1-Click på Apple Store
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 00:06

Jeg har aktiveret 1-Click på Apple Store. Det skal man jo for at købe
billeder via iPhoto. Men hvordan virker det egentlig, hvis man køber
andre ting. Der står, man kan ændre en ordre indenfor 90 minutter.
Betyder det så, at alt, man bestiller med 1-Click indenfor 90 minutter,
bliver lagt i samme ordre? Det er jo meget godt, hvis man køber småting.
Det er jo ikke så godt, hvis man skal betale fragt af hver enkelt lille
ting. Omvendt, hvad sker der, hvis der er lang leveringstid af et enkelt
produkt?
Hvis man f.eks. bestiller en iPod Mini, der jo ikke kan leveres
endnu, samt en iLife cd og måske noget andet småt. Skal småtingene så
vente på, at iPod Mini kan leveres? Eller får man dem sendt med det
samme? Jeg har prøvet at læse faq og den slags på Apple Store, så det er
nok bare mig, der er lidt tung i det. Jeg har nemlig lidt dårlige
erfaringer med leveringstider fra Apple Store. Det kan måske være
taktisk smart, at bestille ting, hvor man ved der er lang ventetid,
separat fra andre ting. Man skal jo bare op på kr. 700,-, før en ordre
sendes gratis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 15:43

> [...]
> Det er jo ikke så godt, hvis man skal betale fragt af hver enkelt lille
> ting. Omvendt, hvad sker der, hvis der er lang leveringstid af et enkelt

Nu har jeg prøvet at købe nogen ting på 1-Click. Men det ser ikke ud
til, at mine ordrer bliver gemt. Den bliver i hvert fald ved med at
sige, at min ordre er tom. Og jeg har prøvet flere gange. Nu er jeg
spændt på, om jeg modtager fem eksemplarer af iLife og tre basestationer
om nogle dage, eller om det er rigtigt, at mine ordrer ikke er glemt.
Hvad gør jeg forkert? Skal man chekke ud hver gang?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:00

> Nu er jeg
> spændt på, om jeg modtager fem eksemplarer af iLife og tre basestationer
> om nogle dage.

3? har du i sinde at forsyne Mitch med gratis inderned?

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 21:12

> 3? har du i sinde at forsyne Mitch med gratis inderned?

Ja-ja. Man kan jo forlænge netværket trådløst fra base til base. Jeg er
ved at kortlægge, hvor mange der skal til for at dække Esbjerg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-07-04 21:31

> Ja-ja. Man kan jo forlænge netværket trådløst fra base til base. Jeg er
> ved at kortlægge, hvor mange der skal til for at dække Esbjerg.

Bare det rækker hen til mig, så er det da i orden. Godt projekt, Henrik,
men kan du overkomme det samtidig med at der Tour de France i flimmeren?

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-04 22:45

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Bare det rækker hen til mig, så er det da i orden. Godt projekt, Henrik,
> men kan du overkomme det samtidig med at der Tour de France i flimmeren?

Der er hviledag i morgen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-07-04 14:28

> Der er hviledag i morgen.

Jo, men MacStumbler afslører ikke noget om, at du har været flittig (på
de andres hviledag, altså).

Hvordan går det med at få etableret det trådløse netværk ud i nærheden
af min adresse? :)

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-07-04 21:31

> 3? har du i sinde at forsyne Mitch med gratis inderned?

Se, det var endelig et godt forslag fra Morten

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 23:19

> Se, det var endelig et godt forslag fra Morten

åhr, jeg er da kommet med mange gode gennem tiden. Især til dig

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-07-04 23:04

> åhr, jeg er da kommet med mange gode gennem tiden. Især til dig

Ja, det er du, og jeg har heller aldrig været smålig med at sige tak :)

Nej, det har været slemt, når du har prøvet at lokke mig ned i dybet til
terminatoren. Skam dig.

Men det første punkt har vist overvægten, ik' ?

