Newsreader til Mac OSX?
Fra : Leon Jessen

Dato : 26-06-04 12:49

Hej alle,

Jeg er ny-switcher, så tilgiv min evt. ignorence

Jeg vil gerne anvende usenet, og har på min pc haft stor glæde af OE, nu
vil jeg imidlertidig gerne anvende min Ibook til at læse news.

Jeg har hidtil brugt den indbyggede newsreader i Mozilla, men synes ikke
den holder styr på trådene ligesom OE gjorde.

Er der er et solidt og brugervenligt alternativ?

Pft.

Mvh. Leon
Fjern det indlysende ved svar

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-06-04 13:01

Leon Jessen <emailNIKS@leonjessen.dk> wrote:

> [...]
> den holder styr på trådene ligesom OE gjorde.
>
> Er der er et solidt og brugervenligt alternativ?

Hvis du har mod på lidt indlæringstid holder MacSOUP i længden.
Velkommen i gruppen!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-06-04 20:26

> Hvis du har mod på lidt indlæringstid holder MacSOUP i længden.
> Velkommen i gruppen!

Jeg kan også anbefale MacSOUP. Brug Jespers tutorial til at komme i gang
<http://www.gylling.net/macsoup/>

.... og gi' det så lidt tid. Programmet er noget anderledes skruet sammen
i forhold til Mozilla, OE m.fl. og bruge bl.a. en del tastaturgenveje.
Det kan dog også sagtens betjenes med musen. Der er bare ikke så mange
farverige ikoner. MacSOUPs helt store styrke er dens grafiske tråd, som
gør det enormt let at find rundt i diskussioner.

--
Mvh Martin

Fra : No1

Dato : 26-06-04 13:21

> Jeg har hidtil brugt den indbyggede newsreader i Mozilla, men synes ikke
> den holder styr på trådene ligesom OE gjorde.

Nej, den er ikke lige så nem at finde ud af i starten. For at sortere
trådende som i OE, skal du klikke på diskussions/tråd-ikonet til højre
for "Subject". Så sorterer den i tråde med nyeste indlæg i toppen. Klik
igen og så er nyeste indlæg i bunden.

Ellers er der et newsreader program der hedder Unison

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:27

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Ellers er der et newsreader program der hedder Unison

Hvis force er at det bruger unicode. Det gør MacSOUP desværre kun i
begrænset omfang [i det omfang det understøttes af MacRoman tegnsættet]
- endnu.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Reventlow

Dato : 27-06-04 13:23

Et andet alternativ er "Halime" som er freeware (mener jeg) - det kan
være lidt vanskeligt at sætte op, og man skal lige vænne sig til at man
skal "arkivere programmet" hver gang, men ellers er det udemærket og ret
brugervenligt..

Andreas

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 27-06-04 14:29

In article <cbjni9$vlj$1@news.net.uni-c.dk>, Leon Jessen

:
[...]

Her på min ibook bruger jeg Thoth, den vel nok mest kraftfulde
nyhedslæser til OSX, men den kræver jo lidt tilvænning og så man
er nødsaget til at læse manualen for at få det fulde udbytte...

: Pft.
:
: Mvh. Leon
: Fjern det indlysende ved svar

--
Ken Rasmussen.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-06-04 20:24

Ken Rasmussen <klentz@hej.invalid> wrote:

> [...]

> nyhedslæser til OSX, men den kræver jo lidt tilvænning og så man
> er nødsaget til at læse manualen for at få det fulde udbytte...

Fra een som aldrig har prøvet andre newsreaders ,
MacSoup rules
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-06-04 07:32

> [...]

> nyhedslæser til OSX, men den kræver jo lidt tilvænning og så man
> er nødsaget til at læse manualen for at få det fulde udbytte...

thooth udvikles ikke længere.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 29-06-04 16:13

In: dk.edb.mac
Tue, 29 Jun 2004 08:31:42 +0200
MsgID: <eve7r1-mq.ln1@reippuert.dk>
Morten Reippuert Knudsen wrote:

[...]

Nej men det er stadig et fremragende program og
iforbindelse med download/upload til binære grupper,
er Thoth uovertruffen, ligesom iøvrigt en lang række af dets
øvrige funktioner er ... min pointe her i MacSoup-land :) er at
der også findes alternativer til denne.

