Chilli con carne
Fra : Jette

Dato : 23-06-04 21:50

Hej

Dette spørgsmål har givetvis været oppe at vende før, men da jeg skal have
gæster til chilli con carne på fredag vil jeg høre om der nogen, der ligger
inde med en rigtig god opskrift. Jeg har søgt i Google Groups, men jeg fandt
umiddelbart ingen opskrift. Jeg forestiller mig at tilbehøret skal være
flutes og evt. grøn salat.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Jette

Fra : Jesper

Dato : 23-06-04 22:08

denne opskrift er virkelig god, jeg plejer dog at ændre på forholdet mellem
tomater og bønner, jeg vil tro der er mad til 10-15 fuldvoksne mænd (måske
flere : )

kilde : http://www.capsicum.dk/
a.. 2 kg oksebov skåret i strimler
b.. 1-1,5 kg løg, hakket
c.. 2 hele hvidløg, 4 fed gemmes til sidst og presses i, resten hakkes
fint.
d.. 2 kopper stærk kaffe (2,5 dl)
e.. 2 øl (Vi bruger Tuborg Classic)
f.. 10 chili frugter, hakket
g.. 2 dåser flået/hakket tomat
h.. 8 dåser røde kidney bønner
i.. 1-2 spsk spidskommen
j.. 1 spsk cayenne peber
k.. 1-2 spsk sukker
l.. 2-4 spsk dijon-sennep
m.. 1 ds tomat pure
n.. 2 ds majs
o.. 2-3 peberfrugter skåret i strimler
Smages til med f.eks. Dave's Insanity sauce samt salt og peber (+ diverse
krydderier man godt kan lide, f.eks. basilikum)

Til denne hæderkronede chili får vi normalt hjemmelavet hvidløgsflutes, ris
og salat med hjemmelavet hvidløgsdressing.

Løgene svitses og kødet brunes, bagefter hældes resten af ingredienserne
(alle undtagen majs og peberfrugter) i og det skal stå og simre mindste 2
timer (Vi simrer normalt i 4 timer) indtil kødet er faldet fra hinanden og
er blevet strimlet.

Rør i gryden ca. 4-5 gange i timen. (Det gør ikke noget hvis den brænder
lidt på).

Retten må ikke koge tør, så der tilsættes øl/kaffe eller grønsags/okse suppe
efter behov.

10 minutter før servering hældes majs, peberfrugter og de 4 pressede hvidløg
i retten.

Der smages til med salt, peber og en tilpas stærk chili sauce for at få den
nødvendige styrke.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-06-04 08:19

"Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mellem
> tomater og bønner, jeg vil tro der er mad til 10-15 fuldvoksne mænd (måske

- den er da vist sakste fra Chili John. Nuvel, det er en rigtig god opskrift
(kaffen og øllen er meget vigtigt), men den bliver nu endnu bedre af at stå
natten over. Småkog 3-5 timer og sluk for blusset og lad gryden stå natten
over. Næste dag genoptager du småkogningen til kødet er helt og aldeles
trevlet. Chili con Carne er (som gule ærter) bedst på andendagen.

ras

Fra : Margrete Johansen

Dato : 25-06-04 12:58

"men den bliver nu endnu bedre af at stå
> natten over."

Så skal du altså vælge din gryde med omhu. Stålgryde foreslås, endelig ikke
aluminium!

Hilsen Margrete Johansen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 24-06-04 10:03

scripsit "Jette"

Jeg har søgt i Google Groups, men jeg fandt
> umiddelbart ingen opskrift.

Mystisk, umiddelbart.

Gik du til http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da&lr=&ie=UTF-8
hvor du indtastede søgeordet "chili con carne"
og nyhedsgruppen "dk.kultur.mad+drikke"?

Her får jeg dette resultat:
http://makeashorterlink.com/?A2B6223A8

Torben

Fra : Jette

Dato : 24-06-04 21:36

Abildgaard 3140 <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:
> Gik du til
> http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da&lr=&ie=UTF-8
> hvor du indtastede søgeordet "chili con carne"
> og nyhedsgruppen "dk.kultur.mad+drikke"?

Ja - dog brugte jeg ikke den avancerede søgeform, hvilket nok er
forklaringen på mit halvdårlige resultat. Men indrømmet jeg brugte ikke
vanvittig lang tid på at søge.

> Her får jeg dette resultat:
> http://makeashorterlink.com/?A2B6223A8

Mange tak for linket.

Mvh Jette

Fra : Davidsen

Dato : 25-06-04 16:02

> Ja - dog brugte jeg ikke den avancerede søgeform, hvilket nok er
> forklaringen på mit halvdårlige resultat. Men indrømmet jeg brugte ikke
> [...]

Der er stor forskel på chilli og chili....

Mvh
Davidsen