Hvad er det for en fil?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-07-04 21:04

Har gemt en lille 4 K fil på mit skrivebord for at spørge herinde ved
lejlighed. Det er altså nu.
Infoen siger: "Unix-arkiv, der kan udføres", ikonen er et lille
terminatorvindue (gyyys).
Husker ikke mere hvor jeg har den fra, men er naturligvis nysgerrig.
Håber nogen kan komme med en opklaring.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-07-04 23:29

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> terminatorvindue (gyyys).
> Husker ikke mere hvor jeg har den fra, men er naturligvis nysgerrig.

Åben den i en text editor.

JonB

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-07-04 21:57

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Åben den i en text editor.

Tak, Jon. Hvordan kunne jeg dog være så tumpet? :) Det gode gamle
Mac-trick med at åbne filer inde fra programmerne (i stedet for bare
bedøvet og mageligt at dobbeltklikke på dem) virkede fint.

Så nu har jeg (gen)læst den og véd hvor den kommer fra. Men der resterer
(som de siger på sporten i tv) to spørgsmål.

Hvorfor har filen på min Mac (Panther) en ikon som ligner terminatoren?

Hvorfor er det en unix-fil? Det er vel måske fordi afsenderen bruger
Unix?

Indledningen i mailen er i hvert uigenkendelig og suppen vil ikke lade
mig citere

--
v.h.
Mich.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-07-04 22:24

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Hvorfor har filen på min Mac (Panther) en ikon som ligner terminatoren?
>
> Hvorfor er det en unix-fil? Det er vel måske fordi afsenderen bruger

Det er sikkert et shell script. De kan være gode eller onde...

> Indledningen i mailen er i hvert uigenkendelig og suppen vil ikke lade
> mig citere

så send emailen til mig på bendtsen@diku.dk som vedhæftelse, så ser jeg
hvad det er

JonB

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-04 21:11

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det er sikkert et shell script. De kan være gode eller onde...

De opfører sig nu ganske skikkeligt, jo, jeg har fundet én mere (og en
mulig forklaring?)..
Nu har jeg to af dem, de kommer begge fra en USB-memorystick (IBM et
eller andet) og er transporteret herhjem fra en iMac med OS 9. Kan det
være formatteringen af pennen, der er gået i udu?
Mener først at fænomenet optræder efter at jeg installerede Panther på
min egen maskine her. Så måske er det et Pantherspørgsmål?

> så send emailen til mig på bendtsen@diku.dk som vedhæftelse, så ser jeg
> hvad det er

Tak for tilbuddet, men det går vist ikke. Der er tale om nogle referater
fra nogle møder - sååh, de må nok heller blive her

--
v.h.
Mich.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-04 21:53

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> Mener først at fænomenet optræder efter at jeg installerede Panther på
> min egen maskine her. Så måske er det et Pantherspørgsmål?

så er det næppe et shell script, men de har bare +x permissions, sikkert
fordi det er fra et dos fil system.

JonB

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-04 23:57

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> så er det næppe et shell script, men de har bare +x permissions, sikkert
> fordi det er fra et dos fil system.

Nu er jeg ved at miste tråden

Den omtalte pen er muligvis nok formatteret på en win-maskine (så kan
den bruges på både win og Mac). Men den viste ikke disse unoder, da jeg
på PB'en havde Leopard elller hvad de tnu var for et kattedyr (10.2.8).

Filerne kommer fra en iMac med MacOS 9.x til min PB med Panther (her er
jeg sikker på navnet fra dyreriget). Min kone har nu fået to andre
USBpenne med for at prøve dem af, den ene er helt sikkert formatteret på
Mac, den anden er formatteret på win (fat 32???). Så nu får vi se i
morgen. Jeg er stadigvæk nysgerrig: ligger problemet i USBpennen eller i
mit OS?

Eller mener du blot, at den oprindelige afsender af beskederne (der er
modtaget pr email) har Win? Den ene af beskederne er klippet fra mailens
tekst og klistret over i AW dokument, den anden ...??

