Backup af camcorder film :-/
Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-08-04 06:02

Hej

Jeg har sgu´nok spurgt før, men er ret usikker i det med film og DVD.

Jeg har efterhånden en del bånd med fødselsdage, konfirmationer osv.

Nu har jeg importeret dem til imovie, og lagt dem på extern HD som back
up.

Mit problem er at de fylder 79 GB, og jeg vil gerne have nogle af de GB
tilbage! Der er 300 MB tilbage på en 200 GB Maxtor

De fleste film er for "store" til at brænde på en alm. 4,7 GB dvdskive.

1. Hvis jeg f.eks brænder dem i imovie, kan man så se dem på almindelige
DVD afspillere?

2. Kan jeg ændre komprimeringen, fra det nuværende imovie "projekt" til
noget mindre (QT?), hvis ja, hvordan er det jeg skal gøre?

3. Hvis jeg laver back-up, i meget komprimeret format, kan jeg så senere
vende tilbage til udgangspunktet, og redigere filmen?
(Regner med at jeg skal forvente lidt datatab)

Hvad ville I gøre, hvis det skal være nemt og hurtigt?

Hvad skal jeg være obs på? (PAL, DVD format, osv)
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-08-04 09:06

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> De fleste film er for "store" til at brænde på en alm. 4,7 GB dvdskive.
>
> 1. Hvis jeg f.eks brænder dem i imovie, kan man så se dem på almindelige
> DVD afspillere?

Du kan brænde dem via iDVD... Hvis du har version 4 får du højere
kvalitet på film længere end 1 time, i forhold til tidligere
versioner. Når det først ligger som DVD kan du ikke umiddelbart
redigere det mere.

> 2. Kan jeg ændre komprimeringen, fra det nuværende imovie "projekt" til
> noget mindre (QT?), hvis ja, hvordan er det jeg skal gøre?

Du vælger bare at eksportere fra iMovie. Det er både tidskrævende (for
computeren) og du skal sørge for at vælge det rigtige format.

> 3. Hvis jeg laver back-up, i meget komprimeret format, kan jeg så senere
> vende tilbage til udgangspunktet, og redigere filmen?
> (Regner med at jeg skal forvente lidt datatab)

Sålænge at du beholder størrelsen på filmen (altså ikke skalerer den
ned), så burde du kunne få nogenlunde hæderlig kvalitet ud af det,
hvis du f.eks. gemmer i MJPEG. Det vil spare en hel del i forhold til
DV-format.

> Hvad skal jeg være obs på? (PAL, DVD format, osv)

Ja, tidligere versioer af iDVD stod vist til NTSC som standard. Det
skal ændres INDEN man laver et nyt projekt.

Jeg er på ingen måde ekspert på dette område, så lad lige andre
komme til med kommentarer inden du går i gang baseret på mit indlæg

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 11-08-04 12:50

Lone Schmidt wrote:

> [...]
>
> Hvad ville I gøre, hvis det skal være nemt og hurtigt?
>
> Hvad skal jeg være obs på? (PAL, DVD format, osv)

Desværre tror jeg det er generelt at man _ikke_ kan redigere mere i
filmen når den en gang er eksporteret og man har smidt sit projekt i
skralderen. Med mindre man kan importere den tilbage igen i iMovie med
et eller andet smart program.

Et godt program i øvrigt til at komprimere videofilm er ffmpegX. Jeg har
fået gode resultater med det efter en del ekseperimenteren. Det kan
konvertere til forskellige ultra-komprimerede formater såsom Xvid, DivX,
MPEG4. Men du skal i så fald regne med at det er på computeren du skal
se filmene fremover -- og ikke på en DVD-afspiller tilsluttet dummekassen.

Det tager i øvrigt et ondt år at komprimere video. Så hvis du kan låne
50 PowerMac G5 vil det være godt.

--Martin

Fra : Kell Christensen

Dato : 11-08-04 19:53

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Mit problem er at de fylder 79 GB, og jeg vil gerne have nogle af de GB
> tilbage! Der er 300 MB tilbage på en 200 GB Maxtor

Hej Lone

Tænk nu på alle de goe' minder...

En ny 200GB Maxtor DiamondMax Plus 9 Super de Luxe for bare 950,- kr.

Et par museklik, og den kommer med posten.

Hilsen Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 00:16

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> En ny 200GB Maxtor DiamondMax Plus 9 Super de Luxe for bare 950,- kr.

> Et par museklik, og den kommer med posten.

Men Lone får svært ved at miontere den i sin 12" PB. det må være et
job for karl, han er stærk!

Fra : Karl Antz

Dato : 12-08-04 08:08

> Men Lone får svært ved at miontere den i sin 12" PB. det må være et
> job for karl, han er stærk!

mon ikke du mener keld? - jeg vil nødig give mig i kast mæ lones pb's
indre
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 09:22

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> mon ikke du mener keld?

Nej, nej - det er dig der har demonstyreret hvad fingrekræfter er.

Fra : Karl Antz

Dato : 12-08-04 09:53

> Nej, nej - det er dig der har demonstyreret hvad fingrekræfter er.

åja .... iøvrigt er min pb begyndt at rasle urovækkende i sit indre - så
måske har jeg alligevel været for grov ved den ........
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 10:10

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> åja .... iøvrigt er min pb begyndt at rasle urovækkende i sit indre - så
> måske har jeg alligevel været for grov ved den ........

hiv et eller andet ud, det plejer at hjælpe.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-08-04 17:40

> hiv et eller andet ud, det plejer at hjælpe.

Jeg siger Jer tak for svarene, tygger lige lidt på det
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-08-04 17:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> mon ikke du mener keld? - jeg vil nødig give mig i kast mæ lones pb's
> indre

LOOOOOOOL
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-08-04 17:40

> Men Lone får svært ved at miontere den i sin 12" PB. det må være et
> job for karl, han er stærk!

Lad mig lige vide hvori mit problem kommer til at opstå ved at montere
den? Er det en disk til en stationær?
Det er MEGET billigt , hvis det er en extern HD!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 18:51

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Lad mig lige vide hvori mit problem kommer til at opstå ved at montere
> den? Er det en disk til en stationær?

Jeps, hvis nogen er mand for at presse den ned i din PB, er det vores
helt egen kondi-karl - Du må bare ikke fortælle han at der ikke er
plads.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-08-04 15:02

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Tænk nu på alle de goe' minder...
Jeg ville absolut gemme de originale bånd (ved ikke, om du har overvejet
at lade være). Man ved aldrig, hvilke 'fraklip' man vil blive glad for!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-08-04 08:22

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Jeg ville absolut gemme de originale bånd (ved ikke, om du har overvejet
> at lade være). Man ved aldrig, hvilke 'fraklip' man vil blive glad for!

Ja, de fylder heller ikke så meget, og det er den eneste løsning jeg kan
overskue lige nu
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge