Før mac køb
Fra : Mark

Dato : 07-07-04 00:23

Heysan!

Jeg overvejer at købe en ibook, dog en tidligere version g4 800, 12".
Noget særligt ved den i forhold til de nye?
Er der nogen vild forskel på 800mhz og 1ghz ?

Men ellers er der lige et par spørgsmål:

Har den tv-out?
Har den ir?

Dur msn messenger med os x? (både fil overførsel osv.)

Hvad med diverse ordbøget? Jeg har nogen fra gads, og politikens nudansk,
vil de virke på min mac?
Da den skal bruges til hovedsagligt studie brug, så jeg er vel nød til at
have office X for at fungere sammen med windows bruger?

Hvad med spil, jeg ved godt at en bærbar ikke er et spille monster, det er
heller ikke dens primærer funktion, men ville da være rart nok at kunne
spille lidt på den, den har jo et separat grafikort. Virker battelefield 42
på den?? Hvad virker ellers? Når jeg skal ha et spil til at køre på os x,
skal jeg så have købt en os x version, eller skal der blot en patch til?

Hvad bør jeg ellers vide?

Mvh
Mark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 00:41

Mark <mjons@fjernmail.dk> wrote:
> Heysan!

> Jeg overvejer at k?be en ibook, dog en tidligere version g4 800, 12".
> Noget s?rligt ved den i forhold til de nye?
> Er der nogen vild forskel p? 800mhz og 1ghz ?

nej.

> Men ellers er der lige et par sp?rgsm?l:

> Har den tv-out?

ja

> Har den ir?

nej - køb en configure to order model frem for an standart mmodel.
Enten gennem din lokale forhandler eller applestore, så kan du få onboard
bluetooth. Ellers må du nøjes med en usb -> bluetooth adapter.

> Dur msn messenger med os x? (b?de fil overf?rsel osv.)

ja - dvs kun sjat og filoverførsel.

> Hvad med diverse ordb?get? Jeg har nogen fra gads, og politikens nudansk,
> vil de virke p? min mac?

nej, ikke med mindre der er tale om seneste version af politikkens
ordbøger fra 2004 (eller er det gyldendal?)

> Da den skal bruges til hovedsagligt studie brug, s? jeg er vel n?d til at
> have office X for at fungere sammen med windows bruger?

hvis du har behov for at udveksle Office dokumenter. Har du kun
sporadisk behov kan du klare dig med OpenOffice.

> Hvad med spil, jeg ved godt at en b?rbar ikke er et spille monster, det er
> heller ikke dens prim?rer funktion, men ville da v?re rart nok at kunne
> spille lidt p? den, den har jo et separat grafikort. Virker battelefield 42
> p? den??

dunno...

>Hvad virker ellers? N?r jeg skal ha et spil til at k?re p? os x,
> skal jeg s? have k?bt en os x version, eller skal der blot en patch til?

oftest skal du købe en OSX version. Få spil er hybride og indeholder
såvel en mac som en pc version.

> Hvad b?r jeg ellers vide?

det er ikke til at svare på...

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Johan

Dato : 07-07-04 01:20

On 2004-07-07 01:22:35 +0200, "Mark" <mjons@FJERNmail.dk> said:
> Jeg overvejer at købe en ibook, dog en tidligere version g4 800, 12".
> Noget særligt ved den i forhold til de nye?
> Er der nogen vild forskel på 800mhz og 1ghz ?

Jeg købte en iBook 12" G4 800mhz, 640 DDR SDram, 60Gb hd, airport
extreme og indbygget bluetooth i marts. Jeg har seriøst aldrig været så
glad for en computer nogensinde. Den virker bare. Lang batterilevetid
(pga. den lille skærm), perfekt størrelse til skødet og flyet og
kræfter har den også.
Jeg bruger den til all-around arbejde - Photoshop CS, GoLive CS,
Soundtrack, Word ja, Warcraft III og det er ikke et fart monster, men
går ikke kold hvis jeg skal renderer et 1GB billede i photoshop!

> Har den tv-out?

Ja, men du skal købe et extra kabel med s-video ud. ca. 250kr.

> Har den ir?

nej, men køb indbygget bluetooth ivstedet - det virker bare bedre, især
på mac. har prøvet begge og der er ingen sammenligning.

> Dur msn messenger med os x? (både fil overførsel osv.)