Hvad +x permissions er for noget, aner jeg ikke. Undskyld min uvidenhed.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-07-04 09:48

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> Mac, den anden er formatteret på win (fat 32???). Så nu får vi se i
> morgen. Jeg er stadigvæk nysgerrig: ligger problemet i USBpennen eller i

Der er intet problem.

> Eller mener du blot, at den oprindelige afsender af beskederne (der er
> modtaget pr email) har Win? Den ene af beskederne er klippet fra mailens
> tekst og klistret over i AW dokument, den anden ...??

Nej, det kan ikke give +x

> Hvad +x permissions er for noget, aner jeg ikke. Undskyld min uvidenhed.

unix, som osx bygger på har 3 permissions, read, write og execute.
Af en eller anden grund var +x sat for din fil. Hvilket den kunne
komme til hvis den har været en tur forbi en dos/windows filsystem
da unix som regel giver alle permissions til filer på sådant et
filsystem

JonB

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-07-04 22:04

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Der er intet problem.

Nu breder mystikken sig altså. Min kone bragte en AW fil med hjem. Filen
er skrevet lokalt på hendes MacOS 9 maskine - flyttet til en USBpen, der
er formatteret på Win - og når den dukker på mit skrivebord på PB MacOS
Panther - er det en af de nævnte filer. Den har altså ikke været omkring
en dos/win maskine, men dog omkring en USBpen, der er formatteret ...
nå, nu er jeg på vej til at gentage mig selv :)

> [...]
> komme til hvis den har været en tur forbi en dos/windows filsystem
> da unix som regel giver alle permissions til filer på sådant et

Tak for forklaringen, men det opklarer vist ikke helt mit problem - med
mindre altså at den fat/Win formatterede USBpen er at betragte som et
"filsystem" ?

Som du allerede har foreslået kan jeg jo godt åbne filerne, og de er
tilsyneladende harmløse, men der står jo en masse snask i indledningen
af dem. Og i øvrigt irriterer det mig, at "verdens bedste styresystem"
(hvis det altså er dét) laver sådan noget pladder.

Håber, at du eller andre gider have ulejlighed med at fortsætte dette
her, for jeg er virkelig forundret (og lidt mere end almindelig
irriteret). Det sidste skyldes nok den dårlige sommer, siger jeg, selvom
jeg har været ude i tidevandsbæltet (stranden lige på kanten ved
højvandegrænsen) og hentet strandmalurt i det mest forrygende sommervejr

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-04 23:14

In article <1ghcjwu.1m8do2814xun0eN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> en dos/win maskine, men dog omkring en USBpen, der er formatteret ...
> nå, nu er jeg på vej til at gentage mig selv :)

Når du flytter en Mac-fil over på et Windows-filsystem, forsvinder
ressource-forken. Det er den, der fortæller Mac OS, hvilken typer fil,
der er tale om. Windows og andre har i stedet brugt den lille endelse på
tre bogstaver. Mac OS X kan bruge begge systemer. Jeg vil vædde på, at
din kone ikke har givet AW-filen et efternavn. Prøv at lade filnavnet
ende på ".cwk", så skal du bare se løjer. Så prøv at lave filnavnet om
på din computer og prøv evt. at åbne filen inde fra AppleWorks.

Ovenstående er delvis baseret på gætværk og løse erindringer, men det er
jo også sent.

P.S. Jeg var på iChat i går og kom til at tale med en Mac-bruger fra
Esbjerg. Jeg har sendt ham ud til dig til et indvielsesritual til vores
lille Mac-gruppe. Hvis den da eksisterer endnu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-07-04 20:16

> Ovenstående er delvis baseret på gætværk og løse erindringer, men det er
> jo også sent.

Henrik, du må lade være at sidde oppe om aftenen for at se "Aften
Touren". Kan du ikke nøjes med den direkte transmission?
Men tak for dine vilde gætterier.

