iTunes #?%FSCK!
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 15:53

Øv hvor er Apple gennmegående dÅmme.

iTunes er en dødlækker applikation, men efter at have brændt en MP3
disc med Costellos samlede værker til en ven opdager jeg til min
rædsel, at skidtet er i HFS+ format.
Kan det virkelig passe, at man ikke kan vælge et disc format der kan
læses af en almindelig Peece?

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Karl Antz

Dato : 05-08-04 16:10

> [...]
> rædsel, at skidtet er i HFS+ format.
> Kan det virkelig passe, at man ikke kan vælge et disc format der kan

Nok ikke hvis dy brænder fra iTunes - hvis du derimod brænder fra
DiskUtility burde du kunne ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 16:32

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Nok ikke hvis dy brænder fra iTunes - hvis du derimod brænder fra
> DiskUtility burde du kunne ...

jeg ved at jeg kan lave ISO fis fra diskitil, men der da for dÅmt at
jeg ikke kan gøre det fra iTunes ?? Jeg tvivler oprigtig talt på at
divese DVD afspiller og bilradioer kan læse HFS+

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 05-08-04 17:17

> jeg ved at jeg kan lave ISO fis fra diskitil, men der da for dÅmt at
> jeg ikke kan gøre det fra iTunes ?? Jeg tvivler oprigtig talt på at
> divese DVD afspiller og bilradioer kan læse HFS+

Hvis du brænder en audio-cd kan den afspilles hvorsomhelst.

Hvordan det er med mp3-cd'ere ved jeg ikke - det har jeg ikke prøvet.
Men jeg ku forestille mig at det også der er et fællesformat.

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-08-04 18:13

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Hvis du brænder en audio-cd kan den afspilles hvorsomhelst.

Med mindre man selvfølgelig har valgt Apples latterlige format AAC eller
lossless.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 21:08

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Med mindre man selvfølgelig har valgt Apples latterlige format AAC eller
> lossless.

Så er det jo ikke længere en Audio CD.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 21:11

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:>

> Hvis du brænder en audio-cd kan den afspilles hvorsomhelst.

Jep men så kan der kun være 80 minutter pr. skive, upraktisk når man
har i sinde at brænde over 21 timer.

> Hvordan det er med mp3-cd'ere ved jeg ikke - det har jeg ikke prøvet.
> Men jeg ku forestille mig at det også der er et fællesformat.

det er mulig jeg har været lidt for hurtig, det ku' jo være at skiven
er hybrid...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-08-04 19:05

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Med mindre man selvfølgelig har valgt Apples latterlige format AAC eller
> lossless.

Umm, det findes altsaa ikke i forbindelse med en audio cd. En audio
cd kan spilles hvor som helst.

MP3 filer, derimod...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-08-04 19:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Umm, det findes altsaa ikke i forbindelse med en audio cd. En audio
> cd kan spilles hvor som helst.
>
> MP3 filer, derimod...

Så hvis man brænder en Audio CD med iTunes, så kan man høre alle numre
uanset om det er mp3, AIFF, ACC eller hvad de nu hedder ?!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-04 20:05

On Thu, 05 Aug 2004 20:37:41 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Så hvis man brænder en Audio CD med iTunes, så kan man høre alle numre
> uanset om det er mp3, AIFF, ACC eller hvad de nu hedder ?!

En audio-DC indeholder ikke nogen af de formater.
--
MVH
osv...

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-08-04 20:39

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> En audio-DC indeholder ikke nogen af de formater.

Hvilke format er det så?

hvis man vil brænde mp3 filer til "spilning overalt," kan man så bruge
en dvd skive? :-/ .........nej,vel?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-04 21:39

On Thu, 05 Aug 2004 21:38:54 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Hvilke format er det så?

Audio-CD også kendt som (svjh) Red Book.

> hvis man vil brænde mp3 filer til "spilning overalt," kan man så bruge
> en dvd skive? :-/ .........nej,vel?

Kun hvis man har en afspiller til det overalt.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 21:13

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Så hvis man brænder en Audio CD med iTunes, så kan man høre alle numre
> uanset om det er mp3, AIFF, ACC eller hvad de nu hedder ?!

Det er kun en audio CD såfremt numrene er i AIFF og hvertnummer fylder
en hel sektor på CD'en.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-04 21:43

On Thu, 05 Aug 2004 22:12:58 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er kun en audio CD såfremt numrene er i AIFF og hvertnummer fylder
> en hel sektor på CD'en.

Numrene er ikke i AIFF-format på en Audio-CD. AIFF er det format du
ripper til på et Apple-OS. Formatet på en audio-CD, er Audio-CD.

--
MVH
osv...

Fra : Karl Antz

Dato : 05-08-04 22:01

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Numrene er ikke i AIFF-format på en Audio-CD. AIFF er det format du
> ripper til på et Apple-OS. Formatet på en audio-CD, er Audio-CD.

Menaltså i al fald - når iTunes brænder en audio-cd så brænder den en cd
der indeholder filer der kan afspilles i en normal cd-afspiller og det
vil sige at det er audio-cd-filer.

For at sige det på en lidt anden måde: de filer der opstår når iTunes
brænder en audio-cd, er af den type du finder på en kommerciel audio-cd.

Håber at al klarhed derved er bragt ud af verdenen

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-04 22:23

On Thu, 05 Aug 2004 23:01:00 +0200, Karl Antz wrote:

> Menaltså i al fald - når iTunes brænder en audio-cd så brænder den
> en cd der indeholder filer der kan afspilles i en normal cd-afspiller og
> det vil sige at det er audio-cd-filer.

Naturligvis, men der er man så lidt begrænset i atallet af numre i
forhold il en CD med MP3'ere.

> [...]
> audio-cd.
>
> Håber at al klarhed derved er bragt ud af verdenen

Jada, men der er ikke rigtigt noget fællesformat når det drejer sig om
en CD med MP3'ere. Det er en data-CD og den kan man brænde i alle mulige
disk-formater, samt hybrider deraf.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-04 23:49

Hej Frank

Frank E. N. Stein wrote:

>Naturligvis, men der er man så lidt begrænset i atallet af numre i
>forhold il en CD med MP3'ere.

Ja, takket være, at AIFF formatet fylder så meget, som det gør, da det
er fuldstændig ukomprimeret data.

>Jada, men der er ikke rigtigt noget fællesformat når det drejer sig om
>en CD med MP3'ere. Det er en data-CD og den kan man brænde i alle mulige
>disk-formater, samt hybrider deraf.

Øh, nu må du liiige stoppe en halv....! .mp3 formatet er en standard.
Hvis du vil brænde en 100% korrekt læsbar .mp3 CD, så er det under Audio
i div. brænderprogrammer. Vælger du ikke det, vil den kun kunne
afspilles på den computertype, hvorpå den er brændt.

På nogle af de nyeste multifunktions CD afspillere, skal man vælge
'Audio CD' - også når man brænder mp3, hvis disse skal kunne afspilles dér.

Nogle programmer kan endog lægge både AIFF + .mp3 (96kbps bitrate) på
samme skive, men det vil begrænse en evt. spilletid til ca. 58min. for
alm. CD, da der jo skal være plads til filerne i .mp3 også. Dette kan
_IKKE_ anbefales, da lydkvaliteten bliver ret dårlig.

Nogle af de nyeste multiafspillere kan dog læse 800mb CD skiver, så man
kan lægge .mp3 filerne i 128kbps, hvilket giver en rimelig god lyd.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 00:24

On Fri, 06 Aug 2004 00:49:16 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Øh, nu må du liiige stoppe en halv....! .mp3 formatet er en standard.

Ikke destomindre har det intet med formatet på den disk man vælger at
lægge MP3-filerne på.

> Hvis du vil brænde en 100% korrekt læsbar .mp3 CD, så er det under
> Audio i div. brænderprogrammer. Vælger du ikke det, vil den kun kunne
> afspilles på den computertype, hvorpå den er brændt.

Sikke da noget vrøvl.
--
MVH
osv...

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-08-04 00:25

[klip]

> [...]
> i div. brænderprogrammer. Vælger du ikke det, vil den kun kunne
> afspilles på den computertype, hvorpå den er brændt.

Det forstår jeg ikke. Prøv lige at forklare hvordan du vil brænde en
100% korrekt læsbar cd med 100 mp3 filer når du bruger audio... Og måske
også hvilket program du vil bruge. Jeg har kun Toast kan man bruge det?

> På nogle af de nyeste multifunktions CD afspillere, skal man vælge
> 'Audio CD' - også når man brænder mp3, hvis disse skal kunne afspilles dér.

Når du skriver nogle af de nyeste multifunktions CD afspillere hvilke
afspillere er det så? Er det CD brændere eller?

> [...]
> alm. CD, da der jo skal være plads til filerne i .mp3 også. Dette kan
> _IKKE_ anbefales, da lydkvaliteten bliver ret dårlig.

Men er lydkvaliteten ikke generelt dårlig når vi snakker mp3? Findes der
et lydformat der lyder ringere?

> Nogle af de nyeste multiafspillere kan dog læse 800mb CD skiver, så man
> kan lægge .mp3 filerne i 128kbps, hvilket giver en rimelig god lyd.

Hvorfor bliver kvaliteten bedre når der ikke er AIFF filer med på CD'en?

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 01:50

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

>Det forstår jeg ikke. Prøv lige at forklare hvordan du vil brænde en
>100% korrekt læsbar cd med 100 mp3 filer når du bruger audio... Og måske
>også hvilket program du vil bruge. Jeg har kun Toast kan man bruge det?

Det kræver, du har Roxio Toast Titanium ver. 5.1 eller nyere. Åbn den,
og under knappen 'Other' kan du vælge 'mp3 Sisc'. Og du kan så putte op
til 99 mp3 filer på en 700mb CD. Vær blot opmærksom på, at det ikke er
alle mp3 afspillere, der kan læse mere end 99 tracks, også selvom der
kan være 2-300 mp3 filer på disken (128kbps).

>Når du skriver nogle af de nyeste multifunktions CD afspillere hvilke
>afspillere er det så? Er det CD brændere eller?

Nej, det r kun afspillere. Der er kommet maskiner på markedet nu, der
kan afspille bl.a. flg. typer: DVD+/-, VCD, CD, CDI, VRD (gammelt format
i betamax format), mp3, samt alle R og RW diske af disse formater. ALDI
havde sidste uge en sådan multimaskine for 1099kr.. Den havde udover de
nævnte også både VHS, VHS-Stereo, og S-VHS afspilning, men kun
indspilning i VHS/VHS-Stereo.

Både Philips, Panasonic og Pioneer har tilsvarende maskiner, men de
fleste dog uden VHS delen. Philips har bl.a. en 'Recorder', der kan
optage på alle CD-R/RW og DVD-R/RW+/-, men den koster også ca. 8000kr..

>Men er lydkvaliteten ikke generelt dårlig når vi snakker mp3?

Nej, ikke såsnart du er på mere en +128kbps. Jeg har eksperimenteret en
hel del med forskellige bitrates, og er nået frem til, at på alm. konsum
stereoanlæg i prisklassen under 7-8000kr. for et helt system, vil du
ikke kunne høre forskel på en AIFF produceret CD og en CD med mp3 filer
på 128kbps. Først når du kommer op i virkelig HighEnd systemer med
dertil hørende super-højttalere, vil du kunne høre en forskel.

Ved 128kbps mp3 filer vil en alm. AIFF produceret CD være bedre i lyd.
Kommer du derimod på 256kpbs eller 320kpbs, vil der ingen forskel være.
Men de høje bitrates begrænser jo drastisk antallet af tracks på en mp3 CD.

>Findes der et lydformat der lyder ringere?

Ja, WAV. Samplingsraten på .wav ligger normalt på 32bits uden
korrektion, mens AIFF ligger på 64 bits med korrektion. AIFC på 64 bits
med både korrektion og komprimering. Alle målt ved 1 bits recording og
4x oversampling. Med en 16 bits recorder + 32x oversampling i
converterne vil kvaliteten være væsentlig bedre.

Du kan fx. tage en 'billig' CD til 20kr. fra et supermarked og en
Highend produceret CD fra fx. PERL Records, - der er pokker til forskel
på lydkvaliteten.

>Hvorfor bliver kvaliteten bedre når der ikke er AIFF filer med på CD'en?

