Tiger
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 04-07-04 13:21

Hej

Jeg kan ikke rigtig se/finde, hvornår Tiger (10.4) skulle være klar - og
er det noget at vente på?

mvh
Michael C.

Fra : Karl Antz

Dato : 04-07-04 14:17

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg kan ikke rigtig se/finde, hvornår Tiger (10.4) skulle være klar - og
> er det noget at vente på?
>
> mvh
> Michael C.

Den kommer efter årsskiftet - og den er i høj grad værd at investere i
hvis det Steve Jobs lovede holder.

Mere information findes her:

<http://www.apple.com/macosx/tiger/>

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-04 15:08

Hejsa

- Apropos tiger... - Først var det en 'Jaguar', så en 'Panther', og nu
en 'Tiger'.., - hvad bliver mon det næste, - en 'Lion', - 'Gepard',
'Puma'..?

Logisk set ville det have været bedre at starte nedefra, - med det
'mindste' af de store dejlige katte - 'Puma'. - Der er jo nu kun et
enkelt lille kattedyr, der er hurtigere en 'Panther' og 'Tiger', - og
det er jo 'Gepard', - så skal vi mon forvente, at systemet bliver
langsommere igen, når Steve Jobsw bliver nødsaget til at bruge de små
'kæledyr'..?

Nå men bortset fra det... Så læste jeg noget igår aftes om, at det med
'Tiger' nu vil blive muligt at implementeere dele direkte i systemet som
'shareware' dele. - Hvordan skal det mon forstås? - Jeg kan ikke huske
eller finde linket igen... - Der stod bare 3 linier om det i forb.
med noget andet software, der skulle kunne bruges/direkte impolementeres
i 'Core Apps in the System'...

Hvis man nu tolker det ud i sin yderste konsekvens, så kunne det fx.
betyde, at en dygtig programmør ville kunne få lov til at implementere
dele i 'cernel', så det fremover vil blive muligt fx. at boote en OS X
på en PC med fx. Intel, AMD, Asu og andet 'normalt' PC grej.... hm....

Det vil give nogle helt nye perspektiver mht. brugergruppens størrelse i
forhold til Wintel baserede computere...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-07-04 00:41

In dk.edb.mac, NOSPAM@nospam.dk wrote:

> - Apropos tiger... - Først var det en 'Jaguar', så en 'Panther', og nu
> en 'Tiger'.., - hvad bliver mon det næste, - en 'Lion', - 'Gepard',
> 'Puma'..?

Puma har allerede været der (10.1), 10.0 hed Cheetah, og resten kender
alle vist.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: BNC (brain not connected)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-07-04 14:12

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> eller finde linket igen... - Der stod bare 3 linier om det i forb.
> med noget andet software, der skulle kunne bruges/direkte impolementeres

Du har læst om core-audio, -video og -graphics. 3 temmeligt avancerede
realtime "motore" der for core video+graphics vedkommende benytter sig af
GPU'en.
Ideen er at en udvikler kan designe sit program omkring core Audio,
Video og/eller Graphics frem for at skrive sin egen motor.
Du bør ved lejlighed afsætte en time til at se keynoten hvis du har
svært ved at forstå det du læser. Demonstartionen af hvad core-video og
-graphics kan er ret god.

> [...]
> dele i 'cernel', så det fremover vil blive muligt fx. at boote en OS X
> på en PC med fx. Intel, AMD, Asu og andet 'normalt' PC grej.... hm....

Du tolker helt igennem forkert - det har intet med kernen at gøre.

Kernen er iøvrigt åbensovs, så det er dig frit for at oversætte den til
en hvilken som helst hardware. For en erfaren Resedit programør som dig
der har forstand på at linke bør det ikke være et problem :->

Kernen og et fuldt bootbart Darwin OS med installationsprogram til x86 kan i
øvrigt hentes som som .iso hos Apple.

