Plæneklipper - løbet tør for olie...
Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 07-05-01 07:17

Hej.
Er der nogen, der har erfaring med en plæneklipper, som har været løbet tør
for olie.
Den stoppede lige pludselig. Med tændrør afbrudt og bremsen løsnet, var
kniven
men
ikke godt. Jeg har ikke prøvet at genstarte - fylde ny olie på endnu.
Hvad gør jeg..? Skal den bare have olie og genstartes.?? Eller hvad..?
med venlig hilsen
Torkil

Fra : per

Dato : 07-05-01 07:58

Hvilken benzin skal der på en plæneklipper (blyfri) ??

--
Per

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 08-05-01 08:44

"per"
> Hvilken benzin skal der på en plæneklipper (blyfri) ??

Måske kan det variere, men den vi har her i huset skal have bryfri 95.
I vejledningen står der, at såkaldt miljøbenzin eller evt. oktan 96 med
bly også kan anvendes.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jens

Dato : 07-05-01 15:50

Du kan da prøve at komme olie i og så starte.
Du har nok revet cylinder og stempel sammen med dybe ridser til følge i
cylindervæggen.

Det går hårdt ud over kompression og dermed trækkraft.
Er det en 3,5 HK rotorklipper så er der dusinvis af dem i den blå avis.

--
Jens Borchert Pedersen
mailto:jbp@vip.cybercity.dk

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : Henning Andersen

Dato : 07-05-01 18:40

"Torkil Halvorsen" <tnh@tdk.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har erfaring med en plæneklipper, som har været løbet
tør
> for olie.

Jeg er bange for at du skal invitere naboerne på gravøl.

> Hvad gør jeg..? Skal den bare have olie og genstartes.?? Eller hvad..?

Det der sker er som regel at stemplet river cylindervæggen og/eller
krumtappen river dens leje, og så er der ikke noget at gøre, du kan muligvis
få liv i "dyret" igen, men den vil ikke holde ret længe, og i de fleste
tilfælde, æde al den olie du kan hælde på den.

--
Mvh.
Henning Andersen

Fra : Holten

Dato : 08-05-01 20:45

Henning Andersen <rammemc@city.dk> skrev i en
> [...]
> få liv i "dyret" igen, men den vil ikke holde ret længe, og i de fleste
> tilfælde, æde al den olie du kan hælde på den.

Hej Henning så mødes vi igen

Er der lejer i sådan en BS motor, jeg har altid hørt at de kørte uden lejer.

MVH

Holten

Fra : Henning Andersen

Dato : 08-05-01 21:41

"Holten" <12@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henning så mødes vi igen

Dawser.

> Er der lejer i sådan en BS motor, jeg har altid hørt at de kørte uden
lejer.

Hmm jeg kalder det for lejer, da det er en form for "glidelejer".
Rigtige kuglelejer støder du ikke på i en alm. plænehøstermotor.

--
Mvh.
Henning Andersen

Fra : Holten

Dato : 09-05-01 20:35

> Hmm jeg kalder det for lejer, da det er en form for "glidelejer".
> Rigtige kuglelejer støder du ikke på i en alm. plænehøstermotor.

Mente jeg nok.

MVH

Holten

Fra : Jean Seeberg

Dato : 08-05-01 16:31

Prøv evt. at skrue tændrøret af og hæld lidt olie ned ad den vej, og lad det
trække lidt.
Det er også en god løsning når man er færdig om efteråret og den skal stå
vinteren over, lidt olie ned så stempelet ikke ruster fast i huset.
Jean.

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 09-05-01 07:08

Hej.
Tak for alle de gode råd.-
- Det lykkedes at få liv igen, - endda rimeligt smertefrit, idet
den ikke sad ret fast. Blot en ½ snes drej på kniven (Jo- tændrør var
afbrudt..). Derefter tilpas olie og en snes gode hiv i snoren.
Hvad værre er, den går næsten bedre end før.
Så må det holde, hvad det kan.
Med venlig hilsen
Torkil