Jeg tror du misforstår lidt her. Jeg tænker på de CD'er, der indeholder
_både_ alm. audio filer + mp3 filer. Muyltifunktionsafspillerne (de
stationære) vil altid vælge det normale audio (AIFF) format, mens en
bærbar som regel vil vælge mp3 formatet, - hvorfor de bærbare gør det,
er mig lidt af en gåde. Men de 3 modeller, jeg har haft kig på har alle
autovalg af format, og de vælger altid mp3, hvis der både er AIFF og mp3
filer på CD'en.

Den eneste fornuftige forklaring, jeg kan komme med, er, at mp3 filens
høje komprimering giver en bedre dynamik i de meget små forstærkere, der
bruges i de bærbare...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 23:12

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> For at sige det på en lidt anden måde: de filer der opstår når iTunes
> brænder en audio-cd, er af den type du finder på en kommerciel audio-cd.

Jeps, iTunes konverterer MP3, Lossless, ACC osv til AIFF som brændes ned
i ét spor pr AIFF på CD'en.

> Håber at al klarhed derved er bragt ud af verdenen

Jeg kan ved same lejlighed oplyse at MP3 diskene som iTunes laver er i
hybrid format, så jeg trækker hermed mit "#?%FSCK!" tilbage.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 23:09

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Numrene er ikke i AIFF-format på en Audio-CD. AIFF er det format du
> ripper til på et Apple-OS. Formatet på en audio-CD, er Audio-CD.

Som digitalt er identisk med AIFF, bortset fra AIFF filen er en lokal
fil istedet for et område på CD'en.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-04 23:42

On Fri, 06 Aug 2004 00:09:11 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Som digitalt er identisk med AIFF,

Ja, det er samme data. Du opnår det samme med fx en WAV-fil.
AIFF-filen kan indeholde data, som ikke indeholdes på en audio-CD.

> bortset fra AIFF filen er en lokal
> fil istedet for et område på CD'en.

Og ikke er samme format.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 00:23

Hej Frank

Frank E. N. Stein wrote:

>Ja, det er samme data. Du opnår det samme med fx en WAV-fil.

NEJ! og atter NEJ! WAV/.wav formatet er _PC only_ og det indeholder
langt fra samme datamængde som en AIFF fil gør!

>AIFF-filen kan indeholde data, som ikke indeholdes på en audio-CD.

Nu må du altså snart stoppe, Frank. En AIFF fil indeholder lige nøjagtig
lige det antal bits and bytes, der skal til for at kunne omsættes til
'hullerne' på en ganske gemen kommerciel fremstillet lyd CD.

Der findes dog et andet format, der nogle gange bruges af nogle
plademærkers (CBS, ABC, PERL, DG m.fl.) CD'er, og det er AIFC formatet.
Dette er dog blot et komprimeret format af AIFF. Formatet blev først og
fremmest brugt, da de mest alm. skiver kun var på 650mb/74min kapacitet,
og især, hvis spilletiden kom op i nærheden af max. Det kan give nogle
søgeproblemer på ældre CD afspillere.

>Og ikke er samme format.

JO!

- Og lad så lige være med at sende i HTML format!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 00:48

On Fri, 06 Aug 2004 01:22:45 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> NEJ! og atter NEJ! WAV/.wav formatet er _PC only_

Sært, hvorfor kan jeg så læse det under både Linux og Mac OS?

> og det indeholder
> langt fra samme datamængde som en AIFF fil gør!

Så synes jeg da det er på tide du kommer med noget andet end påstande.
Var det ikke en ide med nogen beviser?

> [...]
> nøjagtig lige det antal bits and bytes, der skal til for at kunne
> omsættes til 'hullerne' på en ganske gemen kommerciel fremstillet lyd

Aha, og hvad bruger man så Application Specific Chunk til på en
Audio-CD?

> JO!

Suk, nej.

> - Og lad så lige være med at sende i HTML format!

Er du på svampe?
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 03:11

Frank E. N. Stein wrote:

>Sært, hvorfor kan jeg så læse det under både Linux og Mac OS?

Ganske enkelt fordi både Mac og Linux kan genkende begge formater.

Men prøv lige at åbne et lydspor med et ganske alm. lydprogram og gem
hhv. i WAV og AIFF. Åbn så den fil med en texteditor - fx. BBEdit, så
vil du - meget hurtig endda - se, at de slet ikke indeholder samme data
eller tilnærmelsesvis samme antal tegn. AIFF filen indeholder langt
flere data end en WAV fil.

>Så synes jeg da det er på tide du kommer med noget andet end påstande.
>Var det ikke en ide med nogen beviser?

Se ovenfor.

>Aha, og hvad bruger man så Application Specific Chunk til på en
>Audio-CD?

Hvis du véd det, - hvorfor spørger du så?

>Suk, nej.

- Og du bliver bare ved... *JO* !!

>Er du på svampe?

Nej, men det lyder minsandten, som om du er. Det er hamrende træls at
skulle omredigere det hele i alle dine indlæg - og vel at mærke kun dem,
du har skrevet / svaret på!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 08:13

On Fri, 06 Aug 2004 04:11:19 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ganske enkelt fordi både Mac og Linux kan genkende begge formater.

Ligesom en PC kan genkende AIFF-filer. Hvordan hænger det sammen med din
påstand om at WAV-filer er er PC only?

> [...]
> vil du - meget hurtig endda - se, at de slet ikke indeholder samme data
> eller tilnærmelsesvis samme antal tegn. AIFF filen indeholder langt

Et Word-dokument indeholder langt mere data end et almindeligt
text-dokument, alligevel kan de indeholde nøjagtigt den samme tekst.
Tankevækkende, ikke?

> Se ovenfor.

Nu har jeg så tilbagevist dit såkaldte bevis.

> Hvis du véd det, - hvorfor spørger du så?

For at udstille din åbenlyse uvidenhed.

> - Og du bliver bare ved... *JO* !!

Ved du overhovedet hvad et format er?

> Nej, men det lyder minsandten, som om du er. Det er hamrende træls at
> skulle omredigere det hele i alle dine indlæg - og vel at mærke kun
> dem, du har skrevet / svaret på!

Anskaf dig en newsreader der ikke er defekt. Der er intet HTML i mine
indlæg.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-04 01:06

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> - Og lad så lige være med at sende i HTML format!

man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus:

fra din egen headder: Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-04 07:58

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Som digitalt er identisk med AIFF, bortset fra AIFF filen er en lokal
> fil istedet for et område på CD'en.

