat.foto
Et Sigma EX 180mm. 3,5 IF HSM med et super UV filter til 4300kr.
Hilsen Klaus Johansen 20629198

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 19:42

"Klaus Johansen" <ksdj@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Simon
> Jeg har et macro objektiv til salg under dk.marked.privat.foto
> Et Sigma EX 180mm. 3,5 IF HSM med et super UV filter til 4300kr.
> Hilsen Klaus Johansen 20629198

Jeg er nu på udkig efter noget med nok en mindre brændvidde, jeg tænker på
noget med en 105 mm, men jeg vil da lige kigge på det objektiv.

Mvh
Simon

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 24-06-04 20:43

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er nu på udkig efter noget med nok en mindre brændvidde, jeg tænker på
> noget med en 105 mm, men jeg vil da lige kigge på det objektiv.

Hvis du gerne vil skyde insekter, så er 105 mm ikke just den perfekte
brændvidde - nærgrænsen er på ca. 30 cm (og der skal måles fra filmplanet) -
og når man kommer så tæt på er mange insekter faktisk fløjet. En 200/4 har
derimod en nærgrænse på 50 cm.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 21:46

> [...]

filmplanet) -
> og når man kommer så tæt på er mange insekter faktisk fløjet. En 200/4 har

Ja men jeg kigger også lidt på et sigma 180 mm f/4, jeg tror det er noget i
den stil jeg skal have fat i. Jeg siger i hvert fald mange tak, det har fået
indkredset mit søgeområde

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-06-04 20:20

> Ja men jeg kigger også lidt på et sigma 180 mm f/4, jeg tror det er noget
> den stil jeg skal have fat i. Jeg siger i hvert fald mange tak, det har
fået
> indkredset mit søgeområde

Jeg har gode erfaringer med både 105/1.8 og 180/2.8 (begge Nikon) og
mellemringe. AF er ligegyldigt, iget man hurtigt lærer at flytte sig
frem/tilbage, til det er skarpt. Denne manøvre er hurtigere end at dreje op
skarphedsringen, og AF ved jo ikke hvad der skal være skarpt.

Bo //