JÆVNE SOVS?
Fra : bjørn

Dato : 20-07-04 18:33

hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel men der
går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen forslag?

Fra : Gerner

Dato : 20-07-04 21:31

On Tue, 20 Jul 2004 19:32:56 +0200, "bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel men der
>går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen forslag?

Hvad med sovs der ikke skal jævnes ? Lav en "suppe" med forskellige urter og
planter samt rødvin m.m. og reducer til passende konsistens.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-07-04 22:07

bjørn wrote:
> hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel
> men der går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen
> forslag?

Hvis smagen bliver melet, så er det sikkert fordi du ikke får det op at koge
1 minut's tid efter melet er puttet i..
Du kan prøve Majzena jævner.. (læs også på pakken, tror også det er 1min det
skal koge efter det er hældt i) Kender nogle folk som er mægtig glade for
dette.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Maz Spork

Dato : 21-07-04 11:29

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel men
der
> går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen forslag?

Hvis du knalder melet i, skal det have lov at koge godt igennem. Hvis du
synes, du bruger meget mel, er det fordi, det ikke bliver varmt nok, og så
er det ikke sovs, men klister. Et alternativ med melet er at lave en
smørbolle (en roux) med lige dele mel og smør (eller olie). En lys roux skal
have fem-ti minutter ved svag varme, en mørk kan du give op til næsten en
halv time. Mange laver også en hvid en af slagsen, som bare skal have et
minut for at få melsmagen ud. Meningen er, at varmen frigør dextrin, som
kommer fra stivelsen i melet - og den mørke roux, som kan blive så mørk som
chokolade, erstatter behovet for kulør.

Men det kommer an på hvad det er, du laver. En sovs er typisk et pandeafkog
(skysovs), og det indeholder i forvejen både vand, fedt, og smagsststoffer -
det jævnes med en roux, eller med majsmel, hvis man kan lide det lidt
transparente resultat. En sauce (og det er ikke for at være snobbet, det er
bare for at skelne) laves fra grunden, og her kan også jævnes med smør, den
bliver aldrig så tykt som meljævnet sovs, som jo godt kan have sådan lidt
tapetlimskonsistens, men i stedet smyger den sig om maden - min favorit. Du
skal bare piske en masse smør i, men det skal være helt koldt og lidt ad
gangen.

Er der nogen af jer, der laver saucer fra grunden? Hvad er jeres bedste
bernaise? Smelter I smørret først? Bruger I elpisker? Vandbad? Finder I det
svært at vurdere, om "smørsmagen" er ved at komme ind før saucen står på
bordet?

Hvad med at bruge en halv weekend på en bordelaise? Bruger I letrøget eller
letsaltet flæsk i mirepoix'en? Hvor meget ofrer i på bourgognen?

Er folk i øvrigt med på at spise marv igen?

maz

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-04 22:36

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det jævnes med en roux, eller med majsmel, hvis man kan lide det lidt
> transparente resultat. En sauce (og det er ikke for at være snobbet, det

Ifølge kokken Henrik Boserup er forskellen på sovs og sauce, at det hedder
sovs, når der er nok af den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Emil

Dato : 21-07-04 23:51

Lisbeth Jacobsen skrev:

>Ifølge kokken Henrik Boserup er forskellen på sovs og sauce, at det hedder
>sovs, når der er nok af den.

Altså: Hvis man har spist al sovsen, og der ikke er mere, så var
det faktisk ikke sovs, men sauce, man havde spist.

Jeg kan godt følge din argumention, og mener da at have læst et
sted, at grænsen går ved en halv dl. pr. portion.

I min egen lille verden, er det blot er spil om ord.
Inderst inde skelner jeg mellem sovs og sauce; men jeg kan ikke
definere forskellen.

En god sovs laves af 1 del viden, 2 dele gode råvarer og 3 dele
tid/tålmodighed. Bliver summen af disse dele over 12, er der tale
om en sauce.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-07-04 07:46

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> I min egen lille verden, er det blot er spil om ord.

Præcis. *S*

> Inderst inde skelner jeg mellem sovs og sauce; men jeg kan ikke
> definere forskellen.

Der er ingen.

Mvh. Lisbeth

Fra : DaneX

Dato : 22-07-04 11:04

> [...]
> er
>
> Ifølge kokken Henrik Boserup er forskellen på sovs og sauce, at det hedder

For mig er sovs når den skal skæres ud - overdrivelse fremmer forståelsen...
Mens sauce er når det er noget tyndt noget, der knap nok kan hænge ved
kartoflerne.

Men der er jo mange forskellige definitioner på det, men det er i hvert fald
min :)

/Martin

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-07-04 19:43

bjørn <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote:

> hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel men der
> går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen forslag?

Hvis du har et stykke stærkt krydret kød, skulle du prøve at jævne
sovsen ved at knuse 1/2 - 1 Digestive-kiks og røre den i. Alt efter
mængden giver den en let kornet og lidt sødlig sovs.
erling

Fra : Fru Anton

Dato : 23-07-04 08:51

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvad er det bedste at jævne sovs med?har altid brugt almindeligt mel men
der
> går ret meget og det gir jo ikke jordens bedste smag.nogen forslag?

Som andre har skrevet skal en meljævnet sovs koges godt op, inden den
serveres. Hvis det er helt umuligt kan du prøve at jævne med maizenamel i
stedet.

--
Mvh Fru Anton