Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Sverige
Fra : Hans Kruse

Dato : 16-06-04 21:17

Nye billeder er lagt op her http://www.pbase.com/hkruse/sweden
Der er billeder fra foråret til nu. Kommentarer modtages gerne ellers til
inspiration både for foto og besøg i det smukke Sverige.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : lars bo

Dato : 16-06-04 23:37

Hej Hans
"Spring and Early Summer Sweden" er virkeligt gode natur og
landskabsbilleder.

--
hilsen
lars bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-04 00:28

Mange tak.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-06-04 23:46

"Hans Kruse"
> [...]
> Der er billeder fra foråret til nu. Kommentarer modtages gerne ellers til
> inspiration både for foto og besøg i det smukke Sverige.

Smukke stemninger fra Sverige, der er mange vidunderlige billeder,
stofligheden i de gamle træhuse er lækker, lyset i er flot flot flot, men
iih hvor nogle af billederne tilter, hembränd? Du må ikke skræmme
gæssende, lidt ærgeligt the er blevet så lyse, men mod de mørke træer
er det jo ikk så let.. Er det traner der er ude og gå aften tur.. En flot
serie, mange tak! -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-04 00:25

> [...]
> gæssende, lidt ærgeligt the er blevet så lyse, men mod de mørke træer
> er det jo ikk så let.. Er det traner der er ude og gå aften tur.. En flot

Max, tak for kommentarerne. Jeg har uploadet justerede billeder af gæssene
med mindre lys. Jeg havde faktisk trukket lidt for meget lys op i
konverteringen af fuglene mod skoven. Jeg har beskåret det lidt mere og
skarpheden mistes tilsvarende. Her mit objektiv for kort (280mmx1,6). Det
gør også at man skal lidt tæt på ... det er ellers flotte, store fugle. De
spadserende fugle er traner og dem kunne jeg ikke komme tæt(tere) på
desværre. Jeg har en 300mm L f/4 med IS til levering i Juli, så med 1,4x TC
vil jeg have 420mm at gøre godt med x 1,6 eller svarende til ialt 672mm. Det
er det mest rimelige jeg kunne finde til en pris under 4-6K euro! Så ser jeg
frem til at fange nogle gæs/traner i sverige nu da jeg har fundet nogle af
de steder, hvor de holder til i nærheden af mit hus.

Ja træhusene er skæve og måske er hembränd med i spillet. Måske skulle jeg
justere for det....

Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-06-04 07:52

> Ja træhusene er skæve og måske er hembränd med i spillet. Måske skulle jeg
> justere for det....

Læs på Gammel Dansk flaskerne: "tilsat stabilisator" Den virker bare
ikke....

Bo //

Fra : Alex W

Dato : 17-06-04 10:08

Flotte Billeder Hans

Prøv at lege lidt mere med kombinationen af valmue med vand som baggrund
Det vil gøre sig godt gerne uden andre elementer i billedet.
Fine lupin billeder....

Min kone kom lige ind og så dine billeder .. reaktionen: Nej hvor flot ..
han fotografere jo virkelig godt !!

Super billede af myreren .. Hvad er det for objektiv Canon eller Sigma

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-04 11:12

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote in message
> Flotte Billeder Hans
>
> Prøv at lege lidt mere med kombinationen af valmue med vand som baggrund

Jeg må skuffe -- det er ikke vand, men en vej der løber lige forbi huset. Da
det er uskarpt kan det se ud som vand. Det ville have været super, hvis der
var vand. Det ville forhøje værdien af huset

> Det vil gøre sig godt gerne uden andre elementer i billedet.

Enig.

> Fine lupin billeder....
>
> Min kone kom lige ind og så dine billeder .. reaktionen: Nej hvor flot ..
> han fotografere jo virkelig godt !!

Jeg kan vældigt godt li' din kone

> Super billede af myreren .. Hvad er det for objektiv Canon eller Sigma

Jeg har opdateret med angivelse af linse på alle billederne. Det er Sigma
macro 50mm.
Myren blev jagtet med AF sat til AI Servo og med seriebillede slået til
ligesom jeg skyder fugle. Da Sigma'en ikke har lydløs fokusmotor (som USM på
Canon) så giver den virkelig lyd fra sig med servo AF! Myren må have følt at
den havde en jager lige over sig, da 50mm macro kommer temmelig tæt på!! Det
var umuligt for mig at tage et billede uden AF servo, da myren konstant
bevægede sig. Der var mange missere..... Måske er der andre, der har tips om
at fange myrer?

Som man kan se http://www.pbase.com/image/30237083/original så skulle
dybdeskarpheden være lidt større, men det ville have krævet iso800 og det
ville have givet mere støj på billedet, så det var en afvejning.

Mange tak for de rosende ord.

Mvh, Hans

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-06-04 14:02

On Thu, 17 Jun 2004 12:12:28 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

klip

...... Måske er der andre, der har tips om
>at fange myrer?

I Argentina brugte de et stykke brød med honning -
og spiste det-
mvh Ebbe

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-04 15:22

> I Argentina brugte de et stykke brød med honning -
> og spiste det-

Tak for tippet det er sikkert meget nærende.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-04 16:23

> [...]
> uden AF servo, da myren konstant bevægede sig. Der var mange
> missere..... Måske er der andre, der har tips om at fange myrer?

Ikke til at fange dem, men insekter dæmpes kraftigt ned ved en tur i
køleskabet.
Min gamle biologilærer, der var makrofotograf par excelence, fortalte mig at
insekternes adfærd ikke ændredes væsentligt, men at alt tempo blev pillet ud
af dem efter nogle minutter i køleskabet.
Min drøm er et skarpt billede af en guldsmed i flugt - men om dette kan
klares med nedkølingen, er nok tvivlsomt .

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-04 17:09

> [...]
> Min drøm er et skarpt billede af en guldsmed i flugt - men om dette kan
> klares med nedkølingen, er nok tvivlsomt .

aha, så er det bare frem med brød og honning og så en tur i køleskabet! Det
er da værd at prøve, så man kan komme helt tæt på. Sigma'en kan fokusere ind
til 1:1 forhold, men kræver da stor blændeværdi for at få tilstrækkelig
dybdeskarphed og dermed stativ. Formentlig ville et point and shoot kamera
være bedre til det med en nedkølet myre, så man kan bruge tid nok til
autofokus.

--Hans