Den næste bliver nok en Mac
Fra : J.K.Arning

Dato : 30-06-04 09:29

Den næste bærbare bliver nok en Mac men da det tidligst sker om
et år ( har lige købt ny PC bærbar fornyligt ) er der jo tid til at tænke
det igennem ..

Jeg arbejder til daglig på windows platformen og har derfor behov for
privat at kunne starte en XP op ( senere kan det jo så blive en longhorn )
og da jeg først vil købe om et års tid vil den MAc så nok køre det nye
Tiger ( har jeg fanget det korrekt at den vil være ude til den tid ? ).
Maskinen kunne så blive en 17" G4 som vel er den ypperste Mac bærbare
lige nu ( Vil der komme en ny til den tid ? ).

Kan jeg så benytte noget alla Virtual PC ( Emulator ) til at køre afvikle
XP
og vil det fungere tilfredsstillende ?

I hvor høj grad er MS Office til Mac kompatibel med PC versionen ?
Kan Outlook på Mac arbejds sammen med en Exchange ?

Kan wma / wmv afvikles uden problemer i Mediaplayer til Mac ?

Hvordan er det med de der G4 .. hvad er de sammenlignelige med når
der drejer sig om processorkraft i PC`er ?

Og .. er de nu så fede der der Mac`er ,-) ?

Regards

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 09:48

J.K.Arning <spam@_remove_arning.dk> wrote:

> Maskinen kunne så blive en 17" G4 som vel er den ypperste Mac bærbare
> lige nu ( Vil der komme en ny til den tid ? ).

Forhåbentlig en Powerbook G5.

> Kan jeg så benytte noget alla Virtual PC ( Emulator ) til at køre afvikle
> XP
> og vil det fungere tilfredsstillende ?

Nej, eller rettere: det kommer an på dit behov. Hvis det er blot lidt
avanceret, vil jeg hellere råde dig til at købe en billig win-box og
køre den fra Mac'en via Remote Desktop.

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 11:44

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Nej, eller rettere: det kommer an på dit behov. Hvis det er blot lidt
> avanceret, vil jeg hellere råde dig til at købe en billig win-box og
> køre den fra Mac'en via Remote Desktop.

Noget helt andet er, at dit behov for at køre Windows ikke vil være så
stort, som du måske forestiller dig. fordi OS X åbner op mod Open
Source-samfundet er der ganske mange alternativer.
--
Christian

Fra : J.K.Arning

Dato : 30-06-04 11:51

Christian Bech wrote:

> Noget helt andet er, at dit behov for at køre Windows ikke vil være så
> stort, som du måske forestiller dig. fordi OS X åbner op mod Open
> Source-samfundet er der ganske mange alternativer.

Jeps .. en fed ting og en væsentlig grund til at jeg vil skifte nu.

Men .. jeg arbejder til daglig med bla. Windows Media og der er nogle små
apz jeg indimellem kan få brug for som _kun_ kører på Windows ..

På jobbet sidder jeg selvsagt ved windows maskiner men det kan forekomme
at jeg uden for kontoret lige skal fikse et eller andet og der kommer
behovet
for en XP så ind i billedet.

Regards

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-06-04 10:50

J.K.Arning wrote:
> Den næste bærbare bliver nok en Mac men da det tidligst sker om
> et år ( har lige købt ny PC bærbar fornyligt ) er der jo tid til at tænke
> det igennem ..

klogt valg

> [...]
> og da jeg først vil købe om et års tid vil den MAc så nok køre det nye
> Tiger ( har jeg fanget det korrekt at den vil være ude til den tid ? ).

hvorfor vente? køb i dag

> Maskinen kunne så blive en 17" G4 som vel er den ypperste Mac bærbare
> lige nu ( Vil der komme en ny til den tid ? ).

det er en lækker maskine, jeg har selv en. Jeg synes at kraften er
rigeligt til daglig brug, og også de par gange jeg har compilet store
programmer. Naturligt vil en bærbar her være langsom pga. af langsom
disk. Sørg for godt med ram, jeg har selv 512, meeen overvejer at købe 1GB.

JonB

Fra : Jesper

Dato : 30-06-04 16:12

> [...]

> Maskinen kunne så blive en 17" G4 som vel er den ypperste Mac bærbare
> lige nu ( Vil der komme en ny til den tid ? ).

Der kommer da nok en G5 PowerBook til den tid.

> Kan jeg så benytte noget alla Virtual PC ( Emulator ) til at køre afvikle
> XP
> og vil det fungere tilfredsstillende ?

XP kører langsomt i emulation men til efteråret kommer der en Virtual PC
til G5 og med en Power Book G5 så kan det sikkert køre rimeligt godt.

> I hvor høj grad er MS Office til Mac kompatibel med PC versionen ?
> Kan Outlook på Mac arbejds sammen med en Exchange ?

MS Office 2004 til MacOS X er helt kompatibel med Windowsudgaven.
Outlook til Mac kan kun afvikles under Classic men mon ikke den nye
Entourage understøtter Exchange?

> Kan wma / wmv afvikles uden problemer i Mediaplayer til Mac ?