Indeholder AIFF de checksumværdier som der ligger på det fysiske
CD-medie? Eller er det de dekodede værdier?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-04 23:36

Hej Frank

Frank E. N. Stein wrote:

>Numrene er ikke i AIFF-format på en Audio-CD.

Jo det er!!!

>AIFF er det format du
>ripper til på et Apple-OS. Formatet på en audio-CD, er Audio-CD.

Det er flintrende ligegyldig om det er på en Mac eller en PC! Formatet
hedder under alle omstændigheder enten AIFF (mest på Mac) eller AIF
(både Mac og PC).

Jeg arbejder prof med både produktion og CD fremstilling, og i alle de
programmer, jeg bruger hedder det enten AIFF eller AIF. PC-formatet
'.wav' _kan_ bnruges, men giver en meget dårlig kvalitet i
fremstillingsprocessen, og det uanset, om man brænder CD'erne eller
presser dem.

Det eneste tidspunkt, hvor man bruger 'formatet' 'Audio CD', er ved
programmer, der kan bruge 'Direct Copy' funktionen. Men selv i de
tilfælde, så er det stadig AIFF/AIF, som i øvrigt står for "Audio
Interface File Format".

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 00:29

On Fri, 06 Aug 2004 00:36:24 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jo det er!!!

Suk, nej det er det ikke.

> Det er flintrende ligegyldig om det er på en Mac eller en PC! Formatet
> hedder under alle omstændigheder enten AIFF (mest på Mac) eller AIF
> (både Mac og PC).

Bullshit. Formatet hedder AIFF. Aif er filendelsen AIFF-filer har på en
PC (og sikkert OSX hvis prgrammet vælger at give filerne en filendelse)

> [...]
> '.wav' _kan_ bnruges, men giver en meget dårlig kvalitet i
> fremstillingsprocessen, og det uanset, om man brænder CD'erne eller

Du vrøvler stærkere end en hest kan rende.

> Det eneste tidspunkt, hvor man bruger 'formatet' 'Audio CD',

Sig mig, kender du overhovedet til Red Book?

> er ved
> programmer, der kan bruge 'Direct Copy' funktionen. Men selv i de
> tilfælde, så er det stadig AIFF/AIF, som i øvrigt står for "Audio
> Interface File Format".

Nå, det kendte du heller ikke det rigtige svar på.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 03:00

Hej Frank

Frank E. N. Stein wrote:

>Suk, nej det er det ikke.

Nu har jeg arbejdet både halfprof og helprof med lyd i de sidste godt 30
år, og det er første gang, jeg har hørt den påstand! - Så enten véd du
intet om lydproduktion, eller også er du bare en af de sædvanlige
provokatører, der tror en f...... masse om sig selv og sin egen viden.

>Bullshit. Formatet hedder AIFF. Aif er filendelsen AIFF-filer har på en
>PC (og sikkert OSX hvis prgrammet vælger at give filerne en filendelse)

Formatet hedder AIF på alle andre platforme end på Mac. Hvis du fx.
åbner og bruger SoundEdit 16 II, så vil du selv se det, når du vælger
'Save As', så hedder formatet _KUN_ AIF! - SE 16 II er én af de få Aldus
(senere Macromedia) programmer, der først blev udviklet til PC og senere
til Mac, hvor det faktisk fungerer langt bedre, end det nogensinde kom
til på PC.

>Du vrøvler stærkere end en hest kan rende.

Nå? - Og du véd selvfølgelig alt om musik- og lydproduktion? - På mig
virker du som et barn, der ikke kan få sin vilje..

>Sig mig, kender du overhovedet til Red Book?

>Nå, det kendte du heller ikke det rigtige svar på.

Ta' hellere og få fat i din sut, inden du begynder at vræle mere op om
noget, du ikke aner en dyt om! - Og ta' også lige at lære noget om lyd,
før du udtaler dig...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 08:24

On Fri, 06 Aug 2004 04:00:25 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Nu har jeg arbejdet både halfprof og helprof med lyd i de sidste godt 30
> år, og det er første gang, jeg har hørt den påstand!

Jamen er det så ikke rart at du endelig fik det rigtige at vide?

> - Så enten véd du
> intet om lydproduktion, eller også er du bare en af de sædvanlige
> provokatører, der tror en f...... masse om sig selv og sin egen viden.

Tror du ikke bare du skulle kigge lidt på definitationerne af hhv
AIFF,WAV og Red Book?

> Formatet hedder AIF på alle andre platforme end på Mac.

Lær nu forskellen på fil-endelser og fil-formater.

> Nå? - Og du véd selvfølgelig alt om musik- og lydproduktion? - På
> mig virker du som et barn, der ikke kan få sin vilje..

Og du fortsætter bar. Er det en vane for dig?

Det gjorde du så åbenbart ikke. Når du ikke gør det, så burde du ikke
udtale dig om lyd-formater.

> Ta' hellere og få fat i din sut, inden du begynder at vræle mere op om
> noget, du ikke aner en dyt om! - Og ta' også lige at lære noget om
> lyd, før du udtaler dig...

Find nu bare ud af hvad AIFF er en forkortelse af.
--
MVH
osv...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-04 08:39

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Find nu bare ud af hvad AIFF er en forkortelse af.

I følge it-lektikon.dk er det:

"et Macintosh-format for lydfiler, der er almindeligt udbredt på
Internettet. Browsere, der kører under andre styresystemer kan afspille
disse filer ved hjælp af en plug-in eller et hjælpeprogram."

Der står ikke hvad det betyder, men betyder det ikke

Audio Interchange File Format ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 08:48

On Fri, 06 Aug 2004 09:39:05 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> disse filer ved hjælp af en plug-in eller et hjælpeprogram."
>
> Der står ikke hvad det betyder, men betyder det ikke

Jo. Nogen steder kan man dog se det omtalt som Apple Interchange File
Format.

--
MVH
osv...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-04 09:59

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Jo. Nogen steder kan man dog se det omtalt som Apple Interchange File
> Format.

Men samtlige af mine musik CD'ere med alt lige fra Deep Purple til Søs
Fenger er jo i AIFF format.........