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-04 22:45

> [...]
> om nogle dage, eller om det er rigtigt, at mine ordrer ikke er glemt.
> Hvad gør jeg forkert? Skal man chekke ud hver gang?

Jeg prøvede lige i dag, og nu ser det ud til, at min ordre bliver gemt.
Det er jo meget smart. Men egentlig har jeg lidt svært ved at se fidusen
ved 1-Click. Ens ordre bliver samlet efter 90 minutter. Men hvorfor ikke
bare selv samle den og så klikke OK, som man plejer? Det er da meget
nemt. Men begge systemer kan man jo kalde ordren frem og rette i den. Og
det vil man normalt gøre. Jeg dobbeltchekker da altid, da jeg nødig vil
bestille noget forkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-07-04 18:33

> [...]
> taktisk smart, at bestille ting, hvor man ved der er lang ventetid,
> separat fra andre ting. Man skal jo bare op på kr. 700,-, før en ordre

Hej

Jeg har lige bestilt en mini iPOD samt nogle højttalere. Leveringstiden
på iPODen er fire uger, og på højttalerne tre-fire dage. I bekræftelsen
står der at ordren sendes samlet når alt er klart.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 19:32

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> Jeg har lige bestilt en mini iPOD samt nogle højttalere. Leveringstiden
> på iPODen er fire uger, og på højttalerne tre-fire dage. I bekræftelsen
> står der at ordren sendes samlet når alt er klart.

OK, tak. Man skal jo kun op på kr. 700,-, for at forsendelsen bliver
gratis. Så på en måde kan det jo ikke svare sig at samle alt for mange
ting i én ordre. Man risikerer jo bare, at de må vente på en enkelt
ting, der har lang leveringstid.
Jeg havde ellers problemer med at få 1-Click til at virke. Så
ville jeg prøve at slå det fra og slå det til igen. Men jeg kan ikke slå
det til, efter at have slået det fra. Jeg forsøgte også at ændre lidt i
min opsætning, da der altid er lidt problemer med ü (u umlaut) i mit
efternavn. Men det kunne heller ikke lade sig gøre. Der kommer en
fejlmeddelelse. Men det ser mest ud til at det er en fejlmeddelelse om,
at et element på siden ikke kunne loades. Og det element er formentlig
en forklaring på, hvad der er galt. Jeg ved ikke, om der er noget galt
med Apple Store eller med mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Petersen

Dato : 11-07-04 20:15

> [...]
> at et element på siden ikke kunne loades. Og det element er formentlig
> en forklaring på, hvad der er galt. Jeg ved ikke, om der er noget galt

Jeg har aldrig prøvet 1-click, men jeg har bestilt mange andre ting og
jeg synes bestemt at jeg plejer at få dem i sendt seperat hvis der er
kort leveringstid på én del og lang på noget andet. Også selvom det er
samme ordre og med gratis forsendelse. Ellers så har Applestoren jo
imponerende lave forsendelsesokostninger - jeg synes det plejer at være
noget med 7 - 8 kr. for småting som kabler og skiver osv.

Mvh, Michael

PS. Bare et spørgsmål - hvorfor køber du airportbasen istedet for noget
bambus-noget der er billigere og måske bedre. Er det pga. af design
eller?

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 21:12

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> PS. Bare et spørgsmål - hvorfor køber du airportbasen istedet for noget
> bambus-noget der er billigere og måske bedre. Er det pga. af design
> eller?

Jeg har aktier i Apple. Nej, helt alvorligt, så vi jeg forlænge
netværket trådløst med Express basen anbragt et andet sted i huset. Så
skal det vist være kompatibelt med en eller anden funktion, som jeg ikke
lige husker navnet på. Jeg regner med, at det så er mere sikkert at købe
Airport. Desuden er Airport-basen jo billig nu. Jeg gav kr. 3.200,- for
den forrige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 21:18

> [...]
> lige husker navnet på. Jeg regner med, at det så er mere sikkert at købe
> Airport. Desuden er Airport-basen jo billig nu. Jeg gav kr. 3.200,- for

Du kan osse konfigurere dem i ét hug med Apples
"AirPort-konfigurationsværktøj" hvilket er ret smart.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 22:23

> Du kan osse konfigurere dem i ét hug med Apples
> "AirPort-konfigurationsværktøj" hvilket er ret smart.

