genvejstaster til PB 12"-keyboard...
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-07-04 14:34

Hej NG.

Det tog mig en evighed at google (uden held) og senere at gætte mig vha.
try-and-error metoden, frem til at man laver et tilde-tegn (~) vha.
alt+^-tasten... Det står nemlig ikke skrevet på tastaturet, aaargh...

Så til fremtidig brug, håber jeg at der er en som kan henvise til nogle
almindelige tastaturgenvejse, som jeg ellers ikke kan finde... Så
arkiverer jeg det i en fil på min computer, så problemet aldrig opstår
igen. Jeg tænker f.eks. på sådan noget som backslash = alt+shift+7 er jo
heller ikke til at vide, medmindre man ved det i forvejen, hvis i
forstår

Med en PB er det jo ikke fordi at man i forvejen har mange taster at
gøre godt med, så der er sikkert en masse genveje til tegn jeg mangler...

N.B. Jeg har allerede en beskrivelse af hvilke taster der skal trykkes
ned under genstart, for at få noget bestemt til at ske så det behøves
ikke...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 14:50

In dk.edb.mac, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Det tog mig en evighed at google (uden held) og senere at gætte mig vha.
> try-and-error metoden, frem til at man laver et tilde-tegn (~) vha.
> alt+^-tasten... Det står nemlig ikke skrevet på tastaturet, aaargh...

Du kunne have brugt det udmærkede værktøj Keyboard Viewei der aktiveres
ved at gå i System Preferences -> International -> Input menu -> hak i
'Keyboard Viewer'.

Så kan du dimse med modifikationstaster og se hvad de forskellige taster
giver.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Zombie processes detected, machine is haunted.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-07-04 16:45

Jonas Voss wrote:

> [...]
> 'Keyboard Viewer'.
>
> Så kan du dimse med modifikationstaster og se hvad de forskellige taster

Det var sateme smart

Noget andet er... Når jeg så logger ind på dtu med citrix og kører
midnight commander så skal jeg nogengange trykke ctrl+F-tasterne ind og
andre gange fn+F-tasterne ind, før det virker som en "rigtig" F10-tast,
eksempelvis...

Hvem kan forklare det? Det er godtnok besynderligt syntes jeg... Man
skal i Windows/Dos bare taste F10 men på min 12" PB der virker F10 som
det der expose (hvor vinduerne zoomer ud) og F1+F2 er f.eks. til
lysstyrken...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 17:04

> [...]

> midnight commander så skal jeg nogengange trykke ctrl+F-tasterne ind og
> andre gange fn+F-tasterne ind, før det virker som en "rigtig" F10-tast,

På dine F-taster er der max to tegn. Et Fxx tegn og til tider noget
mere.

Når du leger med mc på DTUs citrix-fætter, kan du slå expose fra via
System Preferences, og F1 og F2s F-funktionalitet opnåes, så vidt jeg
har erfaret, ved at trykke fn+F-tast.

Det virker i hvert fald her, men jeg har ikke testet med mc (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Someone hooked the twisted pair wires into the answering machine.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-07-04 17:49

Jonas Voss wrote:
-snip-
> Når du leger med mc på DTUs citrix-fætter, kan du slå expose fra via
> System Preferences, og F1 og F2s F-funktionalitet opnåes, så vidt jeg
> har erfaret, ved at trykke fn+F-tast.

Jeg har ikke brug for at slå noget som helst fra fordi i det ene
tilfælde bruger jeg ctrl-knappen og andre gange fn-knappen, for at få
den ønskede effekt. Men det undrer mig at F1 f.eks. virker med ctrl+F1
og F10 f.eks. IKKE virker med ctrl, derimod fn+F10 (eller også er det
omvendt) - det tilsvarende gælder ihvertfald modsat og f.eks. for F2
kontra F9 osv...

Det er MEEEGET ulogisk, IMO.

> Det virker i hvert fald her, men jeg har ikke testet med mc (:

Det virker jo også fint nok, men det er meget mystisk-underligt...

mvh.
Martin Jørgensen