Er det virkelig Apples format som alle pladeselskaber benytter til at
lagre deres musik på CD'en med ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 10:38

On Fri, 06 Aug 2004 10:59:01 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Men samtlige af mine musik CD'ere med alt lige fra Deep Purple til Søs
> Fenger er jo i AIFF format.........

Hvor i alverden har du fået den ide fra?

> Er det virkelig Apples format som alle pladeselskaber benytter til at
> lagre deres musik på CD'en med ?

Bestemt ikke. Du kan evt læse lidt mere her:
http://www.licensing.philips.com/information/cd/audio/

--
MVH
osv...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 06-08-04 10:51

> [...]
> Fenger er jo i AIFF format.........
>
> Er det virkelig Apples format som alle pladeselskaber benytter til at

Hvordan kan du se det? Der er stor forskel på hvilke fil-formater man
skal bruge til at brænde en audio-cd med, og hvordan data egentlig er
repræsenteret på cd'en. Der ligger nok en protokol på din maskine og
hygger sig i baggrunden.

Der er tidligere i denne tråd blevet henvist til red book som er en
specifikation af hvordan en audio-cd er "konstrueret". Sony og Phillips
skrev denne bog i fælleskab som blev offentliggjort i 1980, og er senere
blevet til standard for cd'ere med lyd.

Om Erik har ret afhænger jo af om Sony og Phillips syntes at det på det
tidspunkt meget lille firma Apple Computer, Inc. havde opfundet et helt
utrolig god datastruktur til opbevaring af digitaliseret lyd.

Se bla:

<http://www.wordiq.com/definition/Red_Book_(audio_CD_standard)>
<http://www.osta.org/technology/cdqa8.htm>
<http://www.oneoffcd.com/info/historycd.cfm>
og selvfølgelig også wikipedia.

Mvh
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-04 23:22

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

>Men samtlige af mine musik CD'ere med alt lige fra Deep Purple til Søs
>Fenger er jo i AIFF format.........

Lige netop! Det har _INTET_ med Apple at gøre. Jeg har også set begge
forklaringer + den, jeg skrev. AIFF/AIF er et standard format for audio,
som bruges ved fremstilling af musik Cd'er.

Læser man manualet til SoundEdit, så betyder det "Audio Interface File
Format" og som skrevet før, så bruger SE kun betegnelsen AIF og ikke AIFF.

>Er det virkelig Apples format som alle pladeselskaber benytter til at
>lagre deres musik på CD'en med ?

Selvfølgelig er det ikke det. AIFF/AIF er et standard IEC format, der
kom frem som modtræk til Sonys PCM format i begyndelsen af 1980'erne, da
man sloges bravt om, hvilket standard, der skulle være gældende for lyd
CD'er - Sonys PCM baserede BetaMax eller Philips/PDM's AIF format. - Som
bekendt blev det jo Philips/PDM*), der vandt krigen, da Philips gik
sammen med Hitachi og JVC om en standardisering af VHS videoformatet. Og
det selvom BetaMax/PCM teknisk dengang var langt bedre end AIF formatet
og VHS formatet..

*) PDM = Pierre Dupont Magnetics Ltd. er Philips koncernes patentfirma.
Dette firma ejer samtlige rettigheder til alle medier, der benytter
magnetisk materiale - såsom bånd, magnetiske plader - fx. disketter og
harddiske osv., samt CD audioformaterne AIF, IFF + et par mere.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-04 00:19

On Sat, 07 Aug 2004 00:21:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Lige netop! Det har _INTET_ med Apple at gøre.

Prøv at søg på Google med følgende sætning:"Audio Interchange File Format: "AIFF" A Standard for Sampled Sound Files Version 1.3 Apple Computer, Inc."

Så reviderer du forhåbentlig din opfattelse.

> Jeg har også set begge
> forklaringer + den, jeg skrev. AIFF/AIF er et standard format for audio,
> som bruges ved fremstilling af musik Cd'er.

Nogenlunde det eneste rigtige du har skrevet i denne tråd.

> Læser man manualet til SoundEdit, så betyder det "Audio Interface File
> Format" og som skrevet før, så bruger SE kun betegnelsen AIF og ikke AIFF.

Nu er det ikke skaberne af SoundEdit der har fundet på AIFF, så hvad der
står i deres manual til programmet er vist ret ligegyldigt i denne
sammenhæng.

> [...]
> magnetisk materiale - såsom bånd, magnetiske plader - fx. disketter og
> harddiske osv., samt CD audioformaterne AIF, IFF + et par mere.

Nu gætter du bare, ikke? IFF blev introduceret af Electronic Arts og
lyden på en audio-CD er PCM.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-04 21:05

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> Version 1.3
> Apple Computer, Inc."
>
> Så reviderer du forhåbentlig din opfattelse.

AIFF/AIF er ikke og bliver _ALDRIG_ et Apple patent!

Svjh. gik Apple (ikke Apple Computers Inc.), men det oprindelige Apple
Ldd. i 1981/82 sammen med RCA CBS og ABC sammen om udviklingen af
AIFF/AIF formatet, da det stod klart, at det ikke ville blive Sonys
PCM/BetaMax, der ville blive standard for musik CD mediet.

> Nogenlunde det eneste rigtige du har skrevet i denne tråd.

Nå, siger jeg bare. - Det er så åbenlyst, at du ikke kender noget som
helst til hverken fremstilling af musik eller til historien bag de
medier, der er kommet gennem tiderne!

> Nu er det ikke skaberne af SoundEdit der har fundet på AIFF, så hvad der
> står i deres manual til programmet er vist ret ligegyldigt i denne
> sammenhæng.

Nej! - Det er lige netop folkene bag det oprindelige program Aldus Sound
Editor For Professional Music Production - forkortet SoundEdit ver. 0.1,
der har udviklet AIFF/AIF sammen med programmører fra Apple Ltd. Fra og
med ver. 1.0 hed programmet kun SoundEdit og var kun et 8-bits program.
Først med introduktionen af SoundEdit 16 II v.0.9 blev programmet til
16-bits. De opr. Sound Editor programmer kan kun køre på Apple ][
maskinerne.

> Nu gætter du bare, ikke? IFF blev introduceret af Electronic Arts

Niet babuska! Jeg _véd_, hvad jeg skriver om. IFF (sjældnrere bare IF)
er et plagiat af AIFF/AIF og IFF/IF filer kan 100% åbnes, redigeres og
igen gemmes både i AIFF/AIF og IFF med et hvilket som helst godt
udbygget musikredigeringsprogram.

