OS X server som server i et bolignet
Fra : Jan Palle Hansen

Dato : 07-07-04 14:48

I min boligforening skal vi til at etablere lokalnet så vi kan dele en
hurtig ADSL forbindelse.

I den forbindelse skal vi have en server der kan styre mail til alle
brugere (inkl. antispam og -virus). trafikprioritering så der er
båndbredde til alle, intranet med debatforum, hjemmeside for
boligforeningen og evt. diskplads til hver bruger.

Vil vi med fordel kunne bruge OS X server til dette?

hilsen Jan

Fra : Tom

Dato : 07-07-04 15:52

Hvis du kan finde ud af at bruge server softwaren, er det klart en fordel.
Bemærk blot at det målt I kroner og ører sikkert bliver en en del dyrere end
at købe en gammel skod PC + serversoftware..
Til gengæld er OSX server "komplet" med det hele, mens du faktisk skal ud og
hente en del software til PC serveren.. Heriblandt et mailserverprogram..

Har du/I allerede en halv kraftig mac, er I godt igang.. så mangler I blot
soft, der koster omkring 5-7k !
( det gør pC server soften jo også ..)

Der findes sikkert folk her I denne NG, der vil foreslå at du vælger mac og
så bruger open source software .. Det er også en mulighed..

Personligt tror jeg faktisk at det er lettest at få op og "stå" med en mac..
Men jeg ved ikke nok om Pcere til at inisitere..

On 7/7/04 3:48 PM, in article
714d9b25.0407070548.17f8291a@posting.google.com, "Jan Palle Hansen"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 16:37

> [...]

> boligforeningen og evt. diskplads til hver bruger.

> Vil vi med fordel kunne bruge OS X server til dette?

Såvel osx som osxserver kan det du ønsker, men der vil være endog rigtig
meget håndarbejde i det. - især trafikprioriteringen og antivirus
bliver langhåret. Hvis ikke du på forhånd har en idee om hvad du skal
gøre bør du kigge efter et alternativ.

Jeg vil anbefale at du istedet hitter en linux distribution der kan
netop det du ønsker. For prisdifferencen mellem x86 hardware+linux og en
powermac+osxserver kan i envidere hyre en erfaren linux sysadmin til
at sætte det bassale op for jer, samt anskaffe en backupløsning og/eller
evt en fall-over løsning.

Søg en anbefaling til en linux distribution der kan netop det du har
behov for out-of-the-box i dk.edb.system.unix eller i en af sslug's
grupper.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-07-04 17:18

> [...]

> boligforeningen og evt. diskplads til hver bruger.
>
> Vil vi med fordel kunne bruge OS X server til dette?

Sikkert, men det bliver dyrt.

Jeg kender en som kan lave det i Lunix, så det bare spiller og det er
meget billigere end med en Mac.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Prins

Dato : 08-07-04 21:42

antis1@teamopticolor.dk (Jan Palle Hansen) wrote:

> trafikprioritering så der er
> båndbredde til alle

Hvilken software vil I anbefale til dette ? (mac, Windows, Linux)

Niels