> Det vil give nogle helt nye perspektiver mht. brugergruppens størrelse i
> forhold til Wintel baserede computere...

eller ukvalificerede gætterier a' la "1.4GHz G5 der kan boote OS9"

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-04 15:56

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> Du bør ved lejlighed afsætte en time til at se keynoten hvis du har
> svært ved at forstå det du læser. Demonstartionen af hvad core-video og

Ja, det er den ene del af det, men det var ikke den omtale, jeg lige så.
Det her var om bl.a. en del styrings software til forskellige andre
ting. - Og det var ikke på Applæes site...

> [...]
> en hvilken som helst hardware. For en erfaren Resedit programør som dig
> der har forstand på at linke bør det ikke være et problem :->

Prøv selv, - så vil du se, at man ikke kan åbne X-kernen med RE, da der
ingen resourcefork er i X.

Og hvis det skulle være så let at oversætte den til anden Hw, - hvorfor
er der så endnu ingen, det er lykkedes for?

> Kernen og et fuldt bootbart Darwin OS med installationsprogram til x86 kan i
> øvrigt hentes som som .iso hos Apple.

Darwin ja! - men ikke den færdige OS X! - Jeg har den i øvrigt liggende
på en CD

> eller ukvalificerede gætterier a' la "1.4GHz G5 der kan boote OS9"

Det må så stå for din vurdering. - Jeg véd bare, at én af mine bekendte
har fået sin ombygget hos Apple i Tokyo!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-07-04 23:46

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 05/07/04 16:56 wrote:

> Det må så stå for din vurdering. - Jeg véd bare, at én af mine bekendte
> har fået sin ombygget hos Apple i Tokyo!

Ja næmli ja.
--
/peter

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-07-04 17:00

Peter Kiil wrote:

> Ja næmli ja.

Og jeg mener at have hørt at vores lokale cykelsmed også kan gøre det

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 17:44

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Og jeg mener at have hørt at vores lokale cykelsmed også kan gøre det

hva mæ træggeren ne'e fra ångdomskolen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 01:32

> [...]

> Det her var om bl.a. en del styrings software til forskellige andre
> ting. - Og det var ikke på Applæes site...

Jeg tror du (endnu) engang er ude på dybt vand.

> Prøv selv, - så vil du se, at man ikke kan åbne X-kernen med RE, da der
> ingen resourcefork er i X.

Interesant at se du ikke opdager let sarkastiske bemærkninger, der henviser
til din manglende kompetance og endu større mangle på selverkendelse

> Og hvis det skulle være så let at oversætte den til anden Hw, - hvorfor
> er der så endnu ingen, det er lykkedes for?

Er der nogen der har prøvet? Apple har allerede gjort arbejdet til
såvel x86 og PPC, så hvorfor gøre arbnejdet én gang til. Mht manglen på
x86 drivere til andet end BX440 chipsæts, skyldes det nok at interessen
ikke rigtigt er der. Driverskriveriet skulle være forholdvist enkelt
for folk med forstand på at skrive FreeBSD drivere.

> Darwin ja! - men ikke den færdige OS X!

OSX er Darwin + Apple's GUI.

> Det må så stå for din vurdering. - Jeg véd bare, at én af mine bekendte
> har fået sin ombygget hos Apple i Tokyo!

Enetn du eller han lyver...(nu propper du mig sikkert i i dit
killfilter) Iøvrigt henviser jeg til din insiderviden
om at Apple havde i sinde om at sende en 1.4GHz G5 der kunne boote 0S9 på
markedet. Hvis du selv skulle have glemt den er jeg sikker på at
indtil flere her i gruppen gerne vil hjælpe din hukommelse på vej. Ved
mindst én lejlighed har du endda nævnt en pris på produktet.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-07-04 22:29

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> ikke rigtigt er der. Driverskriveriet skulle være forholdvist enkelt
> for folk med forstand på at skrive FreeBSD drivere.

Hvorfor bruge krudt på at lave Darwin drivere, når man kan boote
FreeBSD direkte?

Iøvrigt vanvittigt at lave Darwin når hele *BSD familien fandtes i
forvejen. Jeg kan kun se NeXT-oprindelsen som begrundelse.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-07-04 01:14

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hvorfor bruge krudt på at lave Darwin drivere, når man kan boote
> FreeBSD direkte?

netop min pointe.

