Politikens ordbøger
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-04 20:09

Jeg har Politikens Store Ordbog på cd. Som flere andre har klaget over,
så er den ikke helt stabil under OS X 10.3. Der var vist en, der engang
skrev, at Politiken arbejder på en opdatering. Er der nogen, der ved,
hvordan det går med den? Politiken har vist også lavet en ny ordbog, der
kan køre under Mac OS X. Er der nogen, der har prøvet den under OS X
10.3 og kan bekræfte, at den fungerer. Problemet hos mig er især, at den
konsekvent "lukker uventet", når man vil lukke programmet. Men derudover
er det ikke enormt stabilt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-04 22:34

> [...]
> 10.3 og kan bekræfte, at den fungerer. Problemet hos mig er især, at den
> konsekvent "lukker uventet", når man vil lukke programmet. Men derudover

Jeg kan ikke helt forstå på ovennævnte om du kører Ordboget i Classic
eller om du faktisk har en OS X version?

Hvis du har en Classic version og gerne vil vide om OS X versionen
virker, så kan jeg da afprøve det, for jeg den nemlig (den første
version - jeg ved ikke om der er kommet andre).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-04 23:14

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> virker, så kan jeg da afprøve det, for jeg den nemlig (den første
> version - jeg ved ikke om der er kommet andre).

Undskyld, hvis jeg fik skrevet det uklart. Det er under OS X. Jeg brugte
nok 10.2, da jeg købte Politikens Store Ordbog, som både er til Mac OS X
og Windows. Den består, som du ved, af Politikens Nudansk Ordbog med
Etymologi, Politikens Store Fremmedordbog, Politikens Forkortelsesordbog
samt ca. 4.000 biografier over danske og udenlandske personer. Efter
opgraderingen til OS X 10.3 er den blevet lidt ustabil. Jeg kan forstå
vist nok efter en tidligere diskussion her i gruppen, at det er et kendt
problem. Nogle har e-mailet til Politiens Forlag, der angiveligt
arbejder på en opdatering til download.
   Politiken har i år udgivet en ny ordbog på cd kaldet Politikens
elektroniske ordbog. Den består af Politikens Nudansk Ordbog med
etymologi og Politikens Store Fremmedordbog. Jeg bruger mest Nudansk
Ordbog, så der er nok ikke den store fordel ved at købe den nye. Men
hvis den er stabil på OS X 10.3, så var den værd at overveje.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-04 00:52

> [...]
> vist nok efter en tidligere diskussion her i gruppen, at det er et kendt
> problem. Nogle har e-mailet til Politiens Forlag, der angiveligt

OK, jeg har ikke prøvet den siden 10.1 eller 10.2. Jeg fik den fordi
jeg hjalp lidt til i udviklingen med at finde bugs, men jeg har ikke
den store brug for den, så den har stort set ikke været brugt.

Her kan jeg desværre ikke hjælpe så.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-08-04 01:29

> [...]
> så er den ikke helt stabil under OS X 10.3. Der var vist en, der engang
> skrev, at Politiken arbejder på en opdatering. Er der nogen, der ved,

Der er ikke sket meget på den front. Jeg fik flg. svar den 24/05/2004:

"Ja, det er rigtigt at der er problemer med at køre vores Store
Ordbogs-cd-rom under Panther. Desværre kan jeg ikke tilbyde dig en
updater pt., men det er noget vi arbejder på."

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-08-04 07:36

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Ordbogs-cd-rom under Panther. Desværre kan jeg ikke tilbyde dig en
> updater pt., men det er noget vi arbejder på."

Er der ikke en eller anden der kan forklare mig, hvorfor ordbøger ikke
bare ligger på nettet, som en webside, så kan alle bruge den og
rettelser er noget man fixer på 2 minutter.

Hvis der er en eller anden nørd som kan pille alle data ud af Politikens
ordbøger, som lægger vi det da bare op på en server og vupti - der er
ordbøger til Panther.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-08-04 07:49

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Er der ikke en eller anden der kan forklare mig, hvorfor ordbøger ikke
> bare ligger på nettet, som en webside, så kan alle bruge den og
> rettelser er noget man fixer på 2 minutter.

Man kan jo tjene penge på at sælge ordbøgerne. Ting på websider tjener
man sjældent noget på.

> Hvis der er en eller anden nørd som kan pille alle data ud af Politikens
> ordbøger, som lægger vi det da bare op på en server og vupti - der er
> ordbøger til Panther.

