/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
Stor exe fil og stort memory footprint fra~
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-04 13:26

Jeg har kodet en lille mp3 afspiller som bruger fmod. Problemet er at
når jeg compiler det fylder min exe fil 420kb og når den køre bruger den
3340kb ram. Jeg synes det er utroligt meget da programmet kun er på ca.
40linjer og bruger et shared lib.

Jeg bruger MinGW til at compile med. jeg compiler med følgende kommandoer:
g++ -O2 -c main.cpp
g++ -o main main.o -lfmod

---- Kode (main.cpp) ----
#include <iostream>
#include <fstream>
#include "fmod.h"

FSOUND_STREAM* handle;

int main(int argc, char* argv[])
{
   if(argc < 1){
      std::cout << "Ingen fil" << std::endl;
   return 1;
   }
   // test om filen eksistere og kan læses
   std::ifstream test(argv[1]);
   if( !test ){
      std::cout << "Kunne ikke åbne filen" << std::endl;
      return 1;
   }
   FSOUND_SetOutput(FSOUND_OUTPUT_DSOUND);
   //init FMOD sound system
   FSOUND_Init(44100, 32, 0);
   //load and play sample
   handle = FSOUND_Stream_Open(argv[1], 0, 0, 0);
   FSOUND_Stream_Play(0, handle);

   char* key;
   std::cout << "Tryk enter for at stoppe" << std::endl;
   std::cin.getline(key, 1);

   //clean up
   FSOUND_Stream_Close(handle);
   FSOUND_Close();

   return 0;
}
---- Kode slut ----

 
 
Klaus Petersen (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 09-08-04 15:25

> Jeg har kodet en lille mp3 afspiller som bruger fmod. Problemet er at
> når jeg compiler det fylder min exe fil 420kb og når den køre bruger den
> 3340kb ram.

Når man linker et bibliotek til en eksekverbar fil, linkes der ofte også en
masse funktioner fra biblioteket, som programmet dog ikke bruger.

Mit bud er, at det er årsagen til din eksekverbare fil fylder så meget.

Man kan bede linkeren om at strippe funktioner fra, som ikke bliver brugt.
Mener det er option 's' eller --stripped:

g++ -s -o main main.o -lfmod

Mht. ram'en ... kunne det tænkes at den henter hele mp3 filen ind i
hukommelsen? Det kunne forklare hukommelsesforbruget.



Ukendt (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-04 19:36

Klaus Petersen wrote:

>>Jeg har kodet en lille mp3 afspiller som bruger fmod. Problemet er at
>>når jeg compiler det fylder min exe fil 420kb og når den køre bruger den
>>3340kb ram.
>
>
> Når man linker et bibliotek til en eksekverbar fil, linkes der ofte også en
> masse funktioner fra biblioteket, som programmet dog ikke bruger.
>
> Mit bud er, at det er årsagen til din eksekverbare fil fylder så meget.
>
> Man kan bede linkeren om at strippe funktioner fra, som ikke bliver brugt.
> Mener det er option 's' eller --stripped:
>
> g++ -s -o main main.o -lfmod
>
> Mht. ram'en ... kunne det tænkes at den henter hele mp3 filen ind i
> hukommelsen? Det kunne forklare hukommelsesforbruget.
>
>

Ram forbruget er ens ligemeget om det er en 50kb fil eller en på 5mb

Ukendt (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-04 19:38

> Man kan bede linkeren om at strippe funktioner fra, som ikke bliver brugt.
> Mener det er option 's' eller --stripped:
>
> g++ -s -o main main.o -lfmod
>
> Mht. ram'en ... kunne det tænkes at den henter hele mp3 filen ind i
> hukommelsen? Det kunne forklare hukommelsesforbruget.
>
>

Ja det hjalp at strippe filen, så kom den ned på 230kb stadig meget
synes jeg men en stor forbedring.

Igor V. Rafienko (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Igor V. Rafienko


Dato : 10-08-04 04:12

[ Frederik B. Sørensen ]

[ ... ]

> Ja det hjalp at strippe filen, så kom den ned på 230kb stadig meget
> synes jeg men en stor forbedring.