No problemos.

> Hvordan er det med de der G4 .. hvad er de sammenlignelige med når
> der drejer sig om processorkraft i PC`er ?
>
> Og .. er de nu så fede der der Mac`er ,-) ?
>
> Regards

Du kan gange processorhastigheden med 2 i en G4, så får du nogenlunde
den Pentium 4 den svarer til. Kan afvige en del afhængig af hvad du
laver.
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-06-04 19:00

> MS Office 2004 til MacOS X er helt kompatibel med Windowsudgaven.
> Outlook til Mac kan kun afvikles under Classic men mon ikke den nye
> Entourage understøtter Exchange?

Det fungerer fint mod Exchange 2003. Bemærk, Entourage bruger ikke MAPI,
men i stedet IMAP og SMTP samt LDAP mod Active Directory.

Mac-browsere får desværre ikke samme udbytte af Outlook Web Access, da
den avancerede version kun virker med Internet Explorer 6 til Windows.
Så vi andre må bruge den udgave med lidt færre funktioner (som f.eks.
Regler).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:12

> Outlook til Mac kan kun afvikles under Classic men mon ikke den nye
> Entourage understøtter Exchange?

det gør såvel Entorage X (10) som 2004 (11), Exchange for web skal
dog væøre slået til. Apples mail program i Panther understøtter iøvrigt
osse Exchange, men kun mail.

> Du kan gange processorhastigheden med 2 i en G4, så får du nogenlunde
> den Pentium 4 den svarer til. Kan afvige en del afhængig af hvad du
> laver.

Det er vist en ret optimistisk angivelse. En 3GHz P4 med 800Mhz bus
løber i cirkler om en 2x1.4GHz G4 med 167Mhz bus.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper

Dato : 08-07-04 05:40

> [...]
>
> Det er vist en ret optimistisk angivelse. En 3GHz P4 med 800Mhz bus
> løber i cirkler om en 2x1.4GHz G4 med 167Mhz bus.

Nu blander du ævler og hestepærer sammen, 800 MHz bussen på en 3 GHz P4
er en FSB, ikke en alm. bus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:06

J.K.Arning <spam@_remove_arning.dk> wrote:

> Jeg arbejder til daglig p? windows platformen og har derfor behov for
> privat at kunne starte en XP op ( senere kan det jo s? blive en longhorn )
> og da jeg f?rst vil k?be om et ?rs tid vil den MAc s? nok k?re det nye
> Tiger ( har jeg fanget det korrekt at den vil v?re ude til den tid ? ).

Tiger er ude senest foråret 2005 - mere end ét år før Longhorn.

> Maskinen kunne s? blive en 17" G4 som vel er den ypperste Mac b?rbare
> lige nu ( Vil der komme en ny til den tid ? ).

Til den tid er det realistsik, at G5'ere er at finde i osse PowerBooks.

> Kan jeg s? benytte noget alla Virtual PC ( Emulator ) til at k?re afvikle
> XP

ja (pt dog ikke på 5G, idet MS som har købt VPC fra Connectix
endnu ikke har den lovede version 7.0 færdig).

> og vil det fungere tilfredsstillende ?

nej. (ej heller såfremt du installer et mindre resurcekrævende windows
OS)

Gem en gammel PC med XP og lav en remote connection til den istedet.
MS har en OSX klient til fri nedlastning, såvel ydelse som featuresæt er
identisk med XP klienten)

> I hvor h?j grad er MS Office til Mac kompatibel med PC versionen ?

wÅrd, Excel og PP er at finde i samme version til begge platforme og
dokumentformatatet er identisk. dvs de er 99.9% kompatible i Office
2004 er der endog en kompatibilitetstest funktion indbygget - ganske
handy.

> Kan Outlook p? Mac arbejds sammen med en Exchange ?

Outlook findes ikke længere til mac (dvs en gamle exchange-only klient
til OS9 findes stadig).
Pendanten hedder Entorage. X og 04 versionene af
Entourage understøtter Exchange men Exchange for web skal være
aktiveret på Exchange serveren.

> Kan wma / wmv afvikles uden problemer i Mediaplayer til Mac ?

mja, dvs ikke wmp 9 ting der er beskyttet af DRM.
__
> Hvordan er det med de der G4 .. hvad er de sammenlignelige med n?r
> der drejer sig om processorkraft i PC`er ?

hard to tell... De er frygteligt begrænsede i båndbrede pga deres
langsomme systembusser (max 167MHz) og udnytter ikke fordelene ved DDR.
Mht rå processorkraft er de kraftigere end en tilsvarende clocket P4,
eller AthlonXP - men igen er systembussens og hukommelsens båndbrede
en flaskehals.

Mht. vector bergninger er G4'erens Altvec langt mere avnaceret og kraftigere
end MMX, 3D-now, SSE3 eller hvad det nu hedder i x86 verdenen anno 04.
For at kunne bruge vetor enheden, er det nødvendigt at programmet er skrevet
med dette for øje - det er langt de fleste OSX programmer i dag, hvorfor en
G4 er ganske habil til eks video indkodning mm.