Det forbyder licensen udtrykkeligt at man gør. Så gør man sig skyldig
i ophavsretsbrud og den slags.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-08-04 09:53

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Man kan jo tjene penge på at sælge ordbøgerne. Ting på websider tjener
> man sjældent noget på.

Ja det er jeg med på. Men jeg har da flere programmer, som ikke virker
ordentligt med mindre man har betalt for dem.

Det samme kunne man jo bare lave med internet ordbøger.

Fuld adgang for et år = kr. 100,-

Det ville de tjene langt mere på.

> Det forbyder licensen udtrykkeligt at man gør. Så gør man sig skyldig
> i ophavsretsbrud og den slags.

Tja det er jeg egentlig ret kold overfor. Politiken har bevidst valgt at
negligere Mac brugere og det ville da være cool, at vise dem at man så
bare lægger det hele ud til fri afbenyttelse............. på en eller
anden russisk server.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-08-04 10:14

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det samme kunne man jo bare lave med internet ordbøger.
>
> Fuld adgang for et år = kr. 100,-
>
> Det ville de tjene langt mere på.

Det gør m-w.com så vidt jeg kan se.

> [...]
> negligere Mac brugere og det ville da være cool, at vise dem at man så
> bare lægger det hele ud til fri afbenyttelse............. på en eller

Jeg tror det er uhensigtsmæssigt i det lange løb at gør den slags
ting.

Herudover kiggede jeg kort på hvordan min PC udgave af en ældre
retskrivningsordbog var skruet sammen - det hænger på en
passwordbeskyttet Access-fil.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-08-04 11:02

> [...]

> Herudover kiggede jeg kort på hvordan min PC udgave af en ældre
> retskrivningsordbog var skruet sammen - det hænger på en

Ok - den er jo straks sværere - gad vide om den kan brydes ?!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 11:52

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Ok - den er jo straks sværere - gad vide om den kan brydes ?!

det er formegenlig hvad Daniel Eggert har gjort...

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk/080804/at_vaere_lagt_for_had>

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-08-04 18:29

> det er formegenlig hvad Daniel Eggert har gjort...

Ikke helt.

Se <http://www.plab.ku.dk/dk/dict/index.html>.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 20:19

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> Ikke helt.

> Se <http://www.plab.ku.dk/dk/dict/index.html>.

ok, men én eller anden har enten fået fat i datane fra Gyldendals
ordbøger.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 09:11

> ok, men én eller anden har enten fået fat i datane fra Gyldendals
> ordbøger.

Det er da bare et spørgsmål om reverse engineering. Og da kun de små
røde en-da og da-en overhovedet er lavet til Mac [gammel version], må de
vel være taget derfra. Ellers kunne han vel lige så godt også have taget
ordbøgerne til og fra tysk og fansk med, og i øvrigt valgt de store
ordbøger: Vinterberg & Bodelsen + Kjærulf-Nielsen. Som jeg er nødt til
at køre over i Windows for at bruge;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 07:02

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> ordbøgerne til og fra tysk og fansk med, og i øvrigt valgt de store
> ordbøger: Vinterberg & Bodelsen + Kjærulf-Nielsen. Som jeg er nødt til

......eller have dem i bogreolen - det er hurtigere end at starte en
windåse
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-04 16:05

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> .....eller have dem i bogreolen - det er hurtigere end at starte en
> windåse

Ja, jeg har dem i forvejen i bogreolen fra da jeg var engelskstuderende
[engelsk er mit bifag]. Men det fylder altså ikke lige så meget at have
dem med på harddisken på min laptop. Sidder jeg ved min Mac, kører jeg
dem som regel fra min desktop-windåse ved hjælp af Remote Desktop
Connection.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 09:11

> Ikke helt.
>
> Se <http://www.plab.ku.dk/dk/dict/index.html>.

Det ville nu være rart med en UltraLingua version af ordbøgerne, så man
kunne køre det på sin Palm ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 06:58

> det er formegenlig hvad Daniel Eggert har gjort...

Men Daniels ordbog er kun dansk/engelsk-engelsk/dansk, ikke sandt? Det
er i hvert fald dén, jeg har. Skal du have installeren, Jesper?
M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-04 07:05

> Men Daniels ordbog er kun dansk/engelsk-engelsk/dansk, ikke sandt? Det
> er i hvert fald dén, jeg har. Skal du have installeren, Jesper?
> M.

Jep.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 07:54

> Jep.