> og lyden på en audio-CD er PCM.

Nu må du godt nok stoppe! Det er dog noget af det mest imbesile og
naragtige, jeg endnu har hørt i en diskussion om musikfremstilling. PCM
er ikke og har aldrig været et binært digital system! PCM er lig med
BetaMax og er et rent 100% Sony ejet patent. Det er det princip, der
bruges af Alesis i A-DAT formatet. Hvor Alesis har betalt i dyre domme
for blot at få lov til at bruge grundprincipperne, mens selve A-DAT er
et rent Alesis patent til brug på både Broadcast CAM og S-VHS bånd!

Tag lige og lær dine lektier, før du kommer med slige særdeles
misvisende udtalelser.

Jeg har faktisk snakket med en anden prof inden for musikbranchen i dag,
og han var ved at grine sin dertil indrettede i laser over dine
udgydelser. - Hans eneste kommentar var "...sådan en uvidende barnerumpe!"

Men for min skyld må du gerne vedblive med dine misinformationer, så
forvirringen kan blive endnu værre. - Jeg gider ikke hver gang at skulle
ind og rette, det du skriver forkert og så få en spand lort smidt i
hovedet af dig bagefter. Så stop det hellere, mens du endnu kan trække
dig ud med skindet nogenlunde i behold.

mvh. Erik rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 21:12

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nu må du godt nok stoppe! Det er dog noget af det mest imbesile og
> naragtige, jeg endnu har hørt i en diskussion om musikfremstilling.

Kan du ikke holde den slags i muddergruppen? :(
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-04 21:56

Hej Thorbjørn

Det kunne jeg godt, men når nu 'monstret' er så tåbelig og uvidende. Og
det er trods alt ham, der sætter spørgsmålstegn ved min viden om musik
og musikproduktion. Og så har jeg trods alt også lov at svare igen!

Jeg har 4 hovedområder, hvor jeg vil mene, at jeg har en viden bedre end
de fleste, - klassisk Mac OS og Mac computere til og med G4, musik og
musikproduktion, båndoptagere både kassette og spole, - samt Canon EOS
fotogrej. - Og når så et 'uhyre' træder på en af de ligtorne, - så siger
jeg AV!! og svarer igen. Det kan du lige så godt lære at leve med -
først som sidst!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 22:53

> [...]

> uvidende. Og det er trods alt ham, der sætter spørgsmålstegn ved min
> viden om musik og musikproduktion. Og så har jeg trods alt også lov at

Okke ja.

De smukke sprogblomster du serverer, trives måske bare bedst i mudder
:)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-04 00:51

On Sat, 07 Aug 2004 22:55:34 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> fotogrej. - Og når så et 'uhyre' træder på en af de ligtorne, - så siger
> jeg AV!! og svarer igen. Det kan du lige så godt lære at leve med -

Uhm, jeg har været Mac-bruger siden System 6, har arbejdet professionelt
med Mac OS i nogen år og lavet både lyd og videoproduktion, så hvad er
det du mener jeg mangler for viden?

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-04 05:08

> [...]

> det er trods alt ham, der sætter spørgsmålstegn ved min viden om musik
> og musikproduktion. Og så har jeg trods alt også lov at svare igen!

Da kun hvis du kan bidrage med andet en fornærmelser og
politanmeldelser!

> Jeg har 4 hovedområder, hvor jeg vil mene, at jeg har en viden bedre end
> de fleste, - klassisk Mac OS og Mac computere til og med G4

åh ja det det ved vi jvf. dine NDA versioner af Beige G3'ere osv.

, musik og
> musikproduktion, båndoptagere både kassette og spole, - samt Canon EOS
> fotogrej. - Og når så et 'uhyre' træder på en af de ligtorne, - så siger
> jeg AV!! og svarer igen.

Det skal du da osse ha lov til at gøre, men sæt nu du istedet lyttede
og gik i dialog og dermed kunne lære noget nyt? Ville det være så slemt?
Eller er din viden absolut?

Fra : Lasse Hassing

Dato : 07-08-04 21:27

> [...]
> er et plagiat af AIFF/AIF og IFF/IF filer kan 100% åbnes, redigeres og
> igen gemmes både i AIFF/AIF og IFF med et hvilket som helst godt

Hvis du nu viste hvad du talte om, ville du vide at IFF ikke er et
plagiat af AIFF, men et slags "all round" format til både lyd (ofte som
AIFF data) og billeder (GIF).
( http://www.borg.com/~jglatt/tech/aboutiff.htm )

Igen noget vrøvl, CD-DA er 16bit PCM.
( http://encyclozine.com/Red_Book_(audio_CD_standard) )

--
Lasse Hassing

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 07-08-04 21:49

Lasse Hassing wrote:

> Hvis du nu viste hvad du talte om, ville du vide at IFF ikke er et
> plagiat af AIFF, men et slags "all round" format til både lyd (ofte som
> [...]

Drop det. Erik mener han har ret og resten af verden uret. Så han vil
nok ikke besvære sig med læse på lektien.

Du risikerer bare at blive tilsvinet. Men på den anden side er det
meget, meget underholdende at se hans temperament blive udtrykt med den
fantastiske sproglige ekvilibrisme som kun han mestrer ("...imbesile og
naragtige...").

--Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-08-04 22:25

Martin Agersted Jarl - martin@sletmigjarl.dk on 07/08/04 22:48 wrote:

> [...]
> meget, meget underholdende at se hans temperament blive udtrykt med den
> fantastiske sproglige ekvilibrisme som kun han mestrer ("...imbesile og

Du glemmer hans forkærlighed for at inddrage arbejdsgivere og ordensmagten
når han bliver sagt imod

--
/peter

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-04 21:51

Erik Richard Sørensen skrev:

> PCM er ikke og har aldrig været et binært digital system!

Uden at jeg skal gøre mig klog på de finere detaljer i PCM, så er det da
lige præcis en digital repræsentation (som regel af et analogt signal
såsom lyd og som regel binær). Hvis vi da ellers er enige om, at PCM er
en forkortelse for "Pulse Code Modulation".

