Applescript hjælp ønskes
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-07-04 22:53

Hejsa,

Jeg har intentioner om at lære Applescript, men pga. manglende tid går
processen temmeligt langsomt. Jeg håber at jeg kommer lidt længere når
jeg snart skal have 2 ugers afslappende sommerferie.

Men indtil da kunne jeg godt tænke mig at en Applescript-haj skrev et
lille script, som garanteret er ret simpelt. Det kræver dog at man kan
tyde Applescript-bibliotekerne fra Mail og iCal og så langt er jeg
ikke kommet endnu.

Det skal være et script som aktiveres vha. en regel i Apple's Mail og
som tager indholdet af mailen (den der aktiverer scriptet) og opretter
en aftale i iCal med data fra mailen. Det skal bruges til at
programmere mit TV-kort (AlchemyTV DVR), da softwaren synkroniserer
sig med iCal og derfor vil man kunne sætte en optagelse i gang, blot
ved at sende en mail med de rette data.

Der er behov for at kunne definere et starttidspunkt og et
sluttidspunkt, samt en titel til aftalen. Aftalen skal placers i en
bestemt kalender i iCal, men da det skal være den samme altid, så skal
den være kodet ind i scriptet. Mailen kunne f.eks. se sådan
ud:

Titel: 3+::Simpsons
Start: 28-04-2004 00.20
Slut: 28-04-2004 01.25

Titlen vil altid være [kanalnavn]::[titel på program], da det er sådan
AlchemyTV DVR aflæser det. Der kan sagtens optræde mellemrum i
kanalnavnet og titlen på programmet...

Alternativt kunne man droppe "Titel: ", "Start: " og "Slut: " således
at mailen kun indeholde de rå data, hvis det gør det nemmere at
håndtere. Hvordan start- og sluttidspunktet skal skrives er også helt
frit, hvis det gør det nemme at håndtere, hvis det skrives på en anden
måde.

Er der nogen derude, som vil tage udfordringen op? Jeg kunne
forestille mig, at der vil være mange ejere af AlchemyTV DVR, som vil være
lykkelige for sådan et script. Det er egentligt underligt, at Miglia
(producenten af kortet og softwaren) ikke selv har lavet noget
lignende, for jeg synes det vil være guld værd at kunne programmere
optagelser ved blot at sende en kort mail fra f.eks. mobiltelefonen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 28-07-04 02:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> lignende, for jeg synes det vil være guld værd at kunne programmere
> optagelser ved blot at sende en kort mail fra f.eks. mobiltelefonen.

Det måtte jeg jo lige prøve så here goes:

--- Klip og sæt ind i Script Editor---

using terms from application "Mail"
on perform mail action with messages theMessages
tell application "Mail"
repeat with eachMessage in theMessages

set theText to content of eachMessage

set program_tittel to paragraph 1 of theText

set tid to (paragraph 2 of theText)
set start_tid to my get_date(tid)

set tid to (paragraph 3 of theText)
set slut_tid to my get_date(tid)

using terms from application "iCal"
tell application "iCal"

set tv_calendar to (the first calendar whose title is the "tv")
tell tv_calendar
set this_event to make new event at end of events with properties ¬
{start date:start_tid, end date:slut_tid, summary:program_tittel}

end tell
end tell
end using terms from
end repeat
end tell
end perform mail action with messages
end using terms from

on get_date(this_date)
return date this_date
end get_date

--- slut klip ---

Scriptes gemmes på et passende sted og sætte op til at afvikles ved
f.eks. et bestemt enme. I iCal skal du oprette en kalender der hedder tv
eller tilrette scriptet til den kalender du vil benytte.

Derefter sender du en mail til dig selv som trigger scriptet med flg.
format i body:

tittel
start
slut

f.eks:
DR1::TVAvisen
28.7.4 21:00
28.7.4 21.30

Håber det kan bruges!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-04 07:10

> Scriptes gemmes på et passende sted og sætte op til at afvikles ved
> f.eks. et bestemt enme. I iCal skal du oprette en kalender der hedder tv
> eller tilrette scriptet til den kalender du vil benytte.

Kalenderen hedder AlchemyTV.TV, men det har jeg rettet til.

> Derefter sender du en mail til dig selv som trigger scriptet med flg.
> format i body:
>
> tittel
> start
> slut
>
> f.eks:
> DR1::TVAvisen
> 28.7.4 21:00
> 28.7.4 21.30
>

> Håber det kan bruges!

Det er super! Desværre virker det ikke lige pt...

Jeg tror at problemet er at få Mail til at fyre scriptet af, så jeg må
kigge på det i aften.

