hvordan formattere en harddisk til iMac - ~
Fra : OMG Trade

Dato : 06-08-04 19:52

Jeg har en iMac - som skal slettes fullstendig og siden innstallere systemet
9,2 på. Hvordan gjør jeg en slik formattering og reinnstallering av
systemet. Jeg har en mac her som ikke skal formatteres - men ser etter måter
å gjøre dette på. Kan jeg; når jeg innstallerer fra en CD velge å formattere
hele harddisken?

Når jeg prøver å formattere harddisken får jeg et problem med denne
muligheten.
Noen som kan si noe enkelt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 23:55

Hej

OMG Trade wrote:

> [...]
>å gjøre dette på. Kan jeg; når jeg innstallerer fra en CD velge å formattere

Du skal have fat i en system CD - fx. Mac OS 9.1 eller 9.2. På den
ligger der en mappe, der på dansk hedder'Hjælpefunktioner' - på norsk
visnok 'Hjælpmærktøyer' - engelsk 'Utilities. I den mappe ligger der en
mappe med programmet 'Diskværktøj / Diskværktøy / Drive Setup. Den skal
du bruge til formattering af harddisken.

>Når jeg prøver å formattere harddisken får jeg et problem med denne
>muligheten.
>Noen som kan si noe enkelt.

Du skal starte op fra system CD'en. Sæt CDø'en i drevet, vælg 'Start
igen' fra menuen 'Speciel' og hold 'C' tasten nede under opstarten,
indtil du ser bjælen i startvinduet bevæger sig.

Find så Diskværktøj / DriveSetup. Åbn den, marker harddiskens navn og
klik på 'Formater' / 'Initialize'. - En hurtig sletning tager ca. 10 sek..

Hvis disken skal være _100%_ ren, så skal du i Diskværktøj / Drive Setup
vælge 'Funktioner' / 'Utilities' -> 'Valg til dormattering' /
'Initializing Mode'. Her afkrydwser du så 'Overskriv med 0 (nul) / Zero
all data. Det kan godt tage nogle timer afhængig af, hvor stor disken
er, og hvor hurtig maskinen er.

Når formatteringen er færdig, så afslutter du blot
Diskværktøj/Drivesetup og istedet for åbnner du så Mac OS Installer /
Mac OS installering og følger vejledningen. Vælg altid i første omgang
'Standard installering', så kan du altid senere tilføje yderligere, fx.
sprogkits, hvis du har brug for det....

Hvis du kun kan få fat i en OS 9.1, skal du have downloaded både version
9.2.1 og 9.2.2 fra Apples site. Hvis det er en OS 9.2 CD, behøver du kun
senere downloade OS 9.2.2 Update i _samme_ sprogversion, som
hovedinstallationen. - vx. dansk til dansk, norsk til norsk, US engelsk
til US engelsk osv..

Man må aldrig blande forskellige sprog i systeminstallering! Det kan
give nogle endda meget store problemer.

Efter færdiggørelsen af installation genstarter du fra menuen 'Speciel'
og følger vejledningen i den installations assistent, der kommer efter
første genstart efter installering af systemet.

Hvis du får yderligere brug for hjælp, må du gerne kontakte mig offlist
på 5410451m001@NOSPAMstofanet.dk eller tlf. 40826109, så skal jeg gerne
hjælpe dig videre.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : OMG Trade

Dato : 07-08-04 10:08

Hvis du får yderligere brug for hjælp, må du gerne kontakte mig offlist
på 5410451m001@NOSPAMstofanet.dk eller tlf. 40826109, så skal jeg gerne
hjælpe dig videre.

mvh. Erik Richard

Tusen takk!
Det er en grunn for at jeg spurte her; hyggelige folk.
Jeg får en v. 9,2 cd Din beskrivelse kommer godt med.

Fra : OMG Trade

Dato : 10-08-04 08:38

> Tusen takk!
> Det er en grunn for at jeg spurte her; hyggelige folk.
> Jeg får en v. 9,2 cd Din beskrivelse kommer godt med.

Dette gikk veldig bra - tusen mange takk
raskt og greit - unødig å ringe deg etter en så fin forklaring -
Ole M Gjervoldstad
OMG Trade