Yes, du skal bare have fat i X versionen på Microsofts hjemmeside. Jeg
har prøvet at overfører/modtage billeder i messenger, men min firewall
er lidt strickt, tror jeg, så det lykkedes aldrig, men man skulle kunne.

> Hvad med diverse ordbøget? Jeg har nogen fra gads, og politikens nudansk,
> vil de virke på min mac?

Tvivler. Tjek om der står fx Mac OS på cd'en ellers spørg i en
boghandel om de de findes. Ellers findes der jo en super ordbog på
nettet (www.ordbogen.com ) med forskellige sprog og nudansk osv. Men er
det ved en eksamen, er det selvfølgelig fedt med programmer.

> Da den skal bruges til hovedsagligt studie brug, så jeg er vel nød til at
> have office X for at fungere sammen med windows bruger?

Ja! Der er lige kommet en ny Office X på gaden og den er vist til at
betale, hvis du er studerende.

> Hvad med spil, jeg ved godt at en bærbar ikke er et spille monster, det er
> heller ikke dens primærer funktion, men ville da være rart nok at kunne
> spille lidt på den, den har jo et separat grafikort.

Yes, det er ikke verdens hurtigste - men tony hawk skater 4 kører pænt
og Warcraft III kører glimrende.

> Virker battelefield 42
> på den??

Har aldrig prøvet det. Men kig på apples hjemmeside og se om det findes
til mac og system prefs'ene. hvis der står det går på en 800 G4 med
ibookens grafikkort, så går det nok (lige!)

> Hvad virker ellers? Når jeg skal ha et spil til at køre på os x,
> skal jeg så have købt en os x version, eller skal der blot en patch til?

Altså hvis du køber en nyere ibook G4 800 (den næst nyeste i serien)
følger OS X (10.3) Panther med som standard ligesom iLife pakken. Du
skal købe spil specielt til mac. Nogen spil, fx WarCraft III dur til
både pc og mac, men er desværre en sjældenhed. Alle de nye mac spil dur
til X. Og OpenGL kører meget fint, synes jeg. Men tjek under "mac
games" på google eller apple.com hvilke spil der er til rådighed.
Udvalget er desværre meget mere begrænset end på pc.

> Hvad bør jeg ellers vide?

Hvis du er førstegangskøber af mac (går jeg udfra), så får du meget
simpelt en maskine der bare virker. Ikker alt det der driver,
plug'n'play, installer pis. Det funker bare. Jeg skiftede fra pc med
netbank, ordbøger, spil og hele molevitten. Og jeg har stort set ikke
mærket mangler. Min pc har været tændt én gang siden jeg fik mac'en.

Men tjek om der er specielle programmer eller andet du MÅ have og om
det findes til mac. Mange små free/shareware programmer findes også til
mac bare under et andet navn eller lignende. Gå så ned i en
velasorteret apple butik og bliv forelsket i den

Og nåh, ja, prop ram i. Det hjælper meget.

Fra : Mark

Dato : 07-07-04 13:21

Tak for begge svar

"Johan"

> [...]
> Soundtrack, Word ja, Warcraft III og det er ikke et fart monster, men
> går ikke kold hvis jeg skal renderer et 1GB billede i photoshop!

Et billede der fylder 1GB !? :-|

> Ja, men du skal købe et extra kabel med s-video ud. ca. 250kr.

Lidt pebret, hvorfor er det ikke i fra start ?

> nej, men køb indbygget bluetooth ivstedet - det virker bare bedre, især
> på mac. har prøvet begge og der er ingen sammenligning.

Hmm, synes det er lidt dyrt, har i forvejen en usb bluetooth adaptor, som
jeg bruger på min stationærer, den kan jeg vel bare flytte over hvis jeg
finder ibook bedre til sync osv.
??

> Yes, du skal bare have fat i X versionen på Microsofts hjemmeside. Jeg
> har prøvet at overfører/modtage billeder i messenger, men min firewall
> er lidt strickt, tror jeg, så det lykkedes aldrig, men man skulle kunne.

Hmm, synes bare jeg har læst om en del mac bruger som oplever disse
problemer, msn messenger er en af de ting den _skal_ kunne og herunder
gælder fil overførsel. Til alternativ findes der vel et lille let ftp
porgram så jeg kan lave en hurtig server på ibooken til formålet, ligesom
jeg har bulletproof på min pc.