Fra : Sebastian

Dato : 28-07-04 14:04

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Kalenderen hedder AlchemyTV.TV, men det har jeg rettet til.

> Det er super! Desværre virker det ikke lige pt...

Nå nu fik du det næsten skåret ud i pap.

Jeg husker
From: René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
Subject: Hjælp til Applescript
Newsgroups: dk.edb.mac
Date: Tue, 4 May 2004 20:33:56 +0200

Blev du ikke færdig med det for 3 måneder siden?

> Jeg tror at problemet er at få Mail til at fyre scriptet af, så jeg må
> kigge på det i aften.
så held og lykke denne gang.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-04 15:40

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Nå nu fik du det næsten skåret ud i pap.
>
> Jeg husker
> From: René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
> Subject: Hjælp til Applescript
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Tue, 4 May 2004 20:33:56 +0200
>
> Blev du ikke færdig med det for 3 måneder siden?

> så held og lykke denne gang.

ja, men den gang var jeg også godt i gang med bogen, men sidenhen er
det ikke blevet til så meget. Det kræver god tid (for mig ihvertfald)
at læse OG forstå den slags.

Bogen gennemgår først alle detaljer omkring definering af variabler og
alskens ting, som jeg ikke lige kan huske navnet på og først
senere kommer man til selve programmeringen. Så langt er jeg ikke
kommet endnu. Jeg skal dog på 2 ugers afslapningsferie i august og har
planer om læse intensivt i de uger, samtidig med at jeg afprøver det
på min nye iBook

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-04 22:58

> Det måtte jeg jo lige prøve så here goes:
>
> --- Klip og sæt ind i Script Editor---

[snip]

> Håber det kan bruges!

Jeg har nu haft tid til at kigge på det og scriptet virker perfekt!
Men... Det virker kun hvis jeg angiver kalenderen til at være Privat
og ikke AlchemyTV.TV. Jeg har også en kalender der hedder PocketMac og
det virker også fint med den, så jeg kunne forestille mig at den ikke
kan lide punktummet i kalenderens navn.

Jeg kan ikke ændre på navnet, da det er AlchemyTV der har oprettet den
og den bruger netop den kalender til at styre sine optagelser.

Kan jeg skrive navnet på en anden måde, således at den vil acceptere
det?

Hæ... efter jeg skrev ovenstående fandt jeg på at ændre linen

set tv_calendar to (the first calendar whose title is the "Alchemy")

til

set tv_calendar to (the first calendar whose title begins with
"Alchemy")

Det virker! Det er lidt noget fifleri, men nu virker det helt perfekt,
men hvad går der galt når punktummet er der?

Jeg vil godt sige dig MANGE tak Michael. Jeg skal selvfølgelig lære
dette selv, og jeg brugte netop denne opgave til at motivere mig, for
det var jo noget jeg skulle bruge. Det har dog taget længere tid end
jeg regnede med, så jeg er glad for nu at have noget der virker!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-08-04 12:20

> [...]

> det var jo noget jeg skulle bruge. Det har dog taget længere tid end
> jeg regnede med, så jeg er glad for nu at have noget der virker!

Aner ikke hvorfor punktummet har en betydning, men du har til gengæld
fundet ud at det ret svært at debugge mail action scripts da man ingen
fjelbeskeder får når lortet ikke virker. Jeg brugte "Display Dialog" til
at finde frem til problemerne da jeg rodede med scriptet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-04 00:08

> Håber det kan bruges!

Jeg bliver også lige nødt til at spørge om jeg må videregive scriptet
til andre, evt. putte det på et website. Jeg kunne tilføje dit navn og
din email i scriptets sourcekode og selvfølgelig opgive dig som
forfatter til det.

Det kunne være at Miglia (dem der laver AlchemyTV) kunne være
interesseret i scriptet.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-08-04 12:20

> [...]

> forfatter til det.
>
> Det kunne være at Miglia (dem der laver AlchemyTV) kunne være

Du skal være velkommen, jeg føler nu ikke noget særligt ejerskab over
scriptet da jeg har ladet mig inspirere af Apple eksempler på scripts
til Mail og iCal. Hvis du selv vil lære noget er der masser at hente på
Apples sider om AppleScript.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-04 14:00

> [...]
> scriptet da jeg har ladet mig inspirere af Apple eksempler på scripts
> til Mail og iCal. Hvis du selv vil lære noget er der masser at hente på

Jeg tror lige jeg skal have læst bogen, men det er bestemt ikke dumt
at lure lidt på andres værker