Er afsendt til din mailadresse(4,5MB)
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-04 16:05

> Men Daniels ordbog er kun dansk/engelsk-engelsk/dansk, ikke sandt? Det
> er i hvert fald dén, jeg har. Skal du have installeren, Jesper?

Til da-en, en-da eller generelt til transformering af Gyldendals
ordbøger til brug ved hjælp af programmet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-04 00:56

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Til da-en, en-da eller generelt til transformering af Gyldendals
> ordbøger til brug ved hjælp af programmet?

Øh.....det véd jeg da ikke? Det er et program. Jeg tror ikke, det har
noget med Gyldendal at gøre? Fylder 5MB, hvis du også skal have den?
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-04 03:53

> [...]

> Øh.....det véd jeg da ikke? Det er et program. Jeg tror ikke, det har
> noget med Gyldendal at gøre? Fylder 5MB, hvis du også skal have den?

Hvis den fylder 5M er der tale om et program med data, nemlig da-en og
en-da. Gyldendals Røde Ordbøger. Det program har jeg allerede.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-04 05:07

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Hvis den fylder 5M er der tale om et program med data, nemlig da-en og
> en-da. Gyldendals Røde Ordbøger. Det program har jeg allerede.

OK
M.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-08-04 10:26

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Tja det er jeg egentlig ret kold overfor. Politiken har bevidst valgt at
> negligere Mac brugere

Politiken er det eneste forlag der overhovedet har lavet ordbøger til
Mac-brugere - Gyldendal har intet.
Trist, at de ikke gider lave den nødvendige patch for at kunne køre
under Panther.

Er der nogen der har prøvet deres husholdningsudgave der blev udgivet
her i foråret?

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 10:55

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Politiken er det eneste forlag der overhovedet har lavet ordbøger til
> Mac-brugere - Gyldendal har intet.

Gyldendahl havde tidligere mac ordbøger, men de er meget gamle og
havde allerede problemer under mac OS 8.1. I 2001 extractede Daniel
Eggert (sikkert i riirtation over at have købt en ordbog, der kun duede
med system 7.x) deres dansk-engelsk ordbøger, smed dem i et OSX
program og lagde det til fri nedlastning. Desværre havde han glemt at
tage Gyldendahl i ed - Nu er programmet fjernet men det distribueres
istedet mellem danske macbrugere.

Gyldendahl kunne sikkert for en slik have købt programmet og udgivet
det, men det valgte de ikke. Sikkert efter fornuftige overvejelser.
Hvis de sælger et SW produkt skal de levere support på det og det skal
distribueres. De har formegenlig konkluderet at markedet for en sådan
macosx ordbog er for lille til at det kan svare sig at supporte,
markedsføre og distribuere det.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-08-04 11:04

> [...]
> program og lagde det til fri nedlastning. Desværre havde han glemt at
> tage Gyldendahl i ed - Nu er programmet fjernet men det distribueres

Jamen så distribuer det Morten !!!!!!!

> [...]
> distribueres. De har formegenlig konkluderet at markedet for en sådan
> macosx ordbog er for lille til at det kan svare sig at supporte,

Derfor skal det heller ikke laves som software, men derimod som en
browser baseret version.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 11:51

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Jamen så distribuer det Morten !!!!!!!

Det vil jeg ikke gøre offentligt.

> Derfor skal det heller ikke laves som software, men derimod som en
> browser baseret version.

det er osse sw, blot serverside software.

Dernæst kommer den næste problemstilling: ordbøger /er/ nu engang er
mest anvendelige når vi kan slå op fra & skrive tilbage til vores
programmer. Dvs at under OSX skal udgiveren lave en klient der kan
snakke med udgiveres webserver - i praxis vil det til OSX betyde en
office-macro og/eller en "services", problemet er såmænd ikke at
skrive skidtet men at det skal supportes - og så står udgiveren i
samme situation som hvis han havde skret et program til såvel windows,
mac og linux.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 09:11

> [...]
> distribueres. De har formegenlig konkluderet at markedet for en sådan
> macosx ordbog er for lille til at det kan svare sig at supporte,

De kunne have valgt at lægge det på deres CD-ROM med Windows-softwaren,
med en anmærkning om at det ikke blev supporteret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-08-04 11:02

> [...]

> Mac-brugere - Gyldendal har intet.
> Trist, at de ikke gider lave den nødvendige patch for at kunne køre

De har da ikke lavet noget der virker. Reelt burde sådanne ordbøger
kunne køre i alle OS'er.

