Program: Sangtekst til iTunes
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-07-04 07:26

Jeg kan virkelig godt lide iTunes. Blandt andet er det herligt at
genhøre musik, jeg for længst havde glemt. Det er også skønt, at man kan
angive forskellige oplysninger for sangen - f.eks. årstal, komponist og
billede.

Men: Jeg savner at sidde med sangteksten på pladeomslaget, mens jeg
hører melodien. Og der er ingen steder i iTunes, hvor jeg kan angive
sangteksten.

Jeg har derfor lavet et lille hurtigt program, der holder styr på
tekster til iTunes. Det viser simpelthen et vindue for teksten til den
sang, der spiller i iTunes. Når sangen skifter, lægges teksten til den
gamle sang væk, og vinduet skifter til den nye sang. Osv. (Når man
vender tilbage til en sang, hvor man har angivet teksten, kommer den
selvfølgelig frem igen).

Desuden indeholder programmet en søgefunktion til at finde sangteksten
på internet.

Programmet er på dansk, er til Mac OS X, er ganske gratis og kan findes
http://cyrk.dk/sangtekst/

Forslag og kommentarer er meget velkomne.

--
Jesper Juellund Jensen, Cyrk

Fra : Christian Bech

Dato : 21-07-04 08:35

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men: Jeg savner at sidde med sangteksten på pladeomslaget, mens jeg
> hører melodien. Og der er ingen steder i iTunes, hvor jeg kan angive
> sangteksten.

Jeg har ikke savnet den funktion før nu

> Desuden indeholder programmet en søgefunktion til at finde sangteksten
> på internet.

Og det er rigtigt fedt!

Tak for programmet. Det vil blive brugt flittigt.

--
Christian

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-07-04 10:26

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Desuden indeholder programmet en søgefunktion til at finde sangteksten
> på internet.

Jeg har prøvet at finde en håndfuld teskter på Internettet, men har
opgivet projektet: Det lykkedes kun i et ud af fem tilfælde; ellers fik
jeg nogle sites der ville sælge mig de cd'er jeg alerede har, og et site
der havde rodet totalt rundt i teksterne.
Ideen er ellers god og programmet selv er der ingen problemer med - det
er søgeresultaerne der er ubrugelige.
Jeg parkerer det nok på sidelinien indtil jeg får tid til at indtaste
sangteksterne selv.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-04 17:38

Kaj Christiansen skrev:

> Ideen er ellers god og programmet selv er der ingen problemer med

Fint.

> - det er søgeresultaerne der er ubrugelige.

Jeg har selv bedre erfaringer med det, men det afhænger lidt af genre og
sprog. Søgningen er i øvrigt en simpel Google-søgning.

Jeg har nu forbedret søgningen:
- Den tager bedre højde for specialtegn som apostrof.
- Man kan udelukke sites i Google (som amazon.com).
- Man kan se resultaterne i Google i stedet for bare at
blive sendt hen til det første sted.
- Man kan vælge i stedet at søge på LyricTracker eller Leo's
Lyrics. Det vælges under indstillingerne.

Tjah, hvis nogen har bedre ideer til søgning efter tekster til sange,
hører jeg gerne om det.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/sangtekst/

Fra : Michael Holm

Dato : 21-07-04 12:08

> [...]

> på http://cyrk.dk/sangtekst/
>
> Forslag og kommentarer er meget velkomne.

Rigtigt fedt program, det crashede blot formig da jeg forsøgte at paste
en sangtekst ind uden at spille en sang i iTunes :(
Fint med at man kan søge efter teksten på nettet. Hvis det ikke er nok
kan man bruge Pod2Go - der er en rigtig god lyrik søgefunktion ! og så
får man teksterne på over på sin iPod samtidig :))

et forslag kunne være at man kunne vælge om vinduet skal være flydende
(så det altid kan ligge øverst)

lave programmet om så det kan være en "Dashboard" ting til Tiger ??

