OSX/Unix, ønskebarn eller bastard
Fra : Walther

Dato : 05-07-04 12:59

BASTARD

Ja, undskyld, men jeg prøvede lige at finde ud af hvor meget plads der
er på min startup volume, og hvilke brugere der bruger hvor meget!

Damn! Intet passer sammen eller giver mening. Kun efter et godt stykke
tid i terminalen giver det mening, og endda ikke ret meget.

Sikke noget hø!, men det er sikkert bare mig...

fortsæt,
walther

Fra : Morten

Dato : 05-07-04 20:41

Walther wrote:
> [...]
> tid i terminalen giver det mening, og endda ikke ret meget.
>
> Sikke noget hø!, men det er sikkert bare mig...

Last login: Sun Jul 4 18:20:47 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[morten@pb]~>df -h
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/disk0s3 74G 32G 42G 44% /
devfs 89K 89K 0B 100% /dev
fdesc 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
<volfs> 512K 512K 0B 100% /.vol
automount -nsl [332] 0B 0B 0B 100% /Network
automount -fstab [350] 0B 0B 0B 100% /automount/Servers
automount -static [350] 0B 0B 0B 100% /automount/static
[morten@pb]~>cd ..
[morten@pb]/Users>du -hs *
0B Shared
27G morten
[morten@pb]/Users>

Hvad var problemet?

Morten

Fra : Walther

Dato : 05-07-04 21:01

In article <cccasq$2tgf$1@news.cybercity.dk>, Morten
<usenet@kikobu.com> wrote:

> Last login: Sun Jul 4 18:20:47 on ttyp1
> Welcome to Darwin!
> [morten@pb]~>df -h
> Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
> /dev/disk0s3 74G 32G 42G 44% /
> devfs 89K 89K 0B 100% /dev
> fdesc 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
> <volfs> 512K 512K 0B 100% /.vol
> automount -nsl [332] 0B 0B 0B 100% /Network
> automount -fstab [350] 0B 0B 0B 100% /automount/Servers
> automount -static [350] 0B 0B 0B 100% /automount/static
> [...]

Du er jo en habil mac bruger og er selvfølgelig bekendt med Mac
filosofien, og har sikkert forsvaret flere gange at een museknap er
nok. Prøv lige at læse det dump du har lavet ovenfor een gang til,
eller endnu bedre gi' det til konen...

Prøv også at åbne et vinde for din systemdisk og adder alle fil/mappe
størrleserne, og så sammenhold det med diskens størrlese og hvad der
står i bunden.

Prøv så at finde ud af hvor pladsen er blevet af....

jeg kunne blive ved...

tak for svaret,
walther

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-07-04 01:56

In dk.edb.mac, reply@in.group wrote:

> Prøv også at åbne et vinde for din systemdisk og adder alle fil/mappe
> størrleserne, og så sammenhold det med diskens størrlese og hvad der
> står i bunden.

OS X arbejder med mange usynlige filer og kataloger, og skjuler på den
måde hele unix-laget for den almindelige bruger. Det ser jeg som en
udmærket ting. De usynlige filer og kataloger har du sjældent, hvis ikke
aldrig, brug for, hvis du bruger OS X som ganske almindelig bruger.

> Prøv så at finde ud af hvor pladsen er blevet af....

OS X arbejder ligesom de fleste operativsystemer med swap-filer, eller
virtuel hukommelse. Dvs. den skriver indholdet af RAM til filer, for at
gøre mere plads i den fysiske RAM til processer der skal afvikles.
Swap-filer kan optage ganske meget plads, og befinder sig i den usynlige
del af unix-laget. Derfor vil en opsummering af dine filer der er
synlige i Finder, kun sjældent give det samme som den melding Finder
fortæller der er til rådighed. Status-bjælken i Finder rapporterer hvad
der rent faktisk er tilbage, mens en addering af dine filer og mapper
igennem Finder kun vil kunne fortælle dig hvad de synlige filer bruger
af plads.

Om det er en designfejl fra Apples side kan diskuteres. Du har jo kun
den plads tilbage der er opsummeret via Finder i statusbjælken, men dine
swapfiler bliver slettet, f.eks. ved at logge ud og ind igen.

