iTunes og compilations
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 00:41

Jeg sidder rigtigt og leger med iTunes i aften. Nu skal jeg også i seng.
Hvad gør man med en cd, der indeholder numre af flere kunstnere? Hedder
det ikke en compilation på nudansk? Normalt står numrene jo under
kunstneren som øverste inddeling i hierakiet. Men på en compilation er
det jo titlen på cd'en, der er samlingspunktet. Det ser bare ikke ud
til, at iTunes automatisk forstår det. Helt konkret er det "Diana,
Princess of Wales Tribute" dobbelt-cd'en.
Eller skal man bare helt glemme det med cd'er. Med iTunes Music
Store og lignende butikker vil idéen med at købe en færdig samling numre
på en cd (eller andet medie), vel efterhånden forsvinde helt. Fremover
vælger man bare de enkeltnumre, man kan lide.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 07:35

Henrik Münster wrote:

> Normalt står numrene jo under kunstneren som øverste inddeling i
> hierakiet. Men på en compilation er det jo titlen på cd'en, der er
> samlingspunktet.

Ja, men du kan selv vælge at sortere efter kolonnen "Album" i stedet,
hvilket gerne skulle give det ønskede resultat.

De steder hvor albummet kun indeholder sange fra én kunstner, går iTunes
automatisk ind og sortere efter først "Kunstner" og derefter "Sangnavn",
hvis jeg ikke husker meget galt. Såfremt albumet ikke er indtastet ved
visse sange, vil disse dog placere sig i bunden af listen for sig selv.

Generelt set bør man nok ikke tænke så meget i albums/cd'er, når først
ens sange er tilføjet til iTunes, men jeg har selv lidt svært ved at
give slip på den tankegang

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh«, Byte.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-04 09:09

> [...]
> på en cd (eller andet medie), vel efterhånden forsvinde helt. Fremover
> vælger man bare de enkeltnumre, man kan lide.

Der findes rigtigt mange CD'ere med stavefejl, byttet rundt på Song og
Artist samt selv kunstere som fx. Brenda Russell står som rock.

Importer de numre du kan lide. Lav en æble + I på dem enkeltvis og ret
Info til det rigtige.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-04 09:37

> [...]
> på en cd (eller andet medie), vel efterhånden forsvinde helt. Fremover
> vælger man bare de enkeltnumre, man kan lide.

du kan markere alle de sange fra en cd, klikke "æble i" og sætte hak ved
feltet compilations (men det ved du måske og jeg forstår ikke
spørgsmålet??) :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:01

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> du kan markere alle de sange fra en cd, klikke "æble i" og sætte hak ved
> feltet compilations (men det ved du måske og jeg forstår ikke
> spørgsmålet??) :)

Du har forstået det helt rigtigt. Jeg er lidt ny med det her musik. Mon
"Compilations" er det, der hedder "Gruppering" på dansk? Men hvad får
man ud af det? Som nogle har skrevet, så kan man jo bare markeret cd'en
på listen over cd'er. Dermed kommer alle numrene frem på en liste.
Hvilken forskel gør det så at sætte et kryds?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-04 23:12

> [...]
> på listen over cd'er. Dermed kommer alle numrene frem på en liste.
> Hvilken forskel gør det så at sætte et kryds?

Nej Gruppering er oversættelse af ordet "Grouping" - ved ikke lige hvad
man skal bruge den til...

