batteri-levetid
Fra : Erling Hansen

Dato : 15-06-04 21:35

En henkastet bemærkning i et indlæg for ca. 3 uger siden, har spøgt i
mit hovede lige siden. Der stod noget i retning af:....jeg har iøvrigt
passet godt på min PB, og hver gang jeg skal bruge den i længere tid
sætter jeg strømforsyningen til så batteriet ikke bliver slidt.......
Kan det passe, at batteriet holder længere, hvis man 'stikker
ledningen i' når man sidder derhjemme og skal bruge den en times tid
eller to?
mvh
Erling Hansen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-06-04 21:58

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> Kan det passe, at batteriet holder længere, hvis man 'stikker
> ledningen i' når man sidder derhjemme og skal bruge den en times tid

Groft fortalt er Lithium batteriernes levetid bestemt ved, at de kan
oplades et vist antal gange. Derfor er det en god ide i at bruge
strømforsyningen når man sidder hjemme og arbejder.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-06-04 22:24

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> oplades et vist antal gange. Derfor er det en god ide i at bruge
> strømforsyningen når man sidder hjemme og arbejder.

Ikke så bogstaveligt, at man skal pille batteriet ud, vel?
mvh
Erling

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-06-04 12:24

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Ikke så bogstaveligt, at man skal pille batteriet ud, vel?

Jo. Det er i øvrigt et spørgsmål der ofte debatteres livligt på diversse
udenlandske fora.

Det nedenståedne er sakset fra:
<http://www.citynotebookcentre.com.au/faq.htm#q3>

"If it is a Li-Ion battery it may be near the end of it's charge life.
Typically a Li-Ion battery only has about 1000 re-charges before it
expires. If you run your Laptop on the mains power all the time you
may ruin a perfectly good battery within 6 months. The reason is that a
charge cycle is used up whether you charge it from 5%, or 99%, to it's
full capacity. Each time you put on the mains it will charge, even only
1% of charging means a charge cycle is gone. It is best to run the
laptop on battery power until the charge alarm goes off and then put it
on mains. You can still use it while it is charging. "

mvh.
Kaj.

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-06-04 21:41

> [...]

> laptop on battery power until the charge alarm goes off and then put it
> on mains. You can still use it while it is charging. "

Tak for gode råd.
mvh
Erling

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-06-04 23:59

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Tak for gode råd.

Ikke for noget, men kan man nu stole på det råd? Det er mit indtryk, at
der er ret mange forskellige meninger om batterier, for nu at sige det
mildt. Jeg tror ikke, man bare skal stole på, hvad den første den bedste
skribent på internettet mener om den slags. Ovenstående stemmer i hvert
fald ikke overens med, hvad jeg har hørt og har erfaret. Jeg bruger
stort set altid strømforsyningen, når jeg er hjemme. Men jeg tager den
fra, når jeg ikke bruger computeren, og den står på standby. Det gør jeg
af hensyn til varmen. Varme slider nemlig også på batterier, og jeg
formoder, at det bliver lidt varmt, når det lades op. OK, det er nok
minimalt, men så bliver der jo også brugt strøm, og det er fråds.
Nå, men min pointe er, at mit batteri altså stadig virker fint
efter halvandet år, og min PowerBook er min eneste computer, så den
bliver brugt i timevis hver dag. Og når jeg sætter opladeren til, er der
måske 80-90 % strøm på batteriet. Jeg nægter altså at tro på, at det
bruger en hel ladecykel hver gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-06-04 07:00

Henrik Münster wrote:

> [...]
> bliver brugt i timevis hver dag. Og når jeg sætter opladeren til, er der
> måske 80-90 % strøm på batteriet. Jeg nægter altså at tro på, at det

Jeg må sige at jeg er meget enig med Henrik. Batterier er i dag af en
sådan kvalitet at man ikke kan gøre meget for at holde deres levetid. De
er designet til varieret brug.

Derfor er mit råd: Brug batteriet som er mest praktisk for dig. Hvis de
indebære fem minutter på batteri, en time på ledningsnettet, 1 minut på
batteri, 2 minutter på ledningsnettet, 4 timer på batteri etc. (altså en
god blanding), så gør det.

Eneste råd er at første gang man lader batteriet op, skal man lade det
helt op.

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-06-04 09:21

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> god blanding), så gør det.
>
> Eneste råd er at første gang man lader batteriet op, skal man lade det

Første gang skal man lade helt op, og så køre det helt ned; så har man
kalibreret visningen af hvor meget strøm man har på dyret.