Lige nu kan man vælge tekststr. men en sej ting kunne samtidig være at
teksten skalere ud og ind som vinduet gøres større eller mindre (kunne
være en valgmulighed)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-04 17:38

Michael Holm skrev:

> Rigtigt fedt program,

Tak.

> det crashede blot formig da jeg forsøgte at paste
> en sangtekst ind uden at spille en sang i iTunes :(

Hm, det burde man godt nok heller ikke få lov til (der skulle bare ikke
ske noget). Det lader til at virke nu i version 1.1.

> Fint med at man kan søge efter teksten på nettet. Hvis det ikke er nok kan
> man bruge Pod2Go - der er en rigtig god lyrik søgefunktion !

Jeg har forsøgt at inkludere dets søgesteder i mit program, i version
1.1.

> et forslag kunne være at man kunne vælge om vinduet skal være flydende (så
> det altid kan ligge øverst)

Udmærket ide, men det giver lidt dumme problemer (for eksempel at
menuerne så hører til et andet program), så jeg venter lidt med det.

> lave programmet om så det kan være en "Dashboard" ting til Tiger ??

Hæhæ, hvem ved? Når Tiger kommer ...

> Lige nu kan man vælge tekststr. men en sej ting kunne samtidig være at
> teksten skalere ud og ind som vinduet gøres større eller mindre (kunne
> være en valgmulighed)

Rigtig fed ide. Det er også med i den nye version.

Programmet er stadig på dansk, til Mac OS X, ganske gratis og til
download på http://cyrk.dk/sangtekst/

Nye planer: Bedre oprydning i teksten, så f.eks. ' erstattes af den
"smarte" apostrof ' (medmindre det er 'sådan').

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 07-08-04 22:09

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Programmet er stadig på dansk, til Mac OS X, ganske gratis og til
> download på http://cyrk.dk/sangtekst/

dejligt :)

en lille bug: når man paster en lang tekst ind (og har cursoren i
bunden) og hopper ud af "redigere" mode, kan man ikke rulle i teksten -
hvis man husker at gå til toppen af teksten med cursoren så kan man godt
rulle i teksten.

kunne man ikke gøre sådan at Indstillinger husker man var inde under
emnet søgning, når man åber den igen (eller at det var default når man
åbner Indstillinger) der skal man jo oftest ind når man søger tekst :)
så hvis man kan spare et museklik ?!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-08-04 06:35

Michael Holm skrev:

> en lille bug:

Ja, der er nogle problemer med, at rulleskakten enten vises, når der
ikke er brug for den, eller ikke vises, selv om den burde vises. Det
burde ske automatisk, sådan at jeg ikke burde bekymre mig om det. Hm,
jeg tror lige, at jeg afventer næste version af mit udviklingsværktøj

Normalt vises/skjules rulleskakten igen korrekt "lidt senere", f.eks.
hvis man ændrer vinduets størrelse.

Nå, det kan også være, at jeg forsøger at "snyde" ved selv at gøre det.

> kunne man ikke gøre sådan at Indstillinger husker man var inde under
> emnet søgning, når man åber den igen

Jo, selvfølgelig. Den skulle være der nu, version 1.1.3,
http://cyrk.dk/sangtekst/

Der er i øvrigt også lidt andre småforbedringer:
- Når man søger, åbnes ens standardbrowser i stedet for altid Safari.
- Man kan annullere ændringer i indstillingerne.
- Man kan nu gå frem og tilbage i teksten med [æble] + piletast.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 08-08-04 09:24

> [...]

> Nå, det kan også være, at jeg forsøger at "snyde" ved selv at gøre det.

> Jo, selvfølgelig. Den skulle være der nu, version 1.1.3,

gotta love you

> [...]
> - Man kan annullere ændringer i indstillingerne.
> - Man kan nu gå frem og tilbage i teksten med [æble] + piletast.

super!