Hårddiskaktivitet
Fra : Marcus

Dato : 10-07-04 18:20

Min "stora" G4 är utrustad med original 20gb disk (systemet + 5gb
"swap") och en 80gb disk, åxå på original ATA-buss.

Sen ett tag arbetar den stora disken mer eller mindre konstant, det
knäpper och knastrar, men i övrigt fungerar allt, lika snabb som den
alltid varit. Disken är ungefär halvfyld (37,5gb använda av totalt
76,68gb) med allsköns diverse. Disken är defragmenterad med Drive10 men
är inte indexerad,

Vad kan den månne vara så upptagen med?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Egil Helland

Dato : 10-07-04 23:27

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> [...]
> alltid varit. Disken är ungefär halvfyld (37,5gb använda av totalt
> 76,68gb) med allsköns diverse. Disken är defragmenterad med Drive10 men

Hvor mye diskplass er brukt av den originale 20gb disken? Hvis denne går
full mistenker jeg 80gb disken din for å bli brukt som alternativt swap
område. Hvor mye minne har du - og skjer dette er lengre tids bruk
og/eller når du har mange programmer oppe?

-e

--
egil helland - http://egil.net

Fra : Marcus

Dato : 11-07-04 00:36

> [...]
> område. Hvor mye minne har du - og skjer dette er lengre tids bruk
> og/eller når du har mange programmer oppe?

Systempartitionen är på 15gb, varav hälften är använt. RAM-minne 1gb.

Systemet + alla program som kan ställas in är konfigurerade att använda
"swap"-partitionen (på originaldisken) à 5gb i första hand. Cache-filer
och liknande håller däremot till på systempartitionen.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Egil Helland

Dato : 11-07-04 06:55

> [...]
> "swap"-partitionen (på originaldisken) à 5gb i första hand. Cache-filer
> och liknande håller däremot till på systempartitionen.

Det høres ut som om alt er greit med systemet ditt for meg -
diskaktiviteten kan komme av Panther sin automatiske defragmentering av
HFS+ disker - foregår det lenge om gangen?

-e

--
egil helland - http://egil.net