.txt fil i OSX
Fra : Søren

Dato : 27-06-04 19:55

Jeg anvender OSX og har af og til brug for at kunne lave en .txt fil.
Jeg har prøvet textedit men der kan jeg "kun" lave en .rtf fil. Hvordan
eller i hvilket værktøj på OSX laves en .txt fil ?

Søren

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 27-06-04 20:45

Søren <sohv03@hum.aau.dk> wrote:

> Jeg har prøvet textedit men der kan jeg "kun" lave en .rtf fil. Hvordan
> eller i hvilket værktøj på OSX laves en .txt fil ?

I stort set alle andre tekstbehandlingsprogrammer og teksteditorer end
textedit. Både i Appleworks og Word kan du vælge at gemme som ren
tekstfil.

mvh.
Kaj
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Søren

Dato : 30-06-04 15:33

Kaj Christiansen wrote:

> I stort set alle andre tekstbehandlingsprogrammer og teksteditorer end
> textedit. Både i Appleworks og Word kan du vælge at gemme som ren
> tekstfil.

Tak for dit råd. Jeg fik det til at virke i Appleworks, som fulgte med
min udgave af OSX. Jeg har ikke prøvet det i Word som jeg ikke har på
min maskine - jeg har OpenOffice istedet.

Jeg bruger teksteditoren til det, den er god til nemlig at skrive
tekster, som jeg så vil gemme i .txt format der kan importeres i lyx.
Lyx bruger jeg til større opgaver og kan ses på

http://www.lyx.org

Tak for hjælpen.

mvh.
Søren

Fra : Jesper

Dato : 27-06-04 21:06

> [...]

> Jeg har prøvet textedit men der kan jeg "kun" lave en .rtf fil. Hvordan
> eller i hvilket værktøj på OSX laves en .txt fil ?

Æble + Skift + T Make Plain Text
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-06-04 21:09

Søren skrev:

> Jeg anvender OSX og har af og til brug for at kunne lave en .txt fil.
> Jeg har prøvet textedit men der kan jeg "kun" lave en .rtf fil.

I "Indstillinger" kan man under "Nye dokumentegenskaber" vælge, at nye
dokumenter skal være "Alm. tekst" i stedet for rtf.

Hvis man normalt bruger rtf, kan man også bare konvertere et
rtf-dokument til alm. tekst i menuen "Format": "Konverter til alm.
tekst" (æble-skift-T).

Når man arkiverer, kan man så vælge tegnsæt.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : No1

Dato : 27-06-04 22:11

> Jeg anvender OSX og har af og til brug for at kunne lave en .txt fil.
> Jeg har prøvet textedit men der kan jeg "kun" lave en .rtf fil. Hvordan
> eller i hvilket værktøj på OSX laves en .txt fil ?

En decideret texteditor, fx:
http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/

Fra : Søren

Dato : 30-06-04 15:36

No1 wrote:

> En decideret texteditor, fx:
> http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/

Jeg har prøvet at downloade det og skal have sat mig noget mere ind i
det da det ser ud til at have en række muligheder jeg kunne bruge i mit
arbejde. Jeg fandt dog umiddelbart ikke ud af at gemme i .txt format.
Jeg vil anvende det som en teksteditor til at skrive tekst i, som kan
importeres til lyx når det ellers er gemt i .txt format. Lyx anvender
jeg til større opgaver og kan ses på

http://www.lyx.org

Men tak for et godt link.

mvh.
Søren

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 10:53

> [...]

> det da det ser ud til at have en række muligheder jeg kunne bruge i mit
> arbejde. Jeg fandt dog umiddelbart ikke ud af at gemme i .txt format.

Det er nok fordi den kan KUN gemme i ren text

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).