Lydkort?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-04 14:16

Hej

Er der nogen her, der véd, om der findes PCI lydkort ala 'CompoSite'
lydkortet i fx. PM 7600, PM 8600 og Beige G3/AV modellerne?

- Altså et lykort kun med 4x RCA phono stik til lyd IN/OUT + S-VHS
IN/OUT. - Evt. med 4/6x RCA IN + 2x RCA OUT (til monitor amp).

Jeg behøver nemlig ikke 'breakout' eller lign., da jeg har en fabelagtig
god mixerpult, der slår stort set alt, hvad der ellers findes af lydkort
til Mac under 10.000kr.!

Jeg véd, der findes flere af typen til PC'ere, - kobler til 'Sound
Socket' på bundkortene, - men de kan jo ikke monteres på Mac'ens
bundkort og dermed køre 'native'. Og de tilsv. PCI kort til PC har ikke
drivere til hverken Mac OS 9.x eller X.

Det eneste, jeg har set i den retning til Mac, er fra M-Audio, og det
består af et PCI kort med nærmest et SCSI-lignende fladkabel + en
ekstern box med ind-/udgange, - og jeg har altså ikke lyst til at give
små $800USd for 8x RCA IN + 4x RCA OUT og uden S-VHS...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Tom

Dato : 20-06-04 15:34

Du kan finde lydkort ned til næsten ingen ting!
Har du USB er det endnu lettere..
Gode steder at lede efter brugte mac lydkort er dba.dk
Soundcheck.dk
Og andre steder.
Nyt..
Tjek musikhuset.dk
Eller
Ke-musik.dk ( er ikke helt sikker på adressen)
Og
http://www.stjernholm-media-proshop.dk/group.asp?group=257

PCI kort er faldet gevaldigt I pris, efter USB kort er blevet meget
populære..
Burde kunne klares for 500-100 brugt og 1500-2000 fra nyt !

PS
Kan du bruge jackstik ( fuld størrelse ) og andet, giver det dig flere
muligheder..

PPS
Der er også kommet et par billige firewirekort !

PPS
Jeg har et fire ind/ud kort Yamahas DS2416, som jeg ikke bruger mere. Det er
meget avanceret.. Og formodentligt ikke noget for dig.
De ryger for tiden til 2500 .- og op efter.. !? ( de lyder nemlig godt, selv
om at de er "gamle"..

PPPS
Vær opmærksom på - hvis du er I OSX - at der skal kunne findes drivere til
dette sys..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-04 19:03

Hej Tom

Tom wrote:
> Du kan finde lydkort ned til næsten ingen ting!

Ja, jeg véd, der er en masse forskellige, men 99,99% af dem er ikke OS X
kompatible - kun Os 8.6 - 9.2.x. Og jeg vil jo også gerne kunne udnytte
OS X's muligheder her.

> Har du USB er det endnu lettere..

Ja, men desværre kun 2 porte endnu. Jeg regner med at skal have et
ekstra USB kort i, så jeg kan undgå en hub, - der er for meget bøvl med
hub'en, - hvilket du kan se i en tidl. post fra mig... Så vil det være
meget bedre med fx. et FW lydkort/boks...

> [...]
> Tjek musikhuset.dk
> Eller
> Ke-musik.dk ( er ikke helt sikker på adressen)

Jeg prøver at kigge og se.

> PCI kort er faldet gevaldigt I pris, efter USB kort er blevet meget
> populære..
> Burde kunne klares for 500-100 brugt og 1500-2000 fra nyt !

Tja, det er de måske... Til gengæld er langt de fleste kun til Wintels
og kun ganske få til Mac, - og dem til Mac er stadig ret dyre - fx.
M-Audio, Yamaha osv.

> Kan du bruge jackstik ( fuld størrelse ) og andet, giver det dig flere
> muligheder..

- Altså std. 6,3mm? - Ja, det kan jeg - både i balanceret og ubalanceret
version. Problemet her er bare, at godt afskærmet kabel til dette brug
er hundedyr.- Det skal jo være dobbelt-skærmet. Men fordelen er helt
klart, at kablerne kan blive meget længere uden signaltab med fx.
balanceret transmission af signal - helt op til 50 meter.

> Der er også kommet et par billige firewirekort !

Har set det, men spørgsmålet er her, om de kan arbejde sammen med fx.
min Behringer mixerpult og alt det andet grej, jeg har - bl.a. også en
Nakamichi mixer med 16x stereo mixning...

> [...]
> meget avanceret.. Og formodentligt ikke noget for dig.
> De ryger for tiden til 2500 .- og op efter.. !? ( de lyder nemlig godt, selv

Det er bl.a. et sådant kort, jeg godt kunne bruge. Jeg véd nemlig, den
er fuldt signal-kompatibelt med min Behringer mixer, - MEN der er ikke
software til OS X - desværre.. - Svjh. var det endda mig, der fandt
det nyeste software til din for et par år siden..?

> Vær opmærksom på - hvis du er I OSX - at der skal kunne findes drivere til
> dette sys..

Det er lige netop _her_ problemet er! - Det er de færreste, der har
software til X, og som sagt vil jeg gerne kunne udnytte fordelene i
begge systemer. Og så hjælper det jo ikke med hverken en AudioWerks 8
eller din Yamaha 2416.. - surt men sandt... - Så hvis jeg kunne
'nøjes' med OS 9.x, så ville netop en AudioWerks 6 eller 8 være helt
idéel. De kan fås for 6-800kr. brugte i Mac editions.

mvh. Erik Richard