Genfryse madvare ?
Fra : Me & my pc.

Dato : 02-07-04 17:49

Hej

I mit lokale supermarked har de ofte tilbud på ferske kyllingefiletter som
har været frosne.

På pakken står der, at de ikke må genfryses.

Hvorfor ikke ? Og hvad kan der ske, hvis man alligevel gør det ?

Kim Odense

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 02-07-04 18:14

> [...]
> har været frosne.
> På pakken står der, at de ikke må genfryses.
> Hvorfor ikke ? Og hvad kan der ske, hvis man alligevel gør det ?

Jeg ved det ikke, men gætter på at de allerede er lettere fordærvede.
Man kan få tynd mave.
Hilsen Peter

Fra : ThomasB

Dato : 02-07-04 19:17

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været frosne.
>
> På pakken står der, at de ikke må genfryses.
>
> Hvorfor ikke ? Og hvad kan der ske, hvis man alligevel gør det ?

En Google-søgning gav bl.a følgende:

http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=333
"Spørg fagpanelet

18. februar
Genfrysning af optøede madvarer

Det hedder sig jo, at man ikke MÅ genfryse optøede madvarer. Men hvad er
egentlig grunden til dette? Er det pga. sundhedsfaren eller madkvaliteten?

På forhand tak!
Venlig hilsen, Bodil Høgsberg.

Svar - af Ann Froberg

Nedfrysning forringer kvaliteten, og der kan være sundhedsfare forbundet med
at nedfryse allerede optøede varer, da bakteriefloraen vokser i forbindelse
med optøning, så de frost resistente bakterier kan godt formere sig i
fryseren.

Svar - af Marie Sørensen

Ifølge Forbrugerstyrelsen kan frosne varer, der er optøet ved
køleskabstemperatur, og kun netop er blevet bløde, altid genindfryses uden
risiko for sundhedsfare. Frosne varer af kød, fisk eller fjerkræ, skal optøs
i køleskab. Det er det sikreste hygiejnisk og giver den bedste kvalitet.
Hvis madvarerne derimod har ligget til optøning på køkkenbordet, og dermed
er blevet varme på overfladen, må det tilrådes at tilberede maden, køle den
hurtigt af og derefter fryse den ned igen.

Sundhedsmæssigt er det derfor forsvarligt at genfryse optøede madvarer efter
ovenstående forskrift. Med hensyn til madkvaliteten er det dog oftest meget
ødelæggende at genfryse en optøet vare. Under indfrysningen af optøede
madvarer dannes iskrystaller. Cellevævet i madvarer som grønsager og kød
bliver ødelagt af iskrystallerne, hvilket betyder at især konsistensen vil
ændres betydeligt. Derfor tilrådes det aldrig at genindfryse optøet mad."

Fra : www.Altomferie.dk

Dato : 02-07-04 20:08

Det kastede da lys over tingene !

Tak til Thomas, som kunne få Google til at synge som en kanariefugl

kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-07-04 20:56

> [...]

efter
> ovenstående forskrift. Med hensyn til madkvaliteten er det dog oftest

Jeg er mht. praktisk erfaring i denne vurdering.
Det kan være mere eller mindre nødvendigt - men ikke ønskeligt.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-04 21:03

"Me & my pc." <test@test.dk> wrote in message
> [...]
> har været frosne.
>
> På pakken står der, at de ikke må genfryses.
>
> Hvorfor ikke ? Og hvad kan der ske, hvis man alligevel gør det ?

Der sker intet.
Og al øl er næsten lige god til kylling.
Årsag til hysteri om ikke at genfryse, er kun at det let glemmes, at i
optøningsperioden har bakterier kunne formere sig.
At spise noget fra fryseren er ingen garanti imod at det er en
bakteriebombe, hvis man er begyndt at genfryse i tide og utide.
Hvis ikke optø-fase er halve døgn, kan alt kød og brød genfryses tusinder af
gange.