Pesto i minihakker
Fra : Thomas Gajda Joergen~

Dato : 05-08-04 14:03

Hejsa!

Jeg vil til at eksperimentere med at lave pesto. Jeg har ingen morter
eller blender, men jeg har en minihakker (tilbehør til min
stavblender). Har nogen af jer erfaring med fremstilling af pesto i
sådan en tingest? Kan det lade sig gøre?

Stor hilsen
Thomas

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 05-08-04 14:17

Det kan sagtens lade sig gøre.... jeg har også kun en stavblender og det
bliver fint heri....bare pas på at det ikke bliver helt mos....
Mvh. Rikke

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 05-08-04 14:19

On 5 Aug 2004 06:03:15 -0700, tgajdaj@hotmail.com (Thomas Gajda
Joergensen) wrote:

> [...]
>stavblender). Har nogen af jer erfaring med fremstilling af pesto i
>sådan en tingest? Kan det lade sig gøre?

Pesto er fra før elektricitetens dage, så mon ikke det også kan lade
sig gøre med din minihakker - eller en alm. kniv for den sags skyld.

Fra : Thomas Gajda Joergen~

Dato : 05-08-04 20:08

Hej igen!

Jeg siger så mange tak for de fine svar. Nu er det jo bare om at komme i gang...

Thomas

Fra : Christina & Jesper

Dato : 05-08-04 18:10

Hej med dig !

Jeg har aldrig lavet pesto i andet end minihakkeren til min stavblender. Dog
vil jeg give dig det råd at rive parmasanen på den fineste side på et
almindeligt rivejern og komme det i til sidst - så får det noget "bid"
God fornøjelse.
Christina

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-04 20:46

"Thomas Gajda Joergensen" <tgajdaj@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stavblender). Har nogen af jer erfaring med fremstilling af pesto i
> sådan en tingest? Kan det lade sig gøre?

Den vidunderlige basilikum-smag forsvinder kun hvis bladene rådner, så
enhver effektiv blanding med olie vil give god langtidsholdbar pesto.

Foodprocesorer findes i mange typer - og gammeldags persillekværn/hakker kan
findele bladene.

Engang gav mødre "tyggemad" til deres småbørn, og da jeg elsker basilikum
kunne jeg finde på at tygge bladene og så spytte dem ned i marmeladeglas med
madolie og røre rundt - så er der ikke redskab at gøre rent bagefter.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 07-08-04 09:55

On Fri, 6 Aug 2004 21:46:14 +0200, "Bo Warming"
<Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote:

>..... og da jeg elsker basilikum
>kunne jeg finde på at tygge bladene og så spytte dem ned i marmeladeglas med
>madolie og røre rundt - så er der ikke redskab at gøre rent bagefter.

Velbekomme! (et tip: hvis du også spiser din egen afføring kan du
spare nogle toiletskyl)

Fra : Thomas Gajda Joergen~

Dato : 07-08-04 21:03

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote in message news:<ceRQc.8221$p05.5526@fe30.usenetserver.com>...
> [...]
> madolie og røre rundt - så er der ikke redskab at gøre rent bagefter.

Det var da det mest besyndelige svar, du der har skrevet! Hvor du vil hen med det?

/Thomas

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-04 22:41

> [...]

> stavblender). Har nogen af jer erfaring med fremstilling af pesto i
> sådan en tingest? Kan det lade sig gøre?

Det kan sagtens lade sig gøre, men jeg vil anbefale halvmånen eller
kokkekniven i stedet. Minihakkeren gør massen sovset og homogen.
Hak tingene, din parmigiano reggiano-ost kan med fordel mases, og
bland det i en skål. bland først alle andre ingredienser end olivenolie og
tilsæt olie til sidst, til den lige netop ikke "kan tage mere".... Det er
efter
min mening den bedste måde næst efter morteren. Og den måde, jeg laver
det på, når jeg skal lave kæmpeportioner.

Mvh
Kevin Edelvang