De burde bestå af tekst, billeder og film og lydklip. Alt sammen noget
som kan laves så alle browsere kan læse dem.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-08-04 12:15

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
>
> De burde bestå af tekst, billeder og film og lydklip. Alt sammen noget
> som kan laves så alle browsere kan læse dem.

prøv lige at besøge
http://da.wikipedia.org/

JonB

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 09:11

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Fuld adgang for et år = kr. 100,-
>
> Det ville de tjene langt mere på.

Da kun hvis folk er villige til at betale for det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-08-04 10:31

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Da kun hvis folk er villige til at betale for det.

Det er de, hvis de kunne slippe for alt det pis med de problemer som der
er nu.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 15:48

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Det er de, hvis de kunne slippe for alt det pis med de problemer som der
> er nu.

Jeg er altså ikke sikker på at jeg ville abonnere på en ordbog. Derimod
kan jeg godt /købe/ en.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-08-04 16:13

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Jeg er altså ikke sikker på at jeg ville abonnere på en ordbog. Derimod
> kan jeg godt /købe/ en.

Ja på en CD som virkede, men sgu da ikke i bogform.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-04 19:53

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Ja på en CD som virkede, men sgu da ikke i bogform.

Den CD-udgave der fulgte med den ordbog (nudansk var det vist), var
godt nok irriterende. Havde jeg kun købt den, havde jeg følt mig
snydt. Nu har jeg også en papirudgave jeg kan slå op i :)

I vore dage, er det et godt bud mht dansk ordbog at smide arbejde
efter http://da.speling.org/

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-04 10:43

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Ja på en CD som virkede, men sgu da ikke i bogform.

Jeg købte en udgave af Politikens Store Ordbog der ikke indeholdt nogen
bog; kun en CD-ROM til installation under MacOS X eller Windows.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 06:53

> [...]

> Hvis der er en eller anden nørd som kan pille alle data ud af Politikens
> ordbøger, som lægger vi det da bare op på en server og vupti - der er

Det e s´gu´ da forbudt, Jesper)))
M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-04 07:05

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Det e s´gu´ da forbudt, Jesper)))

Ja, men det er også provokerende at man SKAL købe disse ordbøger på
nogle uddannelser, og så får PC brugerne det fulde produkt og Mac
brugerne det halve - men de betaler det samme.

Hvis disse ordbøger ikke kan svare sig at lave til Mac brugerne, så vil
de jo sikkert næppe bemærke at de ca. 100.000 Mac brugere benytter en
on-line ordbog baseret på deres filer ?!

Vel ?!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 08:27

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvis disse ordbøger ikke kan svare sig at lave til Mac brugerne, så vil
> de jo sikkert næppe bemærke at de ca. 100.000 Mac brugere benytter en
> on-line ordbog baseret på deres filer ?!

Det er jo det de ikke ønsker at gøre. Man må ikke hugge andres ting, fy.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-04 10:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er jo det de ikke ønsker at gøre. Man må ikke hugge andres ting, fy.

Det er jeg bestemt klar over, men jeg synes det ville være lidt cool,
hvis man kunne deres Cd'ere totalt for data og lægge dem på nettet til
glæde for alle og ikke kun PC brugere.

Endnu mere funky ville det jo være hvis man kunne brænde en hybrid
udgave af de åbnede data fra PC udgaven..............

Gid man var programmør.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 11:21

> [...]

> Det er jeg bestemt klar over, men jeg synes det ville være lidt cool,
> hvis man kunne deres Cd'ere totalt for data og lægge dem på nettet til

Jada. Det ville da være ekstremt rart, men jeg kan da også godt
forstå at de gerne vil passe på sølvtøjet.

> Endnu mere funky ville det jo være hvis man kunne brænde en hybrid
> udgave af de åbnede data fra PC udgaven..............
>
> Gid man var programmør.

Det kan du da blive :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-04 12:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jada. Det ville da være ekstremt rart, men jeg kan da også godt
> forstå at de gerne vil passe på sølvtøjet.

> Det kan du da blive :)

Det kunne jeg. Imidlertid ved jeg at der er en del Mac brugere, som
faktisk er kompetente kodenørder, så derfor var det egentlig bare en
opfordring til at få åbnet en af de skide CD'ere - pillet data ud, rette
det så det kan brændes hybrid og vupti, så tager vi ellers kontakt til
Politiken og Gyldendal og hvad de nu ellers hedder.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling