OSX: Tømme papirkurv...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-04 17:28

Hej

"Handlingen kan ikke udføres, fordi du har for få tilladelser...."

- Det er den besked, jeg får, når jeg vil tømme papirkurven... - Hvordan
får jeg flere tilladelser ellr kommer uden om problemet?

OS X.3.4

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-06-04 20:34

> [...]
>
> - Det er den besked, jeg får, når jeg vil tømme papirkurven... - Hvordan
> får jeg flere tilladelser ellr kommer uden om problemet?

Marker det emne , der driller, tryk "æble - i " , (god at have i
værktøjslinie

Dér burde du kunne låse emner op som adminisrrator.

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jesper

Dato : 27-06-04 21:06

> [...]
>
> - Det er den besked, jeg får, når jeg vil tømme papirkurven... - Hvordan
> får jeg flere tilladelser ellr kommer uden om problemet?

Ind i Terminalen:

sudo chflags -R nouchg ~/.Trash

så skulle spanden ku' tømmes med mindre filerne ikke er ejet af dig, men
det er der også råd for:

sudo chown -R ditbrugernavn ~/.Trash
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-04 00:52

Hej Jesper

Jow tak! - Men jeg tror nu lige, jeg skal holde mig væk fra terminalen
lidt endnu, indtil jeg bliver lidt mere fortrolig med selve
systemet.. - Ét er at læse en masse om X, men det er noget andet at
sidde med den og skal huske det, man har læst ...pyh, det tager tid...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-04 15:11

Hej

- Nu har jeg prøvet de 'metoder', som beskrevet nedenfor samt Lones
råd også, - intet virker..! - Jeg har stadig ikke lov til at tømme
min egen papirkurv, - trods det, at den accepterer login og password,
når den ber om det...

MEN - Jeg blev så tilpas knotten over det, at jeg startede op i OS 9.2.2
og lavede en søgning på "trash" på X-disken og jeg fandt da også
papirkurven - som en _usynlig_ mappe med navnet '.Trash'!

Med FileBuddy gjorde jeg den synlig for at se, hvad der lå i den, og det
viste sig at være 'Cenon_3.62_Installer.pkg', der ikke kunne slettes.
3-4 af komponenterne i pakken var låst, og de kunne ikke låses op -
uanset, hvilken metode, jeg brugte.

Jeg 'flyttede' derfor .pkg filen til OS 9.2.2's papirkurv og slettede
den med 'COM+ALT+Empty Trash', og den blev slettet. Gjorde igen '.Trash'
usynlig og afsluttede FileBuddy. Det ser nu ud til, at papirkurven
endelig er tom...

Men hvorfor pokker vil den stadig ikke tømmes? - Jeg har 33161
tilladelser, men jeg må jo så mangle nr. 33162..

Og ja, jeg har kørt DiskUtility - både 'Kontroller tilladelser', og
'Reparer tilladelser'... - intet hjælper.

Jeg har endnu ikke fået Norton X 7.0 installeret, - det er den seneste,
jeg har... - Jeg har dog nu bestilt Norton Systemworks 3.0, så håber
jeg, den kan klare en del...

OSX 10.3.4 med samtlige 'seneste updates via SoftwareUpdate'...

Men OK, det kan da lade sig gøre med Filebuddy + OS 9.x, men det er lidt
bøvlet, og metoden kan jo ikke bruges af dem, der fx. ikke kan starte i
OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian D

Dato : 30-06-04 11:05

[snip]

> [...]
>
> Og ja, jeg har kørt DiskUtility - både 'Kontroller tilladelser', og
> 'Reparer tilladelser'... - intet hjælper.

En sidste udvej er selvfølgelig at logge ind som root (enten direkte,
eller vha af sudo) og så slette papirkurven ad den vej. Det SKAL kunne
lade sig gøre; meeen er heller absolut ikke optimalt for den almindelige
bruger.

Mvh Sebastian

[snip]

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-04 12:18

> [...]
> og lavede en søgning på "trash" på X-disken og jeg fandt da også
> papirkurven - som en _usynlig_ mappe med navnet '.Trash'!

forstår ikke helt hvorfor du starter op for at se ned i skraldespanen...
du kan da bare klikke på skraldespand ikonet i Docken, så åbner den
sig...

Hvis man vil se den uden at klikke på ikonet i docken, kan du bruge
genvejen: "æble shift g" og skrive ~/.Trash så åber den også (tilde
~ fortæller du kigge i din Home mappe)

æble shift g, kan bruges til at navigere rundt, og er smart hvis man vil
ned og kigge i usynlige mapper ( .private . etc eller andre)

Ellers er der masser af programmer til OS X som kan få Finder til at
vise usynlige filer.
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-04 23:38

Hej Michael

Michael Holm wrote:

> forstår ikke helt hvorfor du starter op for at se ned i skraldespanen...
> du kan da bare klikke på skraldespand ikonet i Docken, så åbner den
> sig...

Det er ikke det at _se_ indholdet, - det kan jeg sagtens, men jeg kunne
ikke få lov til at tømme den - altså slette indholdet i den. Derfor
måtte jeg starte op i OS 9.2.2 og finde trash på X-disken og tømme den
vha. OS 9's papirkurv.