For Compilation skal du sætte flueben under det der på dansk hedder "Del
af samling"

Jeg har sat iTunes til at "Keep iTunes Music folder organized" (punktet
ligge i Preferences i Advanced delen)

Så når man sætter krydset, bliver alle nummerne i Finder samlet i en
mappe med cd'ens navn i en mappe der hedder Compilations. Denne mappe
ligger i iTunes Music mappen.

i min Compilationmappe er der disse cd'er

Boys On The Side
Burning Love
Elvis_ 30 #1 Hits
Exclusive
Experience Hendrix - The Best of Jimi Hendrix
Hair - Special Anniversary Edition
Jesus Og Josefine
Kill Bill Vol. 1 Official Soundtrack
Most Wanted Julehits (Disc 1)
Moulin Rouge
O Brother, Where Art Thou_
Pavarotti & Friends_ Together for the Children of Bosnia
Reload
The Singles Collection 1984-1990
The Truth About Charlie - Music From The Motion Picture

Hvis jeg slår hakket fra under Compilation, i f.eks. Boys on the side
cd'en bliver alle disse nr. delt ud i enklte mapper under kunstnernavn
i selve "iTunes Music" mappen :

01 You Got It.m4a
02 I Take You With Me.m4a
03 Keep On Growing.m4a
04 Power Of Two.m4a
05 Somebody Stand By Me.m4a
06 Everyday Is Like Sunday.m4a
07 Dreams.m4a
08 Why.m4a
09 Ol' 55.m4a
10 Willow.m4a
11 Crossroads.m4a
12 You Got It.m4a
13 You Got It.m4a

hvilket gør Finder meget mer rodet

En smart ting når du har katagoriseret dine compilations som
Compilations, er at du inde i iTunes Preferences under General har
mulighed for at sætte flueben i "Group compiations when browsing", så
kommer din Compilations mappe frem i iTunes browser under Artist så det
er mere overskueligt!

Fandt lige der her link ang. "grouping"
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93649

"Create Smart Playlists for your iPod based on something other than
Grouping.

iTunes 4.2 lets you create Smart Playlists based on Grouping, but these
playlists will be empty on your iPod. To resolve this, update to the
iPod Updater 2004-04-28 or later available from the iPod download page.

For more information on ID3 tags, see "MP3 ID3 Tags: What Are They?""

blev ikke klogere :) må prøve det iPod i morgen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-04 20:13

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> For Compilation skal du sætte flueben under det der på dansk hedder "Del
> af samling"

Javel. Det er der faktisk allerede; også på mange helt almindelige cd'er
med kun én kunstner.

> Jeg har sat iTunes til at "Keep iTunes Music folder organized" (punktet
> ligge i Preferences i Advanced delen)

Det har jeg også. Det er det nok automatisk.

> Så når man sætter krydset, bliver alle nummerne i Finder samlet i en
> mappe med cd'ens navn i en mappe der hedder Compilations. Denne mappe
> ligger i iTunes Music mappen.

Jeg har lige kigget efter. Jeg har mindsandten en mappe, der hedder
"Samlinger". Mon ikke det er den samme?

> [...]
> mulighed for at sætte flueben i "Group compiations when browsing", så
> kommer din Compilations mappe frem i iTunes browser under Artist så det

Ja se, det var jo lige det, der manglede. Kryds i "Grupper samlinger ved
gennemsyn". Så dukker punktet "Samlinger" op i iTunes i feltet
"Kunstner" lige under punktet "Alle". Så er der ligesom ved at være
noget ved det. Så er der bare det pudsige, at en del cd'er allerede
automatisk er blevet markeret som samlinger, og de ligger der også. Det
gælder bl.a. noget af D:A:D og TV2. Men den markering kan jeg jo bare
fjerne. Det er formentlig en fejl, der er i den database, der ligger på
nettet. Det er nok det samme, som når titler er forkert stavede e.l.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-04 23:29

> [...]
> på listen over cd'er. Dermed kommer alle numrene frem på en liste.
> Hvilken forskel gør det så at sætte et kryds?

nå det måtte jo findes ud af :) google er bedre end Apple.com :)
iTunes Grouping gav det her gode link :

http://www.ipodhead.com/archive/000051.php

som var mere forklarende end apple.com.

her er det meste af teksen:

The field can then be used to enter such terms as "workout" or "commute"
which can be used to build new smart playlists. The feature also offers
a good way of organizing classical music as different works or
symphonies can often be found on the same CD. Other uses could include
album series that all bear different names but have some sort of
connection, such as mood or other things you associate with the tracks.