Netop. Jeg prøver at være lidt fremsynet, så tingene skal gerne være
kompatible også fremover. Vi skal nok have en iMac til børnene og som
backup for os voksne. Og den skal forbindes med Airport. Så vi skal have
forbindelse rundt i huset. Men nu bliver vi jo nødt til at vente lidt,
før vi kan få en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 10:11

> [...]
> lige husker navnet på. Jeg regner med, at det så er mere sikkert at købe
> Airport. Desuden er Airport-basen jo billig nu. Jeg gav kr. 3.200,- for

Det er muligvis mig, der er lidt tungnem, men kan Express-fætteren
fungere selvstændigt - altså sådan at det er den eneste basestation i
huset?

Min arbejdsgiver har omsider indset, at jeg skal have ADSL og så kan jeg
lige så godt udnytte, at iBook'en har Airport.

Er der nogen der har erfaringer med at smide en billig USB-trådløs-dims
i en iMac rev. B?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-04 10:49

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det er muligvis mig, der er lidt tungnem, men kan Express-fætteren
> fungere selvstændigt - altså sådan at det er den eneste basestation i
> huset?

Det mener jeg da bestemt. Det angives, at den har et ethernet-stik til
kabelmodem etc. Men den er jo ikke så stor, så jeg er lidt bekymret for,
om den rækker lige så langt som en almindelig basestation. Jeg har
derfor bestilt en almindelig Estreme base, som jeg vil anbringe i
kælderen sammen med kabelmodemmet. Jeg har prøvet det før, men så bliver
rækkevidden i det yderste hjørne af huset ikke god. Jeg vil så bruge
Express basen til at forlænge netværket trådløst. Samtidig vil jeg
eksperimentere med at lade den sende musik til vores stereo. Virker det
godt, kan det da være, vi skal have en mere for at kunne spille musik
med den.

> Min arbejdsgiver har omsider indset, at jeg skal have ADSL og så kan jeg
> lige så godt udnytte, at iBook'en har Airport.

Helt sikkert. Det er enormt smart. Min kone har jo en bærbar IBM fra
sygehuset. Til den har jeg selv købt et trådløst kort, som jo ikke er så
dyrt mere. Det er virkelig praktisk, at hun nu kan gå på nettet, sende
e-mail til mig etc. Jeg har dog ikke prøvet at få adgang direkte mellem
computerne.

> Er der nogen der har erfaringer med at smide en billig USB-trådløs-dims
> i en iMac rev. B?

Det har jeg. Jeg har købt en Linksys Wireless Ethernet Bridge for et par
år siden. Det er meget nemt, hvis man har en PowerBook, der er på nettet
og helst med trådløs adgang. Du skal bare sætte Ethernet Bridgen til
iMac med ethernet-stik. Tænd for iMac, så den er klar. Så åbner du din
PowerBook, som du har ved siden af, starter iChat og kalder Morten
Reippuert Knudsen. Så guider han dig gennem opsætningen. Det er faktisk
ikke så svært.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 12:06

> Det mener jeg da bestemt. Det angives, at den har et ethernet-stik til
> kabelmodem etc. Men den er jo ikke så stor, så jeg er lidt bekymret for,
> om den rækker lige så langt som en almindelig basestation.

Jeg skal kunne dække et rækkehus, det kan den sikkert godt.

> Jeg har
> derfor bestilt en almindelig Estreme base, som jeg vil anbringe i
> kælderen sammen med kabelmodemmet.

Hov, ny base! Så er du vel helt vild efter at sælge den gamle for et par
cola og en Yankie Bar.

> [...]
> eksperimentere med at lade den sende musik til vores stereo. Virker det
> godt, kan det da være, vi skal have en mere for at kunne spille musik

Ideen i at gøre en USB-printer til netværksprinter er også tiltalende.

> [...]
> dyrt mere. Det er virkelig praktisk, at hun nu kan gå på nettet, sende
> e-mail til mig etc. Jeg har dog ikke prøvet at få adgang direkte mellem

Indtil videre er det kun to Mac'er, der skal forbindes og det går jo som
en leg. Vi regner også med, at min kone skal have en bærbar fra sit
sygehus, men om det bliver en mac er nok tvivlsomt.

> [...]
> og helst med trådløs adgang. Du skal bare sætte Ethernet Bridgen til
> iMac med ethernet-stik. Tænd for iMac, så den er klar.

Men er bridgen ikke forholdsvis dyr? Jeg tænkte mere på de små
USB-sticks, der kan fås til en slik.

He.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-04 15:09

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Hov, ny base! Så er du vel helt vild efter at sælge den gamle for et par
> cola og en Yankie Bar.

Øh, jeg skal jo lige have den nye og have den til at virke. Så skal jeg
lige se, om vi selv eller nogen i familien kan have brug for den.

> Ideen i at gøre en USB-printer til netværksprinter er også tiltalende.

Ja, jeg var også lidt ærgerlig over bl.a. den mulighed, da Apple
introducerede Airport Extreme halvanden måned efter, jeg havde købt min
base. Til gengæld havde jeg fået min tusind kroner dyrere.

> Indtil videre er det kun to Mac'er, der skal forbindes og det går jo som
> en leg. Vi regner også med, at min kone skal have en bærbar fra sit
> sygehus, men om det bliver en mac er nok tvivlsomt.

Men heldigvis er det trådløse jo en fælles standard. Det gik meget nemt
for mig at få en IBM Thinkpad på med et Linksys-kort.

> Men er bridgen ikke forholdsvis dyr? Jeg tænkte mere på de små
> USB-sticks, der kan fås til en slik.

Nå for søren. Jeg havde ikke set, at du skrev USB-dims. En Mac kan ikke
lave netværk over USB. Det kan kun pc'er. Som jeg har skrevet før, så
synes jeg også, det er lidt fjollet at bruge en dyrebar USB-port, som
man har nok andet at bruge til. Ethernet-porten er jo kun til netværket.
Det er nok rigtigt, ethernet-bridgen er dyrere. Jeg købte også
en Linksys WET11 for vist nok kr. 900,-. for et par år siden.

<http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=602>

Dengang var prisen på den slags jo faldet fra et par tusinde, så jeg
syntes jo, det var billigt. Men de der USB-dimser er sikkert endnu
billigere. Priserne falder jo så hurtigt. Hver gang jeg synes, at nu er
et eller andet blevet billigt, så hører man en pc-bruger fortælle, at
han da kun giver det halve.
Nå, men jeg kan finde den til $80:
<http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000066JQU/104-9878834-52
02330?v=glance>

Der er også en hurtigere version:
<http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00008WMBT/104-9878834-52
02330?v=glance>

Hvad med en Belkin til kr. 583,-?
<http://www.officeit.dk/templates/group.asp?groupguid=11722>

Ellers kan du jo søge i edbpriser.dk. De har både den langsomme og den
hurtige til hhv. knap kr. 700,- og kr. 900,-.

<http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18518>
<http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=45826>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 22:27

> Øh, jeg skal jo lige have den nye og have den til at virke. Så skal jeg
> lige se, om vi selv eller nogen i familien kan have brug for den.

Og måske også se, om det ikke er muligt at få en lidt bedre pris.

> Ja, jeg var også lidt ærgerlig over bl.a. den mulighed, da Apple
> introducerede Airport Extreme halvanden måned efter, jeg havde købt min
> base. Til gengæld havde jeg fået min tusind kroner dyrere.