Hvordan er disse 230kb fordelt på forskjelige seksjoner? Dvs. .text,
..data, .bss, etc. (eller hva det nå enn de heter på den platformen du
måtte generere koden for).





ivr
--
<html><form><input type crash></form></html>

Ukendt (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-08-04 17:51

Igor V. Rafienko wrote:

> [ Frederik B. Sørensen ]
>
> [ ... ]
>
>
>>Ja det hjalp at strippe filen, så kom den ned på 230kb stadig meget
>>synes jeg men en stor forbedring.
>
>
>
> Hvordan er disse 230kb fordelt på forskjelige seksjoner? Dvs. .text,
> .data, .bss, etc. (eller hva det nå enn de heter på den platformen du
> måtte generere koden for).
>
>
>
>
>
> ivr

Hvordan undersøger jeg det?

Bertel Brander (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Brander


Dato : 10-08-04 21:46

Frederik B. Sørensen wrote:
>
> Hvordan undersøger jeg det?


Du bruger programmet size, hvis jeg kører det for programmet
det.exe (size det.exe) får jeg at vide:

text data bss dec hex filename
209920 9728 19120 238768 3a4b0 det.exe

Det gør mig dog ikke ret meget klogere...

/b

Igor V. Rafienko (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Igor V. Rafienko


Dato : 11-08-04 00:01

[ Bertel Brander ]

[ ... ]

> Du bruger programmet size,


Nå ja. Man bruker det verktøyet som kommer med omgivelsen. For gcc vil
det typisk være objdump fra binutils, fx. Akkurat nå på jobben bruker
jeg linkeren til VC8.0 til å finne ut av slikt.


> hvis jeg kører det for programmet det.exe (size det.exe) får jeg at
> vide:
>
> text data bss dec hex filename
> 209920 9728 19120 238768 3a4b0 det.exe
>
> Det gør mig dog ikke ret meget klogere...


Ok, nå ser man at mesteparten av plassen brukes av koden (ok, det
finnes arkitekturer som plasserer data i .text, men det er nå en annen
sak). Siden det er høyst sannsynlig biblioteket som er dratt inn som
fyller mesteparten av den plassen, kan man undersøke om ikke det går
an å spørre linkeren og/eller kompilatoren om å ta inn kun de rutinene
som er nødvendige (og da kanskje linke inn statisk).





ivr
--
<html><form><input type crash></form></html>

Bertel Brander (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Brander


Dato : 11-08-04 00:19

Igor V. Rafienko wrote:
> [ Bertel Brander ]
>
> [ ... ]
>
>
>>Du bruger programmet size,
>
>
>
> Nå ja. Man bruker det verktøyet som kommer med omgivelsen. For gcc vil
> det typisk være objdump fra binutils, fx. Akkurat nå på jobben bruker
> jeg linkeren til VC8.0 til å finne ut av slikt.
>

size er et gnu tool der kommer sammen med mingw
mingw har også objdump

/b

Ukendt (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-04 00:15

Frederik B. Sørensen wrote:

> Igor V. Rafienko wrote:
>
>> [ Frederik B. Sørensen ]
>>
>> [ ... ]
>>
>>
>>> Ja det hjalp at strippe filen, så kom den ned på 230kb stadig meget
>>> synes jeg men en stor forbedring.
>>
>>
>>
>>
>> Hvordan er disse 230kb fordelt på forskjelige seksjoner? Dvs. .text,
>> .data, .bss, etc. (eller hva det nå enn de heter på den platformen du
>> måtte generere koden for).
>>
>>
>>
>>
>>
>> ivr
>
>
> Hvordan undersøger jeg det?
Sections:
Idx Name Size VMA LMA File off Algn
0 .text 00032800 00401000 00401000 00000400 2**4
CONTENTS, ALLOC, LOAD, READONLY, CODE, DATA
1 .data 00001400 00434000 00434000 00032c00 2**4
CONTENTS, ALLOC, LOAD, DATA
2 .bss 000049f0 00436000 00436000 00000000 2**4
ALLOC
3 .idata 00000a00 0043b000 0043b000 00034000 2**2
CONTENTS, ALLOC, LOAD, DATA

Det er hvad jeg får på mit program

Ukendt (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-04 00:21

Outputtet fra size er lidt mere læseligt

text data bss dec hex filename
206848 7680 18928 233456 38ff0 main.exe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste