Hjælp til valg af skærm størelse på Powerb~
Fra : Prinz Ali

Dato : 07-07-04 18:30

Hejsa Alle sammen.
Jeg er på vej til at købe en PowerBook G4, men der er lige et enkelt valg
jeg gerne ville have lidt feedback på.
Hvad støresle skærm skal jeg vælge? 12" eller 15". Jeg hælder mest til den
12", men ville høre om det er et dumt køb.

Jeg skal bruge den til musik produktion med Live3, og er faldet lidt for den
super kompakte 12". Jeg kører med en opløsning på 1024x768 på min PC som
PB12" også kører, så jeg har vendet mig lidt til det, måske ville være rart
med noget mere?

Er der andre der ejer en 12" som har noget erfaring de kan dele ud af?
Er der nogle andre der kan komme med nogle punkter jeg skal være opmærksom
på ville det også være super

Mange tak for hjælpen
-André

Fra : Mic

Dato : 07-07-04 20:03

Prinz Ali <nix_a@prinzali.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der andre der ejer en 12" som har noget erfaring de kan dele ud af?
> Er der nogle andre der kan komme med nogle punkter jeg skal være opmærksom

Hvis du har brug for en bærbar fordi du er meget på farten så skal du
selvfølgelig have en 12" fordi den er 'rigtig' bærbar - nem at have med,
let at sidde med osv. Bruger du den mest hjemme og vælger den fordi den
ser federe ud på skrivebordet end et stort G5-skrummel så vil du sikkert
have glæde af den større skærm.

Jeg synes en bærbar skal være så lille og handy som mulig.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Tom

Dato : 07-07-04 21:47

Tag lige et skærmdump med ned I den butik hvor du ovevejer at købe din
bærbare..
Jeg er nemlig af den overbevisning at musikproduktion ofte kræve en del mere
plads..
Og husk så lige forskellen mellem ibook og Power book bl.a er at det er
muligt at få gang I "skærm nummer to" på en powerbook men ikke på en I
book..( du plugger bare en skærm i..)
Ps
prøvede lige live3 I en bundle version her forleden, på min helt sprit nye -
meget brugte - Ti bog 15" (fra 2002)
Og selv om at jeg ikke kender programmet synes jeg ikke at der var "for
meget" plads..
Omvendt er jeg normalt I Logic.. Og det kræver virkeligt meget plads..
Har naturligvis ændret min autoload der normaltr er på 18 ind 64 tracks 24
EXS og 16 sends, til noget der er lidt mere overskueligt.. Meen der er
stadig ikke plads nok..
Tom

Så som du kan regne ud, synes jeg at du skal gå efter 15" versionen !?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-04 01:02

Hej André

Prinz Ali wrote:
> [...]
> Hvad støresle skærm skal jeg vælge? 12" eller 15". Jeg hælder mest til den
> 12", men ville høre om det er et dumt køb.

Hvis du gerne vil have højere opl., er det nok nødvendig med en 15"
eller 17" skærm. Ellers vil det blive alt for småt at se på. Og i
længden vil det være ret hårdt for øjnene med kun en 12" skærm.

MEN - Her må så lige indføjes en lille 'advarsel' mod 15" versionen...
Hvis du fx. vil sætte en ekstern skærm til den, så brænder computeren af
- kort og godt...

På den norske Mac gruppe - no.it.os.mac.diverse kører der pt en tråd om
emnet med titlen "Undgå PowerBook 15" dersom du skal..." fra d. 5.7..
Han fik leveret en 15", som blev erklæret DOA (Dead On Arriaval) 4
gange. Fejlen opstår straks ved tilslutning af ekstern skærm.

> [...]
> PB12" også kører, så jeg har vendet mig lidt til det, måske ville være rart

Det vil helt klart være en fordel med en større skærm med lidt højere
opl. - fx. 1280x1024 / 1280x960, da det ca. vil give samme skriftstr.
som på en 12" i 1024x768.

Og kommer du bare lidt væk fra en 12" skærm, så vil du også anstrenge
dine øjne mere, end hvis det var en 15".

Men vær stadig opmærksom på den generelle fejl på 1%" udgaven.

> Er der andre der ejer en 12" som har noget erfaring de kan dele ud af?
> Er der nogle andre der kan komme med nogle punkter jeg skal være opmærksom
> på ville det også være super

Jeg har fx. stadig min gamle PB 165 med en 11,7" skærm, og har nu lige
købt en Pismo 500 med en 14,1". - Det svarer i forhold lidt til
forskellen mellem en 12" og en 15", og der _er_ en klar forskel med
fordel til den større skærm.

Mht. andre ting, du skal være opm. på, så må du ikke købe en PB med en
for lille HD. Musikfiler fylder - og de fylder meget, så du skal min. op
i en 80gb HD, eller en endnu større ekstern Firewire HD.

Brug ikke eksterne USB HD, de er for langsomme og for ustabile i forhold
til Firewire, og hvis du fx. skal flytte store enkeltfiler via USB, kan
man let komme uf for, at transmitting og/eller kopiering stopper midt i
det hele, og det er jo surt, hvis man fx. har koblet PB'en sammen med et
stage anlæg og flere står og spiller samtidig... Musikken 'kører' bare,
men pludselig stopper transmitting i USB'en, - og så kan man begynde
forfra...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-07-04 01:14

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 08/07/04 2:02 wrote:

> [...]
> Han fik leveret en 15", som blev erklæret DOA (Dead On Arriaval) 4
> gange. Fejlen opstår straks ved tilslutning af ekstern skærm.

Det har jeg gjort i over 2 år nu og mine PowerBooks er ikke brændt af. Jeg
har gjort det med en 867 mhz TiBook, en 1.25 ghz Al og en 1.5 ghz Al, og
kender mange andre der gør det dagligt. Advarslen er også baseret på et
enkelt tilfælde, og det kan bestemt ikke siges at være et generelt problem.

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-07-04 01:23

Peter Kiil - spam@kiil.net on 08/07/04 2:14 wrote:

> [...]
> enkelt tilfælde, og det kan bestemt ikke siges at være et generelt problem.

Og nu læste jeg så lige den tråd i den norske gruppe. Du skal nok lige
friske dit norske lidt op. Der står intet om at den brænder af, men at folk
oplever problemer med eksterne vga-skærme når de kommer op i høje
opløsninger. Hvorfor løber du med en halv vind?

--
/peter

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-07-04 09:14

Peter Kiil wrote:

> [...]
> oplever problemer med eksterne vga-skærme når de kommer op i høje
> opløsninger. Hvorfor løber du med en halv vind?

Jeg kører også uden problemer med ekstern skærm. Det fungerer faktisk
rigtig godt. Og så spørger du, Peter, hvorfor der løbes med en halv
vind? Tja...

--Martin

Fra : Christian Winther

Dato : 08-07-04 08:43

> [...]
> købt en Pismo 500 med en 14,1". - Det svarer i forhold lidt til
> forskellen mellem en 12" og en 15", og der _er_ en klar forskel med

Har du prøvet at arbejde på en 12"?

Man skal altså lige huske på at der er ca. 90 år mellem
museumsgenstanden PB 165 og 12" PB. Den eneste måde du kan sammenligne
dem på, er ved at måle skærmstørrelsen med en lineal. PB 165 har en
ringe skærm og kan max. køre 640x 400, hvor 12" kan køre de samme
oplæsninger som 15".

Hvis man har tænkt sig at arbejde med en ekstern skærm eller slæbe meget
rundt på computeren, er 12" at foretrække. Hvis maskinen først og
fremmest er en stationær uden ekstra skærm tilknyttet, så er det 15" man
skal have fat i.

--
Chrisitan

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-07-04 08:51

Christian Winther - christianbech@spymac.net on 08/07/04 9:43 wrote:

> PB 165 har en
> ringe skærm og kan max. køre 640x 400, hvor 12" kan køre de samme
> oplæsninger som 15

12" og 15" kører ikke samme opløsning. 12" kører 1024x768 hvor 15" kører
1280x854.
--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 09:48

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> 12" og 15" kører ikke samme opløsning.

Beklager. Jeg er kun på iBook. Men der er trods alt stadig en lille
forskel til en PB 165.

> 12" kører 1024x768

Også på den eksterne skærm?

--
Christian

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-07-04 09:53

Christian Bech - nospam@ebbesen.mail.dk on 08/07/04 10:48 wrote:

> Beklager. Jeg er kun på iBook. Men der er trods alt stadig en lille
> forskel til en PB 165.

Ja det må man sige.

> Også på den eksterne skærm?

Ja.
--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-07-04 09:55

Peter Kiil - spam@kiil.net on 08/07/04 10:53 wrote:

> Ja.

Jeg vrøvler. På den eksterne skærm kan den godt køre højere end 1024*768.
Det er ved dublering til eksterne skærm den er begrænset til 1024*768.
--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 11:54

> Ja.

for lige at undgå forvirring: 12" ibog kører kun 1024x768 på den
eksterne skærm. 12" PB kører snildt 1600x1200.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 22:45

> for lige at undgå forvirring: 12" ibog kører kun 1024x768 på den
> eksterne skærm. 12" PB kører snildt 1600x1200.

Godt. Ellers er PB-køberne da også blevet endnu mere snydt

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-04 14:15

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> Har du prøvet at arbejde på en 12"?

Ja, det har jeg, - dog ikke en iBook. Jeg har nemlig også haft en PB 190
med en 12,2" skærm...

> [...]
> dem på, er ved at måle skærmstørrelsen med en lineal. PB 165 har en
> ringe skærm og kan max. køre 640x 400, hvor 12" kan køre de samme

Det er vi ikke enige om. Det er en 165 med s/h skærm - og ikke en 165c,
som jeg vil give dig ret i, har en halvgod skærm. Og selvfølgelig sætter
jeg farver til gråtoner, når jeg sammenligner, - da man ikke kan få
samme resultat sat op mod en farveskærm.

Men jeg har da også sammenlignet alm. eksterne skærme - både 12" mod 15"
og 14" mod 17". Og der _er_ stor forskel!

> [...]
> rundt på computeren, er 12" at foretrække. Hvis maskinen først og
> fremmest er en stationær uden ekstra skærm tilknyttet, så er det 15" man

Hm, rent vægtmæssig er der nu ikke den store forskel på 12" og 15". Jeg
har haft begge modeller i hænderne, men kun løseligt leget lidt med begge.

Fra : Christian Winther

Dato : 08-07-04 22:45

> Ja, det har jeg, - dog ikke en iBook. Jeg har nemlig også haft en PB 190
> med en 12,2" skærm...

PB 190 er også en gammel sag, der ikke kan sammenlignes med en 12". En
ting er skærmkvaliteten, men det vigtigste er altså opløsningen. Der er
fx ingen sammenligning mulig mellem min PB5300 og min iBook.

> [...]
> jeg farver til gråtoner, når jeg sammenligner, - da man ikke kan få
> samme resultat sat op mod en farveskærm.

Det er også mere opløsningen jeg tænker på. Den har en vis betydning for
skærmarealet. Der mener jeg det er lidt unfair over for 12" at
sammenligne den med PB 190 mens 15" bliver sammenlignet med en Pismo.
Der er trods alt en del år mellem Pismoen og 190.

> Hm, rent vægtmæssig er der nu ikke den store forskel på 12" og 15". Jeg
> har haft begge modeller i hænderne, men kun løseligt leget lidt med begge.

Det er ikke så meget vægten som størrelsen, jeg går efter. 12" er
simpelthen mere handy, når man skal have den op af og ned i tasken og
slæber den rundt til møder o.l.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-04 00:47

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> PB 190 er også en gammel sag, der ikke kan sammenlignes med en 12". En
> ting er skærmkvaliteten, men det vigtigste er altså opløsningen. Der er
> fx ingen sammenligning mulig mellem min PB5300 og min iBook.

Helt ærlig Christian, så er det da for pokker en selvfølge, at opl.
farver/gråtoner sættes til det samme på begge. - Ellers er det da totalt
omsonst at sammenligne. Det troede jeg egentlig, du havde fattet...

Står begge maskiner ens i skærmopsætning, så er der altså ikke den
storeforskel. - Og er der nogen, så vil jeg vove den påstand, at det er
til PB 190's fordel. - Her tænker jeg _kun_ på skærmoverfladens
antirefleksbehandling. Den er klart bedre på en gråtoneskærm end på en
farveskærm, når en farveskærm er sat til gråtoner!

> [...]
> sammenligne den med PB 190 mens 15" bliver sammenlignet med en Pismo.
> Der er trods alt en del år mellem Pismoen og 190.

Se ovenfor omkring opl..

- Og så glemte jeg lige et par ting mht. PB 165 og 190. Her er PB 165
både væsentlig mere stabil og ikke mindst hurtigere, - også når begge er
sat op med samme system. Har afprøvet det med en System 7.5.5, - og det
selvom 190 er dobbelt så hurtig rent clockfrekvensmæssigt!

Og mht. Pismo, så har jeg netop erhvervet mig en Pismo 500, har dog kun
haft den startet en enkelt gang, da den er blevet beskadiget under
forsendelse og sendt ind nu. Men jeg nåede at bemærke, at den med X2.2
startede hurtigere end selv en TiBook 400mhz. Jeg har hele tiden ment,
at netop Pismo 500 er ob bliver noget af det bedste, Apple endnu har
lavet af PB med 14,1", - og jeg vil helt klart sammenligne den med den
nye 15" og 17" PB - altså ikke iBook. - Selvfølgelig skal der tages
hensyn til de to nyes hurtigere CPU. Men forholdsmæssigt set ind i dette
forhold, så er Pismo 500 hurtigere i opstart og i visse andre funktioner
som fx. tekstbehandling.

> Det er ikke så meget vægten som størrelsen, jeg går efter. 12" er
> simpelthen mere handy, når man skal have den op af og ned i tasken og
> slæber den rundt til møder o.l.

Tja, det er jo nok en smags sag. Jeg tænker kun i _brugervenlighed_ her.
Og så er og bliver en 15" skærm (responsivt en 14,1") væsentlig mere
behagelig at arbejde med og på - ikke mindst.

Der er noget af en tendens til, at alting skal gøres mindre og mindre,
og der skal puttes mere og mere i, men det er ikke nødvendigvis en
fordel - og da slet ikke for brugeren.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-07-04 07:19

> [...]
>
> Der er noget af en tendens til, at alting skal gøres mindre og mindre,
> og der skal puttes mere og mere i, men det er ikke nødvendigvis en

Brugervenlighed har vel også at gøre med størrelsen og hvor handy den er
- specielt når vi taler bærbar hvis primære formål vel er at blive
'båret rundt'? Om der er en tendens til at alting skal gøres mindre er
vel ikke rigtigt meningsfuldt når vi ser større og større skærme på både
bærbare, eksterne og TV-skærme. Jeg ville da sige at der er en tendens
til at alting skal gøres større og derfor er en 12" skærm undtagelsen
der bekræfter reglen. (Alt det der bliver gjort mindre er jo alt det
andet hardware, men det er jo skærme der tales om i denne tråd.)

Jeg synes det er en fordel at tingene bliver gjort mindre - og jeg er
bruger...

Mvh, Michael Petersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:35

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Jeg synes det er en fordel at tingene bliver gjort mindre - og jeg er
> bruger...

fy, fy det gælder ikke! Erik er den eneste "rigtige" bruger her i
gruppen - vi andre er nazikomandanter, knøse eller bare "efter ham"..

Fra : Christian Winther

Dato : 09-07-04 09:44

> [...]
> farver/gråtoner sættes til det samme på begge. - Ellers er det da totalt
> omsonst at sammenligne. Det troede jeg egentlig, du havde fattet...

Jeg har efterhånden fattet, at du sammenligner på den måde, men netop
den metode opfatter jeg som omsonst. Det er et rimeligt utopisk
scenarie, at man vil gå ned i 600x440 på en Pismo - ligesom man nok
heller ikke vil sætte opløsningen ned på en PG G4 15". Derfor bør
sammenligningen gå på max. opløsning. Dvs. at så skal du sammenligne
190's 600x440 med Pismos 1024x768 og sætte dem overfor 12"'s 1024x768 og
15"''s 1280x854 for at gøre det fair.
arveskærm.

> [...]
> hensyn til de to nyes hurtigere CPU. Men forholdsmæssigt set ind i dette
> forhold, så er Pismo 500 hurtigere i opstart og i visse andre funktioner

Går den sidste sammenligning på 15 og 17" eller på 400 Mhz? Man skulle
næsten tro, at de to førstes moderne RAM og Bus ville udgøre en fordel.

Derudover er jeg enig i, at Pismoen er en lækker maskine, selv om jeg
dog vil foretrække en Alu- eller TiBook designmæssigt.

> Tja, det er jo nok en smags sag. Jeg tænker kun i _brugervenlighed_ her.
> Og så er og bliver en 15" skærm (responsivt en 14,1") væsentlig mere
> behagelig at arbejde med og på - ikke mindst.

En vurdering af brugbarhed (som efter min mening er en langt mere præcis
oversættelse af usability end brugervenlighed) er mange ting. Kort sagt
afhænger det af brugerens behov og så er størrelsen også et
brugbarhedskriterie.

Desuden tror jeg, at du har misset min præmisse vedr. ekstern skærm.
hvis man sidder med meget skærmpladskrævende arbejdsopgaver, skal man
naturligvis have en ekstern skærm på sin primære arbejdsplads. Det er i
det hele taget en ergonomisk fordel.

> Der er noget af en tendens til, at alting skal gøres mindre og mindre,
> og der skal puttes mere og mere i, men det er ikke nødvendigvis en
> fordel - og da slet ikke for brugeren.

Det forstår jeg ikke - i hvert fald ikke så længe, man ikke går på
kompromis med kvaliteten. For år tilbage skulle jeg forholde mig til tre
stationære maskiner. En på kontoret, en i undervisningslokalet og en
derhjemme. jeg sparer utroligt meget tid på, at min iBook er kraftig nok
til at være primær maskine alle tre steder.

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-07-04 21:22

Christian Winther <christianbech@spymac.net> wrote:

> Går den sidste sammenligning på 15 og 17" eller på 400 Mhz? Man skulle
> næsten tro, at de to førstes moderne RAM og Bus ville udgøre en fordel.

Efter at ha' ejet en Pismo 500 og en TiBook 667 vil jeg bare tilføje at
Erik er helt derude hvor kun han kommer, når han sammenligner de nye
PB's med Pismoen. Selv med alle hensyn taget er det helt galt
afmarcheret!!

Den eneste TiBook som Pismoen kan siges at leve op til er den første
gen. TiBooks 400/500 som jo bare var et pismo motherboard med en G4 i.
Skærmen og kabinettet var dog bedre i TiBooken. (Det var malingen bare
ikke - snøft!) Det er derfor ikke underligt at en 400 Ti'er ikke er så
hurtig til at starte op som en 500 Pismo - omend det er små marginaler
da det jo ofte er disken der er tempogivende i opstart. Men prøv så at
lave Photoshop effekter hvor G4'erens Altivec enhed kommer i gang, så er
Pismo'en kørt agterud.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-04 23:30

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:
> [...]

Først lige en rettelse her - med X2.2 startede hurtigere end selv en
TiBook 400mhz" - Der skal selvsøgelig stå X.3.3 og ikke X.2.2.

> [...]
> Erik er helt derude hvor kun han kommer, når han sammenligner de nye
> PB's med Pismoen. Selv med alle hensyn taget er det helt galt

Det er det desværre ikke, Martin. Hvorfor tror du egentlig, at der er så
mange, der gerne vil have netop Pismo 400 og 500 fremfor både TiBook 400
og 500, - og så har jeg bevidst undladt problematikken omkring iBook op
til 700mhz...

> Den eneste TiBook som Pismoen kan siges at leve op til er den første
> gen. TiBooks 400/500 som jo bare var et pismo motherboard med en G4 i.

Øh, - det er første gang, jeg hører det. Prøv lige at kigge i Apples
Service Spec Database... Bundkortene i hhv. Pismo og TiBook 400 og 500
har vidt forskellige part numbers.

> [...]
> da det jo ofte er disken der er tempogivende i opstart. Men prøv så at
> lave Photoshop effekter hvor G4'erens Altivec enhed kommer i gang, så er

For det første, så er kabinettet på en Pismo væsentlig stærkere end på
TiBooks kabinet. Titanium er ikke så stabilt, som en trykstøbt aluramme
+ kulfiberplast. TiBook'en har dog den fordel, at den er bedre
varmeafledende end de fleste andre bærbare - uanset mærke. Dette skyldes
helt klart titanium'et, der er særdeles godt varmeledende.

Og for det andet har jeg kun sammenlignet Pismo'en med de tidlige
TiBooks og ikke fx. den model, du har.

Og for det tredie, så er det ikke rigtig, at Tibook 400 og 500 render
fra en Pismo 500, når det kommer til arbejde i fx. Photoshop. Lige netop
Pismo 500 regnes for værende langt, langt bedre end både TiBook 400 og 500.

Der var faktisk en lidt tilsvarende diskussion sidste år her på listen,
hvor der var en del sammenligninger med forskellige bærbare maskiner i
forskellige opgaver. Her var Pismo med og i mange ting faktisk bedre end
både TiBooks og selv stationære G4/867. Desværre kan jeg ikke gå så
langt tilbage, når jeg bruger Sunsite, men der må da være en eller
anden, der har det link liggende...

Og så endelig sammenligner jeg Pismo med de nye, hvor jeg udtrykkelig
gør opmærksom på, at der skal tages hensyn til de nyes langt højere
clockfrekvens, men stadig set i forhold til det, _er_ Pismoen bedre end
det, man skulle forvente.

Så det er nok heller ikke uden grund, at netop Pismo foretrækkes af en
hel del bl.a. på en grafisk skole her i Jylland...

Fra : Christian Winther

Dato : 12-07-04 10:11

> Så det er nok heller ikke uden grund, at netop Pismo foretrækkes af en
> hel del bl.a. på en grafisk skole her i Jylland...

Fordi de ikke har råd til at købe nye? Her på stedet er der mange tidl.
Pismo-ejere. Jeg har ikke hørt en eneste ønske sig tilbage.

Men apropos sammenligninger - så er jeg fortsat meget interesseret i at
høre din reaktion på mine kommentarer til din skærmsammenligningsmetode.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-04 00:23

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> Fordi de ikke har råd til at købe nye? Her på stedet er der mange tidl.
> Pismo-ejere. Jeg har ikke hørt en eneste ønske sig tilbage.

Så er spørgsmålet jo - tilbage _fra_ hvad? - en 12" - en 15" eller måske
en 17"?

Jeg kender også en del, der har fortrudt, at de fx. er skiftet til en af
de nye iBooks eller en 122" PB, og som har solgt disse igen og købt
Pismo 500 eller TiBook 667.

> Men apropos sammenligninger - så er jeg fortsat meget interesseret i at
> høre din reaktion på mine kommentarer til din skærmsammenligningsmetode.

Øh - hvilke kommentarer? - Så er der vist noget, der mangler i min
newsserver... (Sunsite). Jeg har ihvertfald ikke set noget omkring det.
- Ellers havde du nok også fået en kommentar med på vejen... Jeg har
søgt i tråden, men kan ikke finde noget fra dig omkring det, du siger
herover., så du må da gerne sende den direkte til mig på
<5410451m001NOSPAM@stofanet.dk>, så skal jeg da gerne kommentere det om
fornødent.

Fra : Christian Winther

Dato : 13-07-04 09:51

> Så er spørgsmålet jo - tilbage _fra_ hvad? - en 12" - en 15" eller måske
> en 17"?

Ingen 17". Det har vi ikke råd til. Derimod til både 12" og 15" - bla.
også 400 Mhz PB. Pismoerne - dem der ikke er slidt op . ligger i en stak
og bliver kun brugt til udlån.

> Jeg kender også en del, der har fortrudt, at de fx. er skiftet til en af
> de nye iBooks eller en 122" PB, og som har solgt disse igen og købt
> Pismo 500 eller TiBook 667.

Som sagt kan jeg ikke genkende billedet mht. Pismoen og vi har rigtig
mange tidl. Pismo-brugere. TiBook 667 har derimod en stor fordel i fht,
iBook mht. ekstern skærm, så det kan jeg bedre forestille mig.

> [...]
> - Ellers havde du nok også fået en kommentar med på vejen... Jeg har
> søgt i tråden, men kan ikke finde noget fra dig omkring det, du siger

Den ligger på Sunsite og det er såmænd blot fire indlæg tilbage i denne
tråd - dvs. det her svar er et svar til dit indlæg, som var et svar på
Martins, som var et svar på mit svar til dig.

For nemheds skyld kopierer jeg det lige ind her - så undgår vi email:

-------

> [...]

næsten tro, at de to førstes moderne RAM og Bus ville udgøre en fordel.

Derudover er jeg enig i, at Pismoen er en lækker maskine, selv om jeg
dog vil foretrække en Alu- eller TiBook design- og ydelsesmæssigt.

Fra : Christian Winther

Dato : 15-07-04 08:40

> [...]
> søgt i tråden, men kan ikke finde noget fra dig omkring det, du siger
> herover., så du må da gerne sende den direkte til mig på

Det var så åbenbart ikke fornødent. Skal jeg tage det som en erkendelse
af, at dine sammenligningsmetode mellem 12 og 14" skærme var ude i
hampen?

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-04 12:29

Hej Christian

Bare rolig, - der skal nok komme noget mere, men der er lidt meget lige
nu, så de ligger som drafts og bliver besvaret hen ad vejen..
mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-07-04 19:29

> Hej Christian
>
> Bare rolig, - der skal nok komme noget mere, men der er lidt meget lige
> nu, så de ligger som drafts og bliver besvaret hen ad vejen..

The never ending story

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Anders Hedegren

Dato : 12-07-04 10:19

> Og for det tredie, så er det ikke rigtig, at Tibook 400 og 500 render
> fra en Pismo 500, når det kommer til arbejde i fx. Photoshop. Lige netop
> Pismo 500 regnes for værende langt, langt bedre end både TiBook 400 og 500.

Det tror jeg næppe. Jeg kan ikke forestille mig at Apple ville sælge en
opdateret linie PowerBooks der var langsommere end forgængerne, trods de
havde en hurtigere CPU.
Har du nogle benchmark resultater du kan underbygge med?

Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-04 01:00

Hej Anders

Anders Hedegren wrote:

> Det tror jeg næppe. Jeg kan ikke forestille mig at Apple ville sælge en
> opdateret linie PowerBooks der var langsommere end forgængerne, trods de
> havde en hurtigere CPU.

Måske ikke, men det er ikke desto mindre rigtig.

> Har du nogle benchmark resultater du kan underbygge med?

Benchmarks tror jeg ikke ret megt på... Fx. skulle min gamle Beige
G3/300AV være hurtigere i både Photoshop og i disktransfer end en
G4/533... - Godt nok er en Beige G3/300 en god maskine, meen næppe så
god som en G4/533!

Jeg kan kun henvise til den tråd, der var her i gruppen sidste år netop
omkring PowerBooks og deres ydelse. - En tråd, som jeg desværre ikke kan
finde igen, da jeg både har skiftet browser og Sunsite sletter jo alt,
der er mere end ca. 3 mdr. gammel...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-07-04 16:21

> [...]
> omkring PowerBooks og deres ydelse. - En tråd, som jeg desværre ikke kan
> finde igen, da jeg både har skiftet browser og Sunsite sletter jo alt,

Google gemmer, gemmer og gemmer, det går gladeligt flere år tilbage -
prøv at finde den der.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 17:07

In dk.edb.mac, kajc@ofir.dk wrote:

> Google gemmer, gemmer og gemmer, det går gladeligt flere år tilbage -
> prøv at finde den der.

Det er nok denne der menes:

<http://shor.ter.dk/594656199>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: network down, IP packets delivered via UPS

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 20:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> G3/300AV være hurtigere i både Photoshop og i disktransfer end en
> G4/533... - Godt nok er en Beige G3/300 en god maskine, meen næppe så

når du "benchmarker" kommer du givet vis frem til det resultat - er
det tilfældet er det bare et tegn på at du ikke er i stand til at
betjene programmet du benchmarker med og ikke fårstår begremet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 23:18

> når du "benchmarker" kommer du givet vis frem til det resultat - er
> det tilfældet er det bare et tegn på at du ikke er i stand til at
> betjene programmet du benchmarker med og ikke fårstår begremet.

klokken 21 stavede jeg vist som en brækket arm... :-0

Fra : Karl Antz

Dato : 18-07-04 08:06

> klokken 21 stavede jeg vist som en brækket arm... :-0

mon ikke der i dette tilfælde er tale om en ægte freudiansk fejl ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-07-04 19:13

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> mon ikke der i dette tilfælde er tale om en ægte freudiansk fejl ...

"begremet"?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-04 22:55

> [...]
> mange, der gerne vil have netop Pismo 400 og 500 fremfor både TiBook 400
> og 500, - og så har jeg bevidst undladt problematikken omkring iBook op

Hvem vil gerne det udover dig? (Og ang. iBook'en så lad os hold den
udenfor.)

> Øh, - det er første gang, jeg hører det. Prøv lige at kigge i Apples
> Service Spec Database... Bundkortene i hhv. Pismo og TiBook 400 og 500
> har vidt forskellige part numbers.

Prøv at se på data fra de to modeller. Samme bushastighed, samme
grafikchip, samme typer RAM osv. osv.

> For det første, så er kabinettet på en Pismo væsentlig stærkere end på
> TiBooks kabinet. Titanium er ikke så stabilt, som en trykstøbt aluramme
> + kulfiberplast.

Ta' det fra en der faktisk HAR ejet de to. TiBooken er den mest stabile.
(Pismoen kirkede og knagede fordi alt var modulopbygget i den.)

> Og for det andet har jeg kun sammenlignet Pismo'en med de tidlige
> TiBooks og ikke fx. den model, du har.

Nå! Længere nede samligner du den da ellers lige igen med de nyeste PB's
- dog som du også skrev sidst "med forbehold". (Men på den måde kan man
jo også tale om den fantastiske SE/30 - det er bare ikke noget nogen kan
bruge til ret meget i dagens computerverden.)

> Og for det tredie, så er det ikke rigtig, at Tibook 400 og 500 render
> fra en Pismo 500, når det kommer til arbejde i fx. Photoshop. Lige netop
> Pismo 500 regnes for værende langt, langt bedre end både TiBook 400 og 500.

Erik, gør dig selv (og os andre) en tjeneste og ta' et smut forbi
<http://www.macworld.com/2001/02/bc/16pbdiary/> eller
<http://www.barefeats.com/pb500.htm> og se hvordan Pismoen får grundige
tæsk så snart Altivec enheden sættes til at arbejde. Under alle andre
forhold er de to maskiner næsten lige hurtige. Gæt hvorfor.... Fordi de
er helt ens bortset fra Pismoens G3 og TiBookens G4 processor

> [...]
> både TiBooks og selv stationære G4/867. Desværre kan jeg ikke gå så
> langt tilbage, når jeg bruger Sunsite, men der må da være en eller

Bemærk i Macworlds test, hvordan den stationære G4/533 giver TiBooken
400/500 og ikke mindst Pismo 500 tæv i alle tests på nær den sidste. Så
jeg tror næppe den snupper 1. plads i noget sat op imod G4/867. Erik for
hulen, vågn nu op!

> [...]
> gør opmærksom på, at der skal tages hensyn til de nyes langt højere
> clockfrekvens, men stadig set i forhold til det, _er_ Pismoen bedre end

Ja, på den konto var PowerBook 100 også en fantastisk maskine i sin tid.
I dag udgør den bare miljøfarlig affald.

> Så det er nok heller ikke uden grund, at netop Pismo foretrækkes af en
> hel del bl.a. på en grafisk skole her i Jylland...

Det er sgu' da fordi vi jyder er så nærige

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-04 04:13

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Hvem vil gerne det udover dig? (Og ang. iBook'en så lad os hold den
> udenfor.)

Hvorfor er der så så få til salg? - og forsøger man på at lægge billet
ind på en af dem, kommer man som oftest for sent, eller også er de oppe
i en pris, der ligger ret højt i forhold til alder og konfiguration...

> Prøv at se på data fra de to modeller. Samme bushastighed, samme
> grafikchip, samme typer RAM osv. osv.

Hvis det er de samme, så _skal_ de have samme 'part number' i Apples
service database, og det har de _IKKE_! - At grafikkortet er det samme
har jo intet med det at gøre. - Apple har også brugt fx. Rage 128Pro i
både G3 og G4 stationære...

> Ta' det fra en der faktisk HAR ejet de to. TiBooken er den mest stabile.
> (Pismoen kirkede og knagede fordi alt var modulopbygget i den.)

Det bliver vi ikke enige om. Jeg har 'legt' en del med en TiBook og før
da også med Pismo. TiBook'en er ikke så stabil i chassis'et som Pismo'en
er. Og den 'knirken og knage', du nævner, har jeg aldrig bemærket, -
heller ikke på den, jeg har købt selv nu.

> [...]
> jo også tale om den fantastiske SE/30 - det er bare ikke noget nogen kan
> bruge til ret meget i dagens computerverden.)

Selvfølgelig kan man da bruge det. Hvis ikke, så var der jo heller ingen
grund til hele tiden at købe nyt.

Men du skal _altid_ se en sammenligning udfra de forholdsmæssige
ændringer, der er sket. Og det er her, jeg til enhver tid vil hævde, at
Pismo 500 yder langt mere i de facto ydelse end de tilsvarende nyere
400/500mhz TiBooks. Og sammenlignet med de større PB modeller, yder
Pismo stadig mere end den egentlig burde iflg. tallene i specs.

> [...]
> forhold er de to maskiner næsten lige hurtige. Gæt hvorfor.... Fordi de
> er helt ens bortset fra Pismoens G3 og TiBookens G4 processor

Jeg kan også få min gamle PB 165 til at løbe fra din TiBook. - Det
kommer fuldstændig an på, hvilke programmer, man bruger som grundlag for
tests.

Hvis du skal teste, så skal både HW og SW konfig være tilnærmelsesvis så
identiske som muligt.

> [...]
> 400/500 og ikke mindst Pismo 500 tæv i alle tests på nær den sidste. Så
> jeg tror næppe den snupper 1. plads i noget sat op imod G4/867. Erik for

Jeg er skam ganske vågen. Jeg har henvist til en tidl. diskussion
omkring emnet. Og det er ikke den, som er blevet fundet og nævnt via
Google. Det var en test lavet af nogle fuldstændige PC freaks, der var
ude på at få Mac'erne ned med nakken, og hvor de satte en specialbygget
bærbar (nærmere sløbbar på ca. 5 kg) op mod div. PowerBooks, IBM
Thinkpads og andre + et par stationære Dells og et par PM G4.
Testprogrammerne var bl.a. Photoshop samt et par musik- og videoprogrammer.

Det, jeg bed mærke i, var, at folkene bag testen absolut ikke kunne
lide, at deres specialbyggede PC'ere ikke vandt samtlige test grupper,
og at en sølle bærbar Pismo 500 - og en TiBook 667 - rendte fra deres
3200mhz maskine + en G4/1250mhz på nogle områder...

> Ja, på den konto var PowerBook 100 også en fantastisk maskine i sintid.
> I dag udgør den bare miljøfarlig affald.

Den kommentar er så useriøs, at jeg end ikke gider kommentere den..

> Det er sgu' da fordi vi jyder er så nærige

Nå! siger jeg så bare..

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-07-04 12:14

> Hvorfor er der så så få til salg? - og forsøger man på at lægge billet
> ind på en af dem, kommer man som oftest for sent, eller også er de oppe
> i en pris, der ligger ret højt i forhold til alder og konfiguration...

Som du selv skriver vil folk gerne ha' (for) mange penge for deres
brugte Pismo. Når de så finder ud af at "markedet" ikke vil gi' den pris
beholder de Pismo'en som jo fortsat fint kan bruges til alm. brug.
Bemærk at jeg jo ikke på noget tidspunkt ha' sagt at Pismoen ikke var en
god computer.

> [...]
> service database, og det har de _IKKE_! - At grafikkortet er det samme
> har jo intet med det at gøre. - Apple har også brugt fx. Rage 128Pro i

At de har ens motherboards betyder ikke at de er identiske på alle
punkter, hvilket de jo skal være for at ha' samme "part number". De har
sikkert helt forskellige "form factors", men det rokker ikke det mindste
ved at de dele, bussen, ramtyper, grafikkort osv. er helt ens i Pismo'en
og 1. gen. TiBook. Som du kan se i tests yder de også helt ens i
programmer som ikke bruger Altivec.

> [...]
> er. Og den 'knirken og knage', du nævner, har jeg aldrig bemærket, -
> heller ikke på den, jeg har købt selv nu.

Jamen så lad os være enige om at være uenige på det punkt

> [...]
> 400/500mhz TiBooks. Og sammenlignet med de større PB modeller, yder
> Pismo stadig mere end den egentlig burde iflg. tallene i specs.

Der er ingen grund til at se "forholdsmæssigt" på ydelsen af to maskiner
som kan afvikle de samme programmer. De skal bare kæmpe "head to head".
Og her taber Pismo'en naturligvis/heldigvis til alle PowerBooks der
kommer efter den.

> Jeg kan også få min gamle PB 165 til at løbe fra din TiBook. - Det
> kommer fuldstændig an på, hvilke programmer, man bruger som grundlag for
> tests.

Hø, hø. Den er sgu' go. Det sku' da lige være frit fald fra 5. etage.
Hvis vi ku' finde ens programmer og OS så ku' det jo være sjovt at prøve
en test. Man ser det næsten for sig: "I det blå hjørne med en Motorola
33 Mhz 68030, 14 mb ram (maks.) og den fremragende skarpe og finjusteret
passive 9,8" gråtoneskærm uderstøttet af de få med vakse 512kb vram, PB
165!!!!!!!..... I det røde hjørne, let forslået og skrammet med 667 Mhz
og 512Mb ram og i en vægtklasse helt for sig selv TiBoooooook!!!" "Og
kampen er begyndt, nej hov... den er slut!" "Øv!"

> Hvis du skal teste, så skal både HW og SW konfig være tilnærmelsesvis så
> identiske som muligt.

.... Hvilket de netop også er i de to tests jeg henviser til.

> [...]
> Thinkpads og andre + et par stationære Dells og et par PM G4.
> Testprogrammerne var bl.a. Photoshop samt et par musik- og videoprogrammer.

Det lyder ikke som noget der har været i dk.edb.mac. Men link bare til
den når du har fundet den

> [...]
> og at en sølle bærbar Pismo 500 - og en TiBook 667 - rendte fra deres
> 3200mhz maskine + en G4/1250mhz på nogle områder...

Min 2,8 GHz Pentium render godt nok i cirkler om min stakkels TiBook.
Men som sagt kom igen hvis du finder et link.

> Den kommentar er så useriøs, at jeg end ikke gider kommentere den..

Den var ellers ganske seriøst ment. De batterier som sad i de føste
PowerBooks var noget rigtig møg - så'n miljømæssigt set.

> Nå! siger jeg så bare..

Ja, der er vel ikke andet man kan sige.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 00:58

> [...]

> mange, der gerne vil have netop Pismo 400 og 500 fremfor både TiBook 400
> og 500, - og så har jeg bevidst undladt problematikken omkring iBook op

Fordi de ikke gider betale ekstra-prisen for en G4 model der er næsten
lige så uegnet som pismo'en til OSX (jvf. manglende QuartzExtrene
understøttelse).

> Øh, - det er første gang, jeg hører det. Prøv lige at kigge i Apples
> Service Spec Database... Bundkortene i hhv. Pismo og TiBook 400 og 500
> har vidt forskellige part numbers.

ganske sikkert men layoutet og chipsættet er det det samme.

> [...]
> helt klart titanium'et, der er særdeles godt varmeledende.

> Og for det andet har jeg kun sammenlignet Pismo'en med de tidlige

Skriver martin ikke netop at han osse har haft en af de tidlige
Tibøger? (jeg ved at han har haft sådan en)

> Og for det tredie, så er det ikke rigtig, at Tibook 400 og 500 render
> fra en Pismo 500, når det kommer til arbejde i fx. Photoshop. Lige netop
> Pismo 500 regnes for værende langt, langt bedre end både TiBook 400 og 500.

Vrøvl... forskellen på de to modeller i OS9 med PS4-5.0 er formegenlig
ikke ret stor idet disse gamle PS versioner ikke understøtter alvitec.
Bruges en nyere PS vil du opleve en enddog meget stoir forskel i
Ti'ens favør.

> [...]
> både TiBooks og selv stationære G4/867. Desværre kan jeg ikke gå så
> langt tilbage, når jeg bruger Sunsite, men der må da være en eller

tjek barefeats.com, xlr8yourmac.copm eller et andet bechmarksite. Jeg
er stensikker på at de har benchmarket de to modeller imod hinanden -
og jeg er osse sikekr på at resultatat falder ud til G4'erens fordel.

> [...]
> gør opmærksom på, at der skal tages hensyn til de nyes langt højere
> clockfrekvens, men stadig set i forhold til det, _er_ Pismoen bedre end

Nej den er ej...

> Så det er nok heller ikke uden grund, at netop Pismo foretrækkes af en
> hel del bl.a. på en grafisk skole her i Jylland...

Du har ikke overevejet om de fortrækkes fordi det er dyrt at skifte
dem ud? seiously Erik, du ævler...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-04 02:13

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> [...]
> sammenligningen gå på max. opløsning. Dvs. at så skal du sammenligne
> 190's 600x440 med Pismos 1024x768 og sætte dem overfor 12"'s 1024x768 og

Først lige en korrektion. - En PB 190 kører ikke med 600x440, men
640x480 og op til 800x600...

Hvis du skal sammenligne, skal tingene på skærmen selvfølgelig være i
samme str. og samme farve/gråtone opsætning, ellers giver det
overhovedet ingen mening at sammenligne noget som helst. Desuden skal
det være sat op i samme værdier i både kontrast og mætning.

Og det har intet med opsætningen til arbejdsbrug at gøre. Her kan man
selvfølgelig vælge den opl. og mætning, der passer til det behov, man har.

> Går den sidste sammenligning på 15 og 17" eller på 400 Mhz? Man skulle
> næsten tro, at de to førstes moderne RAM og Bus ville udgøre en fordel.

Ja, sammenligningen går på hhv. 15" og 17" PowerBooks. Men som jeg også
skriver, så skal der tages hensyn til de nye modellers højere CPU hastighed.

Som sagt, så nåede jeg ikke rigtig at bruge den ret meget. Jeg skulle
bare have konstateret, hvor meget, den var blevet ødelagt, inden der
blev klaget. Sagen ligger nu hos PostDanmarks direktorat...

Men set i forhold til de 'sølle' 500mhz, så yder den helt klart mere end
det, man kunne forvente. Og den er væsentlig hurtigere end den TiBook
400, jeg har leget noget med! - Og det selv om Pismo'en kun har en G3
mod TiBook'ens G4 processor.

> Derudover er jeg enig i, at Pismoen er en lækker maskine, selv om jeg
> dog vil foretrække en Alu- eller TiBook designmæssigt.

Tjae... Det er nok også noget af en smags sag. Én af grundene til, at
jeg også foretrækker en Pismo, er, at jeg finder tastaturet på Pismo'en
væsentlig bedre - og større - end TiBook'ens. Det har meget at sige,
hvis man har forholdsmæssigt store hænder. Desuden er 'trykpunktet' på
Pismo lidt mere 'sejt' - altså, der skal trykkes lidt mere, før der
skabes kontakt i tasten. - Det er lidt af det samme forhold som mellem
de store ISO keyboards og det nye USB (Apple Pro) tastatur. Jeg kan godt
lide, at der er nogen modstand i tasterne, så de ikke reagerer, bare man
næsten tænker på at trykke, - det giver færre fejlskrivninger.

> [...]
> oversættelse af usability end brugervenlighed) er mange ting. Kort sagt
> afhænger det af brugerens behov og så er størrelsen også et

Hm, én af mine venner stod faktisk i samme situation, da han skulle
vælge en bærbar til arbejdsbrug. Han stod og skulle vælge mellem en ny
15" + VPC eller en ren Windows baseret 15". Et af hans krav var netop
det, jeg nævner med trykfølsomheden i tastaturet. Han valgte derfor en
Acer 15" istedet for, da dens tastatur meget minder om tastaturet på fx.
en Pismo eller den gamle PB 190/PB 5300 serie. - Og det selvom han endda
foretrak skærmen på PowerBook'en.

> [...]
> hvis man sidder med meget skærmpladskrævende arbejdsopgaver, skal man
> naturligvis have en ekstern skærm på sin primære arbejdsplads. Det er i

Det mener jeg ikke, da jeg netop udtrykkelig gjorde opmærksom på, at det
at arbejde på fx. en 12" vil være for anstrengende for øjnene, og at en
ekstern +17" skærm derfor vil være nødvendig.

Jeg har fx. altid brugt ekstern skærm på mine PB'ere - en Apple Portrait
A4 skærm, og det er helt klart en fordel, og jeg regner da også med at
skulle bruge det på Pismo'en, når jeg bliver nødt til at bruge den til
mere stationære formål.

> [...]
> derhjemme. jeg sparer utroligt meget tid på, at min iBook er kraftig nok
> til at være primær maskine alle tre steder.

Hm, nu er det jo ikke alle, der har mulighed - eller endda tilladelse
til - at tage sin arbejdsmaskine med sig væk fra kontoret. Men jeg kan
da godt se, at det kan være en fordel med kun én maskine og så bare
ekstra skærme stående.

Men jeg tænkte nu mere på, at det nu er ved at være en 'trend', at alt
skal nærmest være i lommeformat. - Fx. er salget af maskiner som iPaqs
og lign. modeller på det nærmeste eksploderet inden for det sidste halve
års tid eller så. I princippet kan det såmænd være godt nok med den
slags minicomputere. Men til gengæld er det nærmest noget af et helvede
for mange at se på de meget små skærme...

Det er ikke særlig godt for øjnene med så små skærme og den meget lille
skrift, der nødvendigvis må bruges, hvis der bare skal være nogenlunde
meget på linien/skærmen. Jeg har da også hørt fra flere, at de får
problemer med øjnene, når de fx. har siddet et par timer til
undervisning og brugt disse småtingester til både notater og
referatskrivning. Og det skulle da heller ikke undre mig, at disse folk
i løbet af forholdsvis kort tid - 2-3 år - får meget store problemer med
øjnene, så ellers ikke-brillebrugere skal hen og have briller, fordi
deres øjne er blevet mere eller mindre ødelagte af de små skærme.

Så hvis man vil bruge den slags småtterier, så er det en tvingende
nødvendighed, at man har mulighed for at kunne bruge dem docked til en
stationær, hvilket der da heldigvis også er mange, der gør.

Rent faktisk kan man, hvis man hele tiden skal stirre på så små skærme
udvikle en øjensygdom, der hedder 'Neustaune', som bevirker, at øjet
står og hopper og vibrerer, så man ikke kan fokusere. Der er desværre
ingen helbredelsesmuligheder med den sygdom, og det første, der sker,
når/hvis denne sygdom konstateres, er, at kørekortet konfiskeres...

Så jeg vil helt klart anbefale, at man undgår disse småting og sørger
for, - hvis man alligevel gør, - at man så har mulighed for docking til
stationær maskine. - Og svjh. kom Arbejdstilsynet for nogle måneder
siden med en anbefaling til, at man ikke brugte skærme mindre end 17"
(CRT), som jo næsten svarer til en 15-16" TFT.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 12-08-04 22:15

In article <411ac41f$0$8681$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,

> [...]
> overhovedet ingen mening at sammenligne noget som helst. Desuden skal
> det være sat op i samme værdier i både kontrast og mætning.

Min anke går på, at din metode er på de ældre maskineres præmisser. Jeg
synes det er meget teoretisk at konkludere en forskel i skærme pba, en
undersøgelse mellem 190 og Pismo. De er væsensforskellige. En 12 og en
15" PB er meget end og der er ikke voldsom forskel på dem - bla. fordi
skærmens kvalitet er så god.

> [...]
> lide, at der er nogen modstand i tasterne, så de ikke reagerer, bare man
> næsten tænker på at trykke, - det giver færre fejlskrivninger.

Jeg sidder faktisk med en Pismo nu og den er fin - specielt tastaturet
som du fremhæver, er væsentligt bedre end min iBook som nok snart er på
vej en tur til Holland. Trackpad og knap er dog bedre på iBooken.

Den ser ud til at være hurtig nok, men hold da kæft hvor den støjer i
fht. iBooken.

> [...]
> til - at tage sin arbejdsmaskine med sig væk fra kontoret. Men jeg kan
> da godt se, at det kan være en fordel med kun én maskine og så bare

Jeg nøjes med en ekstra skærm - de andre steder bruger jeg bare
iBookens. Det fungerer fint. Det er først når jeg skal sidde ved skærmen
flere timer i træk, at jeg har behov for ekstern skærm.

det bliver også mere og mere almindeligt at udstyre medarbejdere med
bærbare - fordelene for firmaerne er åbenlyse.

> [...]
> slags minicomputere. Men til gengæld er det nærmest noget af et helvede
> for mange at se på de meget små skærme...

Det er jo som regel også dimser, der skal synkronisere med rigtige
computere, så det er jo ikke på samme måde et arbejdsredskab.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Helt ærlig Christian [yada, yada, yada...]

Erik sidste gang du udtalte dig om skærme, var der bred enighed her i
gruppen om at du muligvis i fremtiden burde unlade dig at udtale dig
om netop dettte emne qva dit synshandicap.

> [...]
> hensyn til de to nyes hurtigere CPU. Men forholdsmæssigt set ind i dette
> forhold, så er Pismo 500 hurtigere i opstart og i visse andre funktioner

næppe! Erik det bliver tydeliger eog tydeliger at du ikke aner hvad du
snakker om - med forbehold for at din din virtuelle ven "Peter Teknik"
har banket en G5'er i den med sin lægdehammer, kan det skyldes tre
ting: hurtiger edisk i din pismo, mindre fragmenteret disk i ddin
Pismo eller anderledes SW konfigurering.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-04 13:20

> Ja, det har jeg, - dog ikke en iBook. Jeg har nemlig også haft en PB 190
> med en 12,2" skærm...

Der er en _verden_ til forskel! kvaliteten af iBogens TFT er mange gange
bedre. Jeg skal ikke udtale mig på svagtseendes vegne men for bruger
med et blot rimeligt normalt syn er Apple uværende 12" langt at
fortrække i forhold til eks 14"'eren på en Pismo. Størrelse er ikke alt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-04 15:25

> [...]
> med et blot rimeligt normalt syn er Apple uværende 12" langt at
> fortrække i forhold til eks 14"'eren på en Pismo. Størrelse er ikke alt.

Enig - jeg har endda en Pismo, som jeg er meget glad for, men billedet
er lyssvagt og gulligt

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:25

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Enig - jeg har endda en Pismo, som jeg er meget glad for, men billedet
> er lyssvagt og gulligt

og ser ud som om det har været udsat for et gaussian-blur filter i
forhold til en ny 12" eller 17" fra Apple.

Fra : Anders Hedegren

Dato : 12-07-04 10:19

> og ser ud som om det har været udsat for et gaussian-blur filter i
> forhold til en ny 12" eller 17" fra Apple.

Virkelig? Jeg konverterede engang en PC-bruger til at købe en brugt
Pismo, og jeg blev selv overrasket over den gule skærm. Jeg regnede med
det var fordi den var gammel, men de var altså sådan fra fabrikken?

Anders

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-04 10:44

Anders Hedegren <a@REMOVETHISNOWiceduck.com> wrote:

> Virkelig? Jeg konverterede engang en PC-bruger til at købe en brugt
> Pismo, og jeg blev selv overrasket over den gule skærm. Jeg regnede med
> det var fordi den var gammel, men de var altså sådan fra fabrikken?

Nej, men kvaliteten af skærmene er blevet meget bedre og Pismoen er jo
heller ikke nogen ny maskine mere.

Har man først engang kigget på en kvalitetsskærm, så ser de dårlige
straks endnu værre ud.

eMac'en fx. skulle have ret tvivlsomme skærme.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-04 01:27

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Nej, men kvaliteten af skærmene er blevet meget bedre og Pismoen er jo
> heller ikke nogen ny maskine mere.

Selvfølgelig er TFT skærmene blevet bedre, men så meget er det nu heller
ikke på de alm. skærmtyper, der er beregnet på konsummarkedet.

Jeg har testet TFT skærme lige fra knap 2000kr. og så til +60.000kr., og
der er faktisk ikke den store forskel på en skærm til 2000kr. og så en
til 15-18.000kr. Det er først, når du kommer over 20.000kr., man
virkelig kan tale om en forbedring. Og det er endda først, når du kommer
op omkring de 50.000kr., at man virkelig kan se forskel, hvis skærmen
blot tilnærmelsesvis er kalibreret i std. opsætning.

> Har man først engang kigget på en kvalitetsskærm, så ser de dårlige
> straks endnu værre ud.

Og med kvalitetsskærm mener du selvfølgelig de nye 12", 15" og 17" PB? -
Så er jeg absolut ikke enig. Hvis du har sat en standard ops. efter fx.
Heidelberg CMM, som er Apples std. opsætning, så er farverne blege og
med meget lille kontrast i forhold til Pismo sat op med Heidelberg CMM
som std..

Hvis du virkelig skal sammenligne, så _skal_ skærmene sættes op efter
Pantone Color Management System. - Prøv det, - og meld så tilbage med,
hvor stor forskellen er på Pismo og de 3 nye PB...

> eMac'en fx. skulle have ret tvivlsomme skærme.

eMac? - Det er da ikke en TFT skærm, men en CRT. eMac skærmene er ikke
dårlige, men ganske alm. std. skærme med en rimelig god farvegengivelse
iflg. std. ops., men de kan blive væsentlig forbedret, hvis man bruger
Agfas CMM. Problemet med eMac skærmene er, at Apple valgte en
forholdsvis billig skærm med et enkelt-masket 'shadowmask' billedrør,
hvilket giver et lidt uroligt billede selv ved fx. 1024x768@85hz, - og
værre bliver det ved 1280x960@75hz.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-04 21:34

> [...]

> Heidelberg CMM, som er Apples std. opsætning, så er farverne blege og
> med meget lille kontrast i forhold til Pismo sat op med Heidelberg CMM

Altså... om du vælger den ene eller anden CMM har da ingen indflydelse
på, hvordan skærmbilledet ser ud! En CMM har ansvaret for at
konvertere imellem forskellige profiler/farverum og hver CMM har sin
egen måde at gøre det på, men til alm. skærmvisning har de slet ikke
noget at skulle have sagt.

> Hvis du virkelig skal sammenligne, så _skal_ skærmene sættes op efter
> Pantone Color Management System. - Prøv det, - og meld så tilbage med,
> hvor stor forskellen er på Pismo og de 3 nye PB...

Og hvordan gør man lige det...? Kan du ikke lige guide os igennem
hvordan man sætter sin skærm op efter "Pantone Color Management System"?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-04 03:22

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> konvertere imellem forskellige profiler/farverum og hver CMM har sin
> egen måde at gøre det på, men til alm. skærmvisning har de slet ikke

Selvfølgelig har de forskellige CMM systemer noget med
farvekalibreringen at gøre - både på TFT og CRT skærme. - Det er da dem,
der bestemmer, hvilken kelvingrad, der bruges som grundtone, - om den
skal være gullig, blålig, grønlig osv.osv.. Og så er det heudfra, du
kalibrerer din skærm op.

> Og hvordan gør man lige det...? Kan du ikke lige guide os igennem
> hvordan man sætter sin skærm op efter "Pantone Color Management System"?

Går ud og købr systemet og følger vejledningen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-07-04 21:20

> [...]
> der bestemmer, hvilken kelvingrad, der bruges som grundtone, - om den
> skal være gullig, blålig, grønlig osv.osv.. Og så er det heudfra, du

Grundtone... hmmm... når man kalibrerer skærme vælger man i
softwaren hvilken kelvintemperatur man vil have skærmen til at bruge.
Man vælger altså ikke CMM, da den står for konverteringen imellem de
forskellige enheders farverum.

Kelvintemperaturen er den der bestemmer hvilken "farve" skærmen får.
5000 grader er det korrekte til grafiske brug, men det giver tit en
ubehagelig gul kulør på skærmen, så 6500 grader er et godt kompromis.
Skærme kommer som regel med en standardtemperatur på 9700 grader eller
højere og det er meget blåt og uegnet til billedbehandling.

> Går ud og købr systemet og følger vejledningen.

Kunne jeg få et link til systemet? Jeg kunne godt tænke mig at se,
hvordan jeg får kalibreret min skærm efter Pantone-systemet.

Mener du ColorVision's Optical/PhotoCal, som Pantone har købt? Det har
jeg allerede og det virker ganske godt, men Gretag MacBeth's EyeOne er
vist en bedre kalibrator end ColorVision's Spyder, som har fået en del
kritik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 20:00

> [...]

> op omkring de 50.000kr., at man virkelig kan se forskel, hvis skærmen
> blot tilnærmelsesvis er kalibreret i std. opsætning.

"testet" eller "set" hos en bekendt? I givet fald kan du beskrive
hvorledes testen er forgået?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-04 01:12

Hej Anders

Hm, jeg har set en del Pismo'er, men jeg har aldrig set en med en
'gullig' farvetone på skærmbilledet, når først skærmen er blevet
kalibreret korrekt jvf. ColorSync!

Pismo har som nogle få andre bærbare PC'ere et 'guldfilter' /
'goldcoated' ligesom fx. Canons objektiver. Dette skulle netop give en
mere naturtro farvegengivelse, - vel at mærke ved en korrekt
farvekalibrering!

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Hedegren

Dato : 13-07-04 13:17

> Hej Anders
>
> Hm, jeg har set en del Pismo'er, men jeg har aldrig set en med en
> 'gullig' farvetone på skærmbilledet, når først skærmen er blevet
> kalibreret korrekt jvf. ColorSync!

Jeg forsøgte at kalibrere den men det var ret svært, for hvis jeg valgte
en mere blålig opsætning syntes jeg farverne blev dårligere. Men det er
muligt man kan få den til at fremvise farver uden det ser ud som
maskinen har stået i et rygerum i 20 år, men med standardopsætningen så
det ganske gult ud.

Anders

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-07-04 14:49

Anders Hedegren wrote:

> [...]
> muligt man kan få den til at fremvise farver uden det ser ud som
> maskinen har stået i et rygerum i 20 år, men med standardopsætningen så

Erik har desværre misforstået (som han jo har for vane at gøre) en hel
del omkring kalibrering af skærmes farver, især når det drejer sig om
TFT-skærme.

Skærmes farverum er fra starten af en vis størrelse, og en kalibrering
kan ikke rette denne fysiske begrænsning op. En kalibrering vil endda
betyde at farverummet bliver indskrænket proportinalt med graden af
kalibrering væk fra skærmens medfødte farveglød.

Når man så taler om en tidlig TFT-skærm på en gammel bærbar, bliver
problemet endnu større. Faktum er: En skærm med medfødt ringe eller
forkert farvegengivelse kan ikke repareres med nogen form for
farvekalibreringssoftware.

Det er også derfor at du, Anders, oplevede at farverne generelt blev
dårligere. Og det er også derfor at grafikere og fotografer -- og nu ved
jeg godt at Erik kender mellem 10 og 10.000 grafikere som siger det
modsatte -- synes at TFT skærme er håbløse. Men de er som bekendt også
meget fintfølende.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 00:45

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> jeg godt at Erik kender mellem 10 og 10.000 grafikere som siger det
> modsatte -- synes at TFT skærme er håbløse. Men de er som bekendt også

Når vi taler om farvegengivelse og TFT'ere er det på sin plads at
nævne, at de gode i dag er rigtig gode ved 6500 grader kelvin, men at
de stadig ikke når en CRT til sokkelholderne ved 9300 eller 5000
grader. Der kan de ganske enkelt ikke vise hele farvespektret, hvorfor
TFT'ere stadig er ugenede til visse grafiske formål ...På den anden
sider er der osse mange grafikere i mindre virksomhedder der sidder på
udslidte CRT'er der ikke er kalibreret korrekt hvorfor en TFT fro dem
sagtens kan være en forbedring.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-07-04 08:01

> [...]
> sider er der osse mange grafikere i mindre virksomhedder der sidder på
> udslidte CRT'er der ikke er kalibreret korrekt hvorfor en TFT fro dem

Mange dygtige fotografer kender også Photoshop så godt, at de kan
klargøre et billede ud fra værdierne i Photoshop og dermed er det
underordnet med skærmens kvalitet. Altså hvis det blot drejede sig om at
justere et billede korrekt.

Der var en test af TFT skærme fornyligt og dér var konklusionen at en
dyr TFT skærm er fuldt på højde med en CRT skærm - jeg mener at det var
i Com On.

Et eller andet sted er denne diskussion lidt latterlig - Erik står som
sædvaneligt alene med sine betragtninger og denne gang er det endda om
noget hvor man er ganske afhængig af sit syn......................

Der er forskel på når jeg kigger på min skærm med og uden briller og jeg
bruger -1.0 på begge øjne...................

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 19:58

> [...]

> klargøre et billede ud fra værdierne i Photoshop og dermed er det
> underordnet med skærmens kvalitet. Altså hvis det blot drejede sig om at

Det er osse hvad jeg har fået fortalt (sikkert af den samme fotograf
som du)

> Der var en test af TFT skærme fornyligt og dér var konklusionen at en
> dyr TFT skærm er fuldt på højde med en CRT skærm - jeg mener at det var
> i Com On.

Jeg har ikke læst den, men magaziner som com-on går ikke så grudigt
til værks og deres tests er normalt basseret på subjektive
vurderinger. Tests der bruger målinger viser som jeg nævnte at
TFT'erne kan være lige så gode som de gode CRT'ere ved 6500K, men at
de slet ikke kan vise alle farve ved eks 5000K der som René nævner
andetsted i tråden er den standart man kalibrerer sine skærme efter i
eks hans branche.
Jeg vil tro de fleste af os ikke grafikkerer bruger 6500K på vores
skærme

> Et eller andet sted er denne diskussion lidt latterlig - Erik står som
> sædvaneligt alene med sine betragtninger og denne gang er det endda om
> noget hvor man er ganske afhængig af sit syn......................

jep.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 00:38

> [...]

> 'goldcoated' ligesom fx. Canons objektiver. Dette skulle netop give en
> mere naturtro farvegengivelse, - vel at mærke ved en korrekt

tror du ikke du er ude på dybt vand nu?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 00:37

> Virkelig? Jeg konverterede engang en PC-bruger til at købe en brugt
> Pismo, og jeg blev selv overrasket over den gule skærm. Jeg regnede med
> det var fordi den var gammel, men de var altså sådan fra fabrikken?

en "gul" skærm skyldes enten den anvendte farveprofil eller at der er
indhaleret en fornuftig mængde nikotin dagligt i dens umidelbare nærhed.

Det er ikke det jeg mener - jeg mener blot at Pismo skærmen er særdeles
uskarp og mangler lyssytrke i sammenligning med eks de 12" TFT'ere Apple
har brugt siden 2001 med introduktionen af icebøgerne

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-07-04 18:24

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Det er nok denne der menes:
>
> <http://shor.ter.dk/594656199>

Jeg havde fuldstændigt glemt den. Interessant nok scorer en 500MHz
iBook index 1.6 (i forhold til en 300MHz G3). En 400MHz PowerBook G4
400MHz scorer magen til. På
http://www.itp.tu-graz.ac.at/~karl/public_html/gbook.html lyder det nu
som om, at testen er foretaget med en udgave af Mathematica der ikke
understøtter altivec. Da Mathematica jo er utrolig floating-point
intensivt, vil en ny udgave nok give et noget anderledes resultat.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-04 07:37

> [...]
>
> MEN - Her må så lige indføjes en lille 'advarsel' mod 15" versionen...
> Hvis du fx. vil sætte en ekstern skærm til den, så brænder computeren af

HOLD NU KÆFT ERIK.

Jeg har lavet sådan et set up til 4 forskellige brugere og det virker
perfekt.

Både Apples 12", 15" og 17" modeller har INGEN problemer med at trække
en ekstra skærm.

Birgitte har en 17" PowerBook med en Samsung 21.4" TFT skærm tilsluttet
- det har hun haft et år nu og den kører fra 9 morgen til midnat hver
eneste dag ugen rundt.

Jeg har en Pismo med en 15" Sony TFT skærm på, så kører efter nøjagtigt
samme mønster.

Du skaber mere forvirring end godt er.

Det eneste Prinz Ali skal vide er hva der tjener ham bedst muligt i det
lange løb og ikke en eller anden UFO historie fra en fjern
galakse...............

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Prinz Ali

Dato : 10-07-04 00:33

Hejsa alle sammen
Tak for de mange svar.
En noob som mig ved ikke hvad Prismo og alle de andre er, og slet ikke når
det er S/H skærme

Det er jo lidt svært at vælge, men tråden har kastet lys over nogle ting som
jeg ikke tænkte så meget over. Det med ekstern skærm, selvom jeg godt vidste
man kunne, var det ikke noget jeg troede jeg ville bruge, men det virker som
om at mange bruger det ?!?

Tak for hjælpen
-André

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-04 01:11

Hej André

Prinz Ali wrote:
> Hejsa alle sammen
> Tak for de mange svar.
> En noob som mig ved ikke hvad Prismo og alle de andre er, og slet ikke når
> det er S/H skærme

Pismo er navnet på vel nok en af Apples bedste PowerBooks. Og det er den
sidste model, før de gik over til G4 processorer på de bærbare. Pismo
findes med både 400mhz og 500mhz processor og 12" og 14,1" TFT skærm.

Grunden til, at jeg nævner og bruger gråtoneskærme, er, at det ret og
slet er den bedste måde at kontrollere en skærms kvalitet på. Man får
den mest nøjagtige justering i gråtoner fremfor i farver, hvis ikke en
farveskærm er 100% kalibreret efter std. normerne.

Farvejustering / kalibrering kan være ret individuel. - Én foretrækker,
at skærmen har en svag blålig tone ala Kodak, - en anden foretrækker en
lidt mere rødlig tone ala Agfa osv.osv... Derimod er gråtoner altid
gråtoner af samme værdi - uanset, hvordan man justerer/kalibrerer skærmen.

> [...]
> man kunne, var det ikke noget jeg troede jeg ville bruge, men det virker som

Hvis du arbejder 'i marken' med en bærbar til musik, så kan det da godt
være en fordel med en lille maskine, men jeg vil nu stadig foretrække en
14-15" skærm fremfor en 12". Og har str. og vægt ingen betydning, så
synes jeg, du skal vælge en 15", men dog stadig være opmærksom på, at
der åbenbart er nogle serier ude, hvor der er problemer med ekstern
tilkobling. Samme problem har 12" ikke.

Så jeg vil foreslå dig 2 løsninger...
12" PowerBook + fx. en god 17" CRT skærm med Trinitron billedrør. En 17"
sat op i fx. 1024x768@85hz får du en fremragende skærm at se på. Og hvis
du så kører 'skærmdublering', kan du samtidig have fx. paletter m.v. fra
dit foretrukne musikredigerings-/optageprogram liggende på den lille
skærm, mens du har fx. indspilningskanaler / MIDI kanaler liggende på
den store skærm, så du fx. kan redigere i dem i hele skærmens bredde,
hvilket giver en mere nøjagtig 'klipning'.

Den anden løsning er så tilsvartende - blot med en 15" PB istedet. Men
vær sikker på, at du får en maskine, der ikke har fejl på den eksterne
skærmport.

- Nå ja, så er der jo den tredie og ultimative løsning, - hvis altså, du
har penge nok på kontoen til indkøbet.. - Så bør du helt klart købe
den store 17" PowerBook. Jeg har set og afprøvet _mange_ bærbare - både
Apples og andre mærker, men jeg har aldrig hverken set eller prøvet
noget så lækkert som den store PB! - Og så behøver du heller ikke
investere i en ekstern skærm. - ...men prisen... uha...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-07-04 01:19

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 10/07/04 2:10 wrote:

> Pismo er navnet på vel nok en af Apples bedste PowerBooks. Og det er den
> sidste model, før de gik over til G4 processorer på de bærbare. Pismo
> findes med både 400mhz og 500mhz processor og 12" og 14,1" TFT skærm.

Du vrøvler og vrøvler og vrøvler. Pismo er kun lavet med 14" skærm. Men du
kender sikkert en der har fået den bygget om til 12" - har jeg ret?
--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-07-04 05:14

> [...]
> dit foretrukne musikredigerings-/optageprogram liggende på den lille
> skærm, mens du har fx. indspilningskanaler / MIDI kanaler liggende på

LOL

Hva dælen tror ERS at dublering betyder

/Preben
(som skal have nye fodboldstøvler. Kender I nogle kørestolsbrugere, som
kan give gode råd)
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-04 08:00

> [...]
> sidste model, før de gik over til G4 processorer på de bærbare. Pismo
> findes med både 400mhz og 500mhz processor og 12" og 14,1" TFT skærm.

Erik du er meget sød til at hjælpe, men du skriver sgu en masse sludder.

Pismoen findes med een størrelse skærm nemlig en 14.1" - den ser sådan
her ud:

http://www.gete.net/book/fiches/images/pismo.gif

> [...]
> lidt mere rødlig tone ala Agfa osv.osv... Derimod er gråtoner altid
> gråtoner af samme værdi - uanset, hvordan man justerer/kalibrerer skærmen.

Gab: Du ved jo ikke en bønne om skærmkalibrering, så lad være mere at
forplumre debatten.

> [...]
> synes jeg, du skal vælge en 15", men dog stadig være opmærksom på, at
> der åbenbart er nogle serier ude, hvor der er problemer med ekstern

Hvis du ikke kan underbygge dine påstande med et par links der tydeligt
indikerer at Apple har sendt en serie af 15" på gaden hvor alt futter
af, så snart man sætter en ekstern skærm til, så lad være med at påstå
det.

Det er IKKE et problem, så ville alle os nørder som læser 117
forskellige Mac sites vide det.

> [...]
> den store skærm, så du fx. kan redigere i dem i hele skærmens bredde,
> hvilket giver en mere nøjagtig 'klipning'.

Du roder igen rundt i begreberne. Dublering er det Apple kalder Mirror -
altså et spejl, hvor SAMME billede vises på begge skærme.

Det der netop imponerer mange PC brugere (fx. Prinz Ali) er at Apples
maskiner kan håndtere en ekstra skærm, så man får 2 forskellige
skærmbilleder og dermed opnår markant mere plads.

Yderligere - hvad i himlens navn skal han bruge en stor klods af en CTR
skærm til, som er tung, varmeudviklende, støjende, strømslugende og
pladskrævende, når man idag kan få gode fladskærme i meget høj kvalitet
?

> Den anden løsning er så tilsvartende - blot med en 15" PB istedet. Men
> vær sikker på, at du får en maskine, der ikke har fejl på den eksterne
> skærmport.

Nu kommer du med nogle konkrete links, som kan underbygge dine
luftkasteller.

> [...]
> noget så lækkert som den store PB! - Og så behøver du heller ikke
> investere i en ekstern skærm. - ...men prisen... uha...

Vælger Prinz Ali denne løsning, så skal han under alle omstændigheder
købe et eksternt keybaord og mus, da man bliver vanvittig af at sidde og
arbejde direkte på en bærbar, hvis det er et fuldtidsarbejde.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-04 00:08

Hej Jesper

> Erik du er meget sød til at hjælpe, men du skriver sgu en masse sludder.

Tja, det siger 'du' og nogle få andre...

> Pismoen findes med een størrelse skærm nemlig en 14.1" - den ser sådan
> her ud:
>
> http://www.gete.net/book/fiches/images/pismo.gif

Tænk, - gør den virkelig? - Jeg tror næsten, den er magen til min egen..

- Og hvad angår skærmstr., så skal jeg da gerne vedgå, at jeg skrev
forkert. - Det skyldtes ene og alene, at jeg i databasen, jeg kiggede i,
kom til at klikke på Wallstreet istedet for Pismo, - så det beklager jeg
naturligvis.

> Gab: Du ved jo ikke en bønne om skærmkalibrering, så lad være mere at
> forplumre debatten.

Åh nej.. Jeg er jo bare den uvidende, der hele tiden blander sig - ikke?
...Men jeg kan godt love dig for, at jeg nok véd temmelig meget mere om
det, end så mange andre.

Prøv fx. at sætte en maskine til 256 gråtoner og kalibrer den op med
Pantone color Management Tools efter deres 'Greyscale Inition', så vil
du se, at dine farver ændres, når du så skifter til farver, - OG - at de
står 100% korrekt i henhold til Kelvin Standard (Heidelberg)!

> [...]
> indikerer at Apple har sendt en serie af 15" på gaden hvor alt futter
> af, så snart man sætter en ekstern skærm til, så lad være medat påstå

Links er der ikke, - og det var der heller ikke, da PB 190 kom frem og
havde nogle gevaldige problemer med, at kabinettet revnede, og
trackpad'en knækkede af... Det tog ca. 18 mdr. inden Apple ville vedgå,
at det var en generel fejl.

Nordmanden har fået byttet _4_ gange - alle erklæret DOA. Og der er 2
fra vores Nisus gruppe, der har fået byttet hhv. 1 og 2 gange på 15"
udgaven, - og så er der 1 fra Nisus gruppen, der har fået byttet sin 12"
PB 1 gang - med samme fejl. _Alle_ PB'erne var produceret i Singapore. -
Hvis det ikke indicerer, at der er en bestemt serie af de 2 modeller,
der har den fejl, så véd jeg snart ikke, hvad man ellers skal tro!

> Det er IKKE et problem, så ville alle os nørder som læser 117
> forskellige Mac sites vide det.

Mon dog... Og læg så lige mærke til, at jeg ikke nogen steder har
sagt/skrevet, at det er et generelt problem, men at det tyder på, at en
enkelt serie har den fejl! - Og endelig kunne det jo så nok stå på site
nr. 118, som du så ikke har læst...

> Du roder igen rundt i begreberne. Dublering er det Apple kalder Mirror -
> altså et spejl, hvor SAMME billede vises på begge skærme.

NEJ! - Jeg snakker om 'dublering' = 'Monitor dubbing'. - Jeg har da
softwaren installeret, så jeg til enhver tid kan sætte en skærm ekstra
på fx. min G4 - eller på Pismoen, om du vil. Det, du kalder for 'spejl',
hedder 'TV Mirroring'.

> Det der netop imponerer mange PC brugere (fx. Prinz Ali) er at Apples
> maskiner kan håndtere en ekstra skærm, så man får 2 forskellige
> skærmbilleder og dermed opnår markant mere plads.

Nå? - Det kan man da nu også på nogle af de bedre bærbare PC'ere. En af
mine vennr har fx. for nylig købt en 15" Acer, og når han skal lave
grafik, så smider han sin PC skærm på også, - såh så enestående er det
nu heller ikke med Apple.

> [...]
> skærm til, som er tung, varmeudviklende, støjende, strømslugende og
> pladskrævende, når man idag kan få gode fladskærme i meget høj kvalitet

Man kan godt se, at du ikke har forstand på musikindspilning /
-redigering. Hvis du gjorde, så ville du ikke komme med den udtalelse.
Når man indspiller / redigerer bruges der oftest en eller anden form for
peakmetre eller VU metre. En TFT skærm er ikke hurtig nok til at kunne
vise et peak (spidsværdi) hurtig nok, hvilket gør, at en indspilning,
der foretages digitalt meget let vil blive overstyret. - Og digital
lydsignal, der er overstyret lyder bestemt ikke godt! Derimod er
accelerationen på en CRT skærm så meget hurtigere, at den vil vise et
peak præcist og korrekt både i tid og niveau.

Det kan også siges, så du måske nemmere kan forstå det... Hvis
indspilningsniveau er sat til et gennemsnit på fx. -6 db med peak ved
netop -6 db, og der så pludselig kommer et lidt kraftigere signal, der
vil få signalfeltet til at gå på +3 db istedet for. Reaktionstiden er
1/10000 sek. på et godt softwarebaseret peakmeter. På den ene 1/10000
sek. skal måleren kunne accelerere fra laveste niveau til højeste
niveau. Det kan en TFT skærm ikke. Selv de dyreste TFT skærmes
reaktionstid ligger nede på ca. 1/5500 sek. - Dette betyder, at måleren
kun vil nå at accelerere til -3 db, selvom den reelt er på +3 db, -
altså bliver der en overstyring med forvrængning til følge.

Og så er der jo lige det, at André måske allerede har en god fx. 17"
eller 19" CRT skærm, og så er der minsandten da ingen grund til at gå ud
og ofre flere tusind kroner på en TFT, der ikke kan klare opgaverne!

> Nu kommer du med nogle konkrete links, som kan underbygge dine
> luftkasteller.

Læs ovenfor.

> Vælger Prinz Ali denne løsning, så skal han under alle omstændigheder
> købe et eksternt keybaord og mus, da man bliver vanvittig af at siddeog
> arbejde direkte på en bærbar, hvis det er et fuldtidsarbejde.

Sludder og vrøvl, Jesper! Det kommer fuldstændig an på tastaturet på den
bærbare. De første ca. 3 år, jeg havde en Mac, var det en bærbar, og jeg
brugte aldrig ekstern tastatur på den!

Men derimod kan det være en fordel med ekstern tastatur, at der ofte er
flere taster - og dermed flere muligheder - end på de indbyggede. Og
mht. mus, så vil jeg give dig ret, så langt - at det er nødvendig i
_alle_ tilfælde med en ekstern mus, - og det uanset str. på den bærbare!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 21:04

> Tja, det siger 'du' og nogle få andre...

jeg melder mig gerne i korret, andre frivillige?

> Åh nej.. Jeg er jo bare den uvidende, der hele tiden blander sig - ikke?
> ...Men jeg kan godt love dig for, at jeg nok véd temmelig meget mere om
> det, end så mange andre.

æhm... jeg syns ellers du gentagne gange har bevist det modsatte.

> [...]
> havde nogle gevaldige problemer med, at kabinettet revnede, og
> trackpad'en knækkede af... Det tog ca. 18 mdr. inden Apple ville vedgå,

dengang var der sgi da en overvældende mængde af rapporter fra brugere
og forhandlere.

> [...]
> softwaren installeret, så jeg til enhver tid kan sætte en skærm ekstra
> på fx. min G4 - eller på Pismoen, om du vil. Det, du kalder for 'spejl',

nope...

> [...]
> accelerationen på en CRT skærm så meget hurtigere, at den vil vise et
> peak præcist og korrekt både i tid og niveau.

det er muligt at det var et problem for år tilbage - men det er det
ikke i dag hvor TFT'eren har en responstid på ned til 12ms. Jeg har
vanskeligt ved at tro at dine øjne kan se et evt lag på sådan en
skærm. Tror du ikke du tænker på de gamle DNST'ere eller andre passive
film?

Iøvrigt er det ikke "accelerationen" der er hurtigere.

> Og så er der jo lige det, at André måske allerede har en god fx. 17"
> eller 19" CRT skærm, og så er der minsandten da ingen grund til at gå ud
> og ofre flere tusind kroner på en TFT, der ikke kan klare opgaverne!

Hvis man skal stirre intensivt på skærmen i 8-10 timer dagligt kan det
være fornuftigt at investere i en TFT pga af disses markant roligere
billede. Hovedpine er ikke rart.

> Sludder og vrøvl, Jesper! Det kommer fuldstændig an på tastaturet på den
> bærbare. De første ca. 3 år, jeg havde en Mac, var det en bærbar, og jeg
> brugte aldrig ekstern tastatur på den!

At DU ikke havde eller erkendte et ergonomisk problem, betyder ikke at
alle andre vil ej heller vil opleve det som et ergonomisk problem.
Må jeg spørge hvorfor du ikke stadig anvender et bærbart tsatur? Alle de
gamle PowerBooks (herunder osse din PISMO) bruger ADB tiltstaturet
internet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-04 00:06

> jeg melder mig gerne i korret, andre frivillige?

Hørt!

Fra : Karl Antz

Dato : 12-07-04 09:53

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hørt!

ditto
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:47

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Pismo er navnet på vel nok en af Apples bedste PowerBooks.

Der er vel ikke en sammenhæng med at det er netop denne model du har?

> Og det er den
> sidste model, før de gik over til G4 processorer på de bærbare. Pismo
> findes med både 400mhz og 500mhz processor og 12" og 14,1" TFT skærm.

om igen, der er ingen 12"'er...

> Hvis du arbejder 'i marken' med en bærbar til musik, så kan det da godt
> være en fordel med en lille maskine, men jeg vil nu stadig foretrække en
> 14-15" skærm fremfor en 12".

Erik husk nu at din anbefaling er basseret på at du er sysnhandicappet!
(og dine kritterier derfor adskiller sig væsenligt fra 9/10 brugeres,
læg mærke til at jeg ikke skriver at du er mere kritisk).

> Og har str. og vægt ingen betydning, så
> synes jeg, du skal vælge en 15" men dog stadig være opmærksom på, at
> der åbenbart er nogle serier ude, hvor der er problemer med ekstern
> tilkobling. Samme problem har 12" ikke.

Mht til "ekstern tilkobling", er det vist en af dine små historier fra
en parallelverden.

> [...]
> den store skærm, så du fx. kan redigere i dem i hele skærmens bredde,
> hvilket giver en mere nøjagtig 'klipning'.

dublering er det modsatte af hvad du beskriver...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-07-04 20:42

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> 12" PowerBook + fx. en god 17" CRT skærm med Trinitron billedrør. En
> 17" sat op i fx. 1024x768@85hz får du en fremragende skærm at se

En moderne Powerbook kan trække en meget højere opløsning end dette,
hvis skærmen kan følge med. En ekstra skærm er en fantastisk dejlig
ting, som man hurtigt lærer at værdsætte hvis man laver noget der
kræver flere vinduer åbne af gangen.

De tekniske specifikationer angiver 2048x1536 som øverste opløsning.
Der nævnes ikke noget om frekvensen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-07-04 02:20

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> hvis skærmen kan følge med. En ekstra skærm er en fantastisk dejlig
> ting, som man hurtigt lærer at værdsætte hvis man laver noget der

Når det gælder musik, som andré opr. spurgte til, så vil en højere opl.
end 1024x768 oftest være for småt, hvis man sidder med fx. 16 eller
måske 24 MIDI kanaler vist på én gang.

Jeg bruger selv en 21" LaCie til min 'musikmaskine', og selv på den kan
det nogle gange blive for småt selv i 1024x768, så jeg må gå ned i
800x600. Nogle musikprogrammer (fx. ProTools) har nogle elendige og
meget små peakmetre, - og så gør det det jo ikke bedre i mit tilfælde
med det dårlige syn...

Så til musik på skærme op til og med 19" vil jeg ikke anbefale opl. over
1152x870.

> De tekniske specifikationer angiver 2048x1536 som øverste opløsning.
> Der nævnes ikke noget om frekvensen.

Jeg tror godt, du kan regne med, at frekvensen ligger på 60hz - måske
70hz, men ikke højere.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-04 13:59

> Jeg tror godt, du kan regne med, at frekvensen ligger på 60hz - måske
> 70hz, men ikke højere.

Det er vel heller ikke et problem med en fladskærm.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-04 02:53

Hej Thorbjørn

Nej ikke på en fladskærm, men på de store CRT skærme er det endda et
meget stort problem med så lav en frekvens. - Og er du så så uheldig, at
du tillige er svagtseende og bruger forstørrelsessystem, så 'forstørres'
skærm flickering med kvadratet på forstørrelsesgraden. - Og det er lige
før, man bliver skør i hovedet af at se på en sådan skærm...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 23:16

> [...]

> skærm flickering med kvadratet på forstørrelsesgraden. - Og det er lige
> før, man bliver skør i hovedet af at se på en sådan skærm...

Jeg mener ellers du for ikke længe siden har skrevet om enkelte skærme der står
"flot" ved 60Hz. Iøvrigt er der ikke problmer med at benævnte PB kan
køre eks 1600x1200 ved 85Hz.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 18-07-04 08:46

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg mener ellers du for ikke længe siden har skrevet om enkelte skærme der står
> "flot" ved 60Hz. Iøvrigt er der ikke problmer med at benævnte PB kan
> køre eks 1600x1200 ved 85Hz.

Det husker jeg også. Men man kan have et standpunkt til man tager et nyt.

--Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-04 16:11

Hej Martin

Ja _nogle_få_ CRT skærme i den dyre ende...
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 18-07-04 17:11

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Martin
>
> Ja _nogle_få_ CRT skærme i den dyre ende...
> mvh. Erik Richard

Hvilke? Det vil jeg gerne høre om. Jeg har endnu ikke set en skærm i en
hvilken på helst prisklasse som er behagelig at se på ved 60 Hz.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-07-04 19:12

> Hvilke? Det vil jeg gerne høre om. Jeg har endnu ikke set en skærm i en
> hvilken på helst prisklasse som er behagelig at se på ved 60 Hz.

Hvis du ved hvilke skærme ERS selv har ejet kan du med sikkerhed
inkludere dem på listen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-04 23:52

Hej Martin

Jeg snakker om topprofessionelle skærme som fx. Sonys 24", Radius
Precision Color Architec Series, Radius Scientific Series. Radius
TwoPager 21 Excellent, LaCie SilverBlue Vigor Sciense, osv.osv.. Alle
modeller er 21", 22" og 24" Altså skærme i prisklassen +50.000kr. (plus
moms.) Flere af modellerne laves ikke mere, og hvis de gør, importeres
de ikke til Danmark, da markedet for den type skærme er så lille, at det
bedre kan betale sig at importere direkte, hvis man får brug for disse
skærmtyper.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-07-04 00:19

> [...]

> de ikke til Danmark, da markedet for den type skærme er så lille, at det
> bedre kan betale sig at importere direkte, hvis man får brug for disse

Vi har 4 Sony GDM-FW900 inde på arbejdet (den 24" du vist snakker om)
og det er faktisk ikke nogen speciel god skærm. Den er ret uskarp,
især i hjørnerne, men den kan da trække en høj oplysning og giver et
stort arbejdsområde.

Den flimrer dog, som alle andre skærme, ved 60 Hz...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-04 01:13

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Vi har 4 Sony GDM-FW900 inde på arbejdet (den 24" du vist snakker om)

Nej, det er ikke sammme model, jeg snakker om. Den jeg tænker på
importeres ikke til Danmark mere. Den, jeg tænker på, koster knap
53.000kr. +´moms og er en særdeles god skærm.

> og det er faktisk ikke nogen speciel god skærm. Den er ret uskarp,
> især i hjørnerne, men den kan da trække en høj oplysning og giver et
> stort arbejdsområde.

Jeg kender godt FW900. - Var faktisk selv ved at købe én, lige da den
kom frem, men jeg syntes, at godt 25.000kr. dengang var for meget for
mig. Og jeg vil give dig næsten ret i, at den ikke er så god. Den bliver
tit overvurderet.