> Tvivler.

Øv!

> Ja! Der er lige kommet en ny Office X på gaden og den er vist til at
> betale, hvis du er studerende.

Hva er det den koster 1500 ? Er det ikke lidt dyrt? Mener den gamle var
billigere, men kan godt være jeg husker forkert?

> Yes, det er ikke verdens hurtigste - men tony hawk skater 4 kører pænt
> og Warcraft III kører glimrende.

Oki, warcraft er ikke lige mig, men kan godt bruge tid på THPS

> Har aldrig prøvet det. Men kig på apples hjemmeside og se om det findes
> til mac og system prefs'ene. hvis der står det går på en 800 G4 med
> ibookens grafikkort, så går det nok (lige!)

Har lige tjekket, der er en battlefield version, men kan ikke rigtigt tyde
om man skal købe versionen eller bare updatere sin egen...

> [...]
> games" på google eller apple.com hvilke spil der er til rådighed.
> Udvalget er desværre meget mere begrænset end på pc.

Ja, og det er da også pisse dyrt at købe mac spil, eks. tropico og
officeline 449,- gav en 100-krone for det til pc for et par år siden.

> Hvis du er førstegangskøber af mac (går jeg udfra),

Nemlig =)

> så får du meget
> simpelt en maskine der bare virker. Ikker alt det der driver,
> plug'n'play, installer pis.

Lyder godt :)

>Det funker bare. Jeg skiftede fra pc med
> netbank, ordbøger, spil og hele molevitten. Og jeg har stort set ikke
> mærket mangler. Min pc har været tændt én gang siden jeg fik mac'en.

Kan du leve udelukkende med at sidde ved 12"eren ?

> Men tjek om der er specielle programmer eller andet du MÅ have og om
> det findes til mac

Det er jo mest, internet, office, messenger, mail, billedbehandling ser ud
til at iphoto er god her

> Og nåh, ja, prop ram i. Det hjælper meget.

Det vil jeg kigge på.

Takker mange gange

Mvh
Mark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 14:54

Mark <mjons@fjernmail.dk> wrote:

> Et billede der fylder 1GB !? :-|

det er ikke ualmindeligt når det drejer sig om et kompliceret billede
med mange lag i høj opløsning.

> Lidt pebret, hvorfor er det ikke i fra start ?

der en et VGA kabel med fra start, det er tilstrækkeligt for de fleste.

> Hmm, synes det er lidt dyrt, har i forvejen en usb bluetooth adaptor, som
> jeg bruger p? min station?rer, den kan jeg vel bare flytte over

ja, men en ekstern adapter er irriterende på en bærbar frem for en
dims der sidder inde i kabinettet.

> hvis jeg finder ibook bedre til sync osv. ??

du kan synce til dem begge.

> Hva er det den koster 1500 ? Er det ikke lidt dyrt? Mener den gamle var
> billigere, men kan godt v?re jeg husker forkert?

det da stadig billigt i sammenligning med hvad en reel licens koster.
Men som sagt har du overhovedet behov for Office? Min erfaring er at
det er ret få der har behovet. OSX's texteditor kan åbne .doc og såvel
åbne som gemme i .rtf. For de fleste er det fuldt ud tilstrækkeligt
til sporadisk texbehandling og Office udveksling. Er dit behov lidt
større er der OpenOffice som hvaerken har problemer med exel, word
eller powerpoint dokumenter.

> Har lige tjekket, der er en battlefield version, men kan ikke rigtigt tyde
> om man skal k?be versionen eller bare updatere sin egen...

du skal formegenlig købe...

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-04 06:23

Mark <mjons@FJERNmail.dk> wrote:

> "Johan"

> Lidt pebret, hvorfor er det ikke i fra start ?

Så ville computeren være kr. 250,- dyrere Mange har jo ikke brug
for kablet, og så har Apple valgt at spare det for at kunne gøre iBook
billigere.

> Hmm, synes det er lidt dyrt, har i forvejen en usb bluetooth adaptor, som
> jeg bruger på min stationærer, den kan jeg vel bare flytte over hvis jeg
> finder ibook bedre til sync osv.??