Fra : Morten

Dato : 05-07-04 13:48

On 2004-06-29 17:12:56 +0200, Ken Rasmussen <klentz@hej.invalid> said:

> [...]
> er Thoth uovertruffen, ligesom iøvrigt en lang række af dets
> øvrige funktioner er ... min pointe her i MacSoup-land :) er at der

Jeg har ikke brugt MacSOUP i mange år, disse bredbåndstider
overflødiggør behovet for offline readere.

Thooth har jeg stiftet bekendskab med tilbage da 10.0 udkom uden at
blive imponeret (det samme gælder Halime).

Derimod har jeg brugt MT-newswatcher med stor fornøjelse, udviklingen
af denne gik desværre i stå i mere end ét år, der dog kommet en god
opdatering her i 2004.
Mozilla Thunderbird og Unison er også gode bud på news klienter,
sidstnævnte som denne post skrives fra udemærker sig ved tæt
integration med OSX.

Normalt anvender jeg dog tin og førhen slrn - begge er åbensjov
komandolinieting der kan kompileres på stort set hvad som helst og
begge udmærker sig vedat kunne afvikles remote i en ssh session.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-04 15:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Thooth har jeg stiftet bekendskab med tilbage da 10.0 udkom uden at
> blive imponeret (det samme gælder Halime).

Men omvendt: Hvilke fordele har de fremfor MacSOUP? Jeg er altså helt
afhængig af træstrukturen og muligheden for at drøne rundt i en
vidtforgrenet tråd og få genopfrisket, hvem det nu var, der sagde hvad.
OK, så skal man selv hente indlæg, men det tager kun et par sekunder.
Ved de andre er der altid en lille forsinkelse, når man skal åbne et
indlæg. Serveren skal jo lige kontaktes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 05-07-04 17:30

> [...]
> Ved de andre er der altid en lille forsinkelse, når man skal åbne et
> indlæg. Serveren skal jo lige kontaktes.

Jeg sartede med SOUP da jeg fik OSX, og var lidt skuffet. Jeg syntes at
det var et underligt program og også lidt svært at finde rundt i. Jeg er
vant til at bruge Netscape til newsreader, og er også lidt afhængig af
strukturen med indlæg. Det var først i går jeg fandt ud af at lave
forskellige farver på indlæggene alt efter om de er læst eller ikke.
Prorammet er ikke grafiskt flot, men det kan måske komme en gang i
fremtiden.

Så jeg må konkludere at jeg er blever tilfreds med SOUP, og vil
indbetale de 20$ til udvikleren i løbet af denne uge.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-04 23:58

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
> forskellige farver på indlæggene alt efter om de er læst eller ikke.
> Prorammet er ikke grafiskt flot, men det kan måske komme en gang i

Jeg kan anbefale, at du sætter den til at vise ulæste. Så forsvinder de
læste, efterhånden som du læser dem. Det giver et meget bedre overblik
over, hvor mange indlæg du mangler at læse, når du gennemgår en
nyhedsgruppe. Hvis du så skulle have brug for at finde et læst indlæg
frem, er det lynhurtigt at sætte MacSOUP til at vis læste eller alle
indlæg. Når du har åbnet listen med indlæg, er det blot tallene fra 1
til 9, du bruger til at vælge, hvad der skal vises. Det er simpelthen så
hurtigt og fleksibelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-07-04 21:01

> [...]

> Så jeg må konkludere at jeg er blever tilfreds med SOUP, og vil
> indbetale de 20$ til udvikleren i løbet af denne uge.

Hej igen

Jeg har betalt de 20$ for nogle dage siden, og de er trukket på min
konto i går men jeg har ikke modtaget en kode endnu, selvom Hr. Haller
lover at det sker i løbet af et par dage.
Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager?
Måske holder han bare ferie- hvem ved.
Jeg tror dog ikke han er stukket af med pengene

mvh
Ole-J

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 14-07-04 21:54

> [...]

> Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager?
> Måske holder han bare ferie- hvem ved.
> Jeg tror dog ikke han er stukket af med pengene

Som det fremgår af http://home.snafu.de/stk/macsoup/index.html er Stefan
Haller på ferie til den 25 juli, så du skal ikke regne med at høre fra
ham før efter denne dato.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-07-04 12:36

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Som det fremgår af http://home.snafu.de/stk/macsoup/index.html er Stefan
> Haller på ferie til den 25 juli, så du skal ikke regne med at høre fra
> ham før efter denne dato.

Hej

Jeg er ret sikker på at den oplysning ikke stod der da jeg afgav min
ordre, det var i lørdags, så det passer lige med 14 dages ferie at han
er rejst lige da jeg bestilte.

Men det er da godt at han holder ferie.

Tak

mvh
Ole-J

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 01:54

> Men omvendt: Hvilke fordele har de fremfor MacSOUP?

tin som jeg bruger nu:

Online læsning, dvs intet gigantisk arkiv på disken.

Fjernstyring! jeg kan sidde fra en hvilken som helst computer og afvikle
min newsreader i en ssh session.

Fylder mindre på skærmen.

Bruger minimal CPU tid (de OSX versioner af MacSOUP jeg har stiftet
bekendskab med bruger ret meget CPU - osse når programmet er inaktivt)

Bruger mindre ram.

Langt bedre filtre

Jeg kan skrive mine indlæg i en editor efter eget valg (eks jed)

bedre tegnsætshåndtering

> Jeg er altså helt
> afhængig af træstrukturen og muligheden for at drøne rundt i en
> vidtforgrenet tråd og få genopfrisket, hvem det nu var, der sagde hvad.

Det kan man osse nemt gøre i tin.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-07-04 09:08

> tin som jeg bruger nu:
>
> Online læsning, dvs intet gigantisk arkiv på disken.
>
> Fjernstyring! jeg kan sidde fra en hvilken som helst computer og afvikle
> min newsreader i en ssh session.

er det også lige så langhåret at installere som slrn, som jeg forsøgte
mig med på XP?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 16:24

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> er det også lige så langhåret at installere som slrn, som jeg forsøgte
> mig med på XP?

mja hvis har fink på er selve installationen nem. "fink install slrn"

derefter skal man indskrive en newsserver i sin .cshrc eller sin
..profile osv. dvs konfigureringen er lidt lkanghåret.

Tin derimod er ret nem at konfigurere, men jeg mener ikke den er i
fink stable hvorfor den skal kompileres hvilket er ret nemt:

"tar xfvz navn-på-komprimeret-tin-arkiv"
"cd navn-på-udpakket-tin-arkiv"
"./configure"
"make"
"make install"

og så skal følgende tilføjes til .profile

NNTPSERVER='din-news-server' && export NNTPSERVER
EDITOR='din-fortrukne-editor' && export EDITOR

slut af med at genindlæse din .profile med:
"source .profile"

brug kommandoen "rtin" for at state programmet.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 22:45

> mja hvis har fink på er selve installationen nem. "fink install slrn"

Tak for forklaringen. Jeg må have prøvet en dag, men jeg må vist hellere
satse på at få Panther på dyret først. Når det kan trække ud i en uge,
så må det andet nok hellere vente til weekenden.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-04 23:31

> [...]
>
> Bruger minimal CPU tid (de OSX versioner af MacSOUP jeg har stiftet
> bekendskab med bruger ret meget CPU - osse når programmet er inaktivt)

Det forstår jeg simpelthen ikke. Hvis jeg ser i Aktivitetsovervågning,
som det hedder, så står "% CPU" på 0.00, når MacSOUP ligger i
baggrunden. Mens jeg skriver det her, ligger den på op til 2,5 %, men
den svinger en del, så for det meste er den lavere, og den når 0,00,
hvis jeg holder en lille pause i skrivningen.

> Bruger mindre ram.
>
> Langt bedre filtre
>
> Jeg kan skrive mine indlæg i en editor efter eget valg (eks jed)
>
> bedre tegnsætshåndtering

> Det kan man osse nemt gøre i tin.

Ellers tak for din gennemgang. Jeg tror blot, det er lidt langhåret for
mig at bruge noget Unix-noget. Det gider jeg ikke rigtig installere og
sætte op. Jeg har prøvet flere af de andre news-readere gennem tiden.
Det er ikke så længe, jeg prøvede Unison. Jeg har bare aldrig kunnet
forliges med dem. Det er måske bare fordi, jeg ikke har læst så meget i
manualen om de forskellige tips og tricks, man kan benytte. Jeg har også
tit bøvl med tegnsæt i andre newsreadere. Jeg synes såmænd, MacSOUP
klarer det punkt meget godt. Der er da ikke mange indlæg, der giver
problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 02:26

> [...]
> den svinger en del, så for det meste er den lavere, og den når 0,00,
> hvis jeg holder en lille pause i skrivningen.

som sagt er det længe siden jeg har brugt macsoup, men de første OSX
udgaver (beta) brugte rask væk 5-10% i idle tilstand.

> [...]
> forliges med dem. Det er måske bare fordi, jeg ikke har læst så meget i
> manualen om de forskellige tips og tricks, man kan benytte.

Unison er skam langt fra perfekt. textombrydningen eller i al fald
overblikket over samme er noget rod. Texforgreningen er ej heller så
elegant.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:27

On 2004-07-11 00:30:58 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> hvis jeg holder en lille pause i skrivningen.

> Ellers tak for din gennemgang. Jeg tror blot, det er lidt langhåret for

Øeh - MacSOUP til MacOS X er jo faktisk noget »UNIX-noget« ...

> [...]
> tit bøvl med tegnsæt i andre newsreadere. Jeg synes såmænd, MacSOUP
> klarer det punkt meget godt. Der er da ikke mange indlæg, der giver

Næh, men så snart du skal så meget som nævne det gamle runealfabet,
fuþarken, få du problemer. Stort og lille edh, Ð og ð, samt stor og
lille thorn, Þ og þ, kan den ikke klare. Den går også agurk når en
Windows-bruger bruge 1/2 og 1/4: ½ og ¼. Var det ikke rart om vi kunne
undgå at skrive 5 Ohm men i stedet 5 ?? En matematiker ville gerne
kunne skrive om et x i R: x ? ?, og så er der naturligvis alle de
fonetiske tegn, der er en så stor mangel i sproggrupperne, som hvis
man vil skrive at ordet »another« udtales [?'n?ð?] ...

Ja, her ses pludselig styrket ved Unison, og indlægget kan kun læses
ordentligt i en newsreader der understøtter unicode fuldt ud - ikke i
MacSOUP, som ellers generelt er langt bedre end Unison.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:32

On 2004-07-11 06:26:44 +0200, Per Rønne <spam@husumtoften.dk> said:

> [...]
> ordentligt i en newsreader der understøtter unicode fuldt ud - ikke i
> MacSOUP, som ellers generelt er langt bedre end Unison.

Det ser jo faktisk ud til at bortset fra de tegn som findes i ISO Latin
1, så ryger unicodetegnene også ud når man vil genlæse indlægget i
Unison?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:46

Per Rønne <spam@husumtoften.dk> wrote:

> Det ser jo faktisk ud til at bortset fra de tegn som findes i ISO Latin
> 1, så ryger unicodetegnene også ud når man vil genlæse indlægget i
> Unison?

Eller kan det have noget at gøre med om en news server understøtter
unicode eller ej?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 15:27

Per Rønne <spam@husumtoften.dk> wrote:

> Øeh - MacSOUP til MacOS X er jo faktisk noget »UNIX-noget« ...

Ja ja, men den skal jo ikke rekompileres, installeres med Fink og
betjenes i Terminalen, eller hvad det nu alt sammen er, man skal gøre.

> [...]
> ordentligt i en newsreader der understøtter unicode fuldt ud - ikke i
> MacSOUP, som ellers generelt er langt bedre end Unison.

Det er netop det. Man kan jo ikke få alt. Og jeg synes generelt, det er
sjældent, der er problemer med tegn i MacSOUP. Det eneste er tegnet for
1/2, og jeg har lært, at når der står phi, så betyder det 1/2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:15

> Ja ja, men den skal jo ikke rekompileres, installeres med Fink og
> betjenes i Terminalen, eller hvad det nu alt sammen er, man skal gøre.

Jeg og visse andre anser det faktisk for en feature når noget kan
afvikles i en terminal session. Lige netop klasisk usenet egner sig
fabelagtigt godt til at blive vist i en VT100 terminal idet man hverken
bruger grafik eller formateret text.

> Det er netop det. Man kan jo ikke få alt. Og jeg synes generelt, det er
> sjældent, der er problemer med tegn i MacSOUP. Det eneste er tegnet for
> 1/2, og jeg har lært, at når der står phi, så betyder det 1/2.

når nogen formaster sig til eks at anvende quoted-printable (ingen
navne nævt!) er macsoup drønirriterende.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-07-04 11:29

> [...]
> bruger grafik eller formateret text.

> når nogen formaster sig til eks at anvende quoted-printable (ingen
> navne nævt!) er macsoup drønirriterende.

Hvorfor?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 20:32

> Det eneste er tegnet for 1/2, og jeg har lært, at når der står phi, så
> betyder det 1/2.

Lille pi [ikke phi] er 1/2: π. Stort pi er 1/4: ∏.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 22:06

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Lille pi [ikke phi] er 1/2: π. Stort pi er 1/4: ∏.