> [...]
>
> æble shift g, kan bruges til at navigere rundt, og er smart hvis man vil
> ned og kigge i usynlige mapper ( .private . etc eller andre)

Det er jeg klar over, - jeg har trods det, at jeg først nu skifter til
X, brugt en del tid på at læse om systemet først, så jeg på den måde har
undgået de værste brølere i begyndelsesfasen...

> Ellers er der masser af programmer til OS X som kan få Finder til at
> vise usynlige filer.

Det er der, men jeg tror nu, jeg vil vedblive med FileBuddy. Jeg har
brugt den lige siden ver. 1.0b1, og kender den derfor nu ud og ind. -
Den nye FileBuddy X 8.0 (beta) er allerede så fremragende, som
'klassikeren' - Filebuddy 6.1.8. Grunden til, at jeg ikke har brugt FB,
er dels, at jeg ikke har fået den installeret, dels gerne vil have alle
grundlæggende ting på rygraden så at sige, _inden_ jeg pumper systemet
for meget op med både det ene og andet.

Jeg har en til vished grænsende formodning af, at FB vil kunne slette de
låste .pkg filer. Jeg kan sagtens slette andet ved at tømme papirkurven,
men Cenon 3.x er åbenbart noget for sig ved at inde i selve
installer.app ligger der låste .pkg pakker, der bruges af installer.app.
Ved at bruge et program/kontrolpanel, der kan 'se' ind i pakker på OS 9,
kunne jeg se, at i installer.app var flere mapper markeret med en lukket
hængelås. Og det er åbenbart her, at OS X siger stop.

Så jeg tror næsten, at jeg fremover vil installere direkte fra
arkiv-disken og ikke først flytte installerpakkerne til X-disken, - så
behøver jeg slet ikke at putte noget i X's papirkurv.

Fra : Christian Winther

Dato : 01-07-04 09:54

> Det er jeg klar over, - jeg har trods det, at jeg først nu skifter til
> X, brugt en del tid på at læse om systemet først, så jeg på den måde har
> undgået de værste brølere i begyndelsesfasen...

Hvis man undlader at misbruge sin root-konto er der stort set ingen
brølere at begå. Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med en ny
installation af X

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 09:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> kunne jeg se, at i installer.app var flere mapper markeret med en lukket
> hængelås. Og det er åbenbart her, at OS X siger stop.

nej, du kan osse kigge ned i pakker med Finder i OSX:
marker pakken, crtl+klick "Vis indhold af pakken"
Ævle i på de filer der evt er låst og aflås dem
tøm din papirkurv.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 09:35

> [...]

> Men OK, det kan da lade sig gøre med Filebuddy + OS 9.x, men det er lidt
> bøvlet, og metoden kan jo ikke bruges af dem, der fx. ikke kan starte i

Åben en terminal:

sudo rm -rf /Users/shortname/.Trash/*

så er den med garanti tøm.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 09:54

> sudo rm -rf /Users/shortname/.Trash/*

under man rm stod der noget om 'undelete', men den virker ikke osm
kommando og man undelete eksisterer så selvfølgelig heller ikke. Hvad er
kommansoen for undelete?

--
Christian

Fra : Jesper

Dato : 08-07-04 15:55

> Åben en terminal:
>
> sudo rm -rf /Users/shortname/.Trash/*
>
> så er den med garanti tøm.

Det er en farlig kommando og er filerne låst, så kan selv denne kommando
ikke slette dem. Prøv istedetfor denneher:

sudo chflags -R nouchg ~/.Trash

samt

sudo chown -R ditbrugernavn ~/.Trash

Så kan spande tømmes på helt almindlig vis.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-07-04 11:12

nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) writes:

> under man rm stod der noget om 'undelete', men den virker ikke osm
> kommando og man undelete eksisterer så selvfølgelig heller ikke. Hvad er
> kommansoen for undelete?

cwb@bechs-computer:$ mail sysadmin -s "Indruldning af backup"
Hej sysadmin,

Jeg er kommet til at slette noget vigtigt i min mappe. Vil I være så
søde at rulle sidste nats backup ind på min konto?

Mvh,
CWB

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 13:11

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg er kommet til at slette noget vigtigt i min mappe. Vil I være så
> søde at rulle sidste nats backup ind på min konto?

Auto-generated response:
----------------------------------

Kære CWB

Systemadministrationen holder ferie indtil 15/11-2005.

Mini-FAQ til selvhjælp:

1.
Q: Jeg har problemer med mit styresystem/min computer er dum.
A: System-cd'er og medfølgende programmer ligger i papkassen, som
computeren blev leveret i.

2.
Q: Jeg har problemer med mine programmer/min computer er dum.
A: System-cd'er og medfølgende programmer ligger i papkassen, som
computeren blev leveret i.

3.
Q: Jeg har ikke nogen papkasse!!!!!!!!!!
A: System-cd'er og medfølgende programmer ligger i papkassen, som
computeren blev leveret i.

4.
Q: Jeg har pillet i terminalen.
A: Send venligst en mail til sysadminmailderbliverlaest @ xxx.au.dk, så
sender vi straks et tæskehold.

Christian

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-07-04 09:03

> - Det er den besked, jeg får, når jeg vil tømme papirkurven... - Hvordan
> får jeg flere tilladelser ellr kommer uden om problemet?

Den her løser som regel problemet:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12057

--
Franz : http://www.berliner.dk