> Iøvrigt vanvittigt at lave Darwin når hele *BSD familien fandtes i
> forvejen. Jeg kan kun se NeXT-oprindelsen som begrundelse.

mja. jeg tror det har noget at gøre med Apple og NeXT's fokærlighed
for mach kernen.

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-07-04 07:14

> [...]
> ikke rigtigt er der. Driverskriveriet skulle være forholdvist enkelt
> for folk med forstand på at skrive FreeBSD drivere.

omg!!!! At skrive drivere til macosx/darwin er meget forskelligt fra at
skrive drivere til freebsd.

kik lidt på http://developer.apple.com/hardware/iokit/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-07-04 22:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Og hvis det skulle være så let at oversætte den til anden Hw, -
> hvorfor er der så endnu ingen, det er lykkedes for?

Fordi Apple lever af at sælge hardware.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper

Dato : 07-07-04 19:25

> [...]
> det er jo 'Gepard', - så skal vi mon forvente, at systemet bliver
> langsommere igen, når Steve Jobsw bliver nødsaget til at bruge de små

Anvendte kattedyr:

10.0 Cheeta = Gepard
10.1 Puma = Couguar/Mountain Lion
10.2 Jaguar
10.3 Panther = Panter/Leopard

Der er et par store kattedyr endnu at tage af:

Lion
Lynx/Bobcat = Los
Ocelot

Derudover kan man jo tage:

Snowleopard
Black Panther
Wildcat

--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-04 01:15

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Anvendte kattedyr:
>
> 10.0 Cheeta = Gepard
> 10.1 Puma = Couguar/Mountain Lion
> 10.2 Jaguar
> 10.3 Panther = Panter/Leopard
>
> Der er et par store kattedyr endnu at tage af:
>
> Lion
> Lynx/Bobcat = Los
> Ocelot

Jah.. joh... Jeg tænkte nu mest på kattenes hurtighed, og så er det jo
lidt 'sjovt', at den hurtigste af dem alle blev den første, Jobs brugte..

Og jeg vil ikke just kalde en løve for hurtig. - Den kan ikke engang
løbe en elefant op, når først sådan en bamsefar kommer i sving.. -
Næh... løven er en 'livsnyder' i den forbindelse - og doven som bare
det... Kun når den er sulten, kan den mande sig op til en mindre
præstation...

> Derudover kan man jo tage:
>
> Snowleopard
> Black Panther
> Wildcat

Jae... måske en sort panter, meeen de to andre er nu heller ikke blandt
de hurtigste. - De er til gengæld blandt de mest snu af alle de søde små
misser.. - Nå, men vi må jo se, hvad Mr. Jobs finder på...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 08:39

> Derudover kan man jo tage:
>
> Snowleopard
> Black Panther
> Wildcat

Sabeltiger?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-04 18:45

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Sabeltiger?

Tøjløve

Krammepuma

ork der er masser af muligheder.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jesper

Dato : 14-07-04 22:47

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Sabeltiger?

Hedder Sabelkat på danske og Sabretooth (tiger) på engelsk og den er jo
uddød for temmligt mange år siden.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-07-04 17:44

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Hvorfor bruge krudt på at lave Darwin drivere, når man kan boote
> FreeBSD direkte?

Religiøse årsager?

> Iøvrigt vanvittigt at lave Darwin når hele *BSD familien fandtes i
> forvejen. Jeg kan kun se NeXT-oprindelsen som begrundelse.

Darwin er jo bygget ovenpå MACH, ligesom NeXT. Apple fik åbenbart en
hel del erfaring med MACH da de lavede MkLinux. Jeg tror at der var
en hel del resourcer investeret i NeXT-kernen, og det var Steve Jobs
ikke villig til bare lige at smide væk.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-04 20:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Religiøse årsager?

Måske. Det er dog min klare fornemmelse at Darwin er en underdog i
*BSD verdenen, og kun har det moment den har fordi Apple pøser penge i
udviklingen. Mange af de ting som gør OS X unik (fx Rendez-Vous)
kræver at der er ting i kernen der hjælper til.