Man kan for eksempel søge efter "Pulse Code Modulation" på Google, og
det er det samme svar, man får overalt. For eksempel:

http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/Pulse%20Code%20Modulat
ion
Virtually all digital audio systems use PCM, including, CD, DAT, F1
format, 1630 format, DASH, DCC, and MD. Many people get confused
because 'PCM' is also slang for Sony's F1 format which stores PCM
digital audio on videotape."
(Måske er det her, forvirringen opstår?)

http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci214284,00.
html
PCM (pulse code modulation) is a digital scheme for transmitting
analog data. The signals in PCM are binary; ...

http://www.atis.org/tg2k/_pulse-code_modulation.html
pulse-code modulation (PCM): Modulation in which a signal is sampled,
and the magnitude (with respect to a fixed reference) of each sample
is quantized and digitized ...

Og det er netop den repræsentation, der anvendes på almindelige
musik-cd'er. Læs for eksempel på
http://www.wordiq.com/definition/Red_Book_(audio_CD_standard)
Red Book is the standard for audio CDs (Compact Disc Digital Audio
system, or CDDA). ... The physical parameters and properties of the
CD are specified as well as the form of digital audio encoding
(16-bit PCM), ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-04 22:35

Hej Jesper

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Uden at jeg skal gøre mig klog på de finere detaljer i PCM, så er det da
> lige præcis en digital repræsentation (som regel af et analogt signal
> såsom lyd og som regel binær).

Både og. PCM (se nedenfor) er et digitalt signal, men det er ikke binært
i moderne forstand. Opr. blev det som sagt lanceret af Sony i Deres
BetaMax system til video, hvor billedet er analogt som i VHS, mens lyden
ligger som et PCM spor.

> Hvis vi da ellers er enige om, at PCM er
> en forkortelse for "Pulse Code Modulation".

så hører enigheden op. Jeg har hele tiden både skrevet og påpeget, at
jeg snakker om Sonys patenterede system fra midten af 1970'erne. Som en
'prøveklud' på et tidligt lydsystem i PCM kan nævnes et par
specialversioner af Sonys ELCasset kassettebåndoptagere - EL-5 og EL7.
Disse tidl. systemer bruger 1/4" std. bånd med en sporbredde på op til
100µ pr kanal, så der i alt kunne være 16 sport på et 1/4" bånd. Disse
båndoptagere bruger hellre ikke roterende tonehoveder som i video og
A-DAT. Tonehovedet er et ganske konventionelt Sony F&F (Ferrit&Ferrit
anodiseret overflade for bedre hårdhed, modsat permalloy). På den
mindste udgave af EL-5 var der 'kun' 4 kanaler som på et alm. stereo
hovede, men forskellen er, at båndet ikke kan vendes og spilles på begge
sider - altså svarende til en 1/2-spors spolebåndoptager. Finessen i den
største model EL-7/8 og EL-7/16 er, at der er _2_ tonehoveder placeret
lige efter hinanden med hver hhv. 4 og 8 spalter. Dette blev senere
bygget ind i et enkelt tonehovede i EL-7S-16.

Men det er stadig med fast tonehovede....

> [...]
> system, or CDDA). ... The physical parameters and properties of the
> CD are specified as well as the form of digital audio encoding

Det kunne godt se ud til, at det er her, forvirringen opstår. Jeg har
_aldrig_ i de godt 30 år, jeg har arbejdet med lydproduktion, hørt 'PCM'
brugt i den forbindelse før nu! Istedet for har vi altid brugt
betegnelserne CDDA eller for nemheds skyld DAC (Digital Audio Concept,
jvf. PDMs patentbook, ikke at forveksle med DAC = Digital Audio
Converter, som som regel bruges om 'løse' AD/DA convertere til CD
afspillere - fx. TEAC DAC 5, som i øvrigt koster knap 20.000kr.).

Det ville nok være en idé, hvis folk satte sig ind i, hvad de
forskellige forkortelser står for, før de blander sig i en diskussion...
Som prof lydmand går jeg automatisk ud fra, det er Sonys PCM format, der
er tale om, og ikke en mere eller mindre kendt forkortelse for noget
helt andet.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 07-08-04 23:36

> [...]

> i moderne forstand. Opr. blev det som sagt lanceret af Sony i Deres
> BetaMax system til video, hvor billedet er analogt som i VHS, mens lyden

Hvad er binært i umoderne forstand?

> [...]
> bygget ind i et enkelt tonehovede i EL-7S-16.
>
> Men det er stadig med fast tonehovede....

Snik snak og snakken udenom.

> [...]
> Converter, som som regel bruges om 'løse' AD/DA convertere til CD
> afspillere - fx. TEAC DAC 5, som i øvrigt koster knap 20.000kr.).

Hvor har du været henne?

> [...]
> Som prof lydmand går jeg automatisk ud fra, det er Sonys PCM format, der
> er tale om, og ikke en mere eller mindre kendt forkortelse for noget

Ok. Du taler om et PCM format som ikke er digitalt men er repræsenteret
ved en umoderne binær repræsentation og som alligevel er digitalt og
både analogt og ikke analogt (sic!). Så er det på plads. Du taler forbi
alle andre.

--Martin

Fra : Lasse Hassing

Dato : 08-08-04 00:42

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> ved en umoderne binær repræsentation og som alligevel er digitalt og
> både analogt og ikke analogt (sic!). Så er det på plads. Du taler forbi

Tror du ikke du skulle tage dit eget råd og lade være med at diskutere
med Erik? :)

Det format han kalder "Sonys patenterede system fra midten af 1970'erne"
(dejligt fagligt navn, ikke?) er det vi andre, som åbenbart intet kender
til om digital lyd, kalder for PCM-1 - det er i hvert fald i følge Sony
deres første PCM system.

Men ligesom dig kunne jeg godt tænke mig at vide hvad et umoderne binært
system er. (og hvordan det blev brugt i dette fantatiske ikke-digitale
digitale lyd system :)

--
Lasse Hassing

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-08-04 09:45

Lasse Hassing wrote:

> Tror du ikke du skulle tage dit eget råd og lade være med at diskutere
> med Erik? :)

Jo, men jeg kunne simpelthen ikke lade være. Jeg er i særdeleshed
interesseret i at høre om det der binære system som Erik taler om.

Ja, netop.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-04 00:46

On Sat, 07 Aug 2004 23:34:30 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Som prof lydmand går jeg automatisk ud fra, det er Sonys PCM format, der
> er tale om, og ikke en mere eller mindre kendt forkortelse for noget

En professionel lydmand ville nok ikke have noget problem med at fortælle
hvad PCM er en forkortelse for.

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-04 00:43

On Sat, 07 Aug 2004 22:05:16 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> AIFF/AIF er ikke og bliver _ALDRIG_ et Apple patent!

Du gad altså ikke at gøre dig den ulejlighed? Fair nok, men hvis jeg var
dig, så ville jeg ikke begynde at tippe i denne uge.

> [...]
> AIFF/AIF formatet, da det stod klart, at det ikke ville blive Sonys
> PCM/BetaMax, der ville blive standard for musik CD mediet.

Aha, og da du nu efter at have fået smidt adskillige henvisninger og
ledetråde efter dig, så har du altså nu fået korrigeret din opfattelse
af hvilket format audioen ligger på på en musik-CD, ikke sandt?

> Nå, siger jeg bare. - Det er så åbenlyst, at du ikke kender noget som
> helst til hverken fremstilling af musik eller til historien bag de
> medier, der er kommet gennem tiderne!

Du må meget undskylde at jeg sagde du havde ret i noget, det skal ikke
ske igen (sikkert med rette).

> [...]
> Først med introduktionen af SoundEdit 16 II v.0.9 blev programmet til
> 16-bits. De opr. Sound Editor programmer kan kun køre på Apple ][

Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Hvilken version af SoundEdit (evt
under andet navn) mener du var den første der kunne køre på en
Macinstosh?

> [...]
> er et plagiat af AIFF/AIF og IFF/IF filer kan 100% åbnes, redigeres og
> igen gemmes både i AIFF/AIF og IFF med et hvilket som helst godt

AIFF er en udbygning af IFF. Læs nu lidt på lektien inden du dummer dig
alt for meget.

> [...]
> et rent Alesis patent til brug på både Broadcast CAM og S-VHS bånd!
>
> Tag lige og lær dine lektier, før du kommer med slige særdeles

Mener du virkelig at du ikke har læst nogen af alle de fornemme
henvisninger du har fået til Red Book?

> [...]
> og han var ved at grine sin dertil indrettede i laser over dine
> udgydelser. - Hans eneste kommentar var "...sådan en uvidende

Ja tænk, jeg snakkede lige med manden i månen i dag, og han sagde at du
var sindsforvirret.

> [...]
> smidt i hovedet af dig bagefter. Så stop det hellere, mens du endnu kan
> trække dig ud med skindet nogenlunde i behold.

Du er morsom på den ufrivilligt komiske måde.
--
MVH
osv...

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-08-04 16:42

Frank E. N. Stein wrote:

> Nu er det ikke skaberne af SoundEdit der har fundet på AIFF, så hvad der
> står i deres manual til programmet er vist ret ligegyldigt i denne
> sammenhæng.

Den er nu egentlig meget brugbar i snakken alligevel. Hvis man laver en
søgning på "cd" kan man nemlig også finde en forklaring på hvordan
numre på en audio-cd konverteres til filer man kan arbejde videre med på
computeren. Det interessante er selvfølgelig ordene "konvertere" og
"Redbook".

- Åbn Soundedit 16 II hjælpen.
- Søg på redbook

Der gives følgende forklaring:

Convert CD Audio File
Converts a selected track on an audio compact disc to a digital format and
opens it in a new untitled SoundEdit 16 window. If you are using a
non-Apple CD
drive, you may not be able to convert CD audio files; your CD drive needs to
support the appropriate commands for reading Redbook audio tracks. Select a
track in the directory box and click Open.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-08-04 18:54

On Tue, 10 Aug 2004 17:41:33 +0200, Franz Berliner wrote:

> Den er nu egentlig meget brugbar i snakken alligevel.

Tit og ofte står der rent faktisk noget brugbart i en manual.

> [...]
> numre på en audio-cd konverteres til filer man kan arbejde videre med på
> computeren. Det interessante er selvfølgelig ordene "konvertere" og

Men det *må* jo simpelthen være forkert. Den Store Guru har jo tydeligt
forklaret at formatet på en audio-CD er AIFF, så det skulle ikke være
nødvendigt at konvertere noget om helst. På den anden side kunne det jo
også være at malingen nu er så tilpas tør at han kan komme ud af
hjørnet.

--
MVH
osv...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-08-04 15:50

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Indeholder AIFF de checksumværdier som der ligger på det fysiske
> CD-medie? Eller er det de dekodede værdier?

Naturligvis er det de dekodede vaerdier, sat ind i passende lydfil
formater.

AIFF[1] og WAV (RIFF[2]) er i virkeligheden multi-stream containers,
der baade kan indeholde lyd og andre datastrukturer. Lyden kan vaere
i forskellige samplerates, bitdybde, stereokanaler etc. Audiocd[3]
formatet er fikseret i 16 bit samples, stereo ved 44,1 kHz.

1: http://www.borg.com/~jglatt/tech/aiff.htm
2: http://ccrma.stanford.edu/CCRMA/Courses/422/projects/WaveFormat/
3: http://www.samsungodd.com/eng/Information/ODDTech/ODDTech.asp?FunctionValue=view&no=8&type_no=3

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-04 21:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Naturligvis er det de dekodede vaerdier, sat ind i passende lydfil
> formater.

Så min formodning var rigtig. OS X simulerer et filsystem med
AIFF-filer oven på et fysisk CD-ROM medie. Det gør ting dejligt nemt
:)

Kan man egentlig køre mp3-encodere direkte i Terminal.app på disse
virutelle filer?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-08-04 15:53

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Men samtlige af mine musik CD'ere med alt lige fra Deep Purple til Søs
> Fenger er jo i AIFF format.........

Jeg er RET overbevist om, at det er en feature i Finder, at den
automatisk smider audiosporene paa en audiocd over i en AIFF fil,
naar du traekker dem ind paa harddisken. Det gamle program n2mp3
patchede sig ind i Finder, saa du automatisk fik mp3 filer, naar du
trak dem ind paa harddisken i stedet for AIFF.
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-08-04 21:40

In article <n7u9u1-3v7.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> rædsel, at skidtet er i HFS+ format.
> Kan det virkelig passe, at man ikke kan vælge et disc format der kan

Rolig nu. Den brænder dem i et format som er læsbart på PC også.