Valnøddetræ
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 12-07-04 09:53

Hej -

Jeg har for nyligt smagt en kryddersnaps baseret på frugten fra et
valnøddetræ. Ums!

Nu vil jeg selv forsøge. Jeg er desværre ikke den lykkelige ejer af et
valnøddetræ - og det er mine venner heller ikke.

Derfor denne efterlysning:

Jeg søger en venlig østjyde (Århus-området), der vil tilbyde et antal
selvhenter-frugter i den første uge i august.

Tak for hjælpen - som naturligvis belønnes med en smagsprøve om 10-12
måneder.

- Jan (Hasle, Århus)

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-07-04 22:31

"Jan Bang Jensby" <jbjX@promax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvhenter-frugter i den første uge i august.
>
> Tak for hjælpen - som naturligvis belønnes med en smagsprøve om 10-12

Ja - 10 - 12 måneder.
Man får en god essens efter 2 år, og en luksusessens hvis du venter 3 år eller
mere.
5 umodne valnødder plukkes i starten af august skæres i kvarte og en halv flaske
Brøndums, vodka, finsprit 40% hældes på. Står til juleaften og skal filtreres og
hældes på flaske. Hvis du hælder på halvflaske så supler evt. med spiritus til
flasken er fyldt.
Dette fluidum er grønt som umoden valnød, i løbet af første år bliver det sort
og skifter til sidst til en smuk brun farve. Først på dette tidspunkt smager
essensen korrekt.
Prøv at skænke dig en snaps og dryp essens i, og find den rigtige smag. Der
burde rigeligt være til 5-6 helflasker valnøddesnaps.
Lav kun så meget snaps du har brug for. Essensen er uhyre holdbar.
Da du helt sikkert falder for smagen bør du året efter lave en ny portion
essens. Selv om du ikke har smagt den første endnu.
Essenser bør beskyttes mod lys.
Til firmajulefrokosten blev det heldigvis tidligt opdaget at der manglede konjak
til kaffen. Straks fjernede vi valnøddesnapsen fra frokostbordet. (Så måtte man
nøjes med Brøndums og Rød Aalborg). Men valnøddesnapsen var en herlig erstatning
for konjaken.
mvh
Jørgen

Fra : Per

Dato : 13-07-04 18:22

On Mon, 12 Jul 2004 23:31:16 +0200, Jørgen Hess wrote:

> 5 umodne valnødder plukkes i starten af august skæres i kvarte og en halv flaske

Hej
Jeg er ganske enig i at det er en fortrinlig snaps der kommer ud af
valnødder. De første år fulgte jeg det kendte råd med at plukke ca. midt i
august, men et år kom jeg for sent og fik først fundet et træ i starten af
september. Nødderne (stadig grønne) var ikke til at skære over, men måtte
ha´ en med en hammer da skallerne havde udviklet sig så meget at de var
blevet hårde. Efter min mening er smagen endnu bedre af dette bryg (mere
nøddesmag) så jeg har rykket høsttidspunktet

MVH Per

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-07-04 22:15

"Per" <herholdt@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet hårde. Efter min mening er smagen endnu bedre af dette bryg (mere
> nøddesmag) så jeg har rykket høsttidspunktet

Vi er heldigvis tidlig på året endnu, så vi kan gøre begge forsøg
mvh
Jørgen

Fra : -V-

Dato : 16-07-04 02:55

Jørgen Hess wrote:
> Vi er heldigvis tidlig på året endnu, så vi kan gøre begge forsøg

Tak for et glimrende første indlæg. Mere af den slags, tak.

Men det vigtigste, valnødderne, kan man lokke sådan en håndfuld ud af dig?

-V-

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-07-04 18:47

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for et glimrende første indlæg. Mere af den slags, tak.
>
> Men det vigtigste, valnødderne, kan man lokke sådan en håndfuld ud af dig?
>

> -V-

Bor på sydhavsøerne (dem der snart ikke skal dyrke sukkerroer mere), men vi
kunne vel nok arrangere noget.
mvh
Jørgen