Friske fjordrejer
Fra : Splinten

Dato : 02-07-04 11:43

Min kone er ved at pille 1,2 kg friske fjordrejer til en forret i aften
Men alle de gode rejeskaller vil hun smide ud !
Kan man ikke bruge dem til enten noget rejepasta eller noget fond ?

I bekræftende fald - hvordan griber jeg det an ?

Splinten

Fra : Emil

Dato : 02-07-04 13:34

Splinten skrev:

> [...]
>Kan man ikke bruge dem til enten noget rejepasta eller noget fond ?
>
>I bekræftende fald - hvordan griber jeg det an ?

Det vil da være synd og skam at smide dem ud. Der mange gode ting
i rejeskaller. Grundlæggende skal de svitses og koges med i en
fond.

For sjovs skyld Googlede jeg på ordet: rejeskaller, og fandt
mange interessante sider af skallerne.
For nu at spare de interesserede for endeløs Googlen, bringer jeg
her nogle interessante links.

Kig her for inspiration til madlavning:
<http://www.nanoqtrawl.com/recipies/rejesuppe.html>
<http://home19.inet.tele.dk/mffm/Hovedretter/0301.htm>
<http://bryllup.tv2.dk/article.php%3Fid=853277.html>
<http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0704.htm>
<http://www.cancer.dk/Opskrifter/retter+med+fisk/laks+med+agurk+og+rabarber.asp>
<http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/844/V

Kig her for inspiration til eftertænksomhed:
<http://www.vitalift.com/produkter.htm>
<http://prosjektweb.nordicinnovation.net/news/default.asp?proID=41>

Ovenstående er blot fra de første 10 hits. Du må selv kigge på de
øvrige 81.

Du er ellers inde på det rigtige spor ang. madlavning. Jeg er ved
at snitte mig en kæphest, efter at have læst på
<http://www.gladmad.dk/index.php?madprincipper>
God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Splinten

Dato : 02-07-04 16:55

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange interessante sider af skallerne.
> For nu at spare de interesserede for endeløs Googlen, bringer jeg

Tak for linkene, det gav god inspiration. Ikke mindst det link om
madprincipper

Splinten