Det er også rigtigt. Mit oldgræske er lidt rustent
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 12-07-04 05:28

> Det er også rigtigt. Mit oldgræske er lidt rustent

Så burde du bruge de næste to år på et studenterkursus, og tage græsk
som enkeltfag .

Jeg ved at Frederiksberg Studenterkursus udbyder det, også om aftenen
[to gange om ugen]; det er kun en mindre togrejse på 3-4 timer hver vej
fra Esbjerg ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-04 10:10

> [...]

> Jeg ved at Frederiksberg Studenterkursus udbyder det, også om aftenen
> [to gange om ugen]; det er kun en mindre togrejse på 3-4 timer hver vej

Det var måske en idé. Så kunne jeg lære, hvad oesophagus betyder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 12-07-04 10:59

> Det var måske en idé. Så kunne jeg lære, hvad oesophagus betyder.

»phagus« er en latinisering. Phagos må være det korrekte græske ord, og

Politikens Store Ordbog indeholder dog svaret; oiso-, oisein er noget
der transporterer. Så øsofagus er »æde-transportøren«:

øsofagus [ø'sofagus] subst.
1. = SPISERØR
latin oesophagus; græsk oisophágos 'spiserør', egl. 'den som vil
transportere det man har spist'; oiso-, oísein 'at ville bære el.
transportere' + phago-, phageîn 'at have spist'
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 12-07-04 11:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> »phagus« er en latinisering. Phagos må være det korrekte græske ord, og

Det burde du i øvrigt vide; du /følger/ vel med i Star Gate på TV
Danmark 1?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-04 14:00

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Det burde du i øvrigt vide; du /følger/ vel med i Star Gate på TV
> Danmark 1?

Nej, det aner jeg ikke, hvad er. Men jeg er jo læge, så jeg kender godt
navnet på spiserøret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 14-07-04 11:32

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Det burde du i øvrigt vide; du /følger/ vel med i Star Gate på TV
> Danmark 1?

Man skal altså være mere end almindeligt nørdet for at følge med i den.

Har du forresten bemærket, at irissen i den lokale stargate i udseende
minder uhyggeligt meget om burn-ikonet i iPhoto? Jeg er altid lidt
bekymret over, om jeg lukker op til en anden verden.

--
Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 13:40

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Har du forresten bemærket, at irissen i den lokale stargate i udseende
> minder uhyggeligt meget om burn-ikonet i iPhoto?

Næh, men jeg har vist heller ikke brændt fra iPhoto endnu.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:27

> Online læsning, dvs intet gigantisk arkiv på disken.

Gigantisk arkiv? Man kan sætte den til at slette gamle artikler, og
hvilken betydning har et »gigantisk arkiv« i dag, hvor man rask væk
sætter 160 G harddiske i sine maskiner, og bruger en gammel intern 60G
harddisk til inkrementel backup over intranettet - med Retrospect?

> Bruger mindre ram.

Få noget mere. Jeg kører med 640 M på min G4, 512 på min Windows-laptop
og 128 på min Windows-desktop [med Remote Desktop Connection; hurtigere
end VirtualPC].

> Det kan man osse nemt gøre i tin.

Det skal så ses, før det virker troværdigt. Jeg har endnu ikke set noget
der kommer op på siden af MacSOUP.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 20:08

> Gigantisk arkiv? Man kan sætte den til at slette gamle artikler.

I så fald ryger fidusen ved en offline reader...

> [...]
> sætter 160 G harddiske i sine maskiner, og bruger en gammel intern 60G
> harddisk til inkrementel backup over intranettet - med Retrospect?

Du glemte vist at nævne den obligatoriske HP netværskprinter med duplex
enhed...

Harddisk plads har det iøvrigt med at blive brugt op uanset hvor
meget man har til rådighed. Vil man endelige lagere det halve internet
lokalt sken er der en god idee at gøre det i form af en lokal
newserver således at arkivet kan tilgås af såvel flere klienter som
flere maskiner.

> Få noget mere. Jeg kører med 640 M på min G4, 512 på min Windows-laptop
> og 128 på min Windows-desktop [med Remote Desktop Connection; hurtigere
> end VirtualPC].

jeg har 1.3GB... ram kan man aldrig få nok af, jeg kan sagtens få
G5'eren til at swappe. fidusen med eks tin eller slrn er at den kan afvikles
på selv de mindste maskiner. (og kan afvilkles over netværk)

fink install tin

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 20:39

> fink install tin

FinkCommander synes ikke at finde tin ;-(.