> P.S. Jeg var på iChat i går og kom til at tale med en Mac-bruger fra
> Esbjerg. Jeg har sendt ham ud til dig til et indvielsesritual til vores
> lille Mac-gruppe. Hvis den da eksisterer endnu.

Klubben eksisterer, men holder hviledag, nå, nej, jeg mener sommerpause.
Ved det der prospect egentlig hvad indivielsesritualet består i?

Han må have lugtet lunten, for han har ikke turdet henvende sig. Eller
også har han bare ikke råd

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-04 22:50

In article <1ghg5e6.nl3bsk14c8f2eN%Mich@noget.invalid>,

> Henrik, du må lade være at sidde oppe om aftenen for at se "Aften
> Touren". Kan du ikke nøjes med den direkte transmission?
> Men tak for dine vilde gætterier.

Jamen passer det ikke, det jeg skriver? Har du prøvet at give filerne en
endelse på tre bogstaver? De relevante bogstaver altså.

> Klubben eksisterer, men holder hviledag, nå, nej, jeg mener sommerpause.

Jeg var ellers ved at køre en af dem ned i dag, da jeg kørte ud fra
Metax-tanken overfor Føtex. Kan det passe, det var Mads? Jeg er så
elendig til at huske ansigter. Hvis min egen mor kom ind ad døren nu,
ville jeg ikke kunne genkende hende.

> Ved det der prospect egentlig hvad indivielsesritualet består i?

Vi må finde på noget godt. Jeg har været i Søværnet og været med til
polardåb. Mon ikke vi kan finde noget inspiration der?

> Han må have lugtet lunten, for han har ikke turdet henvende sig. Eller
> også har han bare ikke råd

Pokkers. Det kan ikke være pengene. Han har den TiBook, der er
adgangsbillet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-04 21:41

> Jamen passer det ikke, det jeg skriver? Har du prøvet at give filerne en
> endelse på tre bogstaver? De relevante bogstaver altså.

Jeg har ikke prøvet det endnu. Den seneste fil fra hendes USBpen kunne
ikke åbnes inde fra AW. Den måtte en tur gennem Mac Link (noget med
fikse creator type).

> Vi må finde på noget godt. Jeg har været i Søværnet og været med til
> polardåb. Mon ikke vi kan finde noget inspiration der?

Nej.

> Pokkers. Det kan ikke være pengene. Han har den TiBook, der er
> adgangsbillet.

Godt så.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-07-04 08:31

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> en dos/win maskine, men dog omkring en USBpen, der er formatteret ...
> nå, nu er jeg på vej til at gentage mig selv :)

Det er USB pen'n der indeholder et dos/windows filsystem. Det er derfor
det er sket.

JonB

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-07-04 20:16

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det er USB pen'n der indeholder et dos/windows filsystem. Det er derfor
> det er sket.

Tak for dit prisværdigt kontante svar. Det undrer mig så bare, at det
først er begyndt at optræde nu (efter min Panther installering).
Den på gældende USB pen har jeg bruget i mere end et år (under 10.2.8)

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 10:42

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Hvorfor er det en unix-fil? Det er vel måske fordi afsenderen bruger
> Unix?

Nej, det er formegenlig fordi filen kommer fra en FAT partition og
ikke er udstyret med et suffix.

Hvis du ved at filen kommer fra WrÅd skal den have suffixet .doc,
kommer den fra TexEdit skal den sikkert have .rft eller .txt

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-04 19:43

> [...]
>
> Hvis du ved at filen kommer fra WrÅd skal den have suffixet .doc,
> kommer den fra TexEdit skal den sikkert have .rft eller .txt

Betyder det, at suffix betyder endelse?, eller betyder det
formatangivelse?, eller er det bare et vaskepulver? Og hvem er
WrÅd?......nå, det skal jeg jo nok ikke blande mig i, ti hi
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-07-04 20:56

In article
<1ghjtdw.69vpqx15jfvb4N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> [...]