> [...]
> hel del erfaring med MACH da de lavede MkLinux. Jeg tror at der var
> en hel del resourcer investeret i NeXT-kernen, og det var Steve Jobs

Er MkLinux en Appleting? Jeg troede det var AIX der var Apples Unix.

Uanset hvad er det næppe Apple der har lavet Mach-ting, men blot JObs
der har trumfet NeXTstep igennem (hvilket ikke i sig selv nødvendigvis
er en dårlig ting) men det betyder så at APple er nødt til at pøse
penge i Unixudvikling. Alt andet lige må det betyde at der er mindre
at gøre godt med til grafikgejl og lignende i Aqua.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-07-04 21:32

> [...]

> udviklingen. Mange af de ting som gør OS X unik (fx Rendez-Vous)
> kræver at der er ting i kernen der hjælper til.

Darwin har vist kun ringe ekistensberettigelse som selvstændigt
projekt. Der er vist en håndfuld (uafhængige) udviklere der stædigt
vedligeholder et bootbart cd-image til x86. SÃ¥ vidt jeg husker, var
der vist noget med, at QuickTime streaming server oprindeligt kørte
bedst på Darwin, men det holder vist ikke i dag.

> Er MkLinux en Appleting? Jeg troede det var AIX der var Apples Unix.

Uha nej, AIX er IBMs UNIX. Apple har lavet nogle ganske få servere
(før Steve Jobs kom tilbage til Apple) der kørte AIX. Men det er vist
rigtigt, at AIX også er en mikrokerne ting. Apples helt egen UNIX hed
A/UX, og var efter sigende ganske udemærket. Den har dog ikke været
vedligeholdt siden 33MHz var det hurtigste fartmonster.

> [...]
> penge i Unixudvikling. Alt andet lige må det betyde at der er mindre
> at gøre godt med til grafikgejl og lignende i Aqua.

Det siges at det koster ca. en rund milliard dollars at lave et
operativ system, og jeg mener også at Apple officielt har indrømmet,
at det er hvad det kostede at få Mac OS X ud af døren. Apple har jo
genbrugt en ikke ubetydelig mængde kode fra NeXT og Net/Open/FreeBSD,
så vi skal nok bare være glade for at slippe med at betale $129 en
gang om året.

Jeg har ikke prøvet, men GNUstep påstår at de direkte kan oversætte en
stor del Cocoa kode uden modifikationer.

I øvrigt var der en gang et hemmeligt projekt hos Apple der hed "Star
Trek". Star Trek havde som mission at få et operativ system til at
køre hvor det aldrig havde kørt før, og det lykkedes faktisk at få
System 7 til at køre på x86 maskiner.

Apple har også frem til 1998 haft MAE (Macintosh Application Environment)
kørende på Solaris og HP-UX. MAE var, ligesom SoftWindows, en blanding
af CPU emulering og præ-oversatte systemkald. Jeg har heller aldrig
selv prøvet det (nu hvor jeg endeligt har en gammel Solaris maskine
har jeg selvfølgeligt ikke MAE softwaren), men det virkede vist også
uden de store problemer.

Under alle omstændigheder, så er det altså ikke nyt, at afvikle
Macintosh kode på andre platforme end Apples.
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-04 10:35

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Under alle omstændigheder, så er det altså ikke nyt, at afvikle
> Macintosh kode på andre platforme end Apples.

Næh, men det er nu hurtigst når der ikke er emuleringslag (med mindre
CPU-forskellen er enorm). Og så er der _oplevelsen_ af hvordan det kører.

Jeg så en artikel der foreslog Apple at lave et fantastisk
udviklingsmiljø somkunne lave EXE-filer og Linux-binære filer, således
at man kunne udvikle på Mac og have til alle. Dette var baseret på at
der er mange Java og UNixfolk der udvikler på Mac netop fordi de bare
kan flytte det og så virker det.

http://bigfoot.com/~thunderbear