Og jeg kan ikke sådan umiddelbart finde fink i filhierarkiet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-04 22:27

> FinkCommander synes ikke at finde tin ;-(.

> Og jeg kan ikke sådan umiddelbart finde fink i filhierarkiet.

den er nok i unstable - eller er det bare at hente sovsen og kompilere
den. Den skal kun kompileres med én enkelt parameter som er lige til
at kopiere ud af README'en.

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 12-07-04 06:11

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> den er nok i unstable - eller er det bare at hente sovsen og kompilere
> den. Den skal kun kompileres med én enkelt parameter som er lige til
> at kopiere ud af README'en.

eller installere den med darwinports ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 22:06

> I så fald ryger fidusen ved en offline reader...

Man kan jo nøjes med at gemme for de sidste 30 dage. Det er rigeligt til
mig i hvert fald. Newsserveren gemmer som regel heller ikke mere, hvis
man bruger en online reader.

> [...]
> lokalt sken er der en god idee at gøre det i form af en lokal
> newserver således at arkivet kan tilgås af såvel flere klienter som

Det kommer jo an på, hvor nørdet man er. Jeg har kun brugt lidt over 20
GB incl. billeder og musik. Det vil naturligvis vokse, men man skifter
jo også maksine hvert 4. år og får en langt større harddisk med hver
gang.

> jeg har 1.3GB... ram kan man aldrig få nok af, jeg kan sagtens få G5'eren
> til at swappe. fidusen med eks tin eller slrn er at den kan afvikles på
> selv de mindste maskiner. (og kan afvilkles over netværk)

Det kommmer jo også an på, hvordan man bruger computeren. Jeg har 1 GB,
og det er vist rigeligt til mit brug. Jeg aner ikke, om min computer
swapper, for harddisken larmer ikke enormt meget på en PowerBook.

> fink install tin

Du får det til at lyde så let. Pas på jeg ikke prøver det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 12-07-04 05:28

> Man kan jo nøjes med at gemme for de sidste 30 dage. Det er rigeligt til
> mig i hvert fald.

Og de artikler man /vil/ gemme markerer man blot som »locked«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-04 07:07

........snip
> men man skifter
> jo også maksine hvert 4. år og får en langt større harddisk med hver
> gang.

Nå, nå Henrik.....min skal pokkermig holde i mindst ti år.

733Mhz/superdrive fra 2001= 40.000,-
Skærm CRT Apple Studio 17" 2001 på tilbud= 5000,-
2x 512MB RAM= 2000,-
80GB ekstra HD= 600,-
Bluetooth= 300,-
Højttalere= 800,-
OS X, 10.0, 10.2, 10.3= 3000,-
Radeon 9600 PRO= 2000,-
Headset til IPtelefoni, ekstra USB-hub, router, switch, kortlæser og
andet tilbehør tør jeg slet ikke tænke på.

Jeg kan i hvert fald ikke afskrive 53.700 kr. på fire år, og AF siger,
jeg er for gammel til at læse til læge

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-04 07:38

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> andet tilbehør tør jeg slet ikke tænke på.
>
> Jeg kan i hvert fald ikke afskrive 53.700 kr. på fire år, og AF siger,

Undskyld, jeg betalte ikke for OS X, 10.0 - den blev blot leveret et par
måneder senere, så træk 1000,- kr. mere fra
M., der regner med ti år alligevel

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-04 22:25

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Undskyld, jeg betalte ikke for OS X, 10.0 - den blev blot leveret et par
> måneder senere, så træk 1000,- kr. mere fra
> M., der regner med ti år alligevel