I for example just made a smart playlist using this feature that plays
tracks I used to hear in my favorite cafe, Egmont.

It is interesting to note that the information is encoded in the
individual's files tags. This allows you to move the files from one
computer to another along with the information entered in the field.

This was previously possible through entering keywords in the "comments"
field. It seems Apple chose to streamline this feature even more by
adding a completely new category.

Fra : No1

Dato : 19-06-04 10:34

> Jeg sidder rigtigt og leger med iTunes i aften. Nu skal jeg også i seng.
> Hvad gør man med en cd, der indeholder numre af flere kunstnere? Hedder
> det ikke en compilation på nudansk? Normalt står numrene jo under

Det gør det i hvert fald på engelsk. Compilations kan også bestå af
numre fra den samme kunstner, fx "Best Of" eller "Greatest Hits".

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:01

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Det gør det i hvert fald på engelsk. Compilations kan også bestå af
> numre fra den samme kunstner, fx "Best Of" eller "Greatest Hits".

Aha! Jeg troede netop, en compilation var en samling numre fra
forskellige kunstnere lidt a la "Sommerens fedeste hits '03".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-04 21:37

> "Sommerens fedeste hits '03".

Den måtte du bare eje?

--
Christian

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-06-04 22:30

> Aha! Jeg troede netop, en compilation var en samling numre fra
> forskellige kunstnere lidt a la "Sommerens fedeste hits '03".
Det mener jeg også, du har ret i. Noget velkendt dansk navn har dette
fænomen vist ikke, udover netop "samling". Soundtracks hører typisk til
i denne kategori.

Det andet hedder en opsamling.

Fra : Michael Petersen

Dato : 19-06-04 20:44

> [...]
> på en cd (eller andet medie), vel efterhånden forsvinde helt. Fremover
> vælger man bare de enkeltnumre, man kan lide.

Når du nu er igang kan du jo ligeså godt udvide projektet lidt og få
lagt covers på også. Det ser ret blæret ud når du nede i hjørnet har et
cover på den sang du spiller (jeg har i hvert fald høstet flere
beundrende kommentarer på den konto). Det tager selvfølgelig lidt tid,
men der findes et lille program (kan ikke huske hvad det hedder) der
selv kan hente de mest gængse covers fra amazon. Resten skal du finde
manuelt via cover-search-engines.

Mvh, Michael Petersen

(Jeg ved ikke om de også bliver vist på ipoden (har ikke en), men det
kunne da være dobbelt blæret. Jeg er i øvrigt både voksen og har en bred
musiksmag (jf. Jesper Haaber - anden tråd) og jeg synes mini'en er
rigtigt cool til en løbetur eller bare til at smide i lommen fordi den
er så imponerende lille - altså hvor tit har du brug for at høre alle
dine 5000 numre - jeg kan i hvert ikke løbe så langt... - og 1000 sange
giver en helt udmærket mulighed for at høre varieret musik når man er på
farten. Det afhænger jo af smag og behov - det er nok også derfor at
nogle har små mobiler der kun kan det mest relevante og nogle render
rundt med et helt hjemmekontor der kan det hele.)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-06-04 21:00

Michael Petersen wrote:

> [...]
> lagt covers på også. Det ser ret blæret ud når du nede i hjørnet har et
> cover på den sang du spiller (jeg har i hvert fald høstet flere

De kan jo også lige scannes ned når man nu alligevel har fat i hver CD.
På den måde har man jo goså styr på at de er pæne hvis du skulle finde
på at printe et cover ud i iTunes.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-04 10:14

> Normalt står numrene jo under
> kunstneren som øverste inddeling i hierakiet.

Har du browservinduet aktiveret i iTunes (æble+b)? Her kan man jo
hurtigt få begrænset de viste sange til et bestemt album - også et med
flere forskellige kunstnere.

--
Mvh Martin