Gammel iMac, open firmware og netkort
Fra : freddy

Dato : 22-07-04 22:19

I mit forsøg på at installere OS10.2 startede jeg fra CD men den aborterede.

Forsøg på genstart resulterede i at jeg kom på op i open firmware og
kunne ikke boote noget.

Jeg fik 'nulstillet' openfirmware med ' alt alt r p' da kimeren lød og
jeg kunne nu boote mit gamle OS8.6 men min linux dist var væk. (
Bootloaderen er vel overskrevet nu).

Men værre er, netkortet virker ikke mere. Jeg kan konfigurere kortet fra
en liveCD med linux på, men ikke få kontakt med netværket.

Og jeg kan boote i 8.6 men nu virker dhcp ikke længere og jeg kan ikke
gå på nettet med en browser mere.

Nogen der kan hjælpe mig videre?

mvh freddy

Fra : Morten Lind

Dato : 23-07-04 11:41

freddy <fred.philmon@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> en liveCD med linux på, men ikke få kontakt med netværket.
>
> Og jeg kan boote i 8.6 men nu virker dhcp ikke længere og jeg kan ikke

Tjaeh, måske
Du skal op på OS 9, mindst - og så skal du ikke nulstille den
OF-opdatering, den beder om.

Så min udgave ville være at formatere fra en OS 9 CD - opdatere den Open
Firmware, den beder om, jvf. vejledningen, og når det er gjort, kan du
lægge Jaguaren på.

Husk at fravælge alle sprogpakker, iMovie og InternetExplorer samt alle
printerarkiverne, eller får nu nemlig ingen plads tilovers til
overhovedet at bruge maskinen.

Og husk at opdatere OS X, 10.2 til OS X, 10.2.8

Og så vil netkort og DHCP virke igen.

(Jeg går ud fra, vi taler om en iMac233?)

I installationsbegyndelsen er der en speciel installerings valgmulighed,
som betyder noget for OS 9, men jeg kan desværre ikke huske, hvad det
handler om, men det er rimeligt vigtigt
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-04 14:36

In article
<1ghdmno.dsgf701q56iv4N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> I installationsbegyndelsen er der en speciel installerings valgmulighed,
> som betyder noget for OS 9, men jeg kan desværre ikke huske, hvad det
> handler om, men det er rimeligt vigtigt

Du tænker vel på installation af diskdrivere til OS 9. Men det er kun,
hvis man installerer OS X efter at have formatteret harddisken. Hvis der
allerede er installeret OS 9, og man installerer OS X oveni, er
diskdriverne jo til OS 9. Men måske er det nogen nyere, der følger med
OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 23-07-04 15:05

> [...]
> allerede er installeret OS 9, og man installerer OS X oveni, er
> diskdriverne jo til OS 9. Men måske er det nogen nyere, der følger med

Det er dæl´me da rigtigt, Henrik
Mit udgangspunkt var jo også, at han formaterede maskinen, men du har
ret - det er kun vigtigt, hvis han formaterer fra en X, 10´er - og ikke
fra en 9´er
(Men jeg husker ikke så godt mere.....)
M.

Fra : freddy

Dato : 24-07-04 09:23

> [...]
>
> I installationsbegyndelsen er der en speciel installerings valgmulighed,
> som betyder noget for OS 9, men jeg kan desværre ikke huske, hvad det

Tak for svarene.

Det viste sig (selvfølgelig:D ) at den maskine ìkke (længere),
som andre i huset, stod på et dhcp net, men på et static IP net, og det
hjalp jo
betragteligt med at finde fejlen.

Så den del af projektet er løst.

Projektet går ud på at skifte min gamle debian linux ud med en gentoo
linux på denne gamle ppc. (Debian'en kørte længe rigtig godt, men da jeg
er skiftet til gentoo på alle i86 maskiner ville jeg hellere have en
gentoo også på denne (enlige) mac maskine).

Alt gik vel - efter jeg havde fået netkortet til at virke - indtil
jeg skulle installere yaboot. Her ville Open Firmware ikke fortælle hvad
boot devicen hedder på "open firmware'sk" Så nu sidder jeg og roder på
en hjemmeside fra apple for at finde ud af sproget 'Forth' der så engang
forhåbentligt skal give mig et svar på hvad denne boot device skal hedde.

Det skal jeg nemlig skrive i min yaboot.conf for at yaboot vil
installere sig på bootpartitionen.

Det er en gammel iMac men dog ikke en 233. Det er en 333 med 96MB RAM og
jeg synes faktisk at de kompileringer jeg indtil nu har lavet, er gjort
færdige i relativ fint tempo.

mvh Freddy