Over længere tid, uden at logge ud og ind, og uden reboot, kan man få en
god del plads dedikeret til swapfiler. Fra min egen maskine, inden jeg
logger ud (det er lang tid siden jeg har gjort det sidst, formentlig 14
dages tid):

[2:45][voss@zaphod ~]% du -hs /var/vm
1.0G /var/vm
[2:45][voss@zaphod ~]%

Efter jeg har logget ud og ind:

[2:48][voss@zaphod ~]% du -hs /var/vm
512M /var/vm
[2:48][voss@zaphod ~]%

Så har jeg fået ca. 500Mb tilbage, fordi gamle swapfiler er blevet
slettet.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: It works the way the Wang did, what's the problem

Fra : Christian Bech

Dato : 07-07-04 12:17

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> god del plads dedikeret til swapfiler. Fra min egen maskine, inden jeg
> logger ud (det er lang tid siden jeg har gjort det sidst, formentlig 14

Jeg prøvede lige:

[bechs-computer] cwb% sudo du -Hs /var/vm
Password:
1253424 /var/vm
[bechs-computer] cwb%

[bechs-computer] cwb% sudo du -Hs /var/vm
159656 /var/vm
[bechs-computer] cwb%

En genstart kan altså godt betale sig engang i mellem.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-07-04 20:37

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> [...]
> god del plads dedikeret til swapfiler. Fra min egen maskine, inden jeg
> logger ud (det er lang tid siden jeg har gjort det sidst, formentlig 14

Jeg _mener_ at swapfiler efterhånden slettes hvis de ikke er i brug.
Med mængden af ting der startes når man logger ind, kan det godt være
en hel del der frigives, men det skulle også kunne ske hvis man lukker
programmer ned.

For at dette skal kunne fungere optimalt, skal systemet også pakke
swapfiler sammen med jævne mellemrum. Det ved jeg heller ikke om OS X
fungerer sådan.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-07-04 00:07

In dk.edb.mac, nospam0000@c.dk wrote:

> [...]

> For at dette skal kunne fungere optimalt, skal systemet også pakke
> swapfiler sammen med jævne mellemrum. Det ved jeg heller ikke om OS X

Det lader ikke til at OS X opfører sig "normalt" på det punkt. Jeg
plejer at lukke de fleste programmer, inden jeg sætter maskinen på
vågeblus, og jeg har ikke logget ud siden jeg postede indlægget om at
genvinde plads ved at logge ud og ind. Pt. ser /var/vm således ud:

[1:02][voss@hexley ~]% ls -lh /var/vm
total 2097152
drwx--x--x 22 root wheel 748B 8 Jul 21:49 app_profile
-rw------T 1 root wheel 64M 20 Jun 09:21 swapfile0
-rw------T 1 root wheel 64M 22 Jun 11:31 swapfile1
-rw------T 1 root wheel 128M 24 Jun 16:13 swapfile2
-rw------T 1 root wheel 256M 24 Jun 18:57 swapfile3
-rw------T 1 root wheel 512M 4 Jul 11:18 swapfile4
[1:03][voss@hexley ~]%

Det sære er, synes jeg, at swapfilernes enkelte størrelse vokser med
tid. Altså, i starten laves der små swapfiler for derefter at fordoble
deres størrelse med hver nye swapfil. Er der nogen umiddelbar forklaring
på det, udover at jeg måske har haft flere programmer kørende, og dermed
krævet mere swapplads?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Secretary sent chain letter to all 5000 employees.

Fra : Morten

Dato : 06-07-04 08:46

> [...]
> filosofien, og har sikkert forsvaret flere gange at een museknap er
> nok. Prøv lige at læse det dump du har lavet ovenfor een gang til,

Jeg er nok nærmere en habil Linux bruger der har skiftet til OS X
fordi jeg var blevet træt af "pilleri". Man kan købe en mus med 2
knapper og smide den i USB porten og så højreklikke på dit harddisk
ikon, dine folder ikoner mm. Alternativt kan du prøve at holde ctrl
(eller er det æble..) nede mens du klikker på folderen, så kan du
(ganske som du er vant til fra Windows) se hvor meget den enkelte
folder fylder og hvad der er af plads på disken.

> [...]
> står i bunden.
>
> Prøv så at finde ud af hvor pladsen er blevet af....

Jeg ved det ikke - men hvis jeg går ud i kommandoprompten har jeg
ingen problemer med at se det. Det er selvf. uhensigtsmæssigt at
skulle det hvis man ikke er helt tryg ved det (jeg har ingen
fornemmelse af hvor du står).