Se, det er grunden til, at jeg ikke har købt nyt udstyr siden januar
'99. Min imac var et rasende godt køb - en Mac til under 10.000.

> Men heldigvis er det trådløse jo en fælles standard. Det gik meget nemt
> for mig at få en IBM Thinkpad på med et Linksys-kort.

Det er også mere muligheden for at lave netværk, som bliver lidt mere
besværlig.

> Nå for søren. Jeg havde ikke set, at du skrev USB-dims. En Mac kan ikke
> lave netværk over USB. Det kan kun pc'er.

Jeg er ked af, at jeg ikke lavede lidt research selv, før jeg tvang dig
til det. Jeg er selv lidt utryg ved det, men det skal næsten prøves.

> Som jeg har skrevet før, så
> synes jeg også, det er lidt fjollet at bruge en dyrebar USB-port, som
> man har nok andet at bruge til.

Jeg bruger ikke rigtigt USB-porte til noget og det er egentlig lidt
underligt. Det eneste er faktisk til tastaturet og så naturligvis det
uundværlige SuperDiskDrev.

> Hvad med en Belkin til kr. 583,-?
> <http://www.officeit.dk/templates/group.asp?groupguid=11722>

Det er måske ikke helt dumt. Det virker alligevel lidt mere
overbevisende end USB og jeg vil hellere give 600 for noget der virker
end 300 for en dum stick, der ikke virker.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 23:12

> Så åbner du din
> PowerBook, som du har ved siden af, starter iChat og kalder Morten
> Reippuert Knudsen. Så guider han dig gennem opsætningen. Det er faktisk
> ikke så svært.

Jeps, husk at have dankortet klar!

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-07-04 23:55

> Jeps, husk at have dankortet klar!

Jeg har lige sat en Airport Extreme basestation til i aften. I morgen
vil jeg se, om drengenes iMac kan fungere med den. Ellers får du måske
et opkald.

P.S. Husk, at IP-nummeret ikke må ende på 255
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-07-04 19:09

> P.S. Husk, at IP-nummeret ikke må ende på 255

noget har du lært

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-07-04 13:20

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med at smide en billig USB-trådløs-dims
> i en iMac rev. B?

SVJH undersøgte både Munster og jeg markedet engang.
USB dimserne understøttedes ikke af OSX.
Jeg endte med at købe en Linksys Ethernet Bridge i stedet.
Pris dengang ca. 900 kr.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 14:33

> SVJH undersøgte både Munster og jeg markedet engang.
> USB dimserne understøttedes ikke af OSX.
> Jeg endte med at købe en Linksys Ethernet Bridge i stedet.
> Pris dengang ca. 900 kr.

Så ville bridgen være mere værd end maskinen.

Jeg tog mig lige sammen og Googlede lidt og situationen er åbenbart
blevet bedre. D-link har et produkt:
http://www.novatech.co.uk/novatech/specpage.html?DLI-DWL-12

Den kan fåes til kun 259,- i flg. edbpriser.dk

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-04 15:33

> [...]

> blevet bedre. D-link har et produkt:
> http://www.novatech.co.uk/novatech/specpage.html?DLI-DWL-12
>
> Den kan fåes til kun 259,- i flg. edbpriser.dk

Men den er jo til USB. Får du den til at virke, så skriv det endelig
her. Jeg har altid hørt, at Mac ikke kan lave netværk over USB. Men jeg
kan godt se, at de skriver, at den kan bruges på Mac. Jeg har bare
aldrig set nogen skrive, at de har fået det til at virke på en Mac.
Lykkes det for dig, vil jeg meget gerne høre det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 22:27

> [...]
> aldrig set nogen skrive, at de har fået det til at virke på en Mac.
> Lykkes det for dig, vil jeg meget gerne høre det.

Jeg skal nok melde tilbage, men der går et par måneder endnu, før det
bliver aktuelt.

--
Christian