> Den flimrer dog, som alle andre skærme, ved 60 Hz...

- Og ja! - den flimrer, men det gør den dyre ikke!

mvh. Erik Rihcard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-07-04 01:46

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 19/07/04 2:12 wrote:

> Nej, det er ikke sammme model, jeg snakker om. Den jeg tænker på
> importeres ikke til Danmark mere. Den, jeg tænker på, koster knap
> 53.000kr. +´moms og er en særdeles god skærm.

Må vi ikke få et link til den?
--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-07-04 12:25

> Nej, det er ikke sammme model, jeg snakker om. Den jeg tænker på
> importeres ikke til Danmark mere. Den, jeg tænker på, koster knap
> 53.000kr. +´moms og er en særdeles god skærm.

Det var da ærgeligt.. kunne du ikke lige finde modelnummeret, så vi
kan høre om nogen herinde bruger den? Vi er jo trods alt en del fra
den grafiske branche herinde.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-07-04 13:10

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det var da ærgeligt.. kunne du ikke lige finde modelnummeret

Formodentlig Sony ERS-NDA-007

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-04 14:35

Hej René

Den store Sony 24" har jeg ikke set i Danmark, kun i Tyskland, og som
jeg skrev til Martin, så har modellerne ikke nødvendigvis samme modelnr.
som i Danmark.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-07-04 16:57

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 19/07/04 15:34 wrote:

> Den store Sony 24" har jeg ikke set i Danmark, kun i Tyskland, og som
> jeg skrev til Martin, så har modellerne ikke nødvendigvis samme modelnr.
> som i Danmark.

Så kom bare med et eller andet modelnummer. Om det er fra Danmark, Tyskland,
Usa eller Fantasia spiller ingen rolle.

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-07-04 19:13

> [...]

> Den store Sony 24" har jeg ikke set i Danmark, kun i Tyskland, og som
> jeg skrev til Martin, så har modellerne ikke nødvendigvis samme modelnr.

Det lyder altså lidt langt ude... jeg har altid kunnet finde enhver
model på Sony's site, men manueler, drivere og alt. Kom nu med det
modelnr.!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-07-04 01:23

> [...]
> stort arbejdsområde.

> Den flimrer dog, som alle andre skærme, ved 60 Hz...

om igen Erik

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-07-04 09:43

> [...]

> de ikke til Danmark, da markedet for den type skærme er så lille, at det
> bedre kan betale sig at importere direkte, hvis man får brug for disse

Kan du ikke give nogle links til specifikationerne på disse skærme? Det
er lidt uklart hvilke præcis du mener. Hvor har du din viden fra? Sony
plejer at have manualer for deres skærme liggende på deres hjemmeside,
og hvis du har ret, så bør der jo stå en anbefaling om at køre 60 Hz.

Hvad er det i øvrigt der adskiller disse meget dyre skærme fra mere
moderat prissatte skærme, så man netop kan nøjes med en skærmfrekvens på
60 Hz?

--Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-04 14:31

Hej Martin

Martin Agersted Jarl wrote:

> Kan du ikke give nogle links til specifikationerne på disse skærme? Det
> er lidt uklart hvilke præcis du mener. Hvor har du din viden fra?

Jeg har ikke links og nogle af de specifikke modelnumre på Sonys skærme.
Min viden har jeg fra besøg i dataforretninger rundt omkring i Danmark
og i Tyskland. Og da modelnr. kan svinge fra land til land, så er det
lidt svært at sige, hvilken der er hvad...

> Sony plejer at have manualer for deres skærme liggende på deres
> hjemmeside, og hvis du har ret, så bør der jo stå en anbefaling om
> at køre 60 Hz.

Det er nu så som så med Sony, hvad det angår. Jeg har fx. været inde
og søge på noget specielt radiostudieudstyr. Intet af det kunne findes
under de modelnr., jeg havde fået opgivet...

> Hvad er det i øvrigt der adskiller disse meget dyre skærme fra mere
> moderat prissatte skærme, så man netop kan nøjes med en skærmfrekvens på
> 60 Hz?

Dels er det en meget bedre afskærmning mellem strømforsyning og især til
MF delen. HF trafo er dobbeltkapslet. MF trin er placeret længst mulig
væk fra HF trin. Desuden har billedrør, HF trin og MF trin seperate
strømforsyninger. Billedrør har en langt højere dpi. - Fx. har Sonys en
punktstr. på 0,17x0,22 på en 24" og 0,14x0,19 på 20" og 22". Radius
skærmene har en punktstr. på 0,21x0,21 på en 22" og 0,22x0,22 på en 24".

De fleste af disse dyre skærme bruger også dobbeltmaske på
ikke-Trinitron billedrørene, hvilket igen er med til at nedbringe
flickering. Sony bruger derimod en indvendig afskærmning af hvert enkelt
farvekanon, - damme teknologi, som de bruger til deres storskærme på
bl.a. 15x20kvm. med deres projektions-kanoner.

Der er ikke en anbefaling til at bruge 60hz som frekvensfaktor, men jeg
kan bare se, at både hjørner og billede står roligt og skarpt, - også
når jeg fx. har brugt en lup til at se på skærmene med, - da det jo ikke
altid har været sat til en Mac med forstørrelsessystem, når jeg har set
det. - Også hvis den sættes til fx. 2400x1960@60hz. Og når man så med en
stærk lup kan se div. punktgrupper uden at der er nogen flimren eller
liniefald, - altså den her 'rullen' ned over skærmen, som altid vil være
på en CRT skærm.

De fleste svagtseende er langt mere følsomme for flimren og flickering
end normaltseende. - Både fordi, det er nødvendigt at sidde tættere på
skærmen eller bruge forstørrelsessystem.

Jeg håber, det har givet en mere fyldig forklaring på de ting.
mvh. Erik Rihcard

Jeg kan fx.

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-07-04 19:06

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Martin
[snip]

> [...]
> punktstr. på 0,17x0,22 på en 24" og 0,14x0,19 på 20" og 22". Radius
> skærmene har en punktstr. på 0,21x0,21 på en 22" og 0,22x0,22 på en 24".

Og det kan du se ved at snuse rundt i en forretning syd for grænsen?
Afskærmning -- og jeg antager, du mener afskærmning af elektromagnetiske
felter -- har intet at gøre med om billedet blinker ved 60 Hz eller ej.
Hvis en skærm ikke blinker ved 60 Hz, så bruger man et fosforiserende
stof på skærmens inderside som har en så lang efterglød at alt arbejde
på en grafisk brugergrænseflade vil være meget anstrengende for øjet.

> [...]
> farvekanon, - damme teknologi, som de bruger til deres storskærme på
> bl.a. 15x20kvm. med deres projektions-kanoner.

Nu bruger Sony konsekvent trinitron-rør. Der er kun en farvekanon i en
sony-skærm. Hvis du nu siger at Sonys dyre modeller har flere
farvekanoner, ja, så er det kanon.

> [...]
> stærk lup kan se div. punktgrupper uden at der er nogen flimren eller
> liniefald, - altså den her 'rullen' ned over skærmen, som altid vil være

Jeg tror ikke man kan sige noget om billedets skarphed og hvor mange hz
skærmen kører med. Det er måske endda omvendt proportionalt i et stort
interval. Det folk siger er at ved 60 hz har du et blinkende billede som
man ved kort tids brug får meget ondt i øjne og hoved af at kigge på og
ved længere tids brug (et par timer) bliver komplet bims af.

> [...]
> skærmen eller bruge forstørrelsessystem.
>
> Jeg håber, det har givet en mere fyldig forklaring på de ting.

Ja, fint nok. Men læsere af dine indlæg må undre sig over hvad du
egentlig mener. Det er meget uklart.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-07-04 11:52

> [...]

> stof på skærmens inderside som har en så lang efterglød at alt arbejde
> på en grafisk brugergrænseflade vil være meget anstrengende for øjet.

= PAL eller NTSC monitor. Og én af grundene til de ikke du til
computerbrug.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-07-04 01:24

> [...]

> de ikke til Danmark, da markedet for den type skærme er så lille, at det
> bedre kan betale sig at importere direkte, hvis man får brug for disse

har du set disse skærme på billeder, i en foretning eller har du
arbejdet på dem i levende live?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-07-04 19:11

> Det husker jeg også. Men man kan have et standpunkt til man tager et nyt.

nej ikke i ERS's tilfælde - der har man et standpunkt til man får ny
hardware

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-04 08:00

> [...]

> man kunne, var det ikke noget jeg troede jeg ville bruge, men det virker som

Hej Andre.

Hvis du bor i København, så er du velkommen til at komme og se en
opsætning med ekstern fladskærm.

Jeg ville nok kigge på følgende:

en 12" PB med SuperDrive og max RAM.

en ekstern 18 - 20" fladskærm

et eksternt trådløst keyboard og mus

nogle computer højttalere med sub

et iSight

Det er smådyrt, men absolut en smart løsning.

Sig til hvis du have en kop kaffe og en Mac snak.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Prinz Ali

Dato : 10-07-04 13:00

Hejsa Jesper
Mange tak for tilbudet.
Jeg havde tænkt på bluetooth mus og key.

Laver du selv musik?

Hilsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-04 15:19

Prinz Ali <nix_a@prinzali.dk> wrote:

> Hejsa Jesper
> Mange tak for tilbudet.
> Jeg havde tænkt på bluetooth mus og key.
>
> Laver du selv musik?

Du er velkommen.

Nej desværre er jeg en klovn med et instrument.

Har gået til guitar engang, men jeg tror læreren var glad for at jeg
stoppede.

Imidlertid har jeg en meget omfattende musiksamling af alskens
lækkerier.

André husk at skrive UNDER det du svarer på.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-07-04 17:39

> [...]

> et iSight
>
> Det er smådyrt, men absolut en smart løsning.
>
> Sig til hvis du have en kop kaffe og en Mac snak.

Hej Jesper (og Ali):
Hvis den bærbare skal bruges til musik vil jeg lige sige, at
mixer-billedet bliver MEGET lille på en 12'er. Måske skulle Ali supplere
med et par urmager-briller eller lign. Mit råd ville være 15 (som jeg
selv har !) eller en 17 (som jeg ikke har råd til.)
mvh
Erling

Fra : Prinz Ali

Dato : 15-07-04 00:22

>Måske skulle Ali supplere
> med et par urmager-briller eller lign.

Heh
Jo-tak, lydder som et godt setup

-André

Fra : Christian Bech

Dato : 10-07-04 23:05

> [...]

> Tak for de mange svar.
> En noob som mig ved ikke hvad Prismo og alle de andre er, og slet ikke når

Det er også fjollet, at du har skullet forholde dig til det. I stedet
for at læse om antikvariske maskiner, skal du hellere gå ned i en butik
og sammenligne de to Powerbooks. Det er udelukkende dine egne behov, der
kan afgøre det.

> [...]
> man kunne, var det ikke noget jeg troede jeg ville bruge, men det virker som

Jeg ville ikke undvære ekstern skærm, tastatur og mus ved min primære
arbejdsplads. Jeg kan nemt arbejde flere timer bare ved iBooken, men en
hel dag bliver for anstrengende for bla.nakken.

--
Christian

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-07-04 09:40

Prinz Ali skrev:

> Det med ekstern skærm, selvom jeg godt vidste man kunne, var det ikke
> noget jeg troede jeg ville bruge, men det virker som om at mange bruger
> det ?!?

Det er en kombination, som jeg er meget glad for. Min 12" PowerBook har
alle stik på samme side, og her tilslutter jeg så skærm, usb-hub
(tastatur, mus, printer, scanner, midi), FireWire-disk, strøm og ekstern
lyd. På den anden side er der så cd-drev. Jeg bruger den altså ofte
fuldstændigt som en stationær, når jeg er hjemme.

På farten er det til gengæld smart, at den ikke er større. Den er nem at
have i skødet, i toget osv. - og ikke mindst: Når man tager den op til
et møde, så "forsvinder" man ikke så meget bag skærmen, da den er så
lille. Ja, jeg ved godt, at det kan synes som et lidt latterligt
argument, men det betyder virkelig meget for mig (også fordi jeg ofte
færdes i miljøer med en vis "mistro" over for computere).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-07-04 22:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> MEN - Her må så lige indføjes en lille 'advarsel' mod 15"
> versionen... Hvis du fx. vil sætte en ekstern skærm til den, så
> brænder computeren af - kort og godt...

Jeg brugte en 15" dagligt i over 1½ år med ekstern skærm tilsluttet.
Jeg genkender ikke ovenstående beskrivelse.
http://bigfoot.com/~thunderbear