Der er næsten frit valg på alle hylder, alt efter hvor man finder
oplysninger om emnet. Som jeg nævnte er der en livlig debat om emnet på
diverse fora, prøv f.eks. at søge på lithium-ion på Spymac eller Macnyt,
og mit tidligere citat var sakset fra en australsk forhandler af laptops
og batterier.

Et andet sted at hente gode råd er bateryuniversity:
<http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm>

"Simple Guidelines

Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on
the battery. Several partial discharges with frequent recharges are
better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged
lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this
respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.)
Short battery life in a laptop is mainly caused by heat rather than
charge/discharge patterns.

Although memory-free, apply a deliberate full discharge once every 30
charges to calibrate batteries with fuel gauge. Running down the battery
in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become
increasingly less accurate. The battery life will not be affected.

Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged
storage, keep the battery at a 40% charge level.

Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power.
(Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture
accumulating inside the battery casing.)

Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe
manufacturing date. Do not buy old stock, even if sold at clearance
prices."

Jeg mener selv, at man skal bruge sit batteri, som det passer bedst til
en. Det er sandsynligvis ude i de mindre marginaler man kan ændre på
hvor længe batteriet holder. Man skal blot være klar over, at det ikke
holder evigt, og at man sandsynligvis skal købe et nyt en gang - eller
to - i mac'ens levetid.

mvh.
Kaj.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 21:31

> [...]

> hvor længe batteriet holder. Man skal blot være klar over, at det ikke
> holder evigt, og at man sandsynligvis skal købe et nyt en gang - eller

Det her passer bedre efter, hvad jeg tror på og lever efter. Det har jeg
valgt, efter at have læst om batterier flere steder, hvor der er mange
meninger. Det er jo også det stik modsatte af, hvad der stod i dit
første citat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-04 07:50

In dk.edb.mac, Henrik Münster wrote:

[...]

> Jeg nægter altså at tro på, at det bruger en hel ladecykel hver
> gang.

Det det nu er den sikelinteresserede doktor der skriver dette kunne
jeg ikke undgå at læse ovenstående som 'en hel ladcykel'

Kan det passe jeg er den eneste der har læst det sådan?

(:

Sorry, no quote today.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-06-04 11:16

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Det det nu er den sikelinteresserede doktor der skriver dette kunne
> jeg ikke undgå at læse ovenstående som 'en hel ladcykel'
>
> Kan det passe jeg er den eneste der har læst det sådan?

Ja!

Det kan vist egentlig godt være, det er forkert. Det hedder nok en
cyklus. Men i bestemt form kan det bliver til cyklen og i flertal til
cyklerne. Jeg gik baglæns herfra og endte med cykel. På engelsk hedder
det jo cycle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-06-04 18:25

> [...]
> cyklus. Men i bestemt form kan det bliver til cyklen og i flertal til
> cyklerne. Jeg gik baglæns herfra og endte med cykel. På engelsk hedder

Jeg syntes nu den var meget god
Erling

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-06-04 23:09

> Jeg syntes nu den var meget god
> Erling

Jo, men jeg tror, at Jonas har misforstået noget. Den gode doktor Sikel
svært ved at indrømme det

Med hensyn til batterier. I min PBG4 holdt det første batteri lige under
et år, det batteri, jeg har i nu, er halvandet år gammelt, det kører
stadigvæk omkring tre-en-halv time med høj lysstyrke.
Jeg propper kun den eksterne strøm i, når maskinen forlanger det (næsten
altid er det sådan, men jeg har dog været ude for en 'utidig' opladning,
når maskinen pludselig skal ud af huset).

Men jeg skal ikke kunne sige om det er den optimale metode.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 21:31

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> når maskinen pludselig skal ud af huset).
>
> Men jeg skal ikke kunne sige om det er den optimale metode.