Det er jo det, jeg har sagt hele tiden, men mig bliver der jo bare gjort
nar ad :'-(

Og kommer den fra ClarisWorks eller AppleWorks som hos Mich., skal den
ende på ".cwk".

> Betyder det, at suffix betyder endelse?, eller betyder det
> formatangivelse?, eller er det bare et vaskepulver? Og hvem er
> WrÅd?......nå, det skal jeg jo nok ikke blande mig i, ti hi

I ved da, hvordan Morten Reippuert staver. WrÅd er da MS Word.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 22:36

> Det er jo det, jeg har sagt hele tiden, men mig bliver der jo bare gjort
> nar ad :'-(

Jeg har ikke tdiligere blandet mig i tråden og har desværre derfor
ikke haft mulighed for at gør nar af dig (øvvv). Følte mig bare
forpligtet til at svare da jeg opdagede Mich (den usle stavekontrol)
havde fået et akkut anfald af terminatorfobi.

> I ved da, hvordan Morten Reippuert staver. WrÅd er da MS Word.

jeps... lige den der den er dog med hvadnilje.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-07-04 23:04

> Jeg har ikke tdiligere blandet mig i tråden og har desværre derfor
> ikke haft mulighed for at gør nar af dig (øvvv).

Det må man da vist godt? "Han kan ta' det" (med en let omksrivning fra
Andens julekalender)

>Følte mig bare
> forpligtet til at svare da jeg opdagede Mich (den usle stavekontrol)
> havde fået et akkut anfald af terminatorfobi.

1) Lønnen er alt for lav som stavekontrol (alligevel bliver jeg fristet
i ny og næ)
2) Min terminatorfobi er vist ved at være kronisk?

> jeps... lige den der den er dog med hvadnilje.

Ja, hvad gør MS ikke for at sælge varen (lortet?)?

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-07-04 23:04

(snip en masse kulørt tekst)

> Det er jo det, jeg har sagt hele tiden, men mig bliver der jo bare gjort
> nar ad :'-(

En eller anden skal jo være Prügelknabe. Tør din kind og kom i gang med
at installere mit trådløse netværk.

> Og kommer den fra ClarisWorks eller AppleWorks som hos Mich., skal den
> ende på ".cwk".

Tak (har endnu ikke prøvet din løsning. Der er ingen aktuelle filer inde
på min PB lige nu)

> I ved da, hvordan Morten Reippuert staver. WrÅd er da MS Word.

Han staver som en brukken arm, gør han

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-04 23:56

In article <1ghlvqi.bp21qy14u7opoN%Mich@noget.invalid>,

> En eller anden skal jo være Prügelknabe. Tør din kind og kom i gang
> med at installere mit trådløse netværk.

Kontakt hellere Apple Store, og spørg, hvor min Airport Express bliver
af. Uden den går det jo ikke. Men jeg er løbet ind i lidt
samarbejdsproblemer. Jeg kan sådan set godt lave et trådløst netværk ud
til dig. Det kræver bare en kæde af Airport Extreme eller Express baser.
De skal kunne nå hinanden, så i princippet skal der jo være en i hvert
hus på vejen. De skal jo stå indendørs. Problemet er bare, at dels er
det ikke alle husejere, der er lige forstående. Dels skal baserne jo
have strøm, og det sorterer endnu flere husejere fra. Og jeg nægter
altså at trække en forlængerledning hele vejen. Hvordan skal vi f.eks.
få den over Stormgade?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 22:32

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Betyder det, at suffix betyder endelse?, eller betyder det
> formatangivelse?, eller er det bare et vaskepulver? Og hvem er
> WrÅd?......nå, det skal jeg jo nok ikke blande mig i, ti hi

suffix = endelse
prefix = begyndelse

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-07-04 23:04

> suffix = endelse
> prefix = begyndelse

Nu har Morten været i gang med strikkeopskrifterne igen. Eller også er
han begyndt at læse manualer - bvadr ! :)

--
v.h.
Mich.