Jeg slyngede jo bare et tal ud. Men jeg tror nu ikke, fire år er så
langt fra virkeligheden. Der er da undtagelser. Vores iMac fra 1998
lever da endnu, men den er ikke ligefrem kvik. Det gælder jo generelt
for elektronik nu om dage, at det kun holder få år. Den tid er forbi,
hvor man købte et kamera, et ur eller en grammofon som ung og beholdt
det resten af livet. Efter 3, 4 eller 5 år er der allerede kommet
adskillige opgraderinger eller nye modeller, og er man lidt nørdet, så
får man lyst til at opgradere. I nogle tilfælde bliver genstanden
direkte forældet som f.eks. en grammofon, eller den kan ikke kommunikere
med omgivelserne. SCSI er vel så småt på vej ud, og man kan vel slet
ikke skaffe printere til gamle Mac'er med seriel port. På den måde får
man lyst til at opgradere pga. smart markedsføring og/eller man bliver
tvunget til at opgradere, da ens udstyr ikke længere kan bruges til sig
formål.
Det er umuligt at se ind i fremtiden. Ser man tilbage, har det
været svært at få en computer til at holde i ti år. Måske har vi nået et
plateau, hvor computeren er god nok, og vil blive ved med at være det i
mange år. Nogle mener, at det er tilfældet. At udviklingen ikke vil gå
så hurtigt fremover. Det håber jeg da for din skyld.
Når man køber noget, skal man prøve at være smart. Jeg er da
helt klar over, at elektronik antageligt ikke er noget, man har resten
af livet. Derfor er det også økonomisk ufordelagtigt at købe
topmodeller. Det er gerne her, producenterne tjener mest. Selv om de er
hurtigere og derfor ikke bliver forældet så hurtigt, kan det sjældent
betale sig. Man skal kun købe dem, hvis man virkelig har brug for
ydelsen, eller er ligeglad med pengene. Ellers er det ofte mere
fornuftig at købe en mere jævn model. Du kunne f.eks. have købt 3-4 iMac
for det, din computer har kostet. Og det er mere lydsvage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-04 06:38

> [...]
> fornuftig at købe en mere jævn model. Du kunne f.eks. have købt 3-4 iMac
> for det, din computer har kostet. Og det er mere lydsvage.

Ja, du har fuldstændig ret - jeg var en klovn, der absolut skulle have
den første og største high-end model i den serie. Den holdt kun i ca.
seks måneder, så kom QuickSilver serien, og ikke længe efter kom der jo
superdrive i næsten alle store modeller.

Og jeg ville da enormt gerne have en G5, men som sagt - nu har jeg smidt
så meget guld efter DA´en, så jeg kan desværre ikke tillade mig det;-(

Havde jeg ventet de seks måneder, havde jeg fået den for det halve - men
jeg er holdt op med at ærgre mig - idag gør jeg som du beskriver:
Venter Så jeg har lært lektien

M., der stadig har en 48polet, remdrevet ERAgrammofon med Ortofon
diamantpick-up fra 1973, der virker

Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 06:50

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> M., der stadig har en 48polet, remdrevet ERAgrammofon med Ortofon
> diamantpick-up fra 1973, der virker

Så kan du da ikke bruge den meget; pick-up'en bliver jo ellers slidt.

Jeg smed i øvrigt min gamle B&O grammofon ud, da en ny pick-up blev
dyrere end en ny grammofon, hvor pick-up udskiftning så i øvrigt også
blev billigere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-04 07:44

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Så kan du da ikke bruge den meget; pick-up'en bliver jo ellers slidt.

Rigtigt, men den virker - har iøvrigt gemt den originale, som
vist er en safir - husker det ikke mere.

> Jeg smed i øvrigt min gamle B&O grammofon ud, da en ny pick-up blev
> dyrere end en ny grammofon, hvor pick-up udskiftning så i øvrigt også
> blev billigere.

Ja, 1100,- var mange penge dengang - jeg ville gerne have haft den
Mitchell, de lavede i gennemsigtigt plast, meeeen......
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-07-04 23:19

> [...]

> Havde jeg ventet de seks måneder, havde jeg fået den for det halve - men
> jeg er holdt op med at ærgre mig - idag gør jeg som du beskriver:

Sådan er det jo. Der kommer hurtigt nye modeller. Og man kan være både
heldig og uheldig, når man køber. Jeg var ikke ude på at hovere eller
gøre dig til grin. Jeg valgte også den største PowerBook i November
2002, og den kostede omkring kr. 30.000,-. Men jeg var heldig, at der
gik 9 måneder, før der kom en ny model. Den var så i aluminium, men med
samme skærm og processorhastighed. Og stadig er min 1 GB processor jo
ganske godt med. Og 15" synes jeg er et godt kompromis på en bærbar, så
det kan jo heller ikke blive bedre.
Men fordi der er kommet noget hurtigere og større, så skal man
jo ikke ærgre sig, så længe computeren klarer det, man forventer af den.
Du har jo fordelen af, at du kan skifte harddisk, grafikkort etc., fordi
det er en stor, stationær maskine, og dermed kan du forlænge levetiden.
Min bærbare er det svært at gøre så meget med.