Jeg gør det modsat. Jeg kører altid med strøm, når der er mulighed for
det, hvilket vil sige, når jeg sidder på hjemmekontoret. Batteriet
skulle jo ikke have hukommelse, så det skader ikke at sjatlade. Nogle
siger, at batterier kun har godt af en lav vedligeholdelsesstrøm, og det
går opladeren automatisk ned på, når batteriet er fuldt. Det er jo en
såkaldt intelligent oplader. Jeg har hørt, at nogle har deres opladelige
batterier f.eks. til digitale kameraer siddende i opladeren konstant.
Men det bør altså kun gøres med en intelligent oplader, der skruer ned
for strømmen, når batteriet er fuldt.
Min metode har også den fordel, at jeg sjældent bliver fanget
med et fladt batteri. Nogle gange skal jeg nemlig have computeren med
ind i stuen for at vise billeder til nogen, diskutere noget med konen
eller blot for at arbejde lidt foran fjernsynet. Og så er det rart, at
batteriet bare er fuldt.
Jeg plejer dog at tage opladeren af om natten, når jeg er på
arbejde, og når jeg ikke bruger computeren i længere tid. Det er jo også
fråds at lade den bruge strøm altid, og så går jeg ud fra, at batteriet
trods alt bliver lidt varmt af det. Og varme har batterier jo ikke godt
af.
Jeg får sådan en underlig deja-vu-fornemmelse. Har jeg skrevet
det her før?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-04 03:59

> [...]
> fråds at lade den bruge strøm altid, og så går jeg ud fra, at batteriet
> trods alt bliver lidt varmt af det. Og varme har batterier jo ikke godt

Jeg plejer at lade laderen være tilsluttet og tændt konstant, når min
iBook står herhjemme. Jeg stoler blindt på Apples 'intelligente' lader,
også imod evt. varmeudvikling. Det koster vel lidt tomgangstab på
el-regningen, og måske er det slet ikke nødvendigt, men alligevel. (Det
er lidt religiøst, det her spørgsmål...)

Min iBook er fra december 2001. Batteriet er nok ikke helt som nyt, men
det holder dog stadig en fuld DVD, og jeg synes ikke, jeg har bemærket
nogen svækkelse det sidste år. Det er da meget godt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-04 10:27

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Min iBook er fra december 2001. Batteriet er nok ikke helt som nyt, men
> det holder dog stadig en fuld DVD, og jeg synes ikke, jeg har bemærket
> nogen svækkelse det sidste år. Det er da meget godt.

Det lyder ikke dårligt. Jeg har brugt den modsatte model. Min TiBook har
altid kørt på batteriet, og strømforsyningen har kun været brugt til
opladning. (Det er ikke noget bevidst valg, men opstået fordi jeg sidder
mange forskellige steder og arbejder i løbet af en aften.) Mit batteri
er nu helt dødt (10 - 15 min. maks) og Mac'en er ikke mere end 1,5 år
gammel. Så det er nok ikke lige en behandling der kan anbefales. Det
eneste problem med at bruge strømforsyningen til alm. brug er at min
TiBook har det med at blive varm så hurtigt at blæseren kører alt for
ofte. Ved batteribrug er den tyst som graven.

--
Mvh Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-06-04 20:48

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> mange forskellige steder og arbejder i løbet af en aften.) Mit batteri
> er nu helt dødt (10 - 15 min. maks) og Mac'en er ikke mere end 1,5 år

Dét lyder ikke godt, men jeg oplevede selv noget lignende (som jeg vist
har skrevet et andet wsted i denne tråd?). Mit første batteri holdt i
cirka 11 måneder. Men det, der sidder i nu, har holdt fint i halvandet
år. Arbejstiden er stadigvæk omkring 3 1/2 time.

> [...]
> TiBook har det med at blive varm så hurtigt at blæseren kører alt for
> ofte. Ved batteribrug er den tyst som graven.

Den samme oplevelse har jeg med min 550 MHz G4 tiBook. Derfor bruger jeg
også helst batteriet (og lader op, når maskinen beder om det)

Men som Thorkil skriver i et andet svar: Det er nok også lidt et
religiøst spørgsmål, det her

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-04 21:21

> [...]

> jeg ikke undgå at læse ovenstående som 'en hel ladcykel'
>
> Kan det passe jeg er den eneste der har læst det sådan?

...næeh
M.

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-06-04 07:56

> [...]

> Kan det passe, at batteriet holder længere, hvis man 'stikker
> ledningen i' når man sidder derhjemme og skal bruge den en times tid

Efter nu at have læst alle indlæg grundigt, har jeg besluttet mig til at
gøre som Henrik Münster, d.v.s. plugge den ind, når jeg arbejder på min
faste plads, slukke for dyret om natten, og så må jeg jo betale mig fra
det, hvis det skulle slide lidt på batteriet.
Tak for mange kloge, og nogle lidt forvirrende, indlæg - men jeg har da
fået fred i sjælen m.h.t. den henkastede bemærkning.
Mvh
Erling Hansen