Ja, det kan man normalt. Men så har du jo en dims, der stikker ud fra
din iBook. Den er i vejen, når du f.eks. skal have den ned i en taske.
Så skal du afmontere den og huske at sætte den på igen. Det er meget
nemmere med en indbygget. Men måske generer den ikke dig med den måde,
du bruger computeren på. Måske er der plads i din taske til, at den
sidder i din iBook. Du kan bedst selv afgøre, om bekvemmeligheden ved en
indbygget Bluetooth-adapter er nogle hundrede kroner værd for dig. Men
husk, at den ikke kan eftermonteres. Og hvis du regner med at sælge
computeren som brugt, mens den stadig er noget værd, så skal du forklare
for køberen, hvorfor den i modsætning til stort set alle andre computere
til den tid ikke har indbygget Bluetooth.

> Øv!

Politiken laver en ordbog til Mac med retskrivning og vist synonymer,
kendte personer og lidt andet. Den er vældig god.

> Det er jo mest, internet, office, messenger, mail, billedbehandling ser ud
> til at iphoto er god her

SKAL du bruge MS Office? Eller siger du bare "Office" af gammel vane,
selv om du mener tekstbehandling, regneark og kartotek? Der findes en
del alternativer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mark

Dato : 08-07-04 12:43

"Henrik Münster"

> SKAL du bruge MS Office? Eller siger du bare "Office" af gammel vane,
> selv om du mener tekstbehandling, regneark og kartotek? Der findes en
> del alternativer.

Tror det skal være MS ;)

Men officeline har udsolgt af den gamle model, så jeg bliver nok ikke lige
mac ejer forløbig, tak for hjælpen...

Mvh
Mark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-07-04 11:57

Mark <mjons@FJERNmail.dk> wrote:

> Hmm, synes bare jeg har læst om en del mac bruger som oplever disse
> problemer, msn messenger er en af de ting den _skal_ kunne og herunder
> gælder fil overførsel.

Der findes jo flere MSN klienter end den fra MS. Jeg bruger Adium
<http://www.adiumx.com>, som kan klare ICQ, AIM (dvs. iChat) og MSN. Det
er et flot program <http://www.adiumx.com/about.php> - og gratis.

--
Mvh Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 12-07-04 10:13

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Der findes jo flere MSN klienter end den fra MS. Jeg bruger Adium
> <http://www.adiumx.com>, som kan klare ICQ, AIM (dvs. iChat) og MSN. Det
> er et flot program <http://www.adiumx.com/about.php> - og gratis.

Har du prøvet at videochatte med den?

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-04 23:12

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Har du prøvet at videochatte med den?

Heh, heh... nej det har jeg ikke. Ikke engang M$'s egen Mac MSN klient
kan det, så pudsigt nok er denne feature heller ikke i Adium.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-07-04 09:37

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Heh, heh... nej det har jeg ikke. Ikke engang M$'s egen Mac MSN klient
> kan det, så pudsigt nok er denne feature heller ikke i Adium.

Jeg tænkte i fht. AIM. iChat har ikke mulighed for, at man kan køre med
to brugernavne, hvilket jeg har brug for.

--
Christian

Fra : Johan

Dato : 10-07-04 22:36

On 2004-07-07 14:20:38 +0200, "Mark" <mjons@FJERNmail.dk> said:

> Et billede der fylder 1GB !? :-|

Tja, hvis man arbejder professionelt med billeder i (meget) høj
opløsning er det ikke mærkeligt med en 1GB .psd fil. Prøv at sætte en
scanner til at scanne et alm. foto i udskriftstørrelse 1000cm x 1000cm
med førstørrelse på 300%

> Kan du leve udelukkende med at sidde ved 12"eren ?

Ha ha, nej, jeg har brugt et applescript der flasher firmwaren på
skærmkortet, så jeg kan kører dual display, og sidder med min 17" crt
skærm i 1280x1024dpi samtidig med jeg har det lille 12" display til
extra vinduer. meget smart.

> Takker mange gange

Håber du kunne bruge det

- johan

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-04 10:27

I artiklen <40eb33f2$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> , "Mark"
<mjons@FJERNmail.dk> skrev:

> Jeg overvejer at købe en ibook, dog en tidligere version g4 800, 12".
> Noget særligt ved den i forhold til de nye?
> Er der nogen vild forskel på 800mhz og 1ghz ?

Den ny 12" er faktisk på 1066 MHz. Desuden er L2 på 512KB istedet for 256KB
i den gamle. 33% ekstra MHz og dobbelt op på L2 burde kunne mærkes.