Brændenældesuppe
Fra : Joyce Cupit

Dato : 05-05-01 11:44

Er der nogen, der har en opskrift på brændenældesuppe?

mvh
Joyce

Fra : ole larsen

Dato : 05-05-01 16:59

Joyce Cupit skrev i meddelelsen <9d0l7i$nad$1@news.inet.tele.dk>...
>Er der nogen, der har en opskrift på brændenældesuppe?
>
>mvh
>Joyce

Fra flipper-bogen "en genvej til den nye mad" fra ??
1/2 løg
1 gulerod
1 håndfuld hakket brændenælder
--------------------------skvalderkål
1/2 dl. linser

Linser koges i 20 min. Løg og gulerod svitser, tilsæt vand og kog lidt.
Linser og kogevand tilsættes. Det hakkede grønt kun et par min. med.
Havsalt. Linser kan erstattes af kartofler.

Ole, der aldrig har prøvet (den)

Fra : Joyce Cupit

Dato : 06-05-01 18:30

Tak Ole, det lyder spændende!

mvh
Joyce

Fra : Emil

Dato : 07-05-01 00:53

On Sat, 5 May 2001, Joyce Cupit wrote:

>Er der nogen, der har en opskrift på brændenældesuppe?

Jo, så er det igen tid til at nyde denne herlige urt. De gamle
opskrifter havde ikke nogen mængdeangivelser, da man blot tog det
der nu var i haven/spisekammeret/grøften. Her er én fra 1940 om
beskyttende kost (100 gr unge nælder indeholde ca 50 mg
C-vitamin):

Nældesuppe I:
De fineste blade af de yngste brændenælder blanceres et par
minutter i kogende vand, hakkes sammen med purløg, spinat
og/eller kørvel og kommes på en kødsuppe eller "julienne" de
sidste minutter.
Jævn suppen med kartoffelmos (pulver?)

Nældesuppe II:
1 liter unge brændenælder koges et kvarter, pureres og piskes
sammen med 5 dl mælk og 5 dl bouillon. Tilbehør: hårdkogte æg.

Ovenstående vækker mindelser om grønkålssuppe, som serveres med
pølser (medister) og halve æg. En sådan suppe/stuvning kan blive
mere velsmagende ved at tilføje nælder, spinat og lign.

Og min egen favorit

Forårsomlet:
Blancerede lyse blade af løvetand (hvor den bitre midterstilk er
fjernet) og unge brændenældeblade iblandes æggemassen. Tilsmages
med lidt revet muskatnød, peber og absolut *ikke* salt. Serveres
som forret med rigeligt klippet purløg og lidt stegt bacon (her
kom saltet). Pynt evt. med tomatskiver eller -både.

Og således fortsætter opskrifterne i en lind strøm. Generelt kan
siges at brændenælder, spinat, grønkål, løvetand, hovedsalat,
kørvel, persille og karse kan spises hakket i suppe, blanceret i
omletter eller stuvet i bechamel-souse.
Og det vil altid være en smagsmæssig god ide at blande to eller
flere af dem i samme ret.
Løg vil smagsmæssigt være et plus i de fleste af retterne.

Undgå søde ingredienser som gulerødder, ærter, rosiner og lign.
da det ødelægger smagsbilledet totalt.

Har du mange urter lige nu, kan de blancheres og herefter
nedfryses eller tørres (50 grader i nogle timer). Blancheringen
skal altid bruges til alle urter, fordi en evt. smag af *hø*
derved undgåes - det gælder også for krydderurter!

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-05-01 05:01

"Joyce Cupit" <JCupit@post.tele.dk> skrev i meddelandet
> Er der nogen, der har en opskrift på brændenældesuppe?

Godt råd.
Det kunne godt lyde som om, du har fri adgang til brændenælder? -Hvis du
har det, - så vil det være en god idé, at indsamle/plukke et godt forråd
af brændenælder her om foråret, hvor de er bedst og endnu er små unge
planter.
Lad bladene tørre og gem så dette forråd til efterår og vinter, hvor
nælderne er et fortrinligt middel mod forkølelse.
Smid aldrig kogevandet fra brændenælderne væk, for hvis det ikke kan
bruges til suppe, og der heller ikke er nogen, der er forkølet - så kan
det bruges til at skylle håret med efter vask.
Brændenældeudkoget og saften styrker håret og giver det glans,
og er desuden et godt middel mod skæl.

Her er min yndlingsret med brændenælder...

Brændenældegryde:

500 g brændenælder
1 kilo kartofler
2 løg
salt, peber efter smag
evt. lidt smør

Kartoflerne koges og moses. De finthakkede løg svitses lysebrune.
Brændenælderne koges i det vand, der hænger ved fra skylningen.
Kogevandet hældes fra og nælderne hakkes fint. De hakkede nælder blandes
godt med kartoffelmosen. Smag til med salt, peber og evt. lidt smør.
Retten garneres med løgringe.

PS: Senere på sæsonen (juni) er det bedst at lade brændenælden stå, for
så er den ret bitter i smagen og har en stærkt afførende virkning.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Godt mod tør hud og hud der skaller:
80 g tørrede brændenælder, 1 l vand.
Lad brændenælderne småkoge i 5 min. og derefter
trække i 15 min. Afkoget påføres huden så varmt,
som huden kan tåle det.