> M., der stadig har en 48polet, remdrevet ERAgrammofon med Ortofon
> diamantpick-up fra 1973, der virker

Jeg kan også godt lide tanken om ens gode, gamle, trofaste
et-eller-andet. Men desværre er tiden på langt de fleste områder løbet
fra den tankegang. Den teknologiske udvikling går meget hurtigt. Når jeg
skal se på ny bil, så foretrækker jeg også ret nye modeller, fordi de er
sikrest. Hvis jeg skulle købe en ny bil, ville jeg aldrig købe en ny
bil, som stod lige før et modelskifte. Den ville sandsynligvis være
langt bagud, hvad angår sikkerhed og miljøvenlighed. Så ville jeg
hellere købe en nyudviklet konkurrent.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 17-07-04 05:06

> Du har jo fordelen af, at du kan skifte harddisk, grafikkort etc., fordi
> det er en stor, stationær maskine, og dermed kan du forlænge levetiden.

I hvert fald på min G4/867 kan man nu også skifte processoren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 18-07-04 06:48

> Sådan er det jo. Der kommer hurtigt nye modeller. Og man kan være både
> heldig og uheldig, når man køber. Jeg var ikke ude på at hovere eller
> gøre dig til grin.

......nej da Henrik - sådan opfattede jeg det skam heller ikke, for du
har jo ret m.h.t. de fire år.

> [...]
> Du har jo fordelen af, at du kan skifte harddisk, grafikkort etc., fordi
> det er en stor, stationær maskine, og dermed kan du forlænge levetiden.

Ja, det betragter jeg også som en fordel.

> [...]
> bil, som stod lige før et modelskifte. Den ville sandsynligvis være
> langt bagud, hvad angår sikkerhed og miljøvenlighed. Så ville jeg

......du har ret - igen - men en nostalgisk samler/klunser som jeg kan
ikke lade være
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 14-07-04 11:32

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> .......snip
>
> Nå, nå Henrik.....min skal pokkermig holde i mindst ti år.

Ha. Inden udgangen af 2005 har du købt ny maskine.

Jeg vil godt vædde en G3 300AV MT på det.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-04 23:02

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Ha. Inden udgangen af 2005 har du købt ny maskine.
>
> Jeg vil godt vædde en G3 300AV MT på det.

Hæ, hæ.....jeg tør ikke vædde
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 05:27

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg har ikke brugt MacSOUP i mange år, disse bredbåndstider
> overflødiggør behovet for offline readere.

Ikke helt; indlæg man gerne vil beholde har en tendens til at forsvinde,
og derudover er MacSOUP uundværligt for sin overskuelighed, når man skal
finde rundt i trådene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-04 15:27

> [...]

> Ikke helt; indlæg man gerne vil beholde har en tendens til at forsvinde,
> og derudover er MacSOUP uundværligt for sin overskuelighed, når man skal

Jeg er helt enig. Jeg tænkte mere på markedet generelt. I øvrigt så er
markedet for newsreadere jo ikke stort. De fleste, jeg taler med, aner
ikke, hvad nyhedsgrupper er. Det er jo en gammel disciplin, fra før
internettet blev i farver med grafik, lyd og den slags. De fleste nye
brugere færdes bare på world wide web og er måske med i forskellige
diskussionsfora der, hvis de er med i den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-06-04 11:37

> [...]

> den holder styr på trådene ligesom OE gjorde.
>
> Er der er et solidt og brugervenligt alternativ?

Uha; Det er normalt det spørgsmål der skal til for at starte en
religionskrig herinde. Alle de rettroende bruger MacSOUP, mens de vantro
deler sig på en håndfuld andre trosretninger. Af dem er Unison nok en af
de bedre, mens old-timere vil pege på Newswatcher.
Du kan få et overblik over hvad der findes på:
<http://www.macupdate.com/internet.php?sub=9>
og så prøve dig frem til du finder en der falder i din smag.

mvh.
Kaj.

P.S. Jeg hører selv til de rettroende.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 04-07-04 09:58

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> <http://www.macupdate.com/internet.php?sub=9>
> og så prøve dig frem til du finder en der falder i din smag.

Man kunne jo også prøvw thunderbird, fra mozilla.org, den minder en del
om oe.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Marcus

Dato : 05-07-04 19:37

> [...]
> den holder styr på trådene ligesom OE gjorde.
>
> Er der er et solidt og brugervenligt alternativ?

Kika här:

http://mac.abc.se/~pictor/news.html

/M
--