> jeg kunne blive ved...

Gør det endeligt, vi bliver også gerne ved

Mvh.

Morten

Fra : Walther

Dato : 07-07-04 07:58

In article <75db36f2.0407052345.ef95af5@posting.google.com>, Morten
<usenet@kikobu.com> wrote:

> (ganske som du er vant til fra Windows)

uhhhh, ved ikke om det var henvendt til mig, men jeg bruger kun
Windows, når der ikke er andre udveje ;) ellers er det Macs og Linux
bokse.

> [...]
> ingen problemer med at se det. Det er selvf. uhensigtsmæssigt at
> skulle det hvis man ikke er helt tryg ved det (jeg har ingen

Jeg har den tvivlsomme fornøjelse af at udvikle under Linux så jeg er
ikke bange for prompten, jeg hader den, men er ikke bange for den. Jeg
mener bare ikke den almindelige Mac bruger nogensinde bør åbne den.

ok :)

Tror at vi alle er enige. Men mit problem opstod da jeg fik at vide at
systemdisken næsten var fuld, og jeg skulle derfor slette/flytte nogle
filer. Og når man ved hvor stor sin disk er, og ikke kan se
systemfiler(eller ved de eksisterer), og hvad de andre brugere bruger,
så er det ikke nemt at gennemskue for en almindelig mac bruger hvor
pladsen er blevet af!

Tak for svarene,
walther

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 17:43

Walther <reply@in.group> wrote:

> [...]
> systemfiler(eller ved de eksisterer), og hvad de andre brugere bruger,
> så er det ikke nemt at gennemskue for en almindelig mac bruger hvor

da man under ingen omstændigheder skal begynde at slette emner fra de
usynlige mapper, men kun fra sin og evt andre brugeres homemappe og
evt installerede programmer er Finder da fin til at hitte hvad der bør
slettes. Skulle et eller andet have forvildet sig ned i /var, /etc eller
/tmp kan de fremtrylles med Ævle+G+skift ved at du skriver /private.
På tilsvarende vis kan /usr/local fremtrylles.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Christian Bech

Dato : 07-07-04 09:08

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Last login: Sun Jul 4 18:20:47 on ttyp1
> Welcome to Darwin!
> [morten@pb]~>df -h

Jeg blev nysgerrig, men har åbenbart et eller andet problem:

[bechs-computer] cwb% df -h
df: illegal option -- h

df med flag i,k,l eller n virker fint men gør ikke helt det samme.

Kære doktor

Hvad er der galt med mig og min terminal?

> [morten@pb]~>cd ..
> [morten@pb]/Users>du -hs *

Virkede heller ikke, du -Hs virkede sjovt nok, men det gav en komplet
filoversigt i stedet for det output, som var ved dig.

--
Christian

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-07-04 12:46

In dk.edb.mac, Christian Bech wrote:

> Hvad er der galt med mig og min terminal?

Du kører 10.2.8, og BSD-laget har fået en del tilføjelser i 10.3.x,
heriblandt ansigtsløft til du og df kommandoerne.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Christian Bech

Dato : 07-07-04 13:20

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Du kører 10.2.8, og BSD-laget har fået en del tilføjelser i 10.3.x,
> heriblandt ansigtsløft til du og df kommandoerne.

Endnu en grund til at få opdateret, så jeg har faktisk lige fået 10.3
cd'erne fra systemadministratoren.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 17:38

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Hvad er der galt med mig og min terminal?

du bruger df komandoen der er installeret af Apple. Min med-morten
bruger en anden udgave af df, formegenlig den GNU udgave der kommer
med pakken fileutils fra fink.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-07-04 22:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du bruger df komandoen der er installeret af Apple. Min med-morten
> bruger en anden udgave af df, formegenlig den GNU udgave der kommer
> med pakken fileutils fra fink.

skriv
   which df
og så kan du se hvor programmet ligger på disken.

JonB

Fra : Christian Bech

Dato : 07-07-04 23:16

> du bruger df komandoen der er installeret af Apple. Min med-morten
> bruger en anden udgave af df, formegenlig den GNU udgave der kommer
> med pakken fileutils fra fink.

Sørme ja, der var to Morten'er. Jeg troede de alle sammen var dig.

Jeg blev lidt klogere ved selvhjælp. man df/du gav indbliki
begrænsningerne.

--
Christian