Wok ingredienser
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 29-06-04 10:32

Hej gruppe,

Jeg har fået en Wok kogebog som jeg er meget glad for - Wok er spændende og
(vist nok) sund mad for sådan en som jeg der ikke vil tage skade af at smide
et par kil Der er dog et par ingredienser jeg ikke kender, og som min
lokale Prima heller ikke har på hylderne (ja, ja, det var måske lidt naivt
af mig at spørge der). Kender nogle af jer:

Lemon Curd - jeg tror det er en slags citronsmør, men en blanding af smør og
citronsaft var ikke nogen succes

Femkrydderi og Syvkrydderi - hvad er det og kan jeg selv blande noget
tilsvarende.

Citrongræs - hvor finder jeg det eller hvad kan man erstattet det med, eller
er det så specielt at det bliver en helt anden ret uden?

Endeligt, er det virkeligt så sundt og fedtfattigt som jeg tror, jeg mener
der bruges jo en del olie (lidt OT, jeg ved det godt)?

Mvh
Kim

Fra : Leo

Dato : 29-06-04 11:18

Lemon curd er nærmest æggesnaps mned citronsaft tilsat smør - det er i hvert
fald den form for lemon curd jeg kender.
Man tager nogle æg tilsætter sukker og citronsaft - pisker vildt og
inderligt og middelvarme og tilsætter smør som smelter efterhånden - hældes
i en lille skål og afkøles.
Femte krydderi, tror jeg, der skal stå - smagsforstærker -
mononatriumglutaminat - mange bliver syge af det - det er ikke nødvendigt i
nogen retter, det har ingen egensmag.
Syvkrydderi siger mig ikke noget.
Citrongræs kan fås mange steder - jeg tror jeg har set det i bilka, men
ellers en grønthandel.

At wokmad skulle være sund mad...det indeholder jo oftest flere grønne
ingredienser end dansk mad generelt - det smager godt, synes jeg - og man
behøver jo ikke vælte det i olie, så længe maden blot ikke brænder på.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-06-04 11:30

Leo wrote:
> [...]
> i en lille skål og afkøles.
> Femte krydderi, tror jeg, der skal stå - smagsforstærker -

Nej. Mononatriumglutaminat (det tredie krydderi) er noget andet end
femkrydderi. Sidstnævnte er en kinesisk krydderiblanding, ligesom
syvkrydderi. Begge kan købes i diverse asiatiske butikker, i Føtex,
eller laves selv.

> mononatriumglutaminat - mange bliver syge af det - det er ikke nødvendigt i
> nogen retter, det har ingen egensmag.

Enig.

> [...]
> ingredienser end dansk mad generelt - det smager godt, synes jeg - og man
> behøver jo ikke vælte det i olie, så længe maden blot ikke brænder på.

Wokmad indeholder som regel kun sunde ting. Masser af grøntsager, masser
af ikke specielt fedt kød, og sund vegetabilsk olie, som man ikke
behøver at spare på, med mindre man forsøger at gøre retten meget
energifattig, hvilket den i forvejen vil blive alt andet lige fordi der
er så mange grøntsager i.

/David

Fra : Leo

Dato : 29-06-04 11:57

Beklager - du har helt ret - det var en erindringsforskydelse. Det er det
tredje krydderi, der er smagsforstærker - det var det orientalske køkken,
der forledte mig.

Fra : Cowspot

Dato : 29-06-04 11:42

Hej Kim

Inde på Nørre Voldgade 54, i kbh. ligger Den kinesiske købmand, som jeg selv
har gode erfaringer med. De er meget hjælpsomme og har engang givet mig en
glimrende opskrift på lemon curd, jeg kan desværre bare ikke lige finde den
nu. :0(

Held og lykke

MVH
Lene

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-06-04 11:56

Cowspot wrote:
> [...]
> glimrende opskrift på lemon curd, jeg kan desværre bare ikke lige finde den

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land.php?id=14898

/David

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 29-06-04 12:14

Mange tak for de gode svar, jeg kan godt se nu at en kold blanding af smør
og citron ikke er helt det samme som Lemon Curd

Mvh
Kim

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-04 19:34

Du kan købe færdig lemon curd i Den Engelske Købmand i Peder Hvitfeld Stræde
i København.

Men du har da ikke tænt dig at putte det i wokken, har du? Lemon curd er
sådan noget engelske damer spiser på toast til deres the.

MVH

Peter