Sauternevin og dessert
Fra : Stefan Garvig

Dato : 29-06-04 00:01

Hej NG

Jeg har nogle ½ fl. Chateau Piada 1990 fra Sauterne i Frankrig. Vinen er i
dag fed og kvædeagtig i smagen samt meget sød. Smagsnuancerne er ud over
kvæden ikke ret mange, men til gengæld er kvæden markant - en lidt
smalsporet vin ret smagsnuancemæssigt, synes jeg. Men himmelsk, det er
vinen!

Nuvel, mit spørgsmål er: Hvilken type dessert vil knytte godt an til en
sådan vin?
Jeg tror selv, at følgende vil være fint: En skive nødde/mandelkage, ikke
for sød, lidt is, ejheller for sød, måske en sorbettype, endelig et par
pyntebær med god aroma, f.eks. hindbær, gerne de gule. Evt. en lille smule
flødeskum på nøddekagen.

Vil en dessert, der i forvejen indeholder spiritus, kunne gå an med Piada
eller anden sød sauterne? Jeg tænker konkret på trifli af hindbær med
makroner i bunden, gavmildt stænket med en god cognac. Toppen af triflien
skal være med flødeskum, evt. med lidt kagecreme.

Lad endelig høre fra jer med forslag til dessert til en vin som Piada.

Venligst

Stefan Garvig

PS: Rigtige kokke er mums-registrerede

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : Sus

Dato : 29-06-04 20:54

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være med flødeskum, evt. med lidt kagecreme.
>
> Lad endelig høre fra jer med forslag til dessert til en vin som Piada.

1) Ikke til dessert med spiritus i
2) Nøddekage- OK, men is og vin?
3) Servér slet ikke vinen til desert, men til blåskimmelost.
4) Drik den uden mad til, bare nyd den.

Vinen er iøvrigt fra Barsac, men Barsac og Sauterne plejer man ikek at
skelne imellem.
*S*

Fra : Thanks Fresh Prime S~

Dato : 29-06-04 20:59

"Sus" <sus@invalid.ru> wrote in message

> 3) Servér slet ikke vinen til desert, men til blåskimmelost.

Eller fois gras.

Kasper

Fra : Stefan Garvig

Dato : 29-06-04 21:55

> 1) Ikke til dessert med spiritus i
> 2) Nøddekage- OK, men is og vin?
> 3) Servér slet ikke vinen til desert, men til blåskimmelost.

Det vil jeg prøve!

> 4) Drik den uden mad til, bare nyd den.

JA! Den er skøn at nyde alene uden noget til.

> Vinen er iøvrigt fra Barsac, men Barsac og Sauterne plejer man ikek at
> skelne imellem.
> *S*

Barsac - du har ret.

Venligst