Kaldes dette for syltede eller henkogte (e~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 20-06-04 22:01

Hvad kalder man: lidt forskelligt frugt og krydderier, bl. a. appelsin,
rabarber, æble, vanille, ingefær, hel kanel, honing, vand og hvidvin puttet
på glas og givet 1 time i ovnen ved 150 grader?

Syltet frugt? Henkogt frugt? Frugtkompot?

Mere præcis opskrift følger i morgen aften, når jeg har genafprøvet mit
eksperiment og fundet ud af om det er et fornuftigt blandingsforhold jeg har
fundet frem til

--
Mvh Mads

Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Helle Skoett

Dato : 20-06-04 23:02

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:cb4u05$ufc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Mere præcis opskrift følger i morgen aften, når jeg har genafprøvet mit
> eksperiment og fundet ud af om det er et fornuftigt blandingsforhold jeg

Henkogt.
vh helle s

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-06-04 21:58

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:cb4u05$ufc$1@news.cybercity.dk...
> Mere præcis opskrift følger i morgen aften, når jeg har genafprøvet mit

Som lovet :

Henkogte frugter

60 gram rosiner
150 gram rabarber
1 økologisk appelsin
2 æbler (Red top, cox orange eller lign.)
4 cm vanillestang
4 cm hel kanel
½ tsk. ingefær
3 dl hvidvin
2 dl vand
2 tsk. akaciehonning
2 tsk. rom

Rabarber, appelsin med skræl og æble med skræl skæres i tern og blandes godt
sammen med rosinerne. Vanillen og kanelstangen deles i to dele, der lægges i
hver sit syltetøjsglas. Frugtblandingen fyldes i glassene.

Opløs honningen i en lille smule varmt vand og bland det sammen med
hvidvinen, resten af vandet og ingefæren.

Hæld blandingen i glassene, men ikke helt op til kanten, da det så vil koge
over.

Sæt glassene på en plade midt i en kold ovn og tænd ovnen på 150 grader.
Efter ca. halvanden time slukkes ovnen og glassene fyldes efter med resten
af vand/hvidvins-blandingen, der har været kogt op i en gryde, og en tsk.
rom i hvert glas. Hvis frugterne ikke er helt dækket, kan der evt. koges
lidt mere vand/hvidvin op og hældes over.

Smager godt i yoghurt eller til en desserttallerken med en neutral kage og
en god vanilleis.

Den neutrale kage kunne så f.eks. være nedenstående modificerede udgave af
Heidis (tak for den, Heidi - det var dæleme guf) mandelkage:

Mandel-rabarberkage
8-10 personer

150 g mandler
75 gr rabarber skåret i små stykker
150 g rørsukker
¾ tsk. bagepulver
4 æggehvider

Hak mandler og rabarber fint i foodprocessor og bland sukker og bagepulver
i. Pisk hviderne meget stive, og vend dem forsigtigt i
mandelrabarberblandingen. Dejen hældes i en smurt og raspdrysset randform,
og bages i ca. 45 minutter ved 200 grader på næst-nederste rille i ovnen.

1 portion af dejen passer til en springform på ca